Kontrollrummet

Vad för mick ska jag köpa.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag är på jakt efter en ny mick. Stor eller småmembranare. Eller kanske två mickar.

Nu har jag en ADK-a51s som jag använder till mycket, vill börja göra stereoinspelningar. Av instrument, men även flera sångare på en gång, på avstånd. Nu närmickar jag sång med puffskydd.
Vad tror ni om att skaffa en billig a51e. Finns ganska många beggangnade. Då får jag ju nästan ett matchat stereopar.

Eller skaffa en annan lite bättre stormembranare, typ en Röde nt2a, eller kanske någon SP och göra stereoinspelningar med olika mickar.
Visst blir det olika karaktärer, men får en bättre mick för soloinspelningar och olika karaktärer som ger stereobredd.

Sen funderar jag på att spela in flera sångare med två småmembranare. Typ överhängsmickar/instrumentmickar, tror det skulle bli lite basfattigt. Typ två Röde nt5. Tänker jag helt fel här eller vad tror ni?

Pris kan vara några tusen med inte mer.

Använder Focusrite Saffire pro preampar, väldigt rena. Funderar på att skaffa någon budget rörpreamp. VTB 1 eller dyrare (ingen behringer eller det billigaste, så ni vet vad jag menar med budget).

Edit: Kanske två nt 1a, men det är lite väl dyrt.
« Senast ändrad: 13.08.2008, 22:23:16 by Zyan »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har ingen någon idé eller tanke?

Jag vet att mickar är väldigt individuellt, men har ingen aning hur de ska komplettera varandra.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Antingen kompletterar de väl varandra genom att bilda ett stereopar eller också genom att de är helt olika och passar till olika saker.

En beg a51 kostar väl inte så många hundralappar? Då kan du ju köpa en till sån så har du ett par för stereomickning. Och sen komplettera med något helt annat.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det har också haft som tanke.

Varför är det så viktigt för stereo att vara matchade?
Borde det inte vara roligare med olika karaktärer som sprider ut ljudet?


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Jag kan varmt rekommendera en röde nt2:a funkar till i stort sett allt. Bara kolla studios recension där den fick 10/10. Svårt att se en mic i den prisklassen som är mer värd pengarna.

VTB1:an är också väl värd sitt pris.

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det har också haft som tanke.

Varför är det så viktigt för stereo att vara matchade?
Borde det inte vara roligare med olika karaktärer som sprider ut ljudet?

Inte om du vill ha en balanserad stereobild. För mig måste det inte vara supermatchat, så känsliga öron har jag inte...men gärna samma mickar iallafall. Men visst, det är öppet för experiment.  ;)

Edit: Bästa sättet att lära sig hur man ska göra är att göra på ett annat sätt och se vad som händer, blir bra eller dåligt. Om man bara gör som folk säger på forum förstår man ju aldrig varför man gör på ett visst sätt..  :wacko:
« Senast ändrad: 15.08.2008, 16:35:01 by flintan »
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det har också haft som tanke.

Varför är det så viktigt för stereo att vara matchade?
Borde det inte vara roligare med olika karaktärer som sprider ut ljudet?

Inte om du vill ha en balanserad stereobild. För mig måste det inte vara supermatchat, så känsliga öron har jag inte...men gärna samma mickar iallafall. Men visst, det är öppet för experiment.  ;)

Edit: Bästa sättet att lära sig hur man ska göra är att göra på ett annat sätt och se vad som händer, blir bra eller dåligt. Om man bara gör som folk säger på forum förstår man ju aldrig varför man gör på ett visst sätt..  :wacko:

Jo, learning by doing är ju klart något jag sysslar med. Men med en begränsad budget så undrar man hur man bäst kompletterar sin mick-arsenal.


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Jag slår också ett slag för rödeNT2A. Det klart bästa jag prövat under 10.000

/Oweson
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jupp...funderar starkt på den. Läser väldigt fina omdömen och inte många beggade. Och de som finns på begangnatmarknaden är bara 20% billigare än T-butiken. Så den är ju klart intressant.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Jag har en del mickar, dock inga jättemängder eller så, bl.a. en NT2A. Jag tycker det finns betydligt fler mickar i ungefär samma prisklass som spöar den. Mitt absoluta budgettips är ADK A6. Den är helt grym på både sång och akustisk gitarr.

Jag har bl.a. en ADK A51s också och det är inga likheter mellan den och ADK A6 tycker jag. A6 är tillsammans med min Telefunken AK-47 mina favoriter på sång. Kolla in den tycker jag.

Du bor inte i närheten av södra småland? I så fall får du gärna komma och testa dem båda, och ett par andra som kanske kan vara av intresse.

D.
« Senast ändrad: 17.08.2008, 18:12:10 by Dee »


Utloggad tsmalmbe

Två C391B kan man väl rekommendera.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag skulle köpa en JJ-labs för 700:- den bästa mic jag testat för under 150.000:-, ja t.o.m. under 4miljoner!

Men vänta nu,, det är ju den enda mic jag testat....


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Två C391B kan man väl rekommendera.

Mmm..men efter att ha läst lite om småmembranare så tror jag att det saknar lite kropp i inspelningar med det. Verkar bättre som överhäng och vissa instrument. Jag är främst intresserad av allroundmick och sång.

Jag skulle köpa en JJ-labs för 700:- den bästa mic jag testat för under 150.000:-, ja t.o.m. under 4miljoner!

Men vänta nu,, det är ju den enda mic jag testat....
Ditt lilla troll  :lol:

Jag har en del mickar, dock inga jättemängder eller så, bl.a. en NT2A. Jag tycker det finns betydligt fler mickar i ungefär samma prisklass som spöar den. Mitt absoluta budgettips är ADK A6. Den är helt grym på både sång och akustisk gitarr.

Jag har bl.a. en ADK A51s också och det är inga likheter mellan den och ADK A6 tycker jag. A6 är tillsammans med min Telefunken AK-47 mina favoriter på sång. Kolla in den tycker jag.

Du bor inte i närheten av södra småland? I så fall får du gärna komma och testa dem båda, och ett par andra som kanske kan vara av intresse.

D.

Tyvärr bor jag inte i närheten. Men tack för inbjudan.

A6 låter intressant, är ju en tusing billigare än nt-2a. Kan det vara så att du har ett måndagsexemplar av Röde eftersom jag hör så mycket bra om den som du dissar. Vad är det som är dåligt med den. Om du jämför med a-51s?


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Missförstå mig rätt. Jag har använt NT2-A på flera sånginspelningar med väldigt bra resultat. Och jag föredrar den framför 51:an. Helt klart.

Vad jag däremot menar är att jag tycker att A6 är ett klart steg upp från NT2-A. Jag köpte A6 förra hösten och sedan dess har jag i de flesta situationer där jag tidigare valde NT2-A valt att använda A6 micken istället. Om vi går på vad det är som jag föredrar hos den blir inspelningen mycket mjukare med A6 än med NT2-A. Jag upplever att när jag lägger till eq på en del högre frekvenser på inspelningar gjorda med A6, eller Telefunken mikrofonen också för den delen, så klarar inspelningen mer innan den spricker än vad NT2A gör. Likaså i en mix så tycker jag att A6 klarar av att vara "varmare" i mixen och ändå sticka ut än vad inspelningar med Röde micken gör.

Men detta är mina subjektiva åsikter. Bor du i en stad med t.ex. Musikbörsen så kan du ju köpa hem ett par olika mikrofoner och testa hemma vad som passar dig bäst och sedan returnerar du den du inte gillar. Eller om du har bra kontakter där, ber att få låna hem och testa.

D.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har läst lite om A6 på börsens hemsida och det låter ju intressant. Kanske är billigare för att nt har fler val, medans a6 bara har njure.

Skulle du kunna göra en dubbelinspelning med båda mickarna parallellt. Så man kan jämföra. Gärna på sång och/eller akustisk gitarr.

A6 lockar ju för att den är billigare och bättre enligt dig.
NT2a lockar för att det är många som talar väl om den. Har ingen möjlighet att prova båda själv.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
De flesta använder nog aldrig annat än cardioid, så frågan är hur ofta folk i allmänhet har nytta av fler upptagningskarakteristiker. Åtta och Omni ställer ju mer krav på att rummet låter ok också...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
De flesta använder nog aldrig annat än cardioid, så frågan är hur ofta folk i allmänhet har nytta av fler upptagningskarakteristiker. Åtta och Omni ställer ju mer krav på att rummet låter ok också...

Det är sant, men man måste ju kunna exprimentera och prova sig fram.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vad är det egentligen för skillnad av att använda shockmouth och metallring. Borde inte metallringen vara känsligare för rörelser i rummet?

Tänker främst på Röde nt2a och adk a6


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Vad är det egentligen för skillnad av att använda shockmouth och metallring. Borde inte metallringen vara känsligare för rörelser i rummet?

Tänker främst på Röde nt2a och adk a6

Shockmounten kopplar loss micen från stativet så att man reducerar vibrationer som annars går upp genom stativet och direkt till micen om man har ett stelt fäste. Shockmount är alltså i princip alltid att föredra.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vad är det egentligen för skillnad av att använda shockmouth och metallring. Borde inte metallringen vara känsligare för rörelser i rummet?

Tänker främst på Röde nt2a och adk a6

Shockmounten kopplar loss micen från stativet så att man reducerar vibrationer som annars går upp genom stativet och direkt till micen om man har ett stelt fäste. Shockmount är alltså i princip alltid att föredra.

Precis vad jag misstänkte.
Så hur kan de säga att micken är så bra, men sen bara ha ett metallfäste och allt inkluderat i en fin låda.
Känns som att det har lagt fel prioriteringar. Hellre en ful låda och shouchmouth.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Vad är det egentligen för skillnad av att använda shockmouth och metallring. Borde inte metallringen vara känsligare för rörelser i rummet?

Tänker främst på Röde nt2a och adk a6

Shockmounten kopplar loss micen från stativet så att man reducerar vibrationer som annars går upp genom stativet och direkt till micen om man har ett stelt fäste. Shockmount är alltså i princip alltid att föredra.

Precis vad jag misstänkte.
Så hur kan de säga att micken är så bra, men sen bara ha ett metallfäste och allt inkluderat i en fin låda.
Känns som att det har lagt fel prioriteringar. Hellre en ful låda och shouchmouth.

En shockmount kostar i och för sig inte några jättesummor, men visst känns det lite fel - men det är väldigt många micar som bara levereras med ett stelt stativfäste.
Sedan beror det förstås på vad man har för underlag. På ett betonggolv kommer det antagligen inte att bli särskilt mycket vibrationer som kommer upp i stativet, medan ett trägolv garanterat kommer att ge problem om man inte har shockmount.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vad är det egentligen för skillnad av att använda shockmouth och metallring. Borde inte metallringen vara känsligare för rörelser i rummet?

Tänker främst på Röde nt2a och adk a6

Shockmounten kopplar loss micen från stativet så att man reducerar vibrationer som annars går upp genom stativet och direkt till micen om man har ett stelt fäste. Shockmount är alltså i princip alltid att föredra.

Precis vad jag misstänkte.
Så hur kan de säga att micken är så bra, men sen bara ha ett metallfäste och allt inkluderat i en fin låda.
Känns som att det har lagt fel prioriteringar. Hellre en ful låda och shouchmouth.

En shockmount kostar i och för sig inte några jättesummor, men visst känns det lite fel - men det är väldigt många micar som bara levereras med ett stelt stativfäste.
Sedan beror det förstås på vad man har för underlag. På ett betonggolv kommer det antagligen inte att bli särskilt mycket vibrationer som kommer upp i stativet, medan ett trägolv garanterat kommer att ge problem om man inte har shockmount.

Jag har trä  ;)


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!

Jag har trä  ;)

Det där löser jag enkelt genom att lägga en dubbel/trippelvikt trasmatta under stativet. Funkar :)
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har liggat lågt och letat beggat.

Det är jobbigt att köpa saker utan att kunna exprimentera ordentligt.

Kommer nog bli en till adk-a51 för stereo och sen en adk-a6 för mono.

Men a6 tycker jag är intressant för att den beskrivs som allround. Nämligen att man kan ha den live.
Låter lite som att man får ta ner på andra kvaliteter för att få en mick så.
För övrigt är den inspirerad av Hamburg och Vienna vilket jag gillar skarpt.

NT2A tror jag inte att jag behöver för den kostar nog mer på grund av alla upptagningar. Jag vill bara ha njure.

Nu så slog det mig att jag skulle bara ha stormembranare av adk. Inte så jättehett...variation är juh kul


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ett förslag är att du skaffar en Studio Projects B3 (specialpris hos en ökänd forumterrorist för tillfället...), så kan du köra M/S stereomickning också, eftersom den går att ställa om. M/S blir ofta snyggast och mest monokompatibelt, så det kan vara värt att fundera på i alla fall. ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)