Kontrollrummet

Fender Telecaster

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Jag står i begrepp att köpa en elgitarr (har en stålsträngad akustisk sen tidigare) och det står bortom allt tvivel att det är en Telecaster jag vill ha. Den har det gitarrljud jag föredrar och faktumet att den är väldigt snygg skadar ju inte. Jag var inne på strata ett tag men nä, den tvisten är nog avgjord nu.

Förutsättningar:

Min budget ligger på ca 8000:-.
Begagnat eller nytt spelar ingen roll.
Den ska främst användas till rock, pop, blues och country.

Nu till mina frågor:

Är det möjligt att få en USA-tele för 8000:- eller bör jag titta på Fenders Mexico- och Japanditon? Rent spontant känns det som att felmarginalen är mindre hos de USA-tillverkade och därför är jag lite avig mot att köpa något annat; eller tänker jag fel?

Det här med mickar, stall, och dittan har jag tyvärr ingen koll på och skulle därför behöva hjälp med att reda ut begreppen. Humbuckers, single-coil osv. Vad innebär dessa och hur påverkar valet av dom ljudet på gitarren?

Finns det något mer att ta ställning till vid köp? Jag har förstått att den finns i olika modeller, standard, '72, signaturmodeller osv. Vad, om något, finns att säga om dom?

Det vore hyggligt om någon kunde hjälpa mig med funderingarna. Att själva beslutet strata/tele är taget känns som en seger i sig; nu känns dessa frågor som det naturliga steget på vägen mot köpet. Heders!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Avväg begagnat men kolla begagnatpriser mot nypriser innan du nappar...

USA-tele för 8KKr - kanske. Det gäller väl att hitta rätt annons och att inte ha alltför bråttom. Till slut hittar du ngn som vill bli av med sin gura snabbt och då finns det prutmån - köparens marknad så att säga. Det är i alla fall min erfarenhet av att handla begagnat.

Humbucker - dubbla mickar eller tja, de ser ut som en dubbel singelcoil i alla fall (kolla en Les Paul så fattar du vad jag menar). Humbuckers ger oftast ett fetare ljud med en annan karaktär... har även hört att de brummar mindre än singlecoil.

Övrigt:
Om du köper beg' så kolla upp så att guran är ok. Stämmer intoneringen, är halsen rak och fin, är banden jämna, hur låter den (både vad det gäller ljudet i mickar och hur gitarrens kropp påverkar ljudet) i förhållande till vad du vill ha. Elektronik; brum eller glapp eller andra fel som kan uppstå. Det mesta/mycket går att fixa i efterhand men oavsett om du kan göra det själv eller behöver lämna in den så är det ytterligare läge för prut. Hardcase? Softcase? Om inte - läge för prut. Vad det gäller olika Fendermodeller är jag ingen expert så det ger jag mig inte in på. Däremot kan jag säga att för min del spelar det ingen roll om det är en japan/mexico/USA-gitarr, känns den bra, låter den bra - det är vad jag skulle gå på. Är du osäker på allt ovan kanske du har ngn polare (som kan det bättre) som kan haka på o kolla... min input bara. Hoppas det hjälper ngt!


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Jag tycker helt klart du ska satsa på att försöka få tag i en begagnad gura. Du ska nog inte fästa dig för mycket vid var gitarren är tillverkad, utan främst hur den låter och känns o spela på. Själv har jag lirat i 13 år och har spelat på många olika gitarrer. Fick tag i en tele mexico reissue, som låter mycket bättre än alla usa-telar jag testat, samt är den skönaste (det är sant  :blink:) elgitarren jag lirat på. Denna godbit kom jag över för 4000 kr.

Att säga att felmarginalen är mindre hos usa-telar är att göra det lite för enkelt för sig. Klart billiga japan/korea-kopior kan känns sämre. Men det finns otaliga exempel där mexico/japan-telar både känns och låter bättre än de billigare usa-telarna. Framförallt talar vi då om reissue-modellerna, alltså nya "kopior" på äldre modeller, som oftas är ett mycket fint hantverk. Dessa kan man finna för runt 8000 kr och är mycket mer prisvärda, än en standrad usa-tele, enligt mig.

Nåja, nog flummat. Testa dig fram, det ska kännas och låta bra, men låt dig inte luras av var gitarren är tillverkad.  Viktigt också om du köper begagnat, som nämnts ovan, är att testa gitarren grundligt.

Lycka till!
« Senast ändrad: 01.04.2007, 09:40:27 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Hej och grattis till ditt val. Du kommer inte att ångra dig  ;)

føredrar också teleljudet framfør stratan, dessutom ær den snyggare också.

Du har många frågor, børja med att gå in på www.fender.com och læs lite om de olika modellerna. Generellt kan man sæga så hær:

både tele och strator ær utrustade med singlecoil mickar æven om det finns vissa modeller med humbucker också.

Humbuckerljudet ær kraftigare, rundare, mjukare och tyngre. tænk guns n roses. Dessutom ær de tysta. Singlecoil ær lite spretigare, tunnare och diskantbetonat. Tænk Clapton och Hendrix.

mexico modellerna ær helt ok i min mening och har man tur så kan man hitta en pærla. Du kommer långt med en bra mexicanare med bættre micar.

USA modellerna ær bættre. Det gæller allt ifrån træ till stæmskruvar. Sen har vi deluxe modellen som ær en lite snyggare USA med tysta pickups och en knapp som gør att du kan parallelkoppla de två micarna = humbucker. Bra funktion

Signatur modellerna har små ændringar i designen enligt artistens ønskan. Vintage har vintage design och mic mm. och så vidare...

Før 8000 kan du få en bra begagnad gitarr. Køper du från tyskland kan du få en ny før det priset. Generellt får du mycket mer før pengarna om du køper begagnat.

lycka till!


edit: kom på att før 8000 eller kanske lite till kan du få en begagnad gibson SG. Sjukt bra gitarr till rock, pop, blues. kanske inte så mkt country dock
« Senast ändrad: 01.04.2007, 02:28:51 by funky monk »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Bra tråd... och inlägg av Funky Monk...parallellkopplingsswit chen hade jag ingen aning om...ska genast goggla fram vad för gitarr John F spelar på.

All American http://guitargeek.com/rigview/576/ står inte mer detaljrikt tyvärr...


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
han anvænder bla:

Fender Stratocaster 1962 (3 tone sunburst, gift from Anthony Kiedis for re-joining the Band)
Fender Stratocaster maple-necked '55 (2 tone sunburst)
Fender Stratocaster 1962 (olympic white)
Fender Stratocaster 1962 (red)
Gretsch White Falcon 1955
Fender Jaguar 1962 (fiesta red)
Fender Telecaster 1963 Custom (3 tone sunburst)
Fender Telecaster 1965 Custom
Fender Duo-Sonic 1965 (Olympic White)
Fender Mustang 1969 Fiesta Red (used almost exclusively as a backstage warm-up guitar)
Gibson Les Paul 1969 Custom Black Beauty
Gibson ES-335 1956 Two Color Sunburst
Gibson SG1962 Custom Sunburst
Gibson SG 1961 Custom Cherry Red
Martin 00-15 (acoustic)
Martin 1940 (acoustic)
Maton Messiah 12-string acoustic
Mosrite St. George Gold (12 String Electic)
Fender Precision Bass Olympic White (rosewood fretboard)
Taylor 314c (acoustic)


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Bättre svar hade jag inte kunnat hoppas på, tack.

Hellpig: Okej, härkomst spelar alltså mindre roll. Det låter iofs ganska vettigt - en bra gitarr är ju en bra gitarr. Individer. Själva testandet vid köptillfället har jag våndats lite för eftersom jag inte har full koll på hur det ska låta EGENTLIGEN, men som du säger, jag får väl be nån polare hänga med.

Yllet: Det låter som du gjorde ett kap när du köpte din Mexico-tele och det befäster ju onekligen det Hellpig säger om ursprung. Det var goda nyheter. Får jag en bra gitarr för häften av budgeten så är det ju inte direkt ett minus. Säg till om du vill sälja, hehe.

Funky Monk: Tack, jo jag tror nog att Tele är rätt sorts gitarr för mig. Dom flesta av mina gitarrhjältar spelar just tele, och då kan det ju inte bli fel. Guns'n'roses är väl kanske inte mitt ljudideal så då låter nog single coil som något för mig. Men detta ska undersökas lite närmare. Du vet inte om några ljudexempel på humbucker resp. single coil? Ska kolla in fender.com som föreslaget. Gibson SG.... den hade jag nästan glömt bort. Hmm. Ja, det är ju en klassiker det med. Synd bara att den är så ful. Nej, det blir nog en tele ändå. Men tack för tipset! 

Sammanfattningsvis: tillverkningsland mindre viktigt om än bättre byggkvalité på USA-gitarrerna, gärna beggat, single coil och nogrann testning.

Ännu ett steg närmare.

Jag återkommer säkert med fler frågor.


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Baserat på följande diskussion, och följande citat i synnerhet, bör jag kanske satsa på humbuckers ändå: "There is no place to hide on a Tele with single coils. Humbuckers are much more forgiving and everthing else is somewhere in between!"

http://online-discussion.dhenderson.com/GuthrieGovan/viewtopic.php?t=87&sid=775031d20504fe5773f6825fb524f1a9

Sen så föredrar jag de gitarristers sound som finns på humbuckerlistan, hur ovetenskaplig listan i sig än må vara.
« Senast ändrad: 01.04.2007, 03:37:37 by user1234 »


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
tænk på att t.ex en SG eller les paul ger en sustain och kænsla som ær mer læmpad till humbucker pickups. Tycker att du ska gå efter ljudideal nær du væljer gitarren. Tycker du t.ex. om "tele twangen" så kænns det dumt att byta ut micarna mot en humbucker (om det nu var det du tænkte).

gå in på http://www.seymourduncan.com/ och lyssna lite. bestæm dig før den typ av pickup du bæst tycker om och køp en gitarr som passar bra till micen. observera att detta ær min høgst personliga åsikt.

edit: du kan ju alltid ha flera gitarrer med olika ljudbild  ;)
« Senast ändrad: 01.04.2007, 06:16:32 by funky monk »


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Ja ifall det är humbucker soundet du är ute efter så gör du nog bäst i att byta ut stallmicken mot en S&D duckbucker eller dylikt som är en humbucker i singlecoilformat. Då slipper du fräsa ur brädan på gitarren och fortfarande få humbuckerljudet.
Om jag hade din budget hade jag gått direkt på en Japan-tele eftersom de jag testat har hållit mycket hög kvalitet.
Om man även byter mot en HB i stallet så kommer du garanterat bli nöjd med den.

Var bara noga med att testa ut vilken halsprofil du föredrar och det kan du ju göra i Sverige och sen beställa från thomman.de eller dylik sida.
Ett exempel är ett stycke http://www.thomann.de/thoiw5_fender_62_tele_custom_rw_3tsb_prodinfo.html ifall den nu finns kvar och sen köpa till en duckbucker för en tusing så har du ju en kanongitarr med full garanti och allt.

Lycka till i djungeln! :)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil

Utloggad kaffe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
"There´s no place to hide on a tele..." är så sant som det är sagt. Jag började spela på en tele och det lät oftast ganska illa, om jag får säga det själv, men när jag bytte till en les paul, lät allt plötsligt mycket bättre. Tele är bland det snyggaste ljudet som finns, men är samtidigt ganska svårspelad, tycker jag i alla fall. Ha detta i åtanke ifall du köper en elgura, speciellt om det är din första. Men å andra sidan, får du en tele att låta bra, så kan du spela snyggt på vilken gitarr som helst. Den här gitarren http://www.blocket.se/vi/11146980.htm?ca=2_s gör ju att du slipper välja mellan tele och strata! Beträffande tele med humbucker så blir det lite lättare att spela, men inte alltför mycket. Vill du ha lättspelat så är nog SG:n att rekommendera.
« Senast ändrad: 01.04.2007, 14:38:14 by kaffe »


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Funky Monk: Menar du att humbucker på en Tele är ett no-no? Eller är det bara om man verkligen månar om "twangljudet"? Rent spontant känner jag att det inte är hela världen om twangljudet minskas - snarare tvärtom, gillar inte när det blir för mycket twang, även om det är ett av telens signum. Bara en sån sak kanske borde få mig att tänka efter en gång till innnan jag bestämmer mig för just tele. Nu ska jag iaf lyssna på ljudexemplen som fanns på sidan du länkade till. Förresten, varför köper man mickarna separat; varför inte bara köpa en telemodell som redan har humbucker?

Lavrell: Vad för olika halsprofiler finns det att välja mellan? 62:an såg f.ö riktigt trevlig ut.

Emil: Även denna verkar intressant, har du testat den?

Kaffe: Svårspelad, inte riktigt vad jag ville höra, men bra att du säger det. Är det en vanlig åsikt bland folket? Är exempelvis en strata mer lättspelad? Antar att det skiljer från person till person. SG:n är dock inte aktuell; hellre då en Les Paul, alternativt en 335. Men telecaster lockar nog mest ändå. Jag får tyvärr inte länken att fungera...

Tack för hjälpen.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Någon frågade om det går att få en USA-tele för 8000, och det går helt klart. Jag "fyndade" min för 6500 med hardcase och en SD minihumbucker i stallet!

/T
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Citera
Svårspelad, inte riktigt vad jag ville höra, men bra att du säger det. Är det en vanlig åsikt bland folket? Är exempelvis en strata mer lättspelad? Antar att det skiljer från person till person. SG:n är dock inte aktuell; hellre då en Les Paul, alternativt en 335. Men telecaster lockar nog mest ändå. Jag får tyvärr inte länken att fungera...

Jag tror att det handlar om vad du trivs med... somliga älskar stratan's hals, själv tycker jag att en Gibson LP är skönare, andra gillar Ibanez platta smala halsar. Inget som säger att man måste snöa in på en speciell stil men ibland blir det så. Återigen handlar det väl om att testa o känna lite. Därtill vänjer man sig en del också, första intrycket är inte alltid det som består.


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Funky Monk: Menar du att humbucker på en Tele är ett no-no? Eller är det bara om man verkligen månar om "twangljudet"? Rent spontant känner jag att det inte är hela världen om twangljudet minskas - snarare tvärtom, gillar inte när det blir för mycket twang, även om det är ett av telens signum. Bara en sån sak kanske borde få mig att tänka efter en gång till innnan jag bestämmer mig för just tele. Nu ska jag iaf lyssna på ljudexemplen som fanns på sidan du länkade till. Förresten, varför köper man mickarna separat; varför inte bara köpa en telemodell som redan har humbucker?

Låt mig förklara vad jag menar med ett exempel om bilar. Anta att du är intresserad av en häftig sportbil (= humbucker) då går du och köper en ferrari eller porshe, alltså en standard sportbil där design, stötdämpare, väggrepp mm är anpassad till höga hastigheter. Det är mer sällan man köper en Volvo S80 (tele) och byter ut däcken och trimmar motorn så att man kan köra snabbt med den, man missar helt enkelt features som finns i den riktiga sportbilen. Å andra sidan kanske du tycker om S80´s utseende och säkerhet och vill hellre göra på det sättet. Det finns telecasters med humbucker eftersom folk tycker om utseendet/känslan på en tele och vill ha lite fetare ljud. Och allt som efterfrågas erbjuds av fender...

Är det tele känslan du är ute efter och vill ha humbucker ljudet så ska göra det lite svårare för dig :)  En strata har samma hals som en tele och därmer (nästan) samma spelkänsla. Köp då en strata med en humbucker i stallposition och singlecoil i de övriga så kan du få fler ljud i samma gitarr. Är du ute efter telens utseende och vill ha humbucker ljudet samtidigt så kan du ju självklart kombinera de två ;)

mvh
« Senast ändrad: 02.04.2007, 01:45:05 by funky monk »


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Torwald: 6500.... Ja, den summan var ju hoppingivande. Fast jag lär väl knappast ha samma tur. Nöjd med gitarren som sådan?

Hellpig: Det låter vettigt. Jag får testa mig fram helt enkelt.

Funky Monk: Tack för billiknelsen. Du vet hur man når fram till mig. Det är väldigt intressant det du skriver. Och jag som hade bestämt mig och allt, hehe. Det blir nog målfoto som gäller. Jag kanske postar några ljudexempel på mitt idealjud så får ni vägleda mig utifrån det istället.


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Går det att dra några slutsatser om single coil/humbuckers eller tele/strata utifrån detta, mitt ljudideal?:

Länk borttagen.
« Senast ändrad: 03.04.2007, 00:55:40 by user1234 »


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Torwald: 6500.... Ja, den summan var ju hoppingivande. Fast jag lär väl knappast ha samma tur. Nöjd med gitarren som sådan?

Hellpig: Det låter vettigt. Jag får testa mig fram helt enkelt.

Funky Monk: Tack för billiknelsen. Du vet hur man når fram till mig. Det är väldigt intressant det du skriver. Och jag som hade bestämt mig och allt, hehe. Det blir nog målfoto som gäller. Jag kanske postar några ljudexempel på mitt idealjud så får ni vägleda mig utifrån det istället.
Jag är supernöjd! Kanongitarr helt igenom. Stallet är bytt mot något som jag inte minns namnet på, men det är i alla fall enklare att intonera när varje sträng har en egen sadel.

Jag tycker inte du ska hänga upp dig så mycket på humbucker vs. singlecoil. Det går utmärkt att byta i en gura och det är ju inte som att en tele låter sämre bara för att den har HBs. Det finns ju flera Gibsonmodeller med P90s!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Kul att du är nöjd, Torwald. Det blir roligare så. Jag tror att du slår huvudet på spiken när du säger att det är dumt att haka upp sig på mickar, osv. Sånt går ju alltid att byta. Det enda viktiga är nog att jag hittar en gitarr som håller stämningen och som jag trivs med, resten är av mindre betydelse - inte minst som förstagångsköpare. Men som alltid är det trevligt att spåna och spekulera. Tiden fram till själva köpet brukar oftast vara den bästa; tiden innan man sitter med guran i knäet och inser att man borde köpt en bakmaskin istället.

I nuläget lutar det fortfarande kraftigt åt en tele. Hur den är moddad, det låter jag stå oskrivet tills vidare.

Heders, grym information från er alla.