Kontrollrummet

Ännu en "Funkar den här datorn"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Hej.

Måste börja med att be om ursäkt för att jag skapar den 100 000:e "Funkar den här datorn för musikinspelning"-tråd. Men det är så att skolan jag jobbar på ska beställa en laptop till mig nu i veckan så jag behöver veta om det är något som ska uppgraderas eller som ni tror inte funkar. Jag ska ha den både som vanlig jobb- och bruksdator och för att hålla i lektioner i inspelning och gör inspelningar med mina elever. Jag kommer att använda mig av Cubase 4 och köra ett 26 I/O firewireljudkort (se inlägg här nedanför).

Datorn är en HP Compaq Notebook 6510b jag vet att det osar lite trubbel redan där. Som ni ser på specifikationen så kan man välja att uppgradera den lite. Vad ska jag uppgradera tycker ni? Hur är det med hårddiskarna? Funkar det att ha en 5400 som systemdisk och en 7200 som Audiodisk eller ska man helst inte blanda. Hur är det med Mhz på ramen räcker det med 667 och hur verkar rammärkesmodellen? Funkar moderbordet och den processor som är med? Firewirekortet vet jag inte om det är ett Texas Instrument. Ska söka mer ikväll efter jobbet, återkommer där. Några andra problemområden eller tips?

Tack på förhand.

*edit* la till lite
« Senast ändrad: 11.08.2008, 18:24:16 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vilken daw ? på protools sidan finns bra förteckningar över vad som funkar/inte funkar.


Jag vet eg inte om moderkort och minnen, men jag tror nog att det bör fuka för dig med hastigheterna.

Vilket ljudkort har du tänkt? En grej kan ju vara att köra usb-kort och en firewiredisk?


Annars kan du kontakta tillverkaren av din DAW och höra med dem :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Oj glömde helt bort det. Ska köra Cubase 4. Det jag är mest nervös för är ju ljudkortet. Vilket antagligen blir ett Focusrite Saffire 26 PRO I/O eller liknande (Presonus Firestudio, M-Audio Profire). Jag har sökt lite på HP-sidan men det går ju inte att få fram någon specifikation på vad det är för firewirekort i datorn, verkar det som iallafall.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, eller snarare din laptops firewire....

kolla med tilvlerkarna av korten?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det enda Firewire-chip som det har blivit stora problem med på senare tid såvitt jag vet, är Agere. Övriga tror jag funkar bra, så det är egentligen bara att kolla om det finns Vista-drivers för de tilltänkta ljudkorten. HP supportar nämligen inte längre XP, så det går inte att få tag på drivrutiner till XP för delarna i datorn, utan du är tvingad att köra med Vista.

Hårddiskar är inga problem alls att blanda hastigheter. Det enda som händer, är att 7200-varvaren går snabbare. Egentligen förekommer det lite överdrivet snack om hur viktig rotationshastigheten på hårddisken är. Redan en 5400 kan du köra typ 50 audiospår från utan problem... Det blir däremot värre om du ska köra både många audiospår och samtidigt köra streamande samplingsbibliotek från samma disk...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Erfarenhet kring en HP-laptop med inbyggt FW-kort, ett PCMCIA FW-kort, och Focusrite Saffire. Med det inbyggda kortet tappade datorn och Safiren kontakten 3 gånger på 10 minuter, med PCMCIA-kortet hände det inte en gång på 8 timmar.

Slutsats: räkna med att sätta 10-20€ på ett nytt FW-kort (du kan ju alltid hänga en hårdskiva eller jullampor på den inbyggda), och räkna med att du kan få testa några innan du hittar ett som fungerar utan problem.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tack för svaren. Blir väl till att beställa en uppgraderad version, testa och om det inte funkar köpa till ett Pcmcia FW-kort.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"