Kontrollrummet

Val av dator

gäst · 6 · 1885

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

macke

  • Gäst
Hej alla!
Mitt första inlägg på forumet blir en "dum" fråga. :huh:
För några år sedan spelade jag in elgitarr på min stationära dator.
Jag lajnade från gitarrens multieffekt in i det inbyggda ljudkortet med hyfsat gott resultat.
För ett tag sedan fick jag ett ryck och tänkte spela in en låt igen. Då hade jag dock bytt ut den stationära datorn mot en bärbar. Jag gjorde på samma sätt, lajnade från multieffekten till ljudkortets (det interna) micingång.
Jag spelade in med Cool Edit Pro och ljudet blev väl helt ok.
Dock så saknade jag helt medhörning när jag spelade in. Beror detta på att jag använde mic in och inte line in eller var det någon inställning som jag bommade? Det fanns bara mic in på den bärbara.
Nu är det dags att köpa en ny dator igen och jag har inte riktigt bestämt mig ännu om det blir en bärbar eller stationär.
Jag vill kunna spela in både gitarr och synth på den, men behöver naturligtvis även medhörning när jag spelar in. Visst brukar det finnas både line in och mic in om man köper en stationär?
Antar att ni kommer rekommendera mig att köpa ett "riktigt" ljudkort avsett för musikinspelning, men det får bli en senare fråga isåfall. Jag har endast råd att köpa själva datorn just nu så ett nytt ljudkort får bli en senare fråga. Och jag vill såklart komma igång med inspelningen så fort som möjligt igen, gärna igår.. ;)
Tack på förhand för era synpunkter och tankar!
(Ber om ursäkt om jag postade i fel forumdel)


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hej och välkommen till KR :)


Medhörning kan ofta vara en knapp du kan trycka på / inställning du gör i inspelningsprogrammet, så att signalen från guran går in i datorn och sen ut till hörlurskontakten.

Däremot så ska du inte köra in signalen via "mic in", den ingången är dedicerad till microfoner, som ju har en annan nivå på signalen än linjesignaler (sånna som t.ex. kommer ut från din multieffekt)

Men om du skaffar en ny sationär (el bärbar) som har linjeingång, så ska det gå bra att spela in.
Tänk på att olika datorer har olika bra medföljande ljudkort.
Köper du en stationär så skulle jag rekomenderar att köpa ett extra ljudkort ( om du datorn är utrustad med integrerat), du behöver inte skaffa ett inspelningskort för många tusenlappar, finns för nångra hundringar på närmaste datorbutik... typ olika Creativekort o liknande.

Annars kan du ganska billigt köpa dig ett begangnat inspelningskort med inbyggt försteg så att du även kan koppla in en microfon :)
Jag skulle nog rekomendera dig att skaffa ett billigare beggat ljudkort, du kan få det runt tusingen, en klart bra investering för för musiken :D

Hoppas jag sa några vettiga ord i mitt svammel ...

f.ö. så postade du i precis rätt avdelning !

Mvh
David
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


macke

  • Gäst
Tack för ditt snabba svar och ditt välkomnande David! :)
Njä, jag provade att spela in med olika program och jag fick ingen medhörning oavsett val av program.
Vilket som sagt inte var något problem med min gamla stationära. Så det finns alltså även bärbara datorer med line in, det visste jag inte. Men då vet jag iaf att jag inte ska använda mic in vid inspelning.
En lösningen skulle ju kunna vara att köpa en bärbar dator plus ett billigare ljudkort, typ:
http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=468256
Antar att det duger gott. Fast då måste jag gräva lite djupare i sparbössan.
Tack för att du tog dig tid.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hm... du verkar ju få med Cubase LE och då kör du ju musiken via den. Bra kort det där och 1.000 ljud också - verkar smart.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


macke

  • Gäst
Nu har jag iaf köpt en ny dator. Det blev en stationär till slut efter mycket velande. :unsure:
Tänkte till en början prova att köra med datorns inbyggda ljudkort (vilket har line in) och duger inte det så slår jag nog till på ovan nämnda ljudkort.
Känns gott att snart vara igång med musikskapandet igen! :D