Kontrollrummet

Hellpig - Greco vs Gibson

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Så här då: jag var själv rätt nyfiken på hur min nya Greco Les Paul lät om direkt jämförde den med min Gibson les Paul så jag spelade in nedanstående med mycket möda idag (mödan består av min treåriga dotter som inte direkt lämnade mig i fred medan jag lirade in...). När jag lyssnar på det nu så tycker jag själv att man visst hör skillnad men inte lika stor skillnad som när man verkligen spelar på dem...

"Låten" består av tre partier; rockigt, tungt och lugnt. (Jag har avskiljt dem med en fånig ljudeffekt bara för att vara övertydlig.) Jag använder samma ljud på bägge gitarrerna i alla partier (komp och solo) och samma mickläge, vilket är stallposition till 90 %. Gitarrerna och basen är inspelade via min PodXT, som vanligt. Gibson till vänster och Greco till höger på kompgurorna.

Solon:
Rockigt parti - Greco först, Gibson sist. En runda var.
Tugnt parti - Greco först, Gibson sist. En runda var.
Lugnt parti - Bara Greco men här används bara "Rhytm" läget på trevägsswitchen. Det jag ändrat på mellan de tre solona är tonkontrollerna, om jag nu minns rätt... 1. Båda tonkontrollerna på 10, dvs hals- och mittenmicken. 2. Ena tonkontrollen på 0, bara mittmicken. 3. Andra tonkontrollen på 0, bara halsmicken.

[mp3=200,20,0,center]http://www.flips.se/music/grecotest.mp3[/mp3]


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Intressant test.

Har länge funderat på om Les Paul verkligen är så gudomlig, och ärligt talat hör jag ingen större skillnad här.

MEN jag måste få fråga dig. Jag har en PODxt och inte tusan får jag sådant ljud?

Berätta gärna vad du har för inställningar. Tycker alla ljud låter kalas.

När jag spelar in så knastrar det och låter allmänt tanigt/värdelöst.

Är inte ute efter världens überdist men bra gitarrljud. Gillar att spela in på nätterna och då blir inte grannen glad när jag vevar i gång förstärkarna  :lol:

Ursäkta om jag snodde tråden totalt, men detta är en av mina prio 1 frågor  :D
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


freddy

  • Gäst
Tycker väl inte att det är jättestor skillnad. Båda låter bra. Tycker nog Les paulen låter lite rundare och mjukare, vilket jag gillar.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Hedblom:
Jag tycker själv att PodXT:n är rätt svår att ratta och jag är ganska lat kombinerat med begränsat med tid för att experimentera. Så vad gör man? På Line 6's officiella forum för PodXT finns det en tråd för att dela med sig av sina ljudpatchar, jag har laddat ner de flesta av dessa och gått igenom ljuden och plockat ut de som passade mig och sedan har i vissa fall modifierat dessa eller utgått från dem för att skapa egna men jag är inte särskilt duktig på det. Vad har du för gitarr? Mickarna kan ju utgöra ett problem om du inte får fram "rätt" ljud.

"Har länge funderat på om Les Paul verkligen är så gudomlig"

Svar: Les Paul modellen ÄR gudomlig, Gibson är det inte alltid trots att det är originalet... ;)

Edit:
Detta är nog den tråden jag tänkte på... tror jag, det finns en del här. Räkna med att somligt låter skit men det finns definitivt guldkorn att plocka om du har tålamod att ladda ner och gå igenom alla ljud.

http://line6.com/support/thread.jspa?messageID=44596&#44596

freddy:
Ja, det har du nog rätt i. Det är mer middle och top i Grecon vilket inte är fel heller...
« Senast ändrad: 05.08.2008, 18:32:20 by Hellpig »


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Vad är prisskillnaden i runda slängar?
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ingen hemlighet; jag gav 9500 kr för min. det hade förmodligen kunnat bli billigare om jag importerat själv men å andra sidan så ingick en service av Sveriges bästa gitarrtekniker i det priset också. Det finns billigare och dyrare varianter av dessa guror. Jag har sett från ca 4-5000 kr till strax över 10000 kr och det finns förmodligen dyrare. men en Gibson Les Paul Custom kan kosta ca 30000-70000 kr ny. Eller mer! Begagnade vet jag inte riktigt men de ligger förmodligen på minst 20000 skulle jag tro. Allt i runda slängar.


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
OKi:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Uppfattar Gibson som något mer sammanhållen, men det kan lika gärna vara som jag vill att det ska vara  :lol:

Det där med att det mest är man själv som märker skillnad kan jag hålla med om i många fall. Kan lyssna till mina egna inspelningar och undra vilken gitarr jag använt. Och då är det inte ens samma modeller på dom.  :)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Hade varit intressant med ett torrt test också, sen håller ni väl med, de är det ju inte bara ljudet utan en gitarr skall kännas bra, det skall andas kvalite och vara skön att ta i och se på  :wub: - varför snåla när man kommer umgås så mycket? Varför kallade SRV sin gura för 'my second wife'?  :lol:

Edit: just det, glömde kommentera, bra spelat Hellpig, flinka fingrar och skönt komp i början där :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag måste säga att jag inte fattar var Greco tar slut och var Gibson tar vid. Allt låter i mina öron skitbra inte minst tekniken - men du har väl tränat antar jag.

Eko (vad är det för fel på Jedson?)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
flabb:
Håller med dig men det var ju just det med de här japanska kopiorna - de känns jäkligt gedigna och jag har inte testat någon som inte minst känns "ok" ännu. De flesta känns bättre än ok, och en del av dem känns bättre än originalet. Tack för lyssningen :)

Eko:
Tack för den vänliga kommentaren :) Känner mig inte som någon gitarrgud direkt men det är kul när någon berömmer en ändå. :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Efter att ha lyssnat lite är jag rätt säker på att det är gitarr med i bägge låtarna.


















 :rolleyes:


Hörde väl kanske inte nån skillnad i lappen, men jäklar vad du öser mannen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo lite skillnad är det nog. Det låter lite fetare eller rundare.  :)  Kul att höra dig löda!!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Schysst spelat. Onekligen riktigt schysst spelat. Fasen, om jag kunde spela så här på min skräpgitarr ;)

Kul när sånt här läggs upp!

/Per

PS. Hör f ö inte nån jävla skillnad alls. ;)

https://soundcloud.com/user7789882