Kontrollrummet

OceanMusic - Early rain

gäst · 21 · 4482

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oceanmusic

  • Gäst
Ännu en tänkt låt från den kommande CD'n "Lights at the Sea".


Än så länge ett utkast, om än hyfsat klart. Gjordes i morse, efter att ha regnat småspik hela natten.

Jag är nyfiken på om ljuden är i "symbios" med varann eller om det är något som stör alldeles för mycket.

LÅTNAMN: Early Rain
ARTIST/GRUPP: Oceanmusic
GENRE: Relax
LÅTLÄNGD: 7.41
KOMPOSITÖR: Oceanmusic
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3 

080806 

En ny mix med lite lugnare ljud samt komplettering av ett annat. Early Rain II
« Senast ändrad: 06.08.2008, 01:02:15 by oceanmusic »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba OC.

Närå,jag tycker detta funkar bra som avslappningsmusik.Inget störande mellan de olika insatserna.Early rain,tja vi går mot höst i Norrbotten verkar det som - trist. Early autumn eller fall om man så säger..Din låt sätter rätt stämning till vädret idag.Fast det regnar inte här men det är kallt!

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det här skall man ju helst slappna av till när man lyssnar, för att testa om det är bra ;)
Annars blir det en hypotetisk recension, "det här SKULLE kunna funka" som avslappning :)

Så "det här kan nog funka som avslappning" blir mitt omdöme. KAnske återkommer :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Förra låten jag hörde var kanon men denna funkar inte alls på mig, den entoniga
synthen låter för enerverande för mig - men kanske funkar på andra :)

Edit: lyssnade på halva
Edit2: men bilden var fin! :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


oceanmusic

  • Gäst
HM - Tack!  :) Även om det var ett still sommarregn jag hade i tankarna när jag gjorde låten så, varför inte höst.

Dividend - Tack!  :) Du har så rätt, så. Om jag har lyckats, slutar du tänka efter en kort stund och låter dig omfamnas av låten. Lyssnar du aktivt, fungerar den egentligen inte...

Flabb - Tack för lyssning och återkoppling!   :) Du är inne på samma tankar som jag, entonigheten stör mer än den får dig i stämning. Ska kolla om jag kan hitta ett annat ljud till grundkompet. Tack än en gång för uppmärksamheten!  :)



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Regnet, den ihållande synttonen, amience...ambjännzzz väldigt myyyzzziiigt och jag somnade!! Väcks upp av ringklockan på dörren, en av barnens kompisar och jag som aldrig somnar till musik! Jag hoppas inte du tar illa upp utan ser det som ett gott betyg. Vattenljuden och dina känsligt vävda synthtonerna med minimala förflyttningar är alldeles perfekt. Sparar denna till mp3:an för situationer då det kan vara knepigare att knoppa in. Tackar särskilt för denna stämningsfulla sak!   :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag lyssnade på den men glömde bort att jag lyssnade på den. Kom på mig då det blev tyst.
Jag upplever vid nästa lyssning att de där första två tonerna motsvarande C och G är ganska hårda om man ska slappna av Skulle vilja att de är snällare, kanske ett annat ljud?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja. vet inte om denna är bäst för att sova eller för meditationsliknande stirra-ut-genom-fönstret-tänkande. Jag tror bägge kan funka.

Tänker mig lite att det har vräkt ner hela natten, och gör det fortfarande när låten börjar. det blåser ute, och regnet rinner på fönsterrutorna. Morgonrock och en kopp kaffe på glasverandan.  Möjligen lite ved i kaminen oxo som sprakar.

Mot slutet stillas vädret ute.....mest vatten som rinner av taket kvar. havet lugnar sig...lite morgonslöjor nu, och solen bryter igenom. Gräsmattorna ångar av sig vattnet.

Katten blänger lite halvsurt på det blöta utanför och går in igen och lägger sig.

Jag oxo. somna om e aldrig fel ;)


Felfritt detta.

Möjligen kan du tänka dig att be Mr Wernborg leverara några toner valgitarrer -sök på halvfärdiga demon. Det skulle nog passa här.


tack för lyssning
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej!

Om man tänker sig ren meditativ avslappning så funkar detta utmärkt.. har sysslat en del med avslappningsövningar
vilket ger en härlig energi. Hade en amerikansk chef en gång, som brukade låsa in sig i rummet ca 20 min varje dag.
Efter mycket om och men fick jag reda på vad han gjorde.. lyssnade på avslappningsband avsedda för USA:s air force..fick upp ögonen för detta då...men tillbaka till låten.. Det absolut enda som stör lite grann är den entoniga synthen som ligger med från början, inte för att den är entonig..men den rör sig lite i gränslandet för vad som känns behagligt..kanske ett något rundare ljud som inte tränger på men som bara finns där..annars kalas! :)


oceanmusic

  • Gäst
Equality, tack!  :)  Tar inte alls illa upp utan sitter med ett leende och tänker "där satt den"!  :wub:

Maxb, tack!  :) Du har nog rätt, ska se över lite toner här och där. Funderar som bäst att visserligen behålla det ljud som ligger genom hela låten men sänka den och komplettera med ett annat, lite mer neutralt.

Emulator, tack!   :) Vilka kul tankar du beskrev, det gillar jag mycket! De olika "användningsområdena funkar för mig. Ska lyssna på Wernborg som du skriver om. Visserligen är jag nybörjarägare till en gitarr själv men det är nog säkrast att anlita ett proffs. Tack för tipset!  :)

Clemens, tack! :) Vad kul att du upplever låten som om den kommer att fungera. Själv satt jag lyssnade länge på repeat och kom fram till samma sak, tonen som ligger, ett B för övrigt, ligger precis i gränslandet. Kanske, trots jobb imorgon hinner jag meka lite i natt.
« Senast ändrad: 05.08.2008, 11:11:42 by oceanmusic »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej

Jag gillar regnet, de låga tonerna och pianoplinket som kommer ibland, rogivande.
Dock de höga tonerna är i mina öron alltför skärande för att vara avslappnande, nästan lite som tv's testbild när man glömt den på...
Gott
www.myspace.com/staffanjonsson


oceanmusic

  • Gäst
Stajo, tackar och bockar!  :)

Håller med dig, det är lite för gällt för att fungera hela vägen ut. Håller på med en ny mix som dock inte gick att rendera igår kväll, gör ett nytt försök ikväll.


oceanmusic

  • Gäst
Efter lite datorstrul så fick jag äntligen till den nya mixen, Early Rain II


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jamen nu hör jag att det som förut var lite störande i mina öron i mixen är borta.
Nu är det här också ett gott stycke i mina öron.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jamen nu hör jag att det som förut var lite störande i mina öron i mixen är borta.
Nu är det här också ett gott stycke i mina öron.


Jag kan bara hålla med..denna mix är lika effektiv som Sunrise III.Ren kontemplation.

Bra jobbat, och tack, kommer lyssna en hel del på denna oxå :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


oceanmusic

  • Gäst
Marr och MaxB - Vad glad jag blir, jättetack!  :)

Kände själv att det vassa störde lite för mycket, även om det blev något slags mantra.


freddy

  • Gäst
Ljuden gör mig inte avslappnad :) mer på halvspänd faktiskt.. Ljuden är lite för skräniga för att ge mig avslappning. Känns mer som filmmusik i mina öron, till någon mystisk film, the shining kanske. :D Pianot bryter väl av däremot och bjuder på lite mer avslappnande tongångar... men relax? nej inte för freddy :D


oceanmusic

  • Gäst
Ja du Freddy, smaken är helt enkelt olika.  <_<  Kan inte riktigt relatera till uttrycket "skräniga" gällande ljuden men om du tycker det, så är det väl så i dina öron.  ;)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag är lugnare nu!  :rolleyes: Efter version I kände jag lite uppriven men II ställde allt tillrätta igen.  :)

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


oceanmusic

  • Gäst
Jocke, tack!  :) Kul att numero due fungerade.  :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Lite skämtsamt...

Jag tror att relaxmusik eller musik att relaxa till fungerar lite olika för olika personer. Tror att det är viktigt att musiken ändå kräver så pass mycket uppmärksamhet att man kan stänga ute annat. Om musiken är allt för uppfordrande eller långtråkig funkar det inte och snabba kast, byte av tempo, tonart eller intensitet är nog svårt att få till att funka. Tycker att ett tema som upprepas och långsamt förändras är avkopplande utan att bli tråkigt!

Visst är det fantastiskt hur musik påverkar oss!  :) Musik att koppla av till, att bli glad till, musik för eftertanke och kontemplation, musik att släppa loss till, laga mat till, umgås till...

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1