Äntligen hat jag fåtttag på utrymme att leka med.
det är inte så mycket prylar.
Men har lite funderingar:
- Hur inreda garderob för sång bra?Vill hellst ha såndär "äggkartong skum" för det är snyggt.
Garderob till sång? Nej, tack!!!
- Är det bättre att rna en hörna kanske än gardrob?
MYCKET bättre!

[/li][li] vart hittar jag billigt såndör äggskum, vet att jam hadde nåt men hittar det inte.
Det tunna skummet tar bara diskant, så det är bättre med lite tjockare, så att det kommer ner en bit i mellanregistret också... Det finns liknande, men bättre, från flera andra håll.
- Lämligt att ha äggskum bakom monitorerna?
Nej - där bör det vara tjockare eftersom det är basen som är rundstrålande och behöver sugas upp.
Om du använder 80mm-skum bakom monitorerna, har en luftspalt på 5-10cm mellan skummet och väggen - och trycker in monitorerna lite i skummet, så fungerar det ok i de flesta fall.
Ja, som sagt.. fåtag på utrymme, fast det är rätt tunna väggar o rätt stort rum.
Skall dit med mattor o stativ o prylar, blir nog snyggt som fan.
Clease: du kanske harkvar dedär mointordämpande prylarna? Hur nödvändigt är det?
Alla tipps är välkommet!
Stort rum? Då skulle jag nog rekommendera att du börjar med att skära av hörnen med glasull. Följ Lee's bygge av "lightweight corner absorbers" här i forumet, så får du något som gör nytta. Om du inte vill bygga något sådant själv och har stor budget så kan du ge dig på Ghost-basfällor - och med en mindre budget så kan du använda hörn-basfällor av akustikskum, som - trots vad somliga vill påstå - kan göra lika bra nytta som vissa andra metoder.

Om du får problem med specifika frekvenser efter en grundbehandling (titta gärna på Wikins artikel om [wiki=Akustikbehandling]akustikbehandling[/wiki] för detta), så kan du behöva bygga avstämda basfällor - s.k. Helmholtz-resonatorer.
Monitorkuddar kopplar loss monitorerna från underlaget och gör att man slipper få ner vibrationer som orsakar en luddigare bas, så jag ser dem som ganska nödvändiga...[/list][/list]