Oj, vad mycket som blivit skrivet här! Ingen som är ute i solen...?
HMTack själv, det blev ju bra till slut!
OceanmusicTack för det! Jag önskar jag visste mer om klassisk musik och hur satserna förhåller sig till varandra i ett verk. Det här är gjort på ren intuition, jag ville att det skulle var skillnad i takt och tonart, växelverkan glatt/sorgset, manilgt/kvinnligt etc men ändå höra ihop. Men de gör de kanske inte. Det finns ju inga melodiska element som direkt förekommer tvärsöver satserna.
StajoKul att det uppskattades.

Jag tror "vi" har löst problemet med Marres sång, om det var micken eller rummet ska jag låta var osagt, men nu låter det bättre. Hoppas jag snart kan presentera en ny sångtagning på denna.
TokaiTack för din lyssning och analys. En ny verre är på gång med de ändringar som du föreslår. Jag antar att du med svansar menar de ringande efterljuden som uppstår i hårda rum, men inte t ex i en stor sal med mycket trä?
HM går igenom samma två reverb som allt annat, eftersom de ligger på mastern, så att du uppfattar kvalitén olika (vilket jag också gör) måste bero på att olika röster och sångstil framkallar olika mycket reverb.
Vad är det som gör att du och andra associerar till musikal? Stämföringen eller sättet det sjungs...?
Flabb5 poäng för beskrivningen, exakt så vill jag också se det!
MarrTack själv. Du är otroligt pålitlig att jobba med, filer dyker upp exakt när du säger.
ÅsaJag tror jag har schabblat till nivåerna lite. Hade en limiter på under arbetsskedet som jobbade ganska friskt, men när HM:s kraftpålägg lades till blev det pumpningar, så jag plockade bort den. Då blev de svaga partierna väldigt mycket svagare, och eftersom jag har lyssnat mig halvdöv på denna märkte jag inte denna bieffekt. Men det fixar vi i nästa version.
Din sång är f ö helt super, jag är glad att ha ännu ett instrument som kan komma till användning!
DividendUj, du går in i jobbet som recent rejält - en timme är ju 10 gånger!
Jag använder Garritan Personal Orchestra. Enskilda instrument, inga sektioner. Alla instrument låter inte bra, men som tur är finns det ganska många varianter att pröva. Någon enstaka ton kan vara lite sur också. Klarinetterna låter nästan falska. Men pusslar man och filar blir det ganska bra. Det jag inte använder är olika varianter av upp/nerstråk, staccato osv. Kunde man behärska den tekniken kom man kanske ett steg närmare realismen, men att använda en Stradivarius, en Gagliano och en Guarneriviolin i separata tagningar tillsammans låter mycket mer levande än en sektion.
Ja, alla tre sångare gör verkligen superinsatser. Tonarterna passar också rätt optimalt. Mer tur än skicklighet.
Jaså, Händel tycker du med.

Min 10-årige son tyckte att trumpeterna lät som Eurovisionslåten, och det har han banne mig rätt i. Till mitt försvar skall sägas att trumpetmelodierna blir ganska enkla (och säkert påminnande av varandra) i Barockmusik. Trumpeterna hade ju inga ventiler, utan spelade naturserien plus några toner därimellan som "läppades" fram. Så det blir mest "fanfarmelodier" om man skall vara på säkra sidan vad tumpetarna skulle fixa.
Tack för all energi du har lagt ner i lyssning och funderande.