Kontrollrummet

Rattle/Marr/HMike/Åsa - Daybreak at Kinsale

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: Daybreak at Kinsale
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Barock
LÅTLÄNGD: 6:10 6:19
KOMPOSITÖR: Rattlesnake, text delvis John Donne
PRODUCENT: Rattlesnake
EV. MEDVERKANDE: Marruschkka sång del 1+ stämma del två, Harmonica Mike sång del två, Åsa sång del tre.
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3



Detta stycke kan jag villigt erkänna är inspirerat av Henry Purcells operor. Tre korta satser kändes lagom, lite som Vivaldi skulle ha gjort, kanske. Del tre saknade jag text till länge, men efter visst letande hittade jag ett stycke vid namn som passade i metern av John Donne (1572 - 1631). Stycket heter Daybreak, och fick inspirera till resten av texten. Så detta är ett samarbete som sträcker sig över 400 år!

Några solister med kraftiga pipor behövdes, min röst räcker inte längre än till några stämmor på del två. Det är fantastiskt vilka resurser det finns att tillgå på detta forum! Tack Marruschkka, Mike och Åsa för sång och hjälp med stämarr.

Kammarorkestern har jag försökt återskapa efter vad jag läst kunde förekomma på 1600-talet. Detta blev det:
3 1:a violiner
2 2:a violiner
1 altfiol
1 cello
1 kontrabas
1 Cembalo som spelar basso continuo, "generalbas"
2 oboer
1 fagott
2 trumpeter
1 valthorn
1 trumma

Nå, få höra vad som är bra och dåligt!  :)

2008-08-23

Ny version!

Marre har lagt en ny sång, jag har gjort diverse småfix på nivåer i orkestern, och bättre balans mellan sångarna, tycker vi. Men framför allt har de sjungit ett nytt slut som förhoppningsvis uppfyller önskemålen från bl a Wernborg & Tokai om en pampig grand finale!
Bättre såhär?  :)
« Senast ändrad: 21.04.2010, 22:19:48 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skönt intro med tydligt tema

Sångljudet på Marr faller mig inte i smaken, då det låter lite för rocklåtaktigt.

Trumpettruddelutten efter Marr-delen var väldigt hurtigt durig du...

Sångljudet på Mike var bättre, men fortfarande lite för rockigt.

Åsa låter mer som hon är i samma rum.

Schyssta sånginsatser alla tre. Bra bra!

Härligt stycke du fått till här Rattlesnake.

Enda jag saknar är lite Grand Final på slutet där sångarna får visa upp sig. (Om stycket ska stå på egna ben som en låt alltså.)

Mycket bra jobbat får jag säga.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mitt första intryck (förutom att första 8 noterna låter som taget från nån vivaldi-årstid) är att kompositionen känns till förväxling lik purcell, som även jag lyssnat en del på.

Därmed inte sagt att det inte finns en hel del Rattlesnake i det här ;) Det gör det..

Och Åsa, Marrr, och Mike. :) Sången är ju inte "operatic", mer musikal, men tycker det funkar väldigt bra efter nån lyssning (när man vant sig), och även den suggestiva texten..

Det jag gillar mest här är att det inte finns en omelodisk stund. T o m stämningsbyggande fraser är melodiska, som det ofta är på barocken... (Medans t ex Wagner gärna kör med ensamma basfioler som tuggar t ex.)
Det är rogivande, och lär växa. Tack!



/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Wernborg
Tack för bra feed. En grand final är ju ingen dum idé. Ska klura lite på detta. Att det blev som det blev kanske kan förklaras att låten från början bestod av del 2 med sång, och med del 1 och 3 som kortare instrumentala intron/outron. Nu kanske det är lite löst sammanhållet.

Dividend
Maestro, tack! Ingen omelodisk stund, det tar jag som positivt. Hmm, ja lite Vivaldi har nog smugit med, Årstiderna har man ju lyssnat på många gånger. Som sagt, detta är Purcellinspirerat. Annan barock har jag inte så mycket koll på, Bach har man ju försökt lyssna på, mycket är bra men en del ganska tråkigt, medans Händel mest bara är tråk...
DON'T PANIC


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Rattlesnake!

Det här är nog det bästa jag hört här på kontrollrummet i denna genre..mittstycket favorit efter en lyssning..kan nog även jag tycka att sångljudet på marr´s röst inte funkar i sammanhanget, annars riktigt bra sånginsatser fån alla tre! kul....


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Häftigt! Snyggt som sjutton! Snygga harmonier. Vilken bredd det är på det här forumet!
Bra insatser från samtliga men voxen första, Marres sångavsnitt skulle upp mer i mixen. Bleckblåspartiet är rysansvärt bra och påminner väl här om Händels Vattenmusik, eller är jag helt ute nu?  :o Snyggt bryt till Åsas mjukare parti, som kanske låter mer modernt än barockmusik(?). Växlingarna mellan dur och moll känner jag inte igen från den tidens musik men säkert ute på hal is även här. Fint är det i vilket fall också.
Skall lyssna ytterligare på detta.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Fräckt!  :) Återkommer med kommentarer. 

Edit: Sådär, tar det nu:

Intressant! :) Har inte hört något sånt här på Kr innan, kul sammarbete. Känns lite som en musikal tycker jag, själva musiken alltså, lyssnade inte så mycket på texten. Dock kändes trumpeten lite hög volymmässigt och Marres sång var bra men den kändes konstigt panorerad åt höger. (Eller vänster, vet inte om mina högtalare står rätt. :P) Gillade sånginsattserna av alla tre.  ^_^ Har inte mycket mer att påpeka. Well done allihop!  B)

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 30.07.2008, 23:55:31 by Memphis »


freddy

  • Gäst
Kul med lite barock, även om detta verk inte känns riktigt renodlat barock. Malmsteen myntade begreppet "barock and roll" :) Kanske är detta något liknande, flörtar med nutidens musik lite i vissa partier.

Stycket tuffar på bra tycker jag och ljuden känns tillräckligt bra för att övertyga mig. Balanserat och snyggt. Bra jobbat Rattlesnake.

Marre-partiet: Sångljudet låter konstigt, burkigt och som det är inspelat i ett "dåligt rum". Tyvärr.. Sånginsatsen verkar bra i övrigt. Antar att "felet" ligger hos Marre då? Eftersom de andra två är låter bra i mixen.

HM-partiet:Inte mycket att säga här. Bra sång och framförande. Dock känns det som att viss solosång är utpanorerad när den är just solo, så man förstår att det ska komma utfyllande stämmor sen. Men vore det kanske snyggare om dessa partier mellan var centrerade för att sedan bredda när det är flertalet stämmor? Bara en tanke..

Åsa-partiet: Inte mycket att säga här heller, bra och väldigt stabil sång. En snygg avslutning på hela spektaklet. Fina stämmor också.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
återkommer lite senare med mer feed, men spontankommentar är:

Spännande komposition, kul att ta tag i ett projekt i denna komplexiteten.

Marres sång klockrent, upp i tydlighet i mixen bara. Hmikes sång funkar ypperligt.

Åsas är brabra sjunget, fast kanske inte så barockt i stilen och stämmorna.



återkommer med djupare feedback!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
VA???   Var det verkligen 6 minuter redan?  Det var de kortaste 6 minuter jag upplevt på länge helt klart. Helcoolt stycke det här. Enda som jag saknar är lite mer "stort rum" på instumenten så att man får lite mer pampig känsla istället. Petitesser dock..  Riktigt bra sånginsatser från alla tre.
Me, Myself & I


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack alla för bra feed. Jag trodde jag hade lyckats få till en skapligt likadan klangbild på Marrs, Hmikes, Åsas och mina stämmor (som ingen hör  <_<), trots att det är olika miljöer och utrustning, men tydligen finns det kvar jobb att göra.


Clemens
Tackar, även om genren inte vanlig här tar jag åt mig.  :wub:

Equality
Med tanke på att jag kallade Händel en tråkgubbe hoppas jag verkligen inte att jag har snott från vattenmusiken  :o  :lol:
Men jag skall leta upp skivan och kolla... Angående dur/moll-växlingarna så kan du ha rätt, det känns kanske mer som folkmusik. Har för mig att det förekommer hos Vivaldi, men jag vet inte.

Memphis

Både Marr och HM är panorerade lite åt sidan fast de är lead, jag tycker inte det känns onaturligt för den här typen av musik. Jag ville ha känslan av att det är inspelat på en teater. Trumpeten noterat.

Freddy

Renodlad barock är nog svårt att få till om man inte är född på 1600-talet, tror jag. Skulle vara kul att höra om det finns någon ny riktig retrobarock. Flörtarna med nyare musik är inte medvetna, hade nog tänkt det skulle låta gammalt.

Emu
Jo, visst är det kul med samarbeten med många involverade, lite komplext kanske men jag tror nog din gospelkör var värre att sy ihop...Ser fram emot din djupare feedback!

Kornstad
Det finns två reverb på denna, ett ganska svagt kortare lite burkigt rum som ligger på allt utan Marr och något till. Syftet var att kompensera snustorra spår mot de med inbyggt rumsklang. Sedan ett halvstort som ligger på masterregeln. Så musik och sång har precis lika mycket reverb, som det hade blivit om det vore inspelat på t ex en teater.

Ville inte ha ett större reverb då jag tänker mig detta som kammarmusik, inte de stora salarnas musik.


Verkligen kul att så många har lyssnat och kommenterat. Fick jag önska något mer vore det fler synpunkter på själva kompositionen - funkar delarna ihop, eller skulle de bindas ihop på något sätt?  :)
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tack alla som har sagt så varma saker om mitt bidrag till "skallrans" låt.
Fantastisk insats av Åsa och Marr här,bra stämmor från rattlet oxå  :)

Det var kul att medverka på denna,stort tack till "Rattlesnake" för att jag fick vara med - en sak till: arret är grymt!

Mvh
Micael


oceanmusic

  • Gäst
Hallå där, är djupt imponerad av stycket!  :) Bra med varierad sång, snygg instrumentering och fint grundtema. Det enda jag satt och tänkte när jag lyssnade igenom detta var att det kan kännas som om tre olika teman är ihopjoxade men det är en petitess i sammanhanget. Jättebra jobbat alla som var med!  :)
« Senast ändrad: 31.07.2008, 13:30:16 by oceanmusic »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
det var snabba 6 minuter :).
har inget att klaga på förutom mix av mar's sång, eller inspelning av den, mar testa från alla håll på micken och se varifrån det blir varmast, det skall väl inte vara så men märkte själv att min lät mycket bättre från ett visst håll  :blink:.
Alla sjunger kanon och kompositionen är snygg och variationsrik, kul att lyssna på
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
De flesta här har redan sagt vad som ska sägas, som t.ex att första sången är för låg i förhållande till stråkarna
Skönt barocktema efter första sången. Verkligen typiskt svulstigt, med cembalo, trumpeter och HM i all sin pompösitet. Kan verkligen se honom framför mig. Bra att det inte är så uppskruvat i volym (limiterat) - denna typ av musik kräver dynamik.
Men tycker att sången är för låg, framför allt Marre, men även Åsa. Är också lite tveksam till valet av reverb. Lite för mycket svansar. Men Harmonicas har bra efterklang. Sista partiet känns som att det inte hänger ihop med övriga. Blir mer musical än opera. Detta var verkligen ett prov på intressant samarbete. Alla tre sångarna har ju olika karaktärer på sången. Hade önskat som nån sa att alla körde loss i slutet i nånslags slutrefärng med pompa och ståt. Otroligt snyggt jobbat!


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Snyggt jobbat, jag kunde nästan se rummet framför mig, ganska stort, där sällskapet spelar,
och publiken uppklädd a la 1600-tals stuk.. :) Tycker du lyckats bra med arr och instrument och verkligen fina sånginsatser vad jag kan bedöma
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag vill tacka Rattlesnake för ett fantastiskt verk, en klar ynnest att sjunga på detta :D

Det som fascinerar mej nästan mest, är hur äkta de olika instrumenten låter, en stor bedrift :wub:

Det är väldigt spännande att samarbeta med så duktiga sångare  med så pass  individuellt olika klangfärger, och tillsammans blir det helt skimrande emellan varven, jätteroligt!

Ang. sångljudet på mej så får nog B1-micken lägga sej på på hyllan nu då jag har ledsnat på den, den verkar föra ett eget liv ;)

Tack alla ni för fina ord och matnyttiga tips.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Det var toppenkul att vara med i detta samarbete, jag är riktigt imponerad över hur man kan skriva ett sånt här stycke musik, riktigt bra är det! Min del var otroligt rolig att sjunga, kan nog hålla med om att den kanske ska upp i volym lite. Det väldigt mäktiga mittenpartiet (kanon!) ligger rätt högt, och det är så maffigt med körerna  :D Blev lite obalans där på nåt sätt när jag tog över.. vill höras lite mer  ;)

Tack för att jag fick vara med  :)
« Senast ändrad: 31.07.2008, 23:55:26 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tebax... Nu har jag lyssnat på den här i mer än en timme för att ge ännu vettigare feedback än förra inlägget  :P

Den del av mig som föredrar att se en låt/stycke som en mängd notkombinationer i tidsled, och inte hakar upp sig på sånt som uttryck, spelsätt, känslouttryck i text eller ljudbild, eller - för den delen - bryr sig om att det låter humaniserat överhuvudtaget, den delen tröttnar inte på det du satt ihop.

Inte heller den del som bryr sig om dessa saker tycker att det är dåligt. ;) Är bara mindre överlycklig..
Skruvandet på orkesterinstrument (vilken plugg?) är utomordentligt, men ibland kan samplingarna låta subtilt små-syntetiska (skall jag säga ;). Rätt sällan dock. Får tillägga att jag har billiga CD-skivor med barockmusik som låter sämre än det här!

Jag brukar inte köra med enstaka orkesterinstrument då dessa sägs vara mindre realistiska som samplingar, än sektioner som samplingar. Ett enda instrument som spelar en not är mer "dynamiskt" än en sektion.. Detta är ju inget alternativ för dig dock, så det gör inte något. Däremot önskar jag att det någon gång blir spelat med riktiga instrument, hade varit enormt!

Sen vad sjutton har du gett Mike? :) Han låter verkligen bättre än jag hört honom tidigare.
Marr gör en jätteinsats också, trots mikrofonkrångel, ett problem man inte skall belasta henne för. A queen in Purcell's England.
Åsa sjunger verkligen känslosamt och innerligt.

Tal om musikalsång tycker jag är oviktigt i och med att det är gjort 2008, det sänker inte helhetsintrycket. (Kanske om jag vore sångkunnig.)

En negativ sak till slut, hör (liksom Eq) nån variant på Vatten och fyrverkerimusik och varianter på vivaldi och kanske bach och purcell på nåt ställe också. :) Men det är kanske ofrånkomligt de där typerna var så produktiva att de uttömde alla möjligheter ;) Eller så är det jag som vill placera in det i den barockmusik jag känner.
« Senast ändrad: 01.08.2008, 20:16:25 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Oj, vad mycket som blivit skrivet här! Ingen som är ute i solen...? ;)

HM
Tack själv, det blev ju bra till slut!

Oceanmusic
Tack för det! Jag önskar jag visste mer om klassisk musik och hur satserna förhåller sig till varandra i ett verk. Det här är gjort på ren intuition, jag ville att det skulle var skillnad i takt och tonart, växelverkan glatt/sorgset, manilgt/kvinnligt etc men ändå höra ihop. Men de gör de kanske inte. Det finns ju inga melodiska element som direkt förekommer tvärsöver satserna.


Stajo
Kul att det uppskattades.  :) Jag tror "vi" har löst problemet med Marres sång, om det var micken eller rummet ska jag låta var osagt, men nu låter det bättre. Hoppas jag snart kan presentera en ny sångtagning på denna.

Tokai
Tack för din lyssning och analys. En ny verre är på gång med de ändringar som du föreslår. Jag antar att du med svansar menar de ringande efterljuden som uppstår i hårda rum, men inte t ex i en stor sal med mycket trä?

HM går igenom samma två reverb som allt annat, eftersom de ligger på mastern, så att du uppfattar kvalitén olika (vilket jag också gör) måste bero på att olika röster och sångstil framkallar olika mycket reverb.

Vad är det som gör att du och andra associerar till musikal? Stämföringen eller sättet det sjungs...?


Flabb

5 poäng för beskrivningen, exakt så vill jag också se det!

Marr

Tack själv. Du är otroligt pålitlig att jobba med, filer dyker upp exakt när du säger.

Åsa

Jag tror jag har schabblat till nivåerna lite. Hade en limiter på under arbetsskedet som jobbade ganska friskt, men när HM:s kraftpålägg lades till blev det pumpningar, så jag plockade bort den. Då blev de svaga partierna väldigt mycket svagare, och eftersom jag har lyssnat mig halvdöv på denna märkte jag inte denna bieffekt. Men det fixar vi i nästa version.

Din sång är f ö helt super, jag är glad att ha ännu ett instrument som kan komma till användning!

Dividend

Uj, du går in i jobbet som recent rejält - en timme är ju 10 gånger!

Jag använder Garritan Personal Orchestra. Enskilda instrument, inga sektioner. Alla instrument låter inte bra, men som tur är finns det ganska många varianter att pröva. Någon enstaka ton kan vara lite sur också. Klarinetterna låter nästan falska. Men pusslar man och filar blir det ganska bra. Det jag inte använder är olika varianter av upp/nerstråk, staccato osv. Kunde man behärska den tekniken kom man kanske ett steg närmare realismen, men att använda en Stradivarius, en Gagliano och en Guarneriviolin i separata tagningar tillsammans låter mycket mer levande än en sektion.

Ja, alla tre sångare gör verkligen superinsatser. Tonarterna passar också rätt optimalt. Mer tur än skicklighet.

Jaså, Händel tycker du med.  :( Min 10-årige son tyckte att trumpeterna lät som Eurovisionslåten, och det har han banne mig rätt i. Till mitt försvar skall sägas att trumpetmelodierna blir ganska enkla (och säkert påminnande av varandra) i Barockmusik. Trumpeterna hade ju inga ventiler, utan spelade naturserien plus några toner därimellan som "läppades" fram. Så det blir mest "fanfarmelodier" om man skall vara på säkra sidan vad tumpetarna skulle fixa.

Tack för all energi du har lagt ner i lyssning och funderande.  :)



DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ny version uppe, med grand finale efter önskemål, ny Marresång och ett gäng småfixar!  :D
DON'T PANIC


oceanmusic

  • Gäst
Fantastisk låt, rysligt bra tom, suveräna sånginsatser!  :) Och sedan är det överraskande plötsligt slut, hmmm...  <_<


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Är här en vända, och har lyssnat snabbt, och skriver därför bara att det lät trevligt med de polyfoniska utvecklingarna på slutet. Låter tidstypiskt för barocken i mina öron. Återkommer. :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Ny version uppe, med grand finale efter önskemål, ny Marresång och ett gäng småfixar!  :D

Bra nu  :D Jag tycker slutet blev maffigt!

Oceanmusic, din kommentar var ju kanon "rysligt bra tom"  ^_^
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


freddy

  • Gäst
Kort slut. Hade nog förväntat mig lite mastigare avslutning som fick rulla ett tag. Men detta funkar, det är en final utan "grand" :D Alla gör ett bra jobb, lite svårt att höra texten på vissa delar tycker jag. Vet inte om det är artikulationen eller inspelningstekniken som brister. Men det spelar mindre roll, funkar ändå.

Hur som helst, jag gillade denna låt innan och nu känns det även som den fick ett värdigt slut. Dock hade jag önskat ett mer bombastiskt avslut på detta alster.

Kul musik och en eloge till alla inblandade och framförallt till dig Skaller-Per ( :) ) som drog hem hela showen.



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
En ansiktslyftning. Marres röst tydligare. Tycker mixen är tydligare öht men det kanske är en hörvilla. Slutet är rysansvärt bra. Pampigt och snyggt när de olika sångarna faller in.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jadå. riktigt bra hemrott stycke, krativt och genomarbetat. Finalen är snyg med stämmor som åker in och ut. snyggt!

Skulle kanske önska ett mer KABOOM-slut?  :)

bra insatser av samtliga!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Rattlet.

Lyssnar igenom alstret då jag inte hann kommentera versionen du skickade till mig på mailen,sorry för det..

Om du öppnar mixen igen:

Vid 02.02 och 02.04-05 slår Marias röst igenom lite(kanon ljud på sången och tagningen Maria)..Lite automatisering där då det "sticker" lite i öronen..
Lite störande reverb ess på Åsa,som dock sjunger gudomligt här.Sånt är marigt att få till i efterhand,är nog mera av ett inspelningsteknik problem. Essen framträder mer vid för kort avstånd från micken när man skall reverbera under mix processen.Dock kräver längre avstånd från micken ett "dött" rum,och det kan ju vara marigare att få till utan att ringa lokala byggnadsfirman..
Enklaste lösningen är att automatisera ett separat reverb på Åsa,där du drar ned svansarna på ess ljuden - så hade jag gjort,med reservation dock,jag har inte hört hennes sång "ren" på denna.Det kan ju vara nåt annat i filen som ställer till det..

Det var det enda jag hittade i mixen.Liret lysande arrat och kanonmixat i övrigt.
Slutet blev bra tycker jag,vilket gjorde låten komplett.Kul att min röst fick vara en del av detta alster,som i mina öron är bland det bästa som lagts upp på KR i denna genre.

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 25.08.2008, 09:17:34 by Harmonica mike »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag tycker att det låter jättefint och pampigt som sej bör, med denna tjusiga finalsång, i mina öron låter det helt komplett nu :D

Det har varit så roligt med detta samarbete, det tackar jag för och njuter vidare av god lyssning på denna :wub:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kul att så många redan har lyssnat!  ^_^ Tack för alla berömmande ord!

Jag tror att ett ännu mer bombastiskt slut kanske skulle ha blivit för mycket Wagner och lite barock. Jag har ju bara använt 16 instrument, inte 75.

Mixen är lite omgjord, träblåset har höjts och fått lite stereobredd. Trumpeterna sänkta. Vill minnas att jag har ett annat reverb på mastern också. Och Marres sång är som sagt nyinspelad utan inbyggd rumsklang. 

Marres sång tycker jag är alldeles utmärkt som den är. Den varierar i styrka, men den dynamiken tycker jag skall finnas i en "klassisk inspelning". Vad gäller s-ljuden på Åsas sång så är det inget jag har reagerat på under mixningen, men jag skall lyssna på det hemma igen. I snäckorna jag har här så låter s-ljuden tydliga, men inte störande.

Ja, än en gång tack till ni medverkande! Det är tacksamt att måla tavlor när man har så starka färger på palletten! Det enda jag saknar nu är lite ljusare mansstämmor. Hoho, var är ni alla kastratsångare, kontratenorer och goss-sopraner?!  ;)


« Senast ändrad: 25.08.2008, 16:14:55 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
kan bara stämma in i hyllningskören...känns genomarbetat och bra sånginsatser...favoritdelen var i mitten någonstans...kalas /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se



Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Härligt konstverk, och med bland dom vackraste instrumenten som finns..
Violina Ballerina Cellolina haha :D


Detta är helt sinnessjukt projekt egentligen, det är så jävla mkt olika instrument som är med i låten haha.
Men det är ihopsatt på ett kanonsätt, och det låter jätteeeegammalt över det :D

Skitcoolt!

/Perrra


CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Härligt konstverk, och med bland dom vackraste instrumenten som finns..
Violina Ballerina Cellolina haha :D


Detta är helt sinnessjukt projekt egentligen, det är så jävla mkt olika instrument som är med i låten haha.
Men det är ihopsatt på ett kanonsätt, och det låter jätteeeegammalt över det :D

Skitcoolt!

/Perrra




Haha,  :D
Tack! Kul att du gillar det! Det är utvecklande att försöka ta ut svängarna i något man egentligen inte alls behärskar, de gamla mästarna skulle nog ha asgarvat om de hörde detta. Men syftet var ju att det så långt det går skall ge intrycket av ett musikstycke som framfördes för 350 år sedan, så det är kul att höra att du tycker det låter gammalt!  ;)
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok, lyssnar nu på v2 igen. Känns lika bra som tidigare. Den får gå här medans jag funderar och skriver. Detta mindre mästerverk måste bumpas ju! ;)

Marr funkar helt klart bättre nu ja, det måste sägas, även om jag inte hängde upp mig på det i v1. Kan säga att jag aldrig ens lyssnat på texten så noga, kanske lägga in i trådhuvudet. HMs bit låter pampig, men inte så mycket förändringar där. Sjunger du också rattlesnake?

ok, jag hänger upp mig fortfarande lite på dina soloinstrument ;) Detta måste spelas med en riktig barockorkester! Kanske ringa närmsta symfoniker? (Vet att 1up håller på med bl a västerås, och jag med malmö/göteborg/kalmar. Vart det leder vette sjutton dock ;)
Vidhåller att sektioner låter bättre i digitala sammanhang än soloinstrument, i kompositionsfasen. Men garritan lyckas ändå bra!
Testade garritan stradivarius lite grann, och det låter inihelvete likt en "riktig" violin, men det är ett par saker som leder till "synthighet", bl a måste anslaget vara annorlunda under en notsekvens för känslan och det finns en risk för att "liknande" ljud (samma sampling med t ex annan ljudnivå) uppkommer under en sekvens osv. Jag är ingen violinist, men snackat med violinister om det.
På det sättet är en sektion mindre levande och "förlåtande" för sk "proffs" ;). De flesta hör ju ingen skillnad utan träning ;)
Jämför en solist i sångsammanhang med en kör! (En kör låter mer verklig när den är samplad, än en solist. Lägg därtill sångtext, så förstår man hur komplext det hela blir att digitalisera människans "ursprungliga" instrument.)
Då ligger en violin närmare "teorin" på ett notblad...
I brist på orkester reser jag mig nästan aldrig över notblads-nivå ;) så jag skall nog inte klaga för mycket ;)


Som komposition (noter) är det dock riktigt, riktigt bra! Gillar speciellt slutet nu efter 2-3 lyssningar. Tycker inte att det behövs något mer bombastiskt slut än det som föreligger, kanske snarare en ensam flöjt som spelar temat i en upprepning om en takt....

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882