Kontrollrummet

Memphis - Adventures on the Caribbean

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
LÅTNAMN: The Final - Adventures on the Caribbean
ARTIST/GRUPP: Memphis
GENRE: Orkester/Klassiskt/Filmmusik
LÅTLÄNGD: Typ 2:30
KOMPOSITÖR: Memphis
PRODUCENT: Memphis
EV. MEDVERKANDE: Memphis
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Tja ärade grottfolk på KR.  :) Här har jag ett stycke som tagit ett tag att skriva. Min tanke var att göra ett tema som skulle kunna passa till filmerna Pirates of the Caribbean. :ph34r: och utan att det skulle låta för mycket som Hans Zimmer.  :rolleyes:

Några åsikter om produktion eller komposition?

Edit: Glömde mallen.

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 27.10.2008, 13:43:34 by Memphis »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter som en handling i nån modernare piratfilm ja. Fina harmonier, fina melodier, och fint trixande för att få det väldigt verklighetstroget! (Och nice oboe med :)

Jag får återkomma efter några lyssningar!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Detta är bara helt fantastiskt jag SER hela orkestern när jag lyssnar - till och med skotten med kilt som slår ihop cymbalerna. Verkligen bra - får man fråga vad du kör med för instrument - jag skulle gärna vilja ha dessa.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Det låter som en handling i nån modernare piratfilm ja. Fina harmonier, fina melodier, och fint trixande för att få det väldigt verklighetstroget! (Och nice oboe med :)

Jag får återkomma efter några lyssningar!


Tack Per!  :) Schysst att du tog dig tid o lyssna och kommentera. Orkestermusik är verkligen skitkul (men svårt :rolleyes:) att göra. Vi får snart göra ett sammarbete tycker jag.  :)

Detta är bara helt fantastiskt jag SER hela orkestern när jag lyssnar - till och med skotten med kilt som slår ihop cymbalerna. Verkligen bra - får man fråga vad du kör med för instrument - jag skulle gärna vilja ha dessa.
Eko

Oj oj.  :wub: Tack så mycket Eko, kul att höra att det var så beskrivande. Jag använde samma biblotek som Dividend, EWLSO Gold men det tar ändå lång tid att få det helt realistiskt även när man har bra ljud. Mycket pill och tålamod.  :) Tack igen för lyssning och kommentar.

Mvh

Memphis


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hur tusan får man pluggar att låta så här bra??   Detta måste jag börja att leka med helt klart.
Kan absolut nada om klassisk musik i dagsläget, men det är ju aldrig för sent att göra bättring.

Det här var riktigt skönt och skulle passa perfekt som filmmusik.
Me, Myself & I


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
I'm back.

Nåt jag stör mig på här är trummeriet, jag VET att du vill att det skal ha drag av filmmusiken som den låter i nutida film, men det gör låten svår att bara "lyssna till". Alltså egentligen ingen kritik, men jag hade gjort det mer avskalat på den sidan.

Oboen spelas så oboeisten verkar få slut på luft och blåser upp lungorna :) Gillar dock oboe-partiet enormt! med altfiolen (?) som tar över!

Mina två negativa cent. ;)

Annars 5/5
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Detta låter ju kalas helt enkelt, jättebra jobb med pluggarna verkligen. Men varför så kort? Minst 10 min ska det ju vara :(

Kan sakna lite mer botten och kraft i trummorna dock.

mvh Jon
« Senast ändrad: 01.08.2008, 11:58:19 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
I'm back.

Nåt jag stör mig på här är trummeriet, jag VET att du vill att det skal ha drag av filmmusiken som den låter i nutida film, men det gör låten svår att bara "lyssna till". Alltså egentligen ingen kritik, men jag hade gjort det mer avskalat på den sidan.

Oboen spelas så oboeisten verkar få slut på luft och blåser upp lungorna :) Gillar dock oboe-partiet enormt! med altfiolen (?) som tar över!

Mina två negativa cent. ;)

Annars 5/5

Tja igen Per. :) Intressant påpekning om trummorna, det ligger kanske nått i det. Om man vill göra orkestermusik som bara skall vara för lyssning så skall man nog skala av det så det bli lättare att lyssna på. Men du har rätt, här ville jag brassa på för att få det låta nutida "filmiskt". Skall ha detta i åtanke  :)

Hehe, ja du har nog också rätt angående att Oboen. Det kanske är tufft att spela detta IRL. Det är ju ett tungt och svårspelat instrument, mycket att tänka på. :) Väldigt roligt att du lade märke till att fiolen kom och tog över oboens stämma. Jag gjorde först oboenstämman, sedan lade jag på en låg stråkstämma och lät dom sedan helt enkelt byta stämmor, blev rätt cool effekt. (Fast oben en oktav upp då.) Men tack för ärliga och konstruktiva kommentarer! Uppskattas.


Detta låter ju kalas helt enkelt, jättebra jobb med pluggarna verkligligen. Men varför så kort? Minst 10 min ska det ju vara :(

Kan sakna lite mer botten och kraft i trummorna dock.

mvh Jon

Tack så jättemycket. Ja, det har varit mycket pill för att få det låta bra och varför så kort? Tja, jag har hållt på så länge med den och orkade helt enkelt inte mer så den fick bli en kortis. Men jag tror ändå jag skall fortsätta faktiskt, jag lyckades få rätt bra teman som man kan bygga vidare på. Så du tyckte det saknades kraft i trummorna, ja, om detta verkligen skulle varit i en riktig film så skulle man nog fått fixa det ännu kraftigare men hur vet jag inte riktigt. :rolleyes: Kul att du också gillade det.  :wub:

Tack igen!

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 31.07.2008, 12:47:45 by Memphis »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Memphis.

Ja men det här var ju hur bra som helst.Håller med Yllet om att stycket kunde ha varit längre..
Skitsnygga sound,jag har oxå ewqlso - men så här bra har jag inte fått det att låta ..än :)
Dividend har en liten point om drumsen,så jag snor en halvpinne..Skämta ba,det blir full pott :D
Trots trummorna..

5/5 helt klart

Mvh
Micael


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tjena Memphis.

Ja men det här var ju hur bra som helst.Håller med Yllet om att stycket kunde ha varit längre..
Skitsnygga sound,jag har oxå ewqlso - men så här bra har jag inte fått det att låta ..än :)
Dividend har en liten point om drumsen,så jag snor en halvpinne..Skämta ba,det blir full pott :D
Trots trummorna..

5/5 helt klart

Mvh
Micael

Tja HM! Tackar ödmjukast för dina ord. Skall göra den längre, lovar..  :ph34r:  :D

Mvh

Memphis


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
5/5 här också :). Nog har du lyckats med det du tänkte tycker jag allt.
Går en trend här på forumet tycker jag...
Gillar också oboen... Allt låter väldigt äkta.
gott
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
5/5 här också :). Nog har du lyckats med det du tänkte tycker jag allt.
Går en trend här på forumet tycker jag...
Gillar också oboen... Allt låter väldigt äkta.
gott

Oj, en till!  :) Tack Stajo. En trend? Du syftar på mycket orkestermusik på Kr antar jag.  :rolleyes: Jag började iofs med den här för över 2 månader sedan.  :) Har inte alltid haft tid och när jag väl haft det så har jag inte kommit någon vart men så i förrgår så tog det fart. Kul att du också gillade den.   

Mvh

Memphis


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt! Hans Zimmer tillhör absolut en av favoriterna i den här genren..låter hur bra som helst!...kan nog tycka även jag att den borde vara lite längre...gav mersmak..men vet hur mycket energi man man måste lägga ner för att få det att låta så här bra, men det brukar vara värt i slutändan  :)Bra jobbat!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Galet bra detta!
Instrumenteringen är ju i klass med kända filmmusikkompositörer! Känner för att svinga med svärdet och klättra i linor.
Kom lite att tänka på ett gammalt amigaspel som är ett flipperspel där en av banorna hade ett sjörövartema. Men ljudmässigt var det ljusår från detta. Imponerande! :lol: :lol:


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Snyggt! Hans Zimmer tillhör absolut en av favoriterna i den här genren..låter hur bra som helst!...kan nog tycka även jag att den borde vara lite längre...gav mersmak..men vet hur mycket energi man man måste lägga ner för att få det att låta så här bra, men det brukar vara värt i slutändan  :)Bra jobbat!

Tja Clemens! Tack så jättemycket föer ditt beröm!. Jorrå, Zimmer har gjort mycket fantastisk musik, beundrar honom som kompositör. :D Jo, det e mycket jobb och lite därför blev den kort men skall som sagt nog göra den längre. Tack igen. :)

Galet bra detta!
Instrumenteringen är ju i klass med kända filmmusikkompositörer! Känner för att svinga med svärdet och klättra i linor.
Kom lite att tänka på ett gammalt amigaspel som är ett flipperspel där en av banorna hade ett sjörövartema. Men ljudmässigt var det ljusår från detta. Imponerande! :lol: :lol:

Jösses, vad mycket beröm då.. :wub: Tack Tokai, ja, det är ingen som hindrar dig från att svinga med svärdet o klättra i linor..  :rolleyes: (Som valhagen ^_^) Ja, på tal om gamla spel så finns det ju faktiskt många bra låtar som gjordes då och det dåliga ljudet har ju sin charm. Vill tipsa om en kille från Canada  jag har kontakt med och som gör orkester-covers av 8-bitars-musik. Kul och Inspirerande. :) http://www.myspace.com/8bitphilharmonic

Tack alla för lyssnig och för era ord.

Mvh
« Senast ändrad: 02.08.2008, 02:06:10 by Memphis »


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Mäktigt, vackert och imponerande  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil

Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Pampigt!
Låter väldigt realistiskt om instrumenten, snyggt jobbat.
Hela arret och produktionen låter proffsigt och temat är snyggt. Jag gillar när trummorna ligger på som de gör nu, även om det kanske är mer för filmmusik. :)
Håller med om oboen, behövs nog ett par andningspauser där. Men annars låter det kalas!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Pampigt!
Låter väldigt realistiskt om instrumenten, snyggt jobbat.
Hela arret och produktionen låter proffsigt och temat är snyggt. Jag gillar när trummorna ligger på som de gör nu, även om det kanske är mer för filmmusik. :)
Håller med om oboen, behövs nog ett par andningspauser där. Men annars låter det kalas!

Schysst. :) Tack Max. Ja, Oboe-solisten behöver ju också syre förstås..  :D Hehe, jo det får ordnas på nått sätt. Om jag gör den längre så kan jag nog hitta på något listigt som löser det. Tack för din feedback.

Mvh

Memfiz


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jaha du,

Här kommer du och spelar skiten ur oss alla som försökt få till en verklighetstrogen symfoniorkester.  ;)

Det här låter verkligen hur bra som helst... Jag har inte hört någon göra det mäktigare med det biblioteket.

Är riktigt imponerad över hur bra du fått till stråkarna, oboen är dock inte lika bra. Och slagverket accentuerar perfekt och är helt tajt. Också oerhört imponerande.

Tycker om ditt upplägg med temat som kommer tillbaka, är ju verkligen pirates/caribbean-känsla.

Det mest negativa jag har att säga är att du inte fyllde i mallen så jag ser hur långt stycket är osv...
DON'T PANIC


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Du vet redan vad jag tycker. ;)
Nice work dude!
// djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Det bästa jag hört på KR forumet ...


Fucking LOVE IT!  :wub:

Eastwestpluggarna ?

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Jägarns vilket häftigt stycke. Snygga snygga instrument och smarta/läckra melodislingor. Fnissade när jag läste kommentaren innan om att man ser orkestern, det gör verkligen jag också  :rolleyes: Återstår att försöka föreställa mig dig med dirigentpinnen i handen ;)

Är impad, helt klart. Förstår att detta tog tid.
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Måste kommentera efter min första lyssning nu. Fattar inte riktigt att det går att använda pluggar så här realistiskt. Man har hört många försök och mycket som är ganska likt riktiga instrument men i det här stycket är du ju redan framme!

Jag tror du har möjlighet att sälja filmmusik om du kan få till det så här flera gånger.

Betyg:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Oj, här har det ramlat in kommentarer!  :)

@Rattlesnake - Haha, det var inte meningen  :lol: Tack så jättemycket! Det var inget dåligt beröm. Fast jag har hört ännu värre musik på EastWest-forumet, där snackar vi nördar.. ^_^ Kul att du gillar upplägget och får piratkänslan. :) Just det, mallen ja.. glömmer alltid det, skall fixa det. Jag tycker det skulle vara bättre om det var standard och bara att fylla i när man gör nytt inlägg i demodelen.

@Djonas - Japp, jag vet. :) Tack Jonas.

@Perra:wub: Tack Perra! Yesbox, det är EW.

@Stensdotter - Haha. :D Tack för detta Stensdotter! Roligt att du gillade mina melodier. Jag med dirigentpinne? Det hade varit mäktigt. ^_^ 

@MaxB Kul att höra! Tack Max. Då har jag lyckats. :) Angående jobb inom filmmusik så har jag hört många som är bättre och försöker bli kompositörer men inte lyckas. Det är få jobb och hård konkurrans. Jag ville bli det när jag var yngre men har bestämt mig för att det som hobby istället. Satsar på annat istället. :)

Mvh

Memphis

^_^
« Senast ändrad: 27.08.2008, 11:38:08 by Memphis »


freddy

  • Gäst
Låter bra som fan detta. Gillar att du håller det väldigt dynamiskt. Känner att du kan fläska på med fler instrument på vissa ställen för att bredda än mer. Snyggt jobbat!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Låter bra som fan detta. Gillar att du håller det väldigt dynamiskt. Känner att du kan fläska på med fler instrument på vissa ställen för att bredda än mer. Snyggt jobbat!


Tackar Freddan!  :wub:

/M


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Memphis!
Kul att du addar ditt kunnande till KR:s klassiska avdelning. Den har behärskats av stundom lite tunn kompositörgrupp, så allt runt detta är välkommet! :D
Låten efter tvålyssningar verkar väldigt genomtänkt och snyggt slutförd!

Har ingen dessvärre kunskap om dessa klassiska pluggar, men du tycks behärska dom mer än väl!
Kan bara lägga ryggen aningen bak och njnuta för fula muggar! LIKE IT! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tjou Memphis!
Kul att du addar ditt kunnande till KR:s klassiska avdelning. Den har behärskats av stundom lite tunn kompositörgrupp, så allt runt detta är välkommet! :D
Låten efter tvålyssningar verkar väldigt genomtänkt och snyggt slutförd!

Har ingen dessvärre kunskap om dessa klassiska pluggar, men du tycks behärska dom mer än väl!
Kan bara lägga ryggen aningen bak och njnuta för fula muggar! LIKE IT! :)

h.  johan

Mahan entrar scenen också! Trevligt! :) Tack så jättemycket.

"Njuta för fula muggar" eller skulle det kanske vara "Njuta med fulla muggar" :D Ta det lugnt me bärsen uppe i dom finländska skogarna. :P Tack igen.

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 30.08.2008, 00:26:49 by Memphis »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Memphis!
Kul att du addar ditt kunnande till KR:s klassiska avdelning. Den har behärskats av stundom lite tunn kompositörgrupp, så allt runt detta är välkommet! :D
Låten efter tvålyssningar verkar väldigt genomtänkt och snyggt slutförd!

Har ingen dessvärre kunskap om dessa klassiska pluggar, men du tycks behärska dom mer än väl!
Kan bara lägga ryggen aningen bak och njnuta för fula muggar! LIKE IT! :)

h.  johan

Mahan entrar scenen också! Trevligt! :) Tack så jättemycket.

"Njuta för fula muggar" eller skulle det kanske vara "Njuta med fulla muggar" :D Ta det lugnt me bärsen uppe i dom finländska skogarna. :P Tack igen.

Mvh

Memphis


Hahaha  :lol: :D, här njuts det för fulla mugar!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det här var ju kanon!  B)
Mycket bra jobbat!

Oboen som redan varit på tapeten innan, andra gången den spelar sin lilla figur... ligger den lite off då taktmässigt eller är det bara jag? Är det förresten ett solooboeljud du använt då eller ensembleoboe?
« Senast ändrad: 29.09.2008, 16:53:58 by MrPhil »


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Det här var ju kanon!  B)
Mycket bra jobbat!

Oboen som redan varit på tapeten innan, andra gången den spelar sin lilla figur... ligger den lite off då taktmässigt eller är det bara jag? Är det förresten ett solooboeljud du använt då eller ensembleoboe?

Tjena MrPhil! Tack för det! Kul att höra. Oboen kanske inte är 100% tajt, spelat med keyboard för att få mänskligare känsla. (Som med de flesta intrumenten) Pluggen jag använde var East West Quantum Leap Symphonic Orchestra (Förra versionen, inte Play) förrutom Oboen vilket var från Miroslav Philharmonic och det var ett sololjud.

Väldigt roligt med så många kommentarer på låten.  :wub:

Mvh

Memphis   


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Väldigt roligt med så många kommentarer på låten.  :wub:
Blir ju lätt så när man gjort ett bra jobb! ;)
Tyckte du samplingsbiblioteket var lättjobbat? För-, nackdelar?


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
OJ, här har man nästan missat en riktig pärla :o

Otroligt vackert intro..sen resten..drömskt och så pampigt..hmm..vilket filmmanus kan matcha detta tro?
Borde skickas iväg..till rätt person och bolag omgående.

Vilket fint jobb Memphis, lite impad här :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Fan va coolt! Jag vill också lära mig att spela/producera så där!!!!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se