Kontrollrummet

Tokai - Houseboat

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hallå på Er!
Tänkte först lägga upp den här på Ofärdiga demos men fick inte till det med box.net. Tycke det lät dåligt med flashplayern. Så den får väl hamna här. Ett experiment mao med ett ackord och lite inspiration från Sydafrikansk musik inbillar jag mig. Frågan är: Blir det för tjatigt med nästan ett ackord?

Omarbetad 2009-10-09!

LÅTNAMN: Houseboat
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Sydafrikanskt
LÅTLÄNGD: 3.50
KOMPOSITÖR: Staffan Widmark
PRODUCENT: samma
EV. MEDVERKANDE: samma
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 09.10.2009, 15:51:31 by Tokai »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Fullständigt briljant Tokai och din röst kommer fram kanon - ja inte bara den utan en hel negerstam i bakgrunden härligt och inte alls jobbigt med ett ackord tycker jag.
Eko
« Senast ändrad: 29.07.2008, 20:21:26 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Alltså, detta är bra.

Får mest kubanska BElafonte-vibbar av nån anledning dock  :blink:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj! Urläckert. Tar mig tillbaka till Syd-Afrika. Tycker du har fångat atmosfären perfekt. Luftigt och tajt. Gillar hur den högra guran svarar den vänstra. Lyssnade mycket på musiken söder om Sahara när jag håll på med kortvågslyssning på 70-talet. Många av låtarna, vad jag minns, låg ju malande på ett och samma ackord precis som din.  Vad som slog mig också var att låtarna alltid gick i dur och de blixtrande gitarrsolona. Minns också en jäkligt bra platta från Kebnekaise, "Ljus över Afrika" med Kenny Håkansson på delayad elgura och vilka solon!
« Senast ändrad: 30.07.2008, 02:24:16 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
inga problem med ett ackord alls :)

Arret KUNDE få lite mer smyckning här och var för att få det hela mer intressant.

Ett problem "hittar" jag, och det är på vissa "houuuuuuuuse". Verkar som det ligger precis på din nedre tröskel?


Något man kan testa frö att jämna ut är att sutomatisera ett tjockt reverb under själva "house" och kapa det, så att det inte blir nån efterklang.


I övrigt, klockrent. tyckre du gjorde detta bra. micen låter klar och fin, snygg triangel oxo.

tummen upp!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Staffan.

Visste inte vad jag hade framför mig i lyssningen..Men så här mycket kan jag säga:

När jag hör musik som direkt anspelar på min sinnes stämning så lever jag mig in i musiken.
Denna gjorde att jag ville ut på gatorna och skråla  "Hola hola haaarrrrrriibaaaa".
Skit bra detta,störs inte av en enackords låt.Du har fångat stämningen perfekt med läckra trumfills.Kanske hade jag lagt in lite steel drums,du vet såna där som dom gör av gamla oljefat
istf congas/bongos..Men det är ju en smak fråga,tror dock att det hade fångat genren perrens..
Mixen låter bra.Några "haarrriiibaaaa" tufft reverberade hade suttit som en smäck!

Haaaaarrriiiiiibaaaa!!

Mvh
Micael


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Glömde lägga till låtbeskrivning, så det är nu fixat.

Tack för alla svar! Svängde ihop detta ganska snabbt när jag satt o lekte. Själva låten är inte ny, tidigare var det en slags gospel.
Eko: Kul att du gillar. Bakrundssången, "negerstam", kunde ha fler stämmor, typ som att hela byn sjunger med. Med det orkade jag inte med. Försökte också lägga stämma på "houseboat" men det blev svårt med timing pga delayet.
Dividend: Kubanskt är ju inte helt fel heller.
equality: ja, det är malandet som är poängen med detta. Kul att det känns autentiskt. Skulle väl kanske ha broderat det med lite fler "galna" gitarrstick. Blir väl en uppdatering så småningom
Emulator: "Något man kan testa frö att jämna ut är att sutomatisera ett tjockt reverb under själva "house" och kapa det, så att det inte blir nån efterklang." vet jag inte om jag förstår men fattar väl andemeningen i det.
Ja, lite mer variation skulle nog inte skada. Har plockat bort vissa percussions på olika ställen i låten så att det inte ska låta lika hela tiden, men som jag skrev i början så var detta tänkt att hamna under ofärdiga demos, låten behöver ju bearbetas lite mer. Detta var mest en test. Men det funkade rätt bra ändå. Sen är det ingen triangel utan en fingercymbal. Den funkar bra i refrängen, driver på på ett behagligt sätt. Gillar själv också det höga och låga i spektrat som uppstår där.
Harmonica mike: Man kan aldrig veta vad jag tänker hitta på nästa gång. Tycker det är kul att testa olika genres. Metal eller rap lär det dock inte bli. Vad gäller oljefat vet jag inte om de används så mycket i Sydafrika, känns mer som nånstans i Karibien. Mot slutet lyfter jag upp delayet på sången rätt mycket. Det där haaarribbaaa är väl också nåt från en annan världsdel? :rolleyes:
« Senast ändrad: 30.07.2008, 14:43:20 by Tokai »


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Det här var ju helfräckt!!  Hur tusan lyckas man göra en enackordslåt på nästan fyra minuter och dessutom klistra fast det fåniga leendet på mitt gungande face under hela den tiden?  Jag är imponerad.  Gillar verkligen gurorna vänster-höger som svarar mot varandra och du har fått fram helt rätt känsla.

Håller med Mike.....Haaarrrribaaaa!! B)
Me, Myself & I


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja den här satt ju riktigt bra. :).Ja måste säga som Kornstad..enackordslåt  på nästan fyra minuter och man sitter kvar och lyssnar..och gillar..snyggt jobbat!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Håller med! :)

Otippad genre, t.o.m för Kr. :) Diggar detta, helskön ju. :D

Mvh

Memfiz


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tycker också det låter härligt. Bra luftig och tydlig mix. Jag är också förvånad över att jag kan sitta och lyssna på ett ackord i fyra minuter utan att tycka att det blir tråkigt.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kornstad: Kul att du diggar. Anledningen till att låten håller i nästa 4 min beror nog på att själva melodin är hämtat från en annan låt som innehöll betydligt fler ackord. När jag tog bort alla utom grundackordet som finns dom liksom kvar där ändå fast ohörbart, och skapar harmonier i det tysta, sas. Väldigt intressant experiment.

Clemens: Tackar. Mitt svar till dig är samma som till Kornstad

Memphis: Är lite inne i otippade låtar nuförtiden. Den förra var ju Mexicoinspirerad. Testar lite allt möjligt. Härligt att du diggar.

stajo: mixen fick jag till utan att göra så mycket. Gitarrena, basen, percussion - allt bara föll på plats. Jag satt inte många timmar med detta. Det var helt spontant. Nu var ju själva låten med text och sångmelodi redan skriven för länge sen men idéen att koppla den till när jag mest satt lekta med olika gitarrfigurer på ett monotont  sätt slumpade sig på rätt sätt. Det är kul när det funkar så. Ibland blir mixen kanske bäst när man inte trixar så mycket. Men därmed inte sagt att det finns en hel del eq och comp på olika kanaler genom min Liquidmix och sedan delay och springreverb. Sen tycker jag fade outen är rätt snygg, om jag får säga det själv. Ganska typisk för en sån här känns det som.
« Senast ändrad: 01.08.2008, 18:17:25 by Tokai »


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Mums detta är superhärligt. Känns nästan lite som en mild version av mitt favvoritband Vampire Weekend, om du inte hört dem  kolla upp genast!

0:54 sticker i öronen, milda till triangeln eller vad det är. Den behöver inte vara så panorerad heller och kan sluta spela i vers 2... Den tar påtok för mycket fokus nu, främst av dessa anledningar.

Skitbra text och kanon sång.

Mixen i övrigt fungerar hur bra som helst. Sparsmakat och trevligt.

Bland det "bästa" jag hört på ett tag på forumet
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Citera
stajo: mixen fick jag till utan att göra så mycket. Gitarrena, basen, percussion - allt bara föll på plats. Jag satt inte många timmar med detta. Det var helt spontant. Nu var ju själva låten med text och sångmelodi redan skriven för länge sen men idéen att koppla den till när jag mest satt lekta med olika gitarrfigurer på ett monotont  sätt slumpade sig på rätt sätt. Det är kul när det funkar så. Ibland blir mixen kanske bäst när man inte trixar så mycket. Men därmed inte sagt att det finns en hel del eq och comp på olika kanaler genom min Liquidmix och sedan delay och springreverb. Sen tycker jag fade outen är rätt snygg, om jag får säga det själv. Ganska typisk för en sån här känns det som.


precis jag tänkte kommentera det, jag brukar vara allergisk mot fade outs men här sitter den fint. Det beror nog också på sättet du gör den, det känns genomtänkt!
« Senast ändrad: 01.08.2008, 19:16:10 by stajo »
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
oj oj... här blev det en dubbelpost :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Yllet: Ska kolla upp Vampire Weekend. Kanske har jag dom på min mp3 spelare. Laddade ner (usch!) flera gig indiegrupper som jag aldig hört talas om men som är otroligt bra. Vad gäller triangeln, det är nu inte en sån utan en fingercymbal om rätt ska vara rätt, så ville jag att den skulle fortsätta i vers 2 för att behålla drivet och intresset, men man skulle ju kunnat ersätta den med kanske en hihat eller en tamburin. Du påpekar exakt det jag har tänkt på och som irriterat mig lite just ang detta. Och pan ska jag kolla upp. Om den ligger där den är ska det finnas nåt i andra ändan som backar upp för den. Mjuka till är inga problem.
Jättetack för att du lyssnade!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Houseboat - mmmmm

Bra alltihop. Din röst håller och är bra! Kul lek med gitarrerna och bra mixat tycker jag.
Det är kul att göra musikaliska resor så här och testa vad man kan få till.

Det här är en fullträff, Harry  ^_^ (Bellafonte)!
« Senast ändrad: 03.08.2008, 14:01:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Superskönt sväng. Diggar speciellt krukan? i rytmsektionen.

Fast nån enackordslåt är det väl inte. Basen gör den till en tvåackordslåt.

Bra hur som helst.


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Skön låt!! Passar bra på en kald dag som denne ;)

Jag är nog den enda som inte tycker vokalen passar, desvärre..
Möjligt att det är själva ljudet, men den blir för direkte på nåt sätt.
Pluss at jag är lite allergisk mot svengelsk...
Jag är ju den enaste som bemärkar vokalen, så strunt i det  ;)

Coolt text och gitarlir ;)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jaha, så var det dags för husbåten igen. En udda låt vad beträffar mig, trodde aldrig att denna ganska monotona låt skulle fastna. Det var ett experiment, men det verkar ha funkat rätt så bra.

Tjena och tack Wernis, skitkul att du gillar. Och visst kan man säga det inte bara är ett ackord, men beror lite på vad man lägger in i ett ackord, som sus och 7:or ( A, Asus, A, A7), det är alltså basen som bildar dessa ackord.

Hej ydderF!
Tack för kritiken och att du gillar vissa delar av musiken. Vad gäller sången så förstår du väl att jag sjunger med en sydafrikansk dialekt  <_<


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, detta är bra! Som sagt, mer än ett ackord ;) men det gör inget. Lägger denna i mysmappen, om den är färdig så?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hejsan Dividend!
Roligt att du gillar den igen och att den får mysa till sig lite.
Blir nog inga fler ändringar. Har tagit lärdom av många här. Nästa gång jag gör nån liknande låt kanske jag försöker får sångaren mer som en del i grupp och inte så framträdande, eller så "direkt" som ydderF tycker.
mahan tyckte också att låten skulle må bra av nåt slags livesound med lite delay, typ, som att orkestern står på en sandstrand och lirar. Kanske kan va nåt, vem vet.
Men ett tag framöver blir nog lite mer pop tror jag


asti

  • Gäst
Väldigt fin mix och arr! Röster och instrument är lätta att urskilja.
Gillar speciellt trumljuden - slutet är snyggt!
Jag har bestämt mig för att oavsett hur bra jag tycker en låt är så ska jag alltid försöka ha
någon konstruktiv kommentar, men här var det rätt svårt!
Det jag kan komma på är väl bristen på variation - kunde varit ett "stick" eller en paus någonstans!
Kul låt och text!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det svänger ju.. :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
asti,
kul att du gillar! Den här låter har en förmåga att poppa upp när man minst anar det, kul förstås!
Tanken var att göra en låt som upprepar sig hela tiden, med så få ackord som möjligt och skönt groove. Inspirerad av framför allt sydafrikansk musik. Det finns ett litet break nära slutet av låten, men det är allt. Hade nog varit fel att lägga in nåt annat. Ett gitarrstick hade man kanske kunnat ha med (inom samma struktur, sas)
Det blir kanske nån ny låt i samma typ nångång, och då jag försöka ta till mig det som sagts om den här låten

Marre,
Sväng brukar inte vara min specialitet, då många av mina låtar är poplåtar, som man kanske inte dansar till utan mer lyssnar till. Men här gjorde jag ett undantag :D
« Senast ändrad: 14.11.2009, 16:47:58 by Tokai »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jepp detta svänger!!
Och jag skulle oxo villja påstå att det är Två akord.. :rolleyes:
Gillar ljudbilden,fyller upp frekvenserna perfekt tycker jag.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte