Kontrollrummet

Clemens/Shades of the Past

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
LÅTNAMN:Shades of the Past
ARTIST/GRUPP: Clemens
GENRE: Progressive Rock
LÅTLÄNGD: 3:33
KOMPOSITÖR: Clemens
PRODUCENT: Jag
EV. MEDVERKANDE: Nej
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Då var det dags för lite progg  :) Genesis-relaterat kanske, dock den senare eran..lite glättigt, men så blev det. Har i alla fall en del "riktiga" attribut.. Taurusbas..Arpsynthar, nån Mellotron..Kanske blir sång på denna får se...
« Senast ändrad: 15.08.2009, 19:22:30 by Clemens »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det är lite midifeel på instr. här med, men mycket mindre än i den där andra låten du lade upp för ett tag sen.

Ackordsföljden är ju vacker men kanske skulle testa alternativ när du hunnit 50% av låten, iofs kan matta känslan. Man blir ju glad av det här och speciellt av sånt som kör-leaden eller vad det är som har vibroto-tjosan igång på slutet av varje följd ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Drömskt ljudlandskap det här...härliga harmer..snyggast blir det från 2:30...gillar detta skarpt :D

Men lite för mycket..reverb, eller eko..delay...nåt är det som en aningens grötar till den annars sååå vackra ljudbilden.

Genesis-influerat ja, men alldeles eget ändå.

Karl här på sång? ;)

Bravo, ska följa den här!!

/Marr


https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Ja det var en glad låt ok lite genesis men inte det första man tänker på tycker jag snarare någon västindisk ö och karneval eller nåt. Blir nog bra med sång också.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tycker det är lite midifeel på instr. här med, men mycket mindre än i den där andra låten du lade upp för ett tag sen.

Ackordsföljden är ju vacker men kanske skulle testa alternativ när du hunnit 50% av låten, iofs kan matta känslan. Man blir ju glad av det här och speciellt av sånt som kör-leaden eller vad det är som har vibroto-tjosan igång på slutet av varje följd ;)


Ja..tanken med den här låten var att använda gamla synthar, alltså typ Prophet, Arp, Yamaha CP80 osv vilket inte ger en så naturtrogen bild av strings, pianon osv..tycker det är vannsinigt kul..Tack för lyssning!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Drömskt ljudlandskap det här...härliga harmer..snyggast blir det från 2:30...gillar detta skarpt :D

Men lite för mycket..reverb, eller eko..delay...nåt är det som en aningens grötar till den annars sååå vackra ljudbilden.

Genesis-influerat ja, men alldeles eget ändå.

Karl här på sång? ;)

Bravo, ska följa den här!!

/Marr


Hej Marr!

Kul att du gillar men får lite dåligt samvete..har inte jobbat igenom denna som man borde..div spelfel
och ljudval som inte funkar helt hundra vilket bidrar till en obestämdbar "grötighet". men i bland känns det bra att försöka avsluta nånting som bara legat..  :)






« Senast ändrad: 30.07.2008, 10:22:56 by Clemens »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
:D Ja det var en glad låt ok lite genesis men inte det första man tänker på tycker jag snarare någon västindisk ö och karneval eller nåt. Blir nog bra med sång också.
Eko

Hej Eko!

Ja där ser man vad musik kan framkalla olika bilder...Tack för lyssning!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
ja det är den senare eran vilket inte betyder dåligt raktigenom....du lyckas fånga feelet i sounden som gällde och det låter soundmässigt som "follow you follow me" vilket fortfarande är en bra låt och på slutet av låten blir det mer Collin's soloplattor som råder...ytterst kompetent spel och komposition som kräver att man är insatt i genren ...klart impad, be Nad om sång  :)  / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


oceanmusic

  • Gäst
Grymt bra!  :) Hör definitivt en sångstämma på denna. Något som dock får låten att vända lite upp och ner är den ovanligt plastiga blåssynten som för min tankar till Howard Jones, hyfsat långt ifrån Genesis...
Men annars har den i mina öron stora möjligheter att bli något stort.  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Introt påminner om något intro i en Ted Gärdestadlåt (Låt kärleken slå rot?). Lättlyssnat och prydligt som en signaturmelodi till en amerikansk tv-serie varför jag kommer in på andra tänkbara influenser som Dave Grusin? Ljudvalen är läckra och det är verkligen tjusigt proddat. Svår genre. För att plöja i middle-of-the-road-fåran skall det till något sjusärdeles extra för att det skall lyfta ordentligt om man nu vill att det skall göra det, ett häftigt stick eller sångmelodi som är så pass originell att den på något sätt bryter totalt med denna backing. Jättekul att det görs sådan här musik fortfarande och mysigt att lyssna till men det blir i mina öron lite för tillrättalagt och förutsägbart för att fastna. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Låter lite tv-serie intro/Yanni. :D Du har väl fått den stämpeln av mig sedan tidigare. Men Yanni är bra. Men detta låter som något från en av hans skivor. Skön musik, tänker inte alls "progg" dock, detta känns alldeles för rakt och straightforward på något vis.

Bra lirat och sköna melodier! 


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
ja det är den senare eran vilket inte betyder dåligt raktigenom....du lyckas fånga feelet i sounden som gällde och det låter soundmässigt som "follow you follow me" vilket fortfarande är en bra låt och på slutet av låten blir det mer Collin's soloplattor som råder...ytterst kompetent spel och komposition som kräver att man är insatt i genren ...klart impad, be Nad om sång  :)  / karl

Hej Karl...

Står och väger lite nu..antingen välja att göra mer progg av det hela  eller så blir det lite softare, får se...tack för lyssning!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Grymt bra!  :) Hör definitivt en sångstämma på denna. Något som dock får låten att vända lite upp och ner är den ovanligt plastiga blåssynten som för min tankar till Howard Jones, hyfsat långt ifrån Genesis...
Men annars har den i mina öron stora möjligheter att bli något stort.  :)

Hehe..Howard Jones..ja du har helt rätt..har inte mycket att göra med Genesis..och var från början en lite mer Collinsbaserad
låt och arrad på så sätt..men har efterhand försökt gå mer åt progghållet med denna låt..f%n så svårt att ändra arr sådär mitt i processen..men kul..och skall väl försöka dra den dit..tydligare progg alltså.. Tack!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Introt påminner om något intro i en Ted Gärdestadlåt (Låt kärleken slå rot?). Lättlyssnat och prydligt som en signaturmelodi till en amerikansk tv-serie varför jag kommer in på andra tänkbara influenser som Dave Grusin? Ljudvalen är läckra och det är verkligen tjusigt proddat. Svår genre. För att plöja i middle-of-the-road-fåran skall det till något sjusärdeles extra för att det skall lyfta ordentligt om man nu vill att det skall göra det, ett häftigt stick eller sångmelodi som är så pass originell att den på något sätt bryter totalt med denna backing. Jättekul att det görs sådan här musik fortfarande och mysigt att lyssna till men det blir i mina öron lite för tillrättalagt och förutsägbart för att fastna. 
Hej!

Tycker du sätter fingret på den ömma punkten.. väldigt lätt att det blir för polerat och för bra ljud, tänker fortsättningsvis
försöka "gå ner mig" i ljudsammanhangen ,alltså lite mer Lofi på mellotronljud och dylikt...men även gå lite längre bak i tiden
när det gäller arr, spelsätt, låtskrivande..kanske i slutet av sjuttiotalet och en bit in på åttiotalet..ja ja får se hur det går.. Tack :)





Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låter lite tv-serie intro/Yanni. :D Du har väl fått den stämpeln av mig sedan tidigare. Men Yanni är bra. Men detta låter som något från en av hans skivor. Skön musik, tänker inte alls "progg" dock, detta känns alldeles för rakt och straightforward på något vis.

Bra lirat och sköna melodier! 

Ja.. men progg är ett vitt begrepp..skall bli tydligare på den punkten. :)..får lägga in lite taktprylar så kanske man hamnar där...
Tack för lyssning!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
mmmm...typ allt jag kom att tänka på när jag lyssnade på denna låten var ju redan sagt här ovan, men en av dem tål verkligen att upprepas flera flera ggr....    Detta var riktigt skönt med en glad känsla som genomsyrar hela arret.  Gärna sång   ;)
Me, Myself & I


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena C.

Gillar detta,har du ingen sångare/sångerska tänkt till denna..?

Nästa fråga: Har du text?

Nästa fråga: Får jag testa?

Slut på frågor,nu vill jag ha svar :D


Mvh
Micael


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Snyggt mixat och skönt att lyssna på, många härliga slingor :). Genesis för all del men är temat inte lite mer inspirerat av breaket som kommer vid 2.30 i cue's burnin?
Var det sång tänkt på denna? Kan nog bli en kanonlåt då i alla fall.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena C.

Gillar detta,har du ingen sångare/sångerska tänkt till denna..? Nix...

Nästa fråga: Har du text? Nej

Nästa fråga: Får jag testa? Skitkul! skickar PM lite senare idag...

Slut på frågor,nu vill jag ha svar :D

Mvh
Micael
Hej Mike!

Go ahead! vore riktigt kul!...har ju tänkt lite Genesis med den här, men fick nu en tanke att den kanske skulle funka som en " Mike + The Mechanics ", när jag tänker efter liknar du nog sångaren där lite grann  :) Paul Carrack och den senare Paul Young.. Skickar som sagt ett PM i kväll!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt mixat och skönt att lyssna på, många härliga slingor :). Genesis för all del men är temat inte lite mer inspirerat av breaket som kommer vid 2.30 i cue's burnin?
Var det sång tänkt på denna? Kan nog bli en kanonlåt då i alla fall.

Hej Stajo!

Ja... när du säger det...finns en viss likhet måste jag säga.. och det lustiga är om Mike lägger sång så påminner det väl ännu mer, Mikes röst låter väl lite som Niclas Hjulström Hmm.. det här blir skoj :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Shoot man shoot!

Mike and the Mechanics,grymt band! Får se om jag når upp dit,dock har jag ingen text förutom en kort snutt som jag testade idag och insåg att..ja vad fanken,det kan nog gå.. :)

Jag har ett par timmar i morgon förmiddag då jag kan testa..Blir det bra,och du kan hjälpa mig lite med texten så skall det gå att sätta till veckan då jag har mer tid..

Detta kan bli ett spännande collab.. :)

Mvh
Micael


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
mmmm...typ allt jag kom att tänka på när jag lyssnade på denna låten var ju redan sagt här ovan, men en av dem tål verkligen att upprepas flera flera ggr....    Detta var riktigt skönt med en glad känsla som genomsyrar hela arret.  Gärna sång   ;)

Hej Kornstad!

Tack för lyssning och skoj att du gillar!..sång.. ja..fick ju ett ebjudande av Mike här på forumet kul..kul...


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Shoot man shoot!

Mike and the Mechanics,grymt band! Får se om jag når upp dit,dock har jag ingen text förutom en kort snutt som jag testade idag och insåg att..ja vad fanken,det kan nog gå.. :)

Jag har ett par timmar i morgon förmiddag då jag kan testa..Blir det bra,och du kan hjälpa mig lite med texten så skall det gå att sätta till veckan då jag har mer tid..

Detta kan bli ett spännande collab.. :)

Mvh
Micael

Absolut..kan skicka över  en mp3 där synthmelodierna tonas ner eller tas bort så du får lite spelrum :)


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Skön låt.  :wub: Fast jag tycker stilen påminner om Toto..  :ph34r: Bra jobb iaf. :)

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 31.07.2008, 16:39:04 by Memphis »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kom att tänka på... efter viss övertalning kanske :)... så kanske Karl kan hjälpa till med text? Eller vad säger du Karl ;)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skön låt.  :wub: Fast jag tycker det påminner rätt mycket om Toto..  :ph34r: Bra jobb iaf. :)

Mvh

Memphis

Hello!

Nu tror jag snart alla influenser har räknats upp Cue,Genesis,Toto, Ted Gärdestad,Collins, Yanni,Amerikansk TV-serie, Howard Jones... :D Ja.. det är väl en mix av vad min stackars hjärna har utsatts för under åren..Tack för lyssning och kul att du gillar!
« Senast ändrad: 31.07.2008, 16:46:30 by Clemens »