Kontrollrummet

Dividend - polyfoni v5 (080729)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gjorde orkesterarr av låten vid lunchtid, med enbart stråk och flöjt/klarinett (och en stor trumma ;)

Lite skruvande kvar kanske...

Hit me! ;)  :ph34r:

-----------
29e:
Liten grej från ikväll som jag gärna tar emot idéer eller tips om :)

Tack!
« Senast ändrad: 29.07.2008, 16:17:17 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nä fan.

Jag brukar ju inte skriva så mycket i dina trådar om det inte är så att det verkligen berör. (Och det är nog mest för att jag har så illa lite att komma med helt enkelt. När man inte blandar in så mycket trummor och skit så låter det ju alltid bra det du gör. Så därför är jag kanske oftast tyst.)

Här är det tvärtom. Tycker det låter slumpmässigt ihopsatt. Piano låter inte piano i sitt spelsätt. Kanske om du den förvirrade slingan skulle framföras av pianot och resten av arret av, låt säga, några horn, en cello eller så.

Nix. Inte bra.

Så mitt tips är att antingen lägga ner eller arra om och samtidigt göra ett definierat tema.

:(


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eh...

Ok, kanske har du rätt  :lol:

Trial and error du vet ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Ähh så jäkla illa lät det inte  :rolleyes:

Musik är väl egentligen inte tänkt att vara förutsägbar utan mer nyskapande?
Var väl kanske en udda komponering och lite mycket "kinaskala - vad den nu heter".

Jag tror faktiskt att det kan bli lite intressant om det händer något mer.

Jag tror det skulle bli ballt med en flöjt av något slag.

Sedan kanske nå vattensamplingar och grejer  :lol:
« Senast ändrad: 29.07.2008, 00:54:18 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ähh så jäkla illa lät det inte  :rolleyes:

Musik är väl egentligen inte tänkt att vara förutsägbar utan mer nyskapande?
Var väl kanske en udda komponering och lite mycket "kinaskala - vad den nu heter".

Jag tror faktiskt att det kan bli lite intressant om det händer något mer.

Försöker mig på lite flerstämmighet a la typ 1500-tal, och tyckte att piano lät bättre än orkesterarret som jag hade först  :rolleyes:
Ja lite kina... Förföljer mig ;) Skall se om jag kan få dit en elgura eller nåt då ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Nej nej, absolut inte elgitarr.

Kanske en akustisk gitarr. Jag provar gärna att leka lite om du vill.

Är kanske inte så jätteball med mina inspelningar men jag kan ju inte mer än förstöra :D
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Visst, spela på du :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
hehe bommade att jag kunde ladda ner filen...

Ska ta en titt på det imorgon, gör jag det nu blir grannarna tjuriga  :lol:
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Haha, jäpp. Det är morgon nu  :rolleyes:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Nja,så illa var väl inte detta? Visst kan du snickra vidare på denna,lite mer utbyggt arr så kommer låten att funka bra.Kanske inte nåt av dina mästerverk,men ibland så måste man tillåta sig att bara lira lite för själen..Hör man nåt i huvudet så skall det ut,vare sig det är dåligt eller bra,
annars ligger det kvar som ett mantra och stör andra kompositions ideer..Rensa skallen helt enkelt,en rejäl bläcka funkar oxå,fast det är inte lika trevligt dan efter :ph34r: :D

Jag gillar cellon i denna,lite mer "stråkeri" runt den så kan det nog bli nåt i varje fall..

Kämpa på Per.

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Pianot låter lite åt Modest Mussorgskys Tavlor på en utställning
sen låter det mer som ett mellanstycke på väg till ett tema
Kanske kan vara en väg att gå vidare genom att tonsätta - hitta teman och instrumentering på några objekt (helt olika) i närheten?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


oceanmusic

  • Gäst
Ett trevligt litet stycke minsann.  :)

Som pianist tycker jag däremot pianot är lite för odynamiskt och mekaniskt, åtminstone bitvis. Tonerna sitter där dem ska men spelet är lite väl "Robert Wells"-aktigt i fråga om (o)känslighet.
Variera spelet i styrka och anslag lite mer så är du hemma tror jag. Ska bli spännande att höra fortsättningen.

Efter att ha lyssnat lite till är jag benägen att hålla med cykeln om "Tavlor på en utställning", har lyssnat mycket på Emerson, Lake & Palmers tolkning av den.
« Senast ändrad: 29.07.2008, 12:26:14 by oceanmusic »


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Faktiskt ett riktigt fint pianostycke lite vemodigt och så inte så tokigt min gode Dividend! :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SYNTH: Tack :) Vi får se om det fortfarande låter vemodiskt med annan "konfiguration" ;) Tänker instrumentera om till stråk enbart. Mest för att testa.

HM: Stråk! Tack du :) Kanske mussorgsky som ligger och lurar i min skalle då ;)

oceanmusic:  Sant att det är för mekaniskt som det låter nu. Tänkte mig att någon annan än datorn skulle spela det om ett tag (om jag väljer piano som "lead") :) Vet inte vilken tavlor som jag har tillgång till här som mp3a, men skall lyssna genast igen :)

cykeln: Mussorgsky ja. Tack du för tips, det är ungefär min tanke också. Brukar ju slänga upp utkast ibland bara, så också här. :) Tack skall du ha för idéer och lyssning :)

Faktiskt otroligt med så många kommentarer till ett så "magert" stycke. Tusen tack! :)
« Senast ändrad: 29.07.2008, 13:49:00 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänker också på Mussorgskys Tavlor när jag hör detta. Ganska skönt flow. Vid 01:30 blir det mer melodiöst vilket gillas.  Cellon låte ju kanon (avis). Det avslutade pianoräckorna är lovande. Lite för långa transportsträckor till de mer instressanta partierna. Försök att fokusera på dem och brodera från dessa.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tänker också på Mussorgskys Tavlor när jag hör detta. Ganska skönt flow. Vid 01:30 blir det mer melodiöst vilket gillas.  Cellon låte ju kanon (avis). Det avslutade pianoräckorna är lovande. Lite för långa transportsträckor till de mer instressanta partierna. Försök att fokusera på dem och brodera från dessa.

Förstår vad ni menar med liknelsen med Tavlorna, efter att ha lyssnat på den igen ;).. Ny version, har försökt variera mer nu, och andra instrument förstås.. 5 stämmor som mest nu..

Tack för lyssning och bra comment! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Efter en snabblyssning, min spontana tanke/känsla.

Cellon är riktigt fin! Men.. skulle vilja höra den med lite mer "musikalitet". Nu ligger den så tajt på 1'an s.a.s. Kanske skulle funka med att lägga till ett "stråkdrag" på 3'e ?? Typ, ta-da... (om detta är för kryptiskt så skall jag försöka förklara i nåsta inlägg)

Stråkarna är oxo fina och adderar det som man mer eller mindre förväntar sig.

Fint stycke, lite somrigt faktiskt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Efter en snabblyssning, min spontana tanke/känsla.

Cellon är riktigt fin! Men.. skulle vilja höra den med lite mer "musikalitet". Nu ligger den så tajt på 1'an s.a.s. Kanske skulle funka med att lägga till ett "stråkdrag" på 3'e ?? Typ, ta-da... (om detta är för kryptiskt så skall jag försöka förklara i nåsta inlägg)

Stråkarna är oxo fina och adderar det som man mer eller mindre förväntar sig.

Fint stycke, lite somrigt faktiskt.

Fattar nog vad du menar. Annars tar vi det på msn. ;) SKulle nog funka!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Stämningsfullt och fint. :)

Lite för höga stråkar vid 83, gillar flöjten som kommer vid 100. Det flyter dock ihop lite me stämmorna i början men inte så farligt. Gillar kina-melodierna. :) Den avslutande stacatto-delen får du fortsätta på, like it.  ^_^

Mvh

Memphis