Kontrollrummet

Oceanmusic - Saturday Sunrise

gäst · 16 · 2684

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oceanmusic

  • Gäst
Ett lugnt stycke att lyssna till i hängmattan, kanske? En första presentation av låtarna från det kommande albumet "Lights At The Sea".

LÅTNAMN: Saturday Sunrise
ARTIST/GRUPP: Oceanmusic
GENRE: Relax
LÅTLÄNGD: 3.56
KOMPOSITÖR: Oceanmusic
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3   

080805
Ny mix med lite lugnare vågor i introt. Saturday Sunrise III
« Senast ändrad: 06.08.2008, 01:00:26 by oceanmusic »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Oceanmusic!

Det här med "relax" eller avslappningsmusik är inte så lätt som det verkar. Många gånger gör man för mycket då man tänker "vanlig musik". Relaxmusik för mig skall bara finnas där, inte påkalla uppmärksamhet, mer som ett mantra kanske...Kan tycka att vågskvalpet låter lite märkligt..kört genom någon effekt?..blir bättre tycker jag när det blir lite dovare och otydligare en bit in.. Flöjten tycker jag ligger för högt om det nu är avslappningsmusik du tänker göra..för att detta skall funka för mig skulle jag se över nivåerna..hitta annat vågskvalp och se till att inget sticker ut..är det inte avslappningsmusik i ren mening så gäller väl andra värderingar..stycket är även för kort om det gäller avslappningsmusik.. annars tycker jag pianot funkar bra, lagom med toner harmonier som flyter omkring..bra!


freddy

  • Gäst
Svårt att kommentera denna typ av musik. Gillar dock atomsfären och nog blir man lugn av detta. Bitvis är det riktigt schyst pianospel med. Nu ska en lite lugnare freddy ut i solen igen och kriga :)


oceanmusic

  • Gäst
Clemens, det är sant det du säger. Dessutom är det högst individuellt vad en person uppfattar som avslappnande. Dock har jag sett över nivåer och mix och putsat lite. Länken nedan.
Tack för lyssning och väldigt bra kritik!  :)

Freddy, tack och jag blir glad av du gillar atmosfären!  :) Hoppas att lugnet höll i sig!

Själv bedriver jag ett krig mot bromsarna som är riktigt på hugget.  :angry:

Nya mixen:

Saturday Sunrise II


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Hej,
stämmer in i Clemens kommentar, jag har avslappningsmusik i mp3-luren under vinterhalvåret då jag pendlar med buss m.m., har dock haft svårt hitta bra sådan, denna funkar dock mycket bra på mig,  -_-
- jag får hålla utkik efter skivsläppet ;)

Dock, tycker fortfarande vågskvalpet stör för mycket i stereo så att säga, låter bra när man 'dyker under ytan' dock.
Tycker inte den var för kort för min användning.



Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


oceanmusic

  • Gäst
Tack för lyssning och kritik Flabb!  :)

När det gäller vågorna, har jag levt med den samplingen i snart 6 år, har väl blivit hemmablind. Har försökt EQa bort vassheten men det kanske är något helt annat som sticker ut? Den andra samplingen hittade jag på www.ljudo.com häromdagen, den känns lite mer "under ytan".


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tack för lyssning och kritik Flabb!  :)

När det gäller vågorna, har jag levt med den samplingen i snart 6 år, har väl blivit hemmablind. Har försökt EQa bort vassheten men det kanske är något helt annat som sticker ut? Den andra samplingen hittade jag på www.ljudo.com häromdagen, den känns lite mer "under ytan".

Nej det är bara att den svepte lite väl mycket i stereo, blev lite jobbigt i hörlurarna, kanske går att 'bounce:a' ut till mono och mixa 50/50 så det blir mindre?
Fast om ingen annan klagar så varför bry sig?  ;) :)


Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Halloj oceanmusic.

tycker det här är riktigt soft och somnar nästan här runt midnatt. Fint tidigt  :lol:

Lyssnade först på första versionen och då var väl vågorna lite väl vassa, samt att jag höll på att få hjärtflimmer
när flöjten tjöt igång  :rolleyes:

Andra versionen blev mycket bättre och sjukt sofftad.

Är nog viktigt att få till ganska mjuka harmonier samt ljudnivåer och det tycker jag att du har lyckats med.

Fortsätt så här, så kan du skicka skivan till mig sen så kanske jag slipper mina sömnproblem (kan vara kafferelaterade).
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


oceanmusic

  • Gäst
Tack för lyssning och kritik Flabb!  :)

När det gäller vågorna, har jag levt med den samplingen i snart 6 år, har väl blivit hemmablind. Har försökt EQa bort vassheten men det kanske är något helt annat som sticker ut? Den andra samplingen hittade jag på www.ljudo.com häromdagen, den känns lite mer "under ytan".

Nej det är bara att den svepte lite väl mycket i stereo, blev lite jobbigt i hörlurarna, kanske går att 'bounce:a' ut till mono och mixa 50/50 så det blir mindre?
Fast om ingen annan klagar så varför bry sig?  ;) :)




Tack för beskrivningen!  :) Jag förstår vad du menar, kan testa en "minska stereo"-plugg på den, får kolla hur det blir. Kanske tom varierar den med smalare bild utan musik och bredare med.

Halloj oceanmusic.

tycker det här är riktigt soft och somnar nästan här runt midnatt. Fint tidigt  :lol:

Lyssnade först på första versionen och då var väl vågorna lite väl vassa, samt att jag höll på att få hjärtflimmer
när flöjten tjöt igång  :rolleyes:

Andra versionen blev mycket bättre och sjukt sofftad.

Är nog viktigt att få till ganska mjuka harmonier samt ljudnivåer och det tycker jag att du har lyckats med.

Fortsätt så här, så kan du skicka skivan till mig sen så kanske jag slipper mina sömnproblem (kan vara kafferelaterade).

Hej Hedblom! Tack för att du lyssnade och berättade lite, uppskattas!  :)

Mitt musikaliska motto är "somnar du, har jag lyckats".  ;)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här gillar jag, otroligt avslappnande musik :D

Lugnet infinner sej rätt kvickt och man vill bara glida in..i sömn ;)

Detta har du lyckats med, måste kolla upp dina kommande alster.

Spännande :)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


oceanmusic

  • Gäst
Det här gillar jag, otroligt avslappnande musik :D

Lugnet infinner sej rätt kvickt och man vill bara glida in..i sömn ;)

Detta har du lyckats med, måste kolla upp dina kommande alster.

Spännande :)

/Marr

Hej Marr, vad kul att du gillade, tack!  :)
Det kommer nog att ta större delen av hösten i anspråk då det bara finns två klara (inte klarmixade) låtar till skivan. Men de kommer vartefter!  ;)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Visst låter det avslappnande, ingen tvekan för mig. Låter som något man kan höra strömma ut lågmält, från en dold högtalare när man går in i en new age-butik. Skulle tro att jag skulle somna om jag lade mig ner på sängen och lyssnade på det här... och i det här fallet är väl det ett gott betyg! :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag höll på att somna for sure, underbart.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


oceanmusic

  • Gäst
Hellpig, tack!  :) Somna är, hur konstigt det än låter, precis vad jag vill att lyssnaren skall göra. Alternativt finna ett inre, harmoniskt lugn.

Eko, tack!  :) Alldeles kalas!


Nu finns det dessutom en ny mix, med lite lugnare vågor, här


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag lyssnar nu på ett stycke som heter: - OceanMusic - Saturday Sunrise -  (ver III)

Det här är ett mästerligt stycke, mister! Hittade det på hemsidan tidigare och har lyssnat på det många gånger, vid frukostbordet, i väntan på bussen, på jobbet. Relax at it's best! Det passar överallt! Early rain som också är aktuell på kontrollrummet ger jag inte samma betyg. Det här, det är riktigt bra!!!

Tack!
« Senast ändrad: 06.08.2008, 10:05:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
MaxB - jättetack för dina fina ord!  :)

Själv är jag nog mer såld på Early Rain, i synnerhet efter sista remixen. Men vi är olika och trivs med olika ljudstämningar helt enkelt.