Kontrollrummet

Peter, Equality och Åsa - Tiden läker ej alla sår

gäst · 43 · 8616

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Har fått hjälp av equality med pianopålägg på denna låten, som inte är helt ny. Också tillagt vispar och kör av equality.
Kul med synpunkter! Lagom arr? För många instrument? Saknas något? Mix, etc?
Peter.

Har fått Åsa att sjunga även denna, vilket jag är väldigt glad för!
Vi är lite osäkra på mixen, så tar tacksamt emot synpunkter!
Peter/Åsa/Equality
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:50:03 by asti »


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Men hallå hallå där! (och skål, jag är på säreget gott humör idag *ler*)
Vilken skön stämma vi hade här då. Mmmmmm. Jag har en syster som spelade Björn Afzelius hela min uppväxt o är något färgad av hans fina texter o mysiga skånska röst. Du vandrar faktiskt nästgårds vid hans sida. Lite mer jazzinfluenser här, trycker på repeaten  :rolleyes:. Väldigt härligt pianokomp av EQ också, fint samarbete.

Förresten - produktionen - ibland hör jag saker i mitt huvud. Kanske är det för att jag är oerhört salsainfluerad just nu, men jag kan faktiskt tänka mig några softa congas på den här också för att stunsa till kompet lite. Eller? Kanske inte...  :blink:

Och du - jag kommer genast och lägger huvudet i ditt knä.
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Du måste vara en kreativ människa asti.

Tycker du laddar upp nya låtar varje dag nästan  :lol:

Tycker du lyckas bra med allt du gör faktiskt.
Jag har tyvärr lite svårt för skånska men om det inte var norrländska tror jag att hela poängen skulle falla på något sätt.
Tror det är på tiden att det kommer en ny Afzelius, och det menas positivt  :D

Tycker inte att du ska lägga på några congas eller något, utan det är mycket bra som det är nu.

Gillar din röst också, den sprider en skön känsla på något sätt.

Pianot låter också bra, blev det akoustik piano?  :lol:

Kämpa på!
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gott att höra denna med ett snyggare reverb. Tycker att nivåerna är rätt så till vida att alla instrument kommer fram och bra att du höjt din ljuvliga järnluta.
Allt jämt är basregistret alldeles för bumligt. Kanske ska basen vänta till visparna kommer in och från där inget reverb alls på basen samt eq:a akkegurona med highpass-filter
i basdelen så att de inte krockar med elbasen. Stråkarna kämpar ju delvis också om detta utrymme. Pianot låter också dovt men det är mitt "fel", kanske skulle jag valt ett torrare ljud.
Möjligen försiktigt eq:ande även här med brett Q i diskantområdet. Mina körer kunde vara lite tightare, går säkert att klippa till och förskjuta något?
Tja, lite synpunkter. Kul med co-lab!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Jag som trodde alla sår läker med tiden, fan då grabbar... Nu har jag fått en skev världsbild :)
Mysig låt, kan inte direkt komma med något matnyttigt här, gillas.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Gott att höra denna med ett snyggare reverb. Tycker att nivåerna är rätt så till vida att alla instrument kommer fram och bra att du höjt din ljuvliga järnluta.
Allt jämt är basregistret alldeles för bumligt. Kanske ska basen vänta till visparna kommer in och från där inget reverb alls på basen samt eq:a akkegurona med highpass-filter
i basdelen så att de inte krockar med elbasen. Stråkarna kämpar ju delvis också om detta utrymme. Pianot låter också dovt men det är mitt "fel", kanske skulle jag valt ett torrare ljud.
Möjligen försiktigt eq:ande även här med brett Q i diskantområdet. Mina körer kunde vara lite tightare, går säkert att klippa till och förskjuta något?
Tja, lite synpunkter. Kul med co-lab!  :)


Tjenix! Gillar verkligen ditt pianospel som jag fick förmånen att provlyssna på tidigare,tycker du har utvecklats  enormt på den fronten .(Om det nu är samma spår jag hörde, jag har inte lyssnat här än -sitter med3G i stugan och skall hem strax)

TÄnkte bara tipsa lite angående otajta kördubbar: fadea in/ut varje fras, så att attacken försvinner lite. Då försvinner också "rytmiken" lite, så att det inte finns några takter somkan låta galna:D

Nåväl, tänkte bara tipsa om det. återkommer efter lyssningen.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra tips Emu. Tack för det!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vet inte om det är nåt jag vill ändra instrumentalt.. Passande och smakfullt.

Tycker sången är bra, men har svårt att placera din dialekt :) DEn skiftar mellan 2-3 platser :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Jättefint o fintstämt, eq.s piano är så bra. Tycker om låten, har ju lyssnat på din hemsida och det vimlar av bra låtar. Det har inte varit min musikstil detta riktigt men under mitt år på kr har jag ju blivit rejält mer vidsynt när det gäller musik, upptäckt att jag tycker om de flesta genres, och nu även denna  :D

Det enda negativa jag har att tycka om låten är slutet, det var lite för abrupt tycker jag...
« Senast ändrad: 28.07.2008, 18:45:15 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
låter fintstämt och fint spelat. dock griper låten inte mig alls. tyvärr.

har ingen bra kritik i övrigt att komma med heller....

rock on boys :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Schysst låt! Bra sång å melodi...kan nog tycka, i motsats till vad en del andra tycker, att pianot inte skall ligga med hela tiden..tycker det tar lite energi från sång och gitarr..men annars riktigt bra och skön lyssning!


asti

  • Gäst
Men hallå hallå där! (och skål, jag är på säreget gott humör idag *ler*)
Vilken skön stämma vi hade här då. Mmmmmm. Jag har en syster som spelade Björn Afzelius hela min uppväxt o är något färgad av hans fina texter o mysiga skånska röst. Du vandrar faktiskt nästgårds vid hans sida. Lite mer jazzinfluenser här, trycker på repeaten  :rolleyes:. Väldigt härligt pianokomp av EQ också, fint samarbete.

Förresten - produktionen - ibland hör jag saker i mitt huvud. Kanske är det för att jag är oerhört salsainfluerad just nu, men jag kan faktiskt tänka mig några softa congas på den här också för att stunsa till kompet lite. Eller? Kanske inte...  :blink:

Och du - jag kommer genast och lägger huvudet i ditt knä.
Kul att du gillar låten! Ja, det är kul med samarbete. Man behärskar ju tyvärr inte alla instrument, så det är ett riktigt lyft att få hjälp och nya idéer och infallsvinklar!
Från början hade jag inget trumkomp alls, men tycker att visparna ger lite mer "flyt" i låten. Ska fundera på det där med congas! Tack för dina synpunkter!
Peter.


asti

  • Gäst
Du måste vara en kreativ människa asti.

Tycker du laddar upp nya låtar varje dag nästan  :lol:

Tycker du lyckas bra med allt du gör faktiskt.
Jag har tyvärr lite svårt för skånska men om det inte var norrländska tror jag att hela poängen skulle falla på något sätt.
Tror det är på tiden att det kommer en ny Afzelius, och det menas positivt  :D

Tycker inte att du ska lägga på några congas eller något, utan det är mycket bra som det är nu.

Gillar din röst också, den sprider en skön känsla på något sätt.

Pianot låter också bra, blev det akoustik piano?  :lol:

Kämpa på!
Jag har gått med i KR helt nyligen och har samlat på mig lite låtar se´n tidigare, så det ser kanske ut som att jag är väldigt produktiv  :rolleyes:
Dialekten är som den är. Har flyttat runt lite, men växt upp vid skånska gränsen, så det är väl därför det låter som det gör! Är lite tveksam till att lägga på fler instrument, det är lätt att det blir "rörigt".
Har kollat Boesendorfer 290 (tror jag den heter) och den tycker jag låter bra! Akoustik Piano har jag inte hört än! Tack för dina synpunkter och ha det bra i sommarvärmen!
Peter.


asti

  • Gäst
Gott att höra denna med ett snyggare reverb. Tycker att nivåerna är rätt så till vida att alla instrument kommer fram och bra att du höjt din ljuvliga järnluta.
Allt jämt är basregistret alldeles för bumligt. Kanske ska basen vänta till visparna kommer in och från där inget reverb alls på basen samt eq:a akkegurona med highpass-filter
i basdelen så att de inte krockar med elbasen. Stråkarna kämpar ju delvis också om detta utrymme. Pianot låter också dovt men det är mitt "fel", kanske skulle jag valt ett torrare ljud.
Möjligen försiktigt eq:ande även här med brett Q i diskantområdet. Mina körer kunde vara lite tightare, går säkert att klippa till och förskjuta något?
Tja, lite synpunkter. Kul med co-lab!  :)

Ska lägga filter som du säger på de akustiska gitarrerna och se om jag kan få fram basen bättre!
Egentligen skulle det nog varit en akustisk ståbas, men som du vet har jag ingen bra sådan!
Kanske vore något för dig....... :rolleyes: Ska se vad jag kan göra åt körerna, ser inget särskilt fel på dom! Som du säger, väldigt kul och utvecklande med co-lab!
Peter.


asti

  • Gäst
Jag som trodde alla sår läker med tiden, fan då grabbar... Nu har jag fått en skev världsbild :)
Mysig låt, kan inte direkt komma med något matnyttigt här, gillas.
Blir tyvärr lite klyschor ibland när fantasin tryter  :)


asti

  • Gäst
Vet inte om det är nåt jag vill ändra instrumentalt.. Passande och smakfullt.

Tycker sången är bra, men har svårt att placera din dialekt :) DEn skiftar mellan 2-3 platser :)
Tror knappast jag ändrar något i instrumenteringen, blir nog mest lite eq på vissa spår!
Är uppväxt på gränsen till Skåne, men har även bott i Växjö, Nybro, Stockholm och Vetlanda, så då blir det väl så här  :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gitarr och sång låter bra
Basen alldeles för bumlig - blir jobbigt att lyssna.
Pianot kommer inte fram riktig - kanske avhjälps med en del skruvande på eq och volymer eller låt gitarrerna vila en vers eller så och låt pianot framträda
Fin låt
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Jättefint o fintstämt, eq.s piano är så bra. Tycker om låten, har ju lyssnat på din hemsida och det vimlar av bra låtar. Det har inte varit min musikstil detta riktigt men under mitt år på kr har jag ju blivit rejält mer vidsynt när det gäller musik, upptäckt att jag tycker om de flesta genres, och nu även denna  :D

Det enda negativa jag har att tycka om låten är slutet, det var lite för abrupt tycker jag...
Ja, pianot är snyggt! Slutet är lite abrupt, det har du nog rätt i! Får fundera på det  :huh:
Peter


asti

  • Gäst
Schysst låt! Bra sång å melodi...kan nog tycka, i motsats till vad en del andra tycker, att pianot inte skall ligga med hela tiden..tycker det tar lite energi från sång och gitarr..men annars riktigt bra och skön lyssning!
Tycker nog själv att pianot är riktigt snyggt och ger ett lite "jazzigt" drag åt låten, så den får nog ligga kvar som den gör! Kul att du gillar  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Peter.

Jag håller nog med Clemens här,pianot är snyggt,men jag tror att låten skulle lyfta om du mixade
det lite mer dynamiskt.Eller låter den komma "till tals" emellanåt..För en snyggare effekt liksom..
Sen lider denna låt av samma fenomen som den förra,sången är lite för hög..Dock,framfört med stor känsla och en härlig dialekt.

Annars är det mycket snyggt lirat överlag och väl avvägt frekvensmässigt.

Låten vill inte fastna riktigt hos mig,men så kan det vara.Man behöver inte gilla allt man hör..

Mvh
Micael


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tror också på att kanske plocka bort på vissa ställen och istället lyfta fram den tydligare mellan stroferna.
Snyggt lirat dock :). Tycker sången ligger lite för stark.
finstämd låt, kul att höra, gillar speciellt 01:45-2.
gott
www.myspace.com/staffanjonsson


asti

  • Gäst
Gitarr och sång låter bra
Basen alldeles för bumlig - blir jobbigt att lyssna.
Pianot kommer inte fram riktig - kanske avhjälps med en del skruvande på eq och volymer eller låt gitarrerna vila en vers eller så och låt pianot framträda
Fin låt
Ska försöka förbättra basen via lite eq:ande på konkurrerande instrument!
Har också funderat på att göra om basen, i så fall gärna med ståbas.
Tack för synpunkter!
Peter.


asti

  • Gäst
Hej Peter.

Jag håller nog med Clemens här,pianot är snyggt,men jag tror att låten skulle lyfta om du mixade
det lite mer dynamiskt.Eller låter den komma "till tals" emellanåt..För en snyggare effekt liksom..
Sen lider denna låt av samma fenomen som den förra,sången är lite för hög..Dock,framfört med stor känsla och en härlig dialekt.

Annars är det mycket snyggt lirat överlag och väl avvägt frekvensmässigt.

Låten vill inte fastna riktigt hos mig,men så kan det vara.Man behöver inte gilla allt man hör..

Mvh
Micael
Det där med "dynamisk mix" är något som jag själv upplever som svårt att åstadkomma! Det är ju inte bara att öka/minska volym utan påverkar ju också anslag och spelsätt och sätt att sjunga. Men det är väl något man får försöka lära sig  :) Ska kolla på sången, ev dra ner den lite.
Tack för dina synpunkter!
Peter.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Även om det tar emot  :P så kan jag hålla med om att alla pianoslingor inte skall vara med. Som sagt kanske bara din vox och gura första versen och sedan på med bas, trummor och de piano-fills Du tycker passar in bäst fortsättningsvis.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Även om det tar emot  :P så kan jag hålla med om att alla pianoslingor inte skall vara med. Som sagt kanske bara din vox och gura första versen och sedan på med bas, trummor och de piano-fills Du tycker passar in bäst fortsättningsvis.
Nej, jag vill inte skära i pianopålägget i första taget! Jag tycker den kommer in fint i början. Först ska jag se hur långt man kommer med att använda eq:n på gitarrerna och ev göra om basen för att få bättre urskiljning och klarhet på instrumenten. Du känner inte för att göra ett ståbas-spår?  :rolleyes:
Peter.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Inte riktigt min typ av musik men produktionen är ju väldigt skön. Det känns så nära inpå, på något sätt - har inget att klaga på där, bra insatser på instrumenten också. Texten var kanske lite klyschig på sina ställen men det är ändå charmigt på något sätt. Tycker det är bra jobbat och det måste ju vara ett bra betyg när jag inte gillar den här typen av musik egentligen...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Du känner inte för att göra ett ståbas-spår?  :rolleyes:
Peter.

Sista semesterdagarna måste gå till annat men du får gärna "låna" den om du vill.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Bra spelat och snyggt arrangemang, men själva låten tar inte tag i mig riktigt.
Tycker slutet kommer lite abrupt. Skulle vilja få en liten antydan om att snart kommer slutsvängen, kanske en annan pianoslinga som inleder det..eller ngt annat.  Blev lite snopen nu iaf.

Fortfarande mycket bra gjort dock!
Me, Myself & I


asti

  • Gäst
Bra spelat och snyggt arrangemang, men själva låten tar inte tag i mig riktigt.
Tycker slutet kommer lite abrupt. Skulle vilja få en liten antydan om att snart kommer slutsvängen, kanske en annan pianoslinga som inleder det..eller ngt annat.  Blev lite snopen nu iaf.

Fortfarande mycket bra gjort dock!
Har fått fler synpunkter ang abrupt slut, har inte reflekterat över det tidigare! Ska fundera på vad man kan göra! Tack för synpunkter!
Peter.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Bumpar lite så att fler får reda på att det är ny sång.

Ett tips är att skriva ett inlägg när du ändrar låten, annars händer inget.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Den största skillnaden är naturligtvis Åsas vox på denna. Känns lite märkligt då jag är så van med din röst i lurarna på denna och den funkade ju alldeles utmärkt. Åsa sjunger jättefint och de partier där hon går upp i registret, på sticket och i sista versen där hon också visar mer attityd är det ruggigt bra. Skulle velat ha lite mer av den attityden låten igenom om man får vara kräsen. Vid början av andra versen  00:58 ligger ett störljud. Låter som den gamla voxen inte är helt raderad här.
Tycker du har lyckats bra med mixen. Basen är inte alls lika bumlig nu. Åsas vox är kanske aningen för stark i början. Körerna bra  :rolleyes:!
Väldigt njutbart och bra jobbat båda två! En ära att få medverka.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Den största skillnaden är naturligtvis Åsas vox på denna. Känns lite märkligt då jag är så van med din röst i lurarna på denna och den funkade ju alldeles utmärkt. Åsa sjunger jättefint och de partier där hon går upp i registret, på sticket och i sista versen där hon också visar mer attityd är det ruggigt bra. Skulle velat ha lite mer av den attityden låten igenom om man får vara kräsen. Vid början av andra versen  00:58 ligger ett störljud. Låter som den gamla voxen inte är helt raderad här.
Tycker du har lyckats bra med mixen. Basen är inte alls lika bumlig nu. Åsas vox är kanske aningen för stark i början. Körerna bra  :rolleyes:!
Väldigt njutbart och bra jobbat båda två! En ära att få medverka.
Ja, speciellt i sticket tycker jag hon sjunger fantastiskt!
Du har rätt i att sången är nog lite för stark i första versen.
Ska kolla störljudet! Tack för synpunkter och framförallt för din medverkan! :)
Peter.


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Den största skillnaden är naturligtvis Åsas vox på denna. Känns lite märkligt då jag är så van med din röst i lurarna på denna och den funkade ju alldeles utmärkt. Åsa sjunger jättefint och de partier där hon går upp i registret, på sticket och i sista versen där hon också visar mer attityd är det ruggigt bra. Skulle velat ha lite mer av den attityden låten igenom om man får vara kräsen. Vid början av andra versen  00:58 ligger ett störljud. Låter som den gamla voxen inte är helt raderad här.
Tycker du har lyckats bra med mixen. Basen är inte alls lika bumlig nu. Åsas vox är kanske aningen för stark i början. Körerna bra  :rolleyes:!
Väldigt njutbart och bra jobbat båda två! En ära att få medverka.

Tack snälla eq  :)  Efter att ha lyssnat många ggr nu på den "färdiga" så, ja jag kan nog hålla med om attityden, skulle kunna ha mer uttryck på vissa ställen.. Kanske var lite för snabb att göra klar låten.. får klura lite, testa lite till tror jag. Peter, det kanske ramlar in en ny sångfil nån dag framöver  :D
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Åsa, du sjunger kanon även på denna! Så härligt när du tar ut svängarna i sticket och i sista versen. Det liksom lyfter ytterligare...och man ska inte spela ut alla ess direkt. Räcker absolut! Kanonjobb, båda två!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Den största skillnaden är naturligtvis Åsas vox på denna. Känns lite märkligt då jag är så van med din röst i lurarna på denna och den funkade ju alldeles utmärkt. Åsa sjunger jättefint och de partier där hon går upp i registret, på sticket och i sista versen där hon också visar mer attityd är det ruggigt bra. Skulle velat ha lite mer av den attityden låten igenom om man får vara kräsen. Vid början av andra versen  00:58 ligger ett störljud. Låter som den gamla voxen inte är helt raderad här.
Tycker du har lyckats bra med mixen. Basen är inte alls lika bumlig nu. Åsas vox är kanske aningen för stark i början. Körerna bra  :rolleyes:!
Väldigt njutbart och bra jobbat båda två! En ära att få medverka.
Hej Åsa!
Du får gärna göra en ny insjungning om du känner att du vill det! Jag kan mixa om, det är inga problem!
I annat fall om inga fler reaktioner kommer, så gör jag en ny mix på bef version och sänker sångvolymen något, främst i början tror jag.
Peter.

Tack snälla eq  :)  Efter att ha lyssnat många ggr nu på den "färdiga" så, ja jag kan nog hålla med om attityden, skulle kunna ha mer uttryck på vissa ställen.. Kanske var lite för snabb att göra klar låten.. får klura lite, testa lite till tror jag. Peter, det kanske ramlar in en ny sångfil nån dag framöver  :D