Kontrollrummet

Nytt datorbygge, behöver hjälp med komponenter

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Hejsan!
Har länge kollat på olika färdiga paket från såväl frost som f-station och varit nära att köpa ett par gånger men har av någon anledning ändrat mig varje gång. Har en kompis som studerar till datatekniker i Örebro som helt sonika föreslog: Bygg själv! Därför har ju nu bestämt mig för att göra just detta. Jag har moddat datorer tidigare och bytt allt från processorfläktar till ljudkort till allt möjligt. Har däremot ingen direkt erfarenhet av att bygga en dator från grunden men med hjälp av den blivande teknikern blir det nog bra:P.

Har kollat på lite olika datorpaket och har finurlat fram lite komponenter. Säg gärna vad ni tycker.

Processor: Intel Core™ 2 Quad Extreme QX9650

Moderkort: EVGA nForce-790i Ultra SLI, DDR3 Socket-775, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16

Internminne: Corsair Twin3x 1333mHz DDR3 4Gb

Hårddiskar (3st): Seagate Barracuda ES 500GB SATA2 32MB 7200RPM

DVD-RW: Samsung DVD±RW burner, SH-S202N, 20x, Dual, LightScribe

Grafikkort: Asus GeForce 8500GT 512MB DDR2 Silent, PCI-Express

Chassi: Antec Performance One P180 Miditower, Silver Aluminium

Nätaggregat: Antec Neopower 500W PSU, Modular, 4x SATA

Processorfläkt: Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU- Fläkt, Socket 775/754/939/940/AM2


Till detta tillkommer även sladdar, kylpasta, tangentbord, mus och annat trevligt :D

Vad tror ni kunniga om detta datorpaket? Alla synpunkter är välkomna!
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad tsmalmbe

Några poänger:
- Inbyggda FW-porten kan vara riktigt skit. Du kan hamna köpa ett nytt FW-kort, beroende på ljudkortet och annan utrustning. Du har bara EN FW-bus på moderkortet, och daiscy-chaining fungerar riktigt dåligt med bus-intensiva grejer som hårddiskar, DSP-kort och ljudkort. PCIe FW-kort kostar sen skjortan om det skall vara rätt/bra chipset. Vilket leder till nästa poäng
- Om du vill kunna expandera förmånligt skall då se till att ha PCI-portar, inte bara PCIe. PoCo, UAD och FW-kort i PCIe-format kostar betydligt mera än PCI-varianter. PCI-varianter går skitbilligt på andrahandsmarknaden dessutom.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Några poänger:
- Inbyggda FW-porten kan vara riktigt skit. Du kan hamna köpa ett nytt FW-kort, beroende på ljudkortet och annan utrustning. Du har bara EN FW-bus på moderkortet, och daiscy-chaining fungerar riktigt dåligt med bus-intensiva grejer som hårddiskar, DSP-kort och ljudkort. PCIe FW-kort kostar sen skjortan om det skall vara rätt/bra chipset. Vilket leder till nästa poäng
- Om du vill kunna expandera förmånligt skall då se till att ha PCI-portar, inte bara PCIe. PoCo, UAD och FW-kort i PCIe-format kostar betydligt mera än PCI-varianter. PCI-varianter går skitbilligt på andrahandsmarknaden dessutom.



Tack för svar. Har du något bättre förslag på moderkort?
It ain´t stealin' if you do it fast!


Lost

  • Gäst
ASUS gör fina moderkort :) satsa på ett sådant istället.  ;)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är väl klart att musiker måste ha A-sus moderkort... :P

Det finns en ny tråd om just moderkort på VST-forum, som kan vara intressant att ta del av: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=22145 .
Diskussionen var väldigt bra för mig, eftersom jag fick reda på att jag skulle vänta lite med moderkortet för att få ett med "extra allt"... B)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Hejsan och tack för svar. Har läst dels i vstforum-tråden samt i wikin om studiodator och har kollat fram ett annat moderkort samt även en annan processor.

De jag har hittat är:

Moderkort: Asus P5Q3 Deluxe/WIFI, P45, Socket-775, ATX,GbLAN,DDR3,Firewire,3xPCI-Ex(2.0)16
Processor: Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz, Socket 775, 6MB, 1333MHz, Boxed w/Fan

Min tanke är att det kanske är läge att vänta med att köpa någon quadcore eftersom prisskillnaden mellan den processorn och den här är mer än 5000 kr :o.
Därför väljer jag att gå ner en storlek i processor men att ha ett moderkort som kan byggas ut med en 4-kärnig senare om så önskas. Jag har också för avsikt att på sikt installera ett 64-bitars windows. Vet inte om Firewireportarna är Texas Instruments. Har helt enkelt inte hittat info om det någonstans. Detta moderkort har också två pci-portar. Ljudkortet kommer att gå på två PCI-e (RME), vilket även grafikkortet gör så jag har två PCI till övers.

Vad tror ni om dessa nya komponenter?
« Senast ändrad: 24.08.2008, 22:32:57 by Dream Exp. »
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad tsmalmbe

Ju mera PCI/e portar desto bättre!

För övrigt har jag ett ASUS moderkort som hade alla fina finesser som fanns för tre år sen. För att få en stabil musikdator så har jag nu kruxat DISABLE på nästan allt i BIOS/setup.

Moderkortet kan säkert vara bra/bäst/annat, men "massor av features" bör inte vara ett argument som avgör ditt köpbeslut.

Lycka till!
« Senast ändrad: 24.08.2008, 23:02:12 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Quadcore,, hur är det med mjukvaran,, är det så att det stöds? Eller är det bara OS som bryr sig??


Vad skall du göra med 3*500gb hårddisk? Det låter som någon form av raid-lösning, eller?

Vis av erfarenhet så tycker jag att 500gb är väääldigt mycket, om man är aktiv producent av musik så skall man kanske ha lite mindre? För att man skall tvingas ta backup på CD/DVD eller liknande. Annars så blir det liggandes rätt mycket skit på disken och tilslut har man inte koll och då kommer man att behöva tillbringa extremt mycket tid med att reda ut och slänga! Iofs så kan man väl oxo resonera som så att med ett par TB så behöver man inte slänga någonting, utan man har en ny dator innan det behövs rensas!?

Nä, för mycket disk är inte bra. Dessutom så är det relativt dyrt att ta backup på så mycket disk! (eller,, vilken lösning skall man välja för att backa 3*500gb?)


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Quadcore,, hur är det med mjukvaran,, är det så att det stöds? Eller är det bara OS som bryr sig??


Vad skall du göra med 3*500gb hårddisk? Det låter som någon form av raid-lösning, eller?

Vis av erfarenhet så tycker jag att 500gb är väääldigt mycket, om man är aktiv producent av musik så skall man kanske ha lite mindre? För att man skall tvingas ta backup på CD/DVD eller liknande. Annars så blir det liggandes rätt mycket skit på disken och tilslut har man inte koll och då kommer man att behöva tillbringa extremt mycket tid med att reda ut och slänga! Iofs så kan man väl oxo resonera som så att med ett par TB så behöver man inte slänga någonting, utan man har en ny dator innan det behövs rensas!?

Nä, för mycket disk är inte bra. Dessutom så är det relativt dyrt att ta backup på så mycket disk! (eller,, vilken lösning skall man välja för att backa 3*500gb?)
Japp det är en RAID lösning med i bilden. Dessutom har jag en del bibliotek som jag vill köra samt en hel del gammalt material som ska in i burken med en gång (sammanlagt runt 300Gb). Så nog går det åt alltid ;) Men visst är det en bra idé att helt enkelt inte ha för mycket plats att ta upp. Då blir saker helt enkelt liggandes. Men det är som sagt en RAID-lösning som ska dit.

Angående Quadcore så är det ju precis det som är problemet. Inte så mycket mjukvara kanske som stödjer det än men man vet ju inte hur det ser ut framöver och det är ju inget fel i att ha expansionsmöjligheter B) Men än så länge klarar jag mig nog utan en quadcore.
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad tsmalmbe

Quadcore,, hur är det med mjukvaran,, är det så att det stöds? Eller är det bara OS som bryr sig??

OS'et kan i dagens läge utnyttja flere kärnor ganska bra för eget bruk.

Är programvaran välskriven så att den utnyttjar parallellprocesering (välskriven threading) kvittar det om processorn är två, fyra eller åttakärnig, eller om processorn stöder HT (hyperthreading) eller en kombination av allt detta (sk. extreme edition-processorer).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Stabilitet och väl beprövad funktionalitet är nog det viktigaste när man kommer till en dator som skall användas som arbetshäst... Och att ligga i framkant är nog lite onödigt riskabelt. (Bara en tanke)


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Precis, därför väljer jag att vänta med quadcore tills det känns befogat och så får jag väl vänta med XP-64 tills de har släppt en sådan uppdatering till Cubase 4
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Precis, därför väljer jag att vänta med quadcore tills det känns befogat och så får jag väl vänta med XP-64 tills de har släppt en sådan uppdatering till Cubase 4

Tja!

- Till Cubase 4 och -Studio 4 finns iaf stöd för Vista-64 som betaversion. (Källa)

- Cubase stödjer sedan version SX/SL 3.1 flerkärniga processorer.(Källa)

- Här är en sida där en kille gått över till XP64 och berättar vilka pluggar som fungerat bra och inte: Länk

Tänkte detta kunde vara till lite hjälp.  :)

Mina tankar om det hela:
Fler och fler program kommer ju såsmåningom få stöd för flera kärnor så på min snart kommande burk tänker jag köra på Quad, XP32, 4Gb-ram. Processorn kommer hur som helst prestera bättre än min 1,6GhZ singecore även om bara en kärna används. :D men jag kommer köpa Cubase SX3 eller 4 så det kommer bli nice. :)  Quad kommer räcka för mig några år och när jag behöver mer CPU-kraft så finns det ju möjlighet att klocka processorn för mer kräm. :) Kommer dock inte köpa en så dyr Quad som du hittat utan modellen Q9300, 2,5GhZ, 2100kr. Och 4Gb ram kommer räcka ett bra tag och när det inte räcker så kommer förmodligen många program stödja 64-bitars så jag kan gå över till det och proppa i massa Ram. :D Men kör du på DuoCore om du vill, blir nog kalas det med.  :) Lycka till!

Edit. Blev galet me länkar. Ändrade texten också.

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 26.08.2008, 00:17:42 by Memphis »


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Absolut, till stor hjälp! Tack : :D!

Ja, jag tror att jag gör så att jag kör på dualcore-processorn och 32-bitars xp tills det kommer en uppdatering för 64-bitars XP (för Cubase). Nu verkar det som om det bara finns till Vista. Sen Blir det kanske en quadcore senare men nu tycker jag att de känns onnödigt dyra. Bara genom att byta moderkort och processor sjönk priset på datorn med 8´000 Kr. Säger ju en del om vad det kostar att ha det senaste. Jag väljer något stabilt istället. Tack än en gång för hjälpen. Uppskattades mycket

//////////
Fredrik
It ain´t stealin' if you do it fast!