Kontrollrummet

Analogt eller Digitalt?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Hejsan!
Jag har hållt på och bygga en studio utanför Örebro nu i lite mer än ett år. Snart klart och börjar finurla på vad för grejer som ska stå där inne. Har tidigare kört EMU 1212m men behöver ett kort med lite mera utbyggningsmöjligheter. Har tittat på lite olika kort men kommer fram till att frågan är om man vill köra digitalt eller analogt i studion. Till en början var min syn på det hela att man kunde jobba i något slags hybridläge där man jobbade digitalt fast med kanske ett bra analogt bord och kunde gå över mer och mer till analogt varefter budgeten tillåter. Har dock bestämt mig för att detta kan bli både en mer kostsam och en väääääldigt segdragen process. Våndas nu därför över hur jag ska göra.

Mitt ena alternativ är att köpa ett RME HDSP-9652 med tre ADAT in/ut och sedan tre adatboxar. Köpa mackies kontrollyta och sedan var allt klappat och klart. För att få ljudet till monitorerna och för att ha lite mer möjligheter i kotnrollrummet sätter jag där en liten mixer av bra kvalité.

Det andra alternativet är att köpa ett stort analogt bord (har kollat en del på bra begagnade Mackie 32-8-bus) köra allt därigenom och sedan ett ljudkort med massor av analoga ingångar.

Båda alternativen tycker jag är lika bra men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Det jag är ute efter är att ha ett system att växa i. Jag vill ha stor möjlighet att bygga ut vartefter jag själv växer som tekniker och jag vill inte känna några begränsingar. Har lika stor vana av att jobba såväl digitalt som analogt så på den fronten spelar det ingen roll. Prismässigt så är man ju i 20-årsåldern inte miljardär så när man snackar analogt så blir det ju till en början runt 30-50 kanaler. Problemet med analogt som jag ser det är också att det är dyrt med effekter vilket försvårar en direkt utveckling. Samtidigt som det känns svårt att ha en stor kontrollyta för det digitala systemet samtidigt som man har ett stort mixerbord för att kunna bygga ut den analoga delen. Hjälp mig, jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Hoppas på att någon med mycket erfarenhet och kloka ord har ett och annat att säga ;).

Till saken hör att studion är en mycket ambitiös satsning från min sida och att jag i framtiden ser det som att jag ska kunna jobba med kommersiell verksamhet där och gärna på en professionell nivå. Själva byggandet har ju givetvis också kostat en del då studion är byggd från scratch av mig, min far och min bror. Därför vill man ju liksom se till att utrustningen matchar lokaler och personal i ambitionsnivå (att sitta på fin akustisk med behringer-grejer skickar liksom konstiga signaler).

Hur som helst. Jag eftersöker hjälp i denna fråga då jag helt enkelt inte vet bättre själv...


Fredrik
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Hej!

Du kanske skulle satsa på något mindre fast mer exklusivt bord, typ 8 kanaler. Något som har riktigt bra kretsar och preampar. (Oftast så använder man ju inte så många kanaler till ett instrument. Stort sett bara på trummor.

Därtill kan man ju köra någon bandare med bra bandbredd. Vill du sedan ha fler kanaler så kör du digitalt. Det går ju att "spela in i omgångar" och slutligen så måste det väl ändå in i datorn. (Sen får du kanske köra slutmixen i datorn, men det går ju att skicka ut signaler igen för att "värma upp det lite")

/Dan


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Har du tänkt avnända analogbordet för inspelning mixning eller summering eller alltihop!?
Kolla in Soundcraftborden från tidigt 80tal.. 800B, series 1600 osv. där finns mycket skoj att hämta.. själv kör jag på ett series 1600 som jag tokdiggar..

om du vill njuta av analoga kretsar skulle jag aldrig rekommendera ett 8busbord från mackie..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Att köra enbart analogt helt från scratch känns onödigt komplicerat och dyrt tycker jag. Varför inte kombinera. Köp ett lämpligt bord + ljudkort med så många in/ut du behöver så kan du skaffa en bandare sen och ha som alternativ till digitalinspelning.

Eller vänta nu, vad menar du med analogt?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Allting handlar om vilken budget du har planerat.

Analogt = dyrt
Digitalt = billigt

vissa delar av riggen måste ju vara analoga, minst: ljudkälla > mikrofon > mikrofonförstärkare.

många föredrar att komprimera vid inspelningsögonblicket, framförallt sång & bas, detta har många fördelar och är möjligt att göra med digitalt också, men då hamnar processen efter A/D omvandlingen vilket inte är att föredra.

Det där med ljud är ju så subjektivt, många påstår att analogt låter bättre än digitalt, många påstår att det inte är någon större skillnad, få påstår att digitalt låter bättre än analogt.

För att ta fördel utav analog mixning/sumering så krävs det att du har många högkvalitativa ad/da omvandlare, annars är risken stor att du förlorar det du vinner genom en bristfällig omvandling, och då blir det bara en dyr och onödig process.

Mina hårdvaru kompressorer låter helt klart bättre än de digitala motsvarigheterna, även om mina omvandlare inte är utav high-end typ, utan ger en viss färgning/nergradering utav ljudet.

Du pratar ingenting om vad du har för annan utrustning, ljudkällor(trummor, gitarrstärkare, pianon, gitarrer), monitorer.

I min värld är det viktigaste av allt i början är ett bra rum, bra ljudkälla & bra lyssning så att du vet vad som händer, det är där jag tycker du bör börja.

Sen hade jag nog fortsatt med en högkvalitativ hårdvaru kompressor, ett 10 tal högkvalitativa preamps för att kunna tracka trummor, och mickar för ändamålet.

Sedan den ständiga sanningen, köp hällre få BRA prylar än många sämre/dåliga. Kompromissa inte med kvalitén.

Men som sagt, det är svårt att vara mer precis när man inte vet vart du lägger budgeten, min budget är 80% utav pengarna jag tjänar så då blir det ju ganska högt.

Lycka till!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Man måste även tänka på användarvänligheten vid digitalt.
Du kan spara hela uppsättningen i mixern i datorn och återkomma där du sluta efter att ha jobbat med flera andra projekt imellan.

Jobbar du med att spela in andra, och gör flera mixar och skickar till dem, kommer det vara jobbigt om de vill ändra något. Då kan du inte röra bordet i väntan på deras kommentarer.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Det är ju väldigt tidskrävande och jobbigt att mixa på ett analogt bord utan automation tycker jag. Ska du ha ett bord med automation, då börjar slantarna rulla.

Sen, varför vill du köra analogt?
Ljudkvalité/sound?
Arbetsflöde/vana?
För att det är ballt? :)
Om det är för att det ska tillföra nåt ljudmässigt, titta inte på mackie.

Jag kör en blandning av analogt och digitalt där jag använder ett bord, men har kanalerna som inserts i min DAW för att kunna köra analog EQ, men fortfarande ha automation och alla möjligheter att trixa i programmet jag använder. Man behöver fortfarande lika många I/O som när man mixar analogt.
Har funnit att det är den smidigaste och bäst ljudande lösningen om man fortfarande vill kunna jobba snabbt och hålla nere budgeten en smula.

Jag skulle nog rekommendera att köpa några analoga enheter som verkligen ger avtryck i ljudbilden, än att köpa ett halvtaskigt mixerbord som gör det svårare att jobba smidigt.




Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Tack för alla svar till och börja med :P

Sen, varför vill du köra analogt?
Ljudkvalité/sound?
Arbetsflöde/vana?
För att det är ballt? :)
Om det är för att det ska tillföra nåt ljudmässigt, titta inte på mackie.

Det är den frågan jag också har försökt ställa mig och som gång på gång har gjort att jag har kommit fram till att det är smidigare att jobba digitalt. Jag tycker om det analoga tänket och arbetssättet bättre vilket iofs även är möjligt med en bra kontrollyta till cubase. Visst är det också ballt men det är inte en anledning av betydande karaktär  ;)
Jag har helt enkelt inbillat mig att det ger större utbyggnadsmöjligheter med ett analogt arbetssätt. De flesta komponenter är separerade i kontrast mot ett digitalt system där det mesta är integrerat i samma burk. Med andra ord är det lättare att växa steg för steg så att säga. Min andra tanke är ju att man kan börja med ett halvstort analogt bord för att då försöka växa detta ytterligare.

Har du tänkt avnända analogbordet för inspelning mixning eller summering eller alltihop!?
Kolla in Soundcraftborden från tidigt 80tal.. 800B, series 1600 osv. där finns mycket skoj att hämta.. själv kör jag på ett series 1600 som jag tokdiggar..

om du vill njuta av analoga kretsar skulle jag aldrig rekommendera ett 8busbord från mackie..

Min tanke var att kunna använda såväl det digitala som det analoga gränssnittet (fram till den ekenomiska brytpunkten då jag har råd att gå över till analogt) för inspelning, mixning av mindre projekt samt summering. Tydligen är inte mackie 8bus tillräckligt bra. Har hört somliga lovorda bordet medan andra tycker att det är rent skräp, så jag vet inte  :unsure:
Ska absolut kolla in soundcraftborden B)

Värt att berätta i sammanhanget är kanske att det också ska gå att spela in live i studion på minst 20 kanaler simultant. En viktig del i tänket.

Allting handlar om vilken budget du har planerat.

Analogt = dyrt
Digitalt = billigt

vissa delar av riggen måste ju vara analoga, minst: ljudkälla > mikrofon > mikrofonförstärkare.

många föredrar att komprimera vid inspelningsögonblicket, framförallt sång & bas, detta har många fördelar och är möjligt att göra med digitalt också, men då hamnar processen efter A/D omvandlingen vilket inte är att föredra.

Det där med ljud är ju så subjektivt, många påstår att analogt låter bättre än digitalt, många påstår att det inte är någon större skillnad, få påstår att digitalt låter bättre än analogt.

För att ta fördel utav analog mixning/sumering så krävs det att du har många högkvalitativa ad/da omvandlare, annars är risken stor att du förlorar det du vinner genom en bristfällig omvandling, och då blir det bara en dyr och onödig process.

Mina hårdvaru kompressorer låter helt klart bättre än de digitala motsvarigheterna, även om mina omvandlare inte är utav high-end typ, utan ger en viss färgning/nergradering utav ljudet.

Du pratar ingenting om vad du har för annan utrustning, ljudkällor(trummor, gitarrstärkare, pianon, gitarrer), monitorer.

I min värld är det viktigaste av allt i början är ett bra rum, bra ljudkälla & bra lyssning så att du vet vad som händer, det är där jag tycker du bör börja.

Sen hade jag nog fortsatt med en högkvalitativ hårdvaru kompressor, ett 10 tal högkvalitativa preamps för att kunna tracka trummor, och mickar för ändamålet.

Sedan den ständiga sanningen, köp hällre få BRA prylar än många sämre/dåliga. Kompromissa inte med kvalitén.

Men som sagt, det är svårt att vara mer precis när man inte vet vart du lägger budgeten, min budget är 80% utav pengarna jag tjänar så då blir det ju ganska högt.

Lycka till!
Håller fullständigt med och det är därför jag har mitt tänk om att börja med ett bra bord, köra det mesta digitalt och ha bordet för summering. Möjligt att man också lägger till ett antal analoga effekter när plånboken tillåter.

Visst måste jag börja med bra rum, bra ljudkälla och bra lyssning men det måste ju också vara något däremellan, inte sant?
Det är det jag undrar över...

Hur som helst, vet inte om jag är tydlig med hur jag tänker. Om inte så säg bara till så försöker jag förklara:D
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag är lat och hänvisar till ett svar om ungefär samma ämne, som jag skrev i Studio-forumet: http://forum.studio.se/index.php?s=&showtopic=54003&view=findpost&p=755541
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Tack för alla svar till och börja med :P

Sen, varför vill du köra analogt?
Ljudkvalité/sound?
Arbetsflöde/vana?
För att det är ballt? :)
Om det är för att det ska tillföra nåt ljudmässigt, titta inte på mackie.

Det är den frågan jag också har försökt ställa mig och som gång på gång har gjort att jag har kommit fram till att det är smidigare att jobba digitalt. Jag tycker om det analoga tänket och arbetssättet bättre vilket iofs även är möjligt med en bra kontrollyta till cubase. Visst är det också ballt men det är inte en anledning av betydande karaktär  ;)
Jag har helt enkelt inbillat mig att det ger större utbyggnadsmöjligheter med ett analogt arbetssätt. De flesta komponenter är separerade i kontrast mot ett digitalt system där det mesta är integrerat i samma burk. Med andra ord är det lättare att växa steg för steg så att säga. Min andra tanke är ju att man kan börja med ett halvstort analogt bord för att då försöka växa detta ytterligare.

Har du tänkt avnända analogbordet för inspelning mixning eller summering eller alltihop!?
Kolla in Soundcraftborden från tidigt 80tal.. 800B, series 1600 osv. där finns mycket skoj att hämta.. själv kör jag på ett series 1600 som jag tokdiggar..

om du vill njuta av analoga kretsar skulle jag aldrig rekommendera ett 8busbord från mackie..

Min tanke var att kunna använda såväl det digitala som det analoga gränssnittet (fram till den ekenomiska brytpunkten då jag har råd att gå över till analogt) för inspelning, mixning av mindre projekt samt summering. Tydligen är inte mackie 8bus tillräckligt bra. Har hört somliga lovorda bordet medan andra tycker att det är rent skräp, så jag vet inte  :unsure:
Ska absolut kolla in soundcraftborden B)

Värt att berätta i sammanhanget är kanske att det också ska gå att spela in live i studion på minst 20 kanaler simultant. En viktig del i tänket.

Allting handlar om vilken budget du har planerat.

Analogt = dyrt
Digitalt = billigt

vissa delar av riggen måste ju vara analoga, minst: ljudkälla > mikrofon > mikrofonförstärkare.

många föredrar att komprimera vid inspelningsögonblicket, framförallt sång & bas, detta har många fördelar och är möjligt att göra med digitalt också, men då hamnar processen efter A/D omvandlingen vilket inte är att föredra.

Det där med ljud är ju så subjektivt, många påstår att analogt låter bättre än digitalt, många påstår att det inte är någon större skillnad, få påstår att digitalt låter bättre än analogt.

För att ta fördel utav analog mixning/sumering så krävs det att du har många högkvalitativa ad/da omvandlare, annars är risken stor att du förlorar det du vinner genom en bristfällig omvandling, och då blir det bara en dyr och onödig process.

Mina hårdvaru kompressorer låter helt klart bättre än de digitala motsvarigheterna, även om mina omvandlare inte är utav high-end typ, utan ger en viss färgning/nergradering utav ljudet.

Du pratar ingenting om vad du har för annan utrustning, ljudkällor(trummor, gitarrstärkare, pianon, gitarrer), monitorer.

I min värld är det viktigaste av allt i början är ett bra rum, bra ljudkälla & bra lyssning så att du vet vad som händer, det är där jag tycker du bör börja.

Sen hade jag nog fortsatt med en högkvalitativ hårdvaru kompressor, ett 10 tal högkvalitativa preamps för att kunna tracka trummor, och mickar för ändamålet.

Sedan den ständiga sanningen, köp hällre få BRA prylar än många sämre/dåliga. Kompromissa inte med kvalitén.

Men som sagt, det är svårt att vara mer precis när man inte vet vart du lägger budgeten, min budget är 80% utav pengarna jag tjänar så då blir det ju ganska högt.

Lycka till!
Håller fullständigt med och det är därför jag har mitt tänk om att börja med ett bra bord, köra det mesta digitalt och ha bordet för summering. Möjligt att man också lägger till ett antal analoga effekter när plånboken tillåter.

Visst måste jag börja med bra rum, bra ljudkälla och bra lyssning men det måste ju också vara något däremellan, inte sant?
Det är det jag undrar över...

Hur som helst, vet inte om jag är tydlig med hur jag tänker. Om inte så säg bara till så försöker jag förklara:D

Det finns olika sorters processing, och enligt många så klarar den digitala världen av linjär processing(eq t.ex.) men olinjär processing sämre(kompressorer, limiters, de-essers och andra dynamik processorer) och jag upplever precis samma sak.

för att få någon nytta utav den analoga linjära processingen, vilket är det ett mixerbord ofta består av, utöver preamps, så skall man nog upp i höga summor.

Ett lynx aurora 16 till ett Toft ATB16 kan nog ge ganska fin linjär behandling för små pengar i sammanhanget, men räkna med runt 70 tusen för en sådan rigg, och sen skall allting annat komma på det, till en början tycker jag det finns bättre prioriteringar att lägga sina resurser på.

Jag har själv gjort blindtest, och tycker inte att just den analoga summeringen medför några som heldst fördelar, sålänge det just är sumeringen vi pratar om.

Sen om du har ett exklusivt Neve bord med smarriga transformatorer och väldigt påkostad och högkvalitativ utrustning utöver just summeringen, så kan jag tänka mig att det går att dra fördel utav, men det är nog bland dom dyraste lösningarna man kan hitta i studio sammanhang.

Jag hade satsat på högkvalitativa analoga olinjära burkar, lite bra EQ pluggar, ett flexibelt högkvalitativt ljudkort med minst 10 in och 10 ut, för att kunna dra nytta utav högkvalitativ analog olinjär behandling och tracking.

det är inte billigt med kvalitet, iallafall väldigt sällan(finns undantag :P).


Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
http://vintageking.com/site/files/sumshoot.htm

Mvh Omni


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
http://vintageking.com/site/files/sumshoot.htm

Mvh Omni

Intressant!

Efter en lång tids provlyssning så ser det ut såhär för mig:

Jag tycker Neve boxen låter sämst, känns grötig och alldeles för mättad.

Jag älskar trycket och det feta stora ljudet i Inward boxen, den vinner klart i mina öron.

ITB mixen låter en aning tunn i förhållande, framförallt i jämförelse med Inward boxen, och blir även slagen på fingrarna utav Chandler TG mixern och SPL mixdream, resten tycker jag inte låter motiverat bättre än ITB mixen.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
http://vintageking.com/site/files/sumshoot.htm

Mvh Omni

Intressant!

Efter en lång tids provlyssning så ser det ut såhär för mig:

Jag tycker Neve boxen låter sämst, känns grötig och alldeles för mättad.

Jag älskar trycket och det feta stora ljudet i Inward boxen, den vinner klart i mina öron.

ITB mixen låter en aning tunn i förhållande, framförallt i jämförelse med Inward boxen, och blir även slagen på fingrarna utav Chandler TG mixern och SPL mixdream, resten tycker jag inte låter motiverat bättre än ITB mixen.
Vad tyckte du om Pro tools ljud i jämförelse med de ovan? Är det ITB (In he Box) du syftar på som exempel PT exempel?

Japp, precis.

Protools behandling vid mixdown är väl identisk med andra sequencers? Sättet att summera ner och komprimera till vald kvalité är väl ingen skillnad mellan olika sequencers?


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
http://vintageking.com/site/files/sumshoot.htm

Mvh Omni

Intressant!

Efter en lång tids provlyssning så ser det ut såhär för mig:

Jag tycker Neve boxen låter sämst, känns grötig och alldeles för mättad.

Jag älskar trycket och det feta stora ljudet i Inward boxen, den vinner klart i mina öron.

ITB mixen låter en aning tunn i förhållande, framförallt i jämförelse med Inward boxen, och blir även slagen på fingrarna utav Chandler TG mixern och SPL mixdream, resten tycker jag inte låter motiverat bättre än ITB mixen.
Vad tyckte du om Pro tools ljud i jämförelse med de ovan? Är det ITB (In he Box) du syftar på som exempel PT exempel?

Japp, precis.

Protools behandling vid mixdown är väl identisk med andra sequencers? Sättet att summera ner och komprimera till vald kvalité är väl ingen skillnad mellan olika sequencers?

Nope, ingen skillnad.
Men testen är ju för att man skall lyssna på summeringsprylar. Och Inward filerna har högre amplitud än den rena PT mixen.
Sänkar man Inward filerna till samma uppfattade amplitud så blir det ingen ljudskillnad att tala, det var det jag menade. Testen är lite lurig på det viset...

Japp!

Än så länge har jag bara provlyssnat i winamp, där man ej ser signalstyrkor.

Skall göra om testet imorgon då jag har tid att justera signalstyrkor och provlyssna ordentligt, men det låter som att den har mer tryck i sig så det kan vara ett fullt möjligt scenario!