Kontrollrummet

Konflikt mellan CPU och ljudkort?, högfrekvent missljud

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Hallå!

Har ett fruktansvärt problem och är i desperat behov av hjälp!

Jag har den senaste tiden upplevt att när jag ska lägga gitarr av främst strata- eller tele- typ så har där funnits ett högfrekvent surr….

Först trodde jag att det bara är gitarrmickarna som plockar upp ngn elektronisk störning men icke….det här låter inte riktigt som brummande stratamickar.

Konfiguration:

Moderkort:  Asus P5K P35
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Minne : 4gb Crucial DDR2 PC5300
Grafik: Sapphire Radeon HD 3450 512MB
Ljudkort: EMU 1820M    (drivrutiner 2.1)
PSU: Antec true power 380w

Övrigt : Liquid Mix via firerwire
Cubase 4.1.3
Win XP Pro sp2


Idag har jag försökt söka metodiskt och har testat saker som att byta gitarrsladd, olika gitarrer, ta ström från ett annat uttag, stänga av all elektronisk utrustning i studion som inte behövs o fan o hans moster.

Ljudet hörs bara samtidigt som jag slår an strängarna och är därför förvillande likt en störning som uppstår av dåligt skärmade gitarrmickar men det ÄR inte det.

Ljudet behöver inte passera Cubase för att missljudet ska höras utan jag får störningen även om jag i EMU Patchmix sätter på en dist i effektracket och drar upp volymen.

Efter ett tag kopplade jag in en linebox som har en jordlyft och i ena läget så lyckas jag att få störljudet konstant om jag skruvar NER volympoten på gitarren….skruvar jag upp volymen på gitarren försvinner ljudet tills jag spelar.

I detta läge med det högfrekventa surret konstant skruvade jag upp volymen på ljudkortet och satte på lurar. Jag märkte då att om jag klickar på ngt så ”reagerar” surret med ett extra litet ”elektroniskt” ljud (lite i stil med hur ett telefonmodem låter eller data från ett kassettband…som när man laddade ett spel till Commodore 64 men inte lika hysteriskt mycket)

Missljudet verkade vara kraftigare ju större grafisk förändring som skedde på skärmen (t.ex. om jag har minimerat Cubase och är på skrivbordet och klickar på Cubase i aktivitetsfältet så programmet ritas upp igen)


Trodde därför att mitt grafikkort och ljudkort inte kommer överens. Det finns naturligtvis inga synliga konflikter i enhetshanteraren.

 Ljudkortet delar IRQ med några ”Intel® ICH9 Family Universal USB Host Controller” (tror den hade IRQ 18) men i alla fall inte med grafikkort.

Jag testade att stänga av moderkortets inbyggda ljudkort i bios, ta bort mitt trådlösa nätverkskort och slutligen att flytta ljudkortet till en annan PCI-plats…nu fick den IRQ 17 istället och delar det med bl.a. nätverkskort men detta hjälpte inte.

För att se om det kan vara ngt annat än en konflikt med grafikkortet så testade att komprimera några filer med WinRAR och mycket riktigt blev det en förändring i surret….man kan helt enkelt säga att MIN DATOR GNISSLAR NÄR DEN TÄNKER !!!!!! : (   


Det här missljudet MÅSTE bort !!!


Saker jag ännu inte testat men som känns långsökta är uppdatering av bios, uppdatering av drivrutiner för CPU, helt inaktivera firewirekretsar (dom var av VIA-typ) spruta CRC 556 på cpun, byta nätaggregat (har inte precis ngt att byta med)…

Ngn inställning som behöver göras för att jag har en flerkärnig processor?

HJÄÄÄÄÄÄLP

Tusen tack

Petri


Utloggad tsmalmbe

Ett firewireljudkort utanför datorn.

(låter för övrigt som ett jordningsproblem?)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
jag e ledsen men jag förstår inte ditt svar.....

menar du 1. "släng ut pci ljudkortet och skaffa ett firewireljudkort"? (tanken har slagit mig och lockar...gäller bara att jag råkar hitta 5000:- kvarglömt i ngn jeansficka eller så)

eller

2. "det är ett firewireljudkort utanför datorn som orsakar problemet"?


Utloggad tsmalmbe

nummer uno!

prova att dra folie runt grafikkortet, eller låna ett annnat på prov?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Vi hade en dator på jobbet som avgav ett högfrekvent missljud (visserligen konstant). Vissa av de lite äldre på kontoret kunde inte höra det, men jag blev helt galen på det. Då var det nätaggregatet som var boven.


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
nummer uno!

prova att dra folie runt grafikkortet, eller låna ett annnat på prov?

förlåt men jag måste bara kolla att du inte skämtar....aluminiumfolie borde väl kunna leda ström och har jag osis så kanske jag kortsluter ngt i datorn



Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Nu testade jag att inaktivera mitt EMU ljudkort och testa moderkortets inbyggda Realtek AC97 ljudkort med ASIO 4all drivisar men jag behövde inte ens installera dom sistnämnda....så fort jag pluggade in ett par hörlurar så kunde jag höra samma sorts R2D2 ljud som tidigare så fort jag klickade på ngt  :(

jag har även testat att uppdatera drivrutinerna för chipset och även dra ur cd-rom + en hårddisk så att det inte är strömaggregatet som får jobba för hårt.

ska nu ge mig på att försöka flasha bios....problemet är att jag inte har en diskettstation i den datorn....vet ngn om det går lika bra att köra från en cd?


Utloggad tsmalmbe

Som sagt, testa att byta grafikkortet. BIOS-uppdatering, helt nice, men har inget med saken att göra.

Folie? Visst. Avskärma grafikkortet. Bygg Faraday i din dator. Kortstlutning? Ja, du måste ju vara försiktigt. Men du är ju i debuggningsskedet, så det är inte så noggrant hur det ser ut för tillfället, bara du hittar problemet, eller hur?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Jag har nog samma problem som du, ett störigt ljud som om en Game boy försökte låta som en mygga, och som ilsknar till när det blir större grafiska förändringar på skärmen...

Det är visserligen jobbigt, men det är inget som kommer med på inspelningarna. Det tycks ligga på ljudkortets utgång.

Jag hade problemet både med ett Soundblaster-nånting och med ESI Juli@. Grafikkortet har bytts ut några gånger, men dumt nog till exakt likadana modeller (nåt Gforce3-blaha). När jag orkar ska jag prova att byta till ett annat grafikkort och se om det hjälper.



Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
En dum fråga kanske..men har du balanserade kopplingar till och från ljudkortet?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
inte på ngt sätt en dum fråga....svaret är att det är blandat MEN saken är ju den att det här ljudet finns i datorn även om jag kör på det interna ljudkortet utan att ha ngt kopplat till....om jag sitter med hörlurar och sätter på en mp3 fil i media player som har ett par sekuder tystnad innan musiken börjar så låter det som att R2D2 (Star Wars) satt i datorn och viskade...jag har sökt på ASUS forumet och det tycks vara så att flera har samma problem...om det sen är själva moderkortet som är problemet eller moderkortet i kombination med ngt annat, t.ex. grafikkort, psu, allmänt dålig ström hos mig eller ngt annat är väl det jag måste försöka ta reda på : )


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
JAG HAR LÖST PROBLEMET!!!!!!  och jag känner mig samtidigt som en idiot...det låg mitt framför näsan på mig 

noise reduction i guitarrig skapar ett digitalt missljud som är tydligast vid ganska rena gitarrljud....stänger jag av noise reduction är problemet väck

MEN det var oxå en kombination av andra problem som lurade mig....jag skrev tidigare att ljudet även förekom direkt i EMUs patchmix om jag distade det där....det visade sig alltså vara ett annat missljud (som jag har kallat R2D2-ljudet) men som var tillräckligt likt ljudet i guitarrig för att jag skulle tro att det var samma problem....R2D2 fick jag alltså bukt med genom att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet....att flytta ljudkortet till annan PCI plats (vilket jag testade tidigare) hjälpte inte.

dessutom har jag en del dåligt skärmade gitarrer och jag har dessutom inte jordad ström i studion (gammalt hus) men jag testade att dra in det med förlängningskabel från tvättstugan. dessa små störmoment förrvirrar oxå i felsökandet.



TUSEN TACK till alla som har bemödat sig att hjälpa mig 

Petri