Kontrollrummet

Nätverksskrivare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Hemma har vi en router och ett LAN med 2 st datorer på. Dessutom har vi en printerserver med skrivare på LANet. Det har funkat utmärkt hitills. Men nu har den gamla skrivaren (HP DeskJet 3420) gått sönder och vi har köpt en ny, nästan likadan (HP DeskJet 2360).

Om vi kopplar datorerna till skrivaren med USB-kabeln så funkar det bra. Installationen som nätverksskrivare (URL, http://192.168.1.204) funkar däremot inte.

På min dator ser installationen ut att funka, men när jag skriver ut så lägger sig utskriften i skrivarkön med status="fel".

På sambons dator funkade installationen utmärkt och vi fick en snygg utskrift. Dagen efter gick det att skriva ut en gång men vid nästa utskrift fick vi feltexten att 'för att skriva ut måste du installera en skrivare' (typ). Nu försöker vi installera om skrivaren som nätverksskrivare men då återfinns inte drivrutinen hur vi än gör.

Fortfarande funkar det som USB-skrivare från båda datorerna.

Nån som är hemma på sånt här och kan komma med ledtrådar?

HJÄLP!
 :(


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Du har bara bytt ut skrivaren alltså? Skiftat kablarna till den nya?

Nya skrivare brukar ha ett setup-program på medföljande cdn där du kan välja att installera den i nätverk eller lokalt. Det som förmodligen är fel hos dig är att TCP/IP-porten för skrivaren har fel drivrutin. Ta bort den gamla skrivaren och börja om är mitt tips.


Utloggad tsmalmbe

Ni har kollat att den printern fungarar som stnad-alone, att den inte t.ex har endast stöd flr downloadabla softfonts eller vad fan det nu heter? De billigaste printrarna som har "understöd" endast för Windows/XP är verkligen just det: dumma som spån, och kan inte köras utan dator. När man har lagat printern har man egentligen sparat på dess egna "intelligens" och dumpat jobbet åt datorn. Så om du kopplar den till en printserver... överraskande nog kommer det inget ur den. Oftast är det fallet med såna printrar som har ENDAST USB-anslutning.

Men jag antar att din har både USB och LPT eftersom du har den kopplad till en dedikerad printserver. Vilken tillverkares printserver har ni?

Själv har jag en enkel 3-ports LTP printserver med en urgammal laserjet. Fungerar.. relativt bra, ibland får man boota printservern, men sånt är livet med billiga grejer.

edit: hoppas jag förstod rätt vad du skrev, alltså printer+printserver, inte  en printer med TCP/IP-port inbyggd?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Ni har kollat att den printern fungarar som stnad-alone, att den inte t.ex har endast stöd flr downloadabla softfonts eller vad fan det nu heter?

Om du med "stand-alone" menar att den funkar med USB-kabel direkt mellan dator och skrivare så är svaret Ja.

De billigaste printrarna som har "understöd" endast för Windows/XP är verkligen just det: dumma som spån, och kan inte köras utan dator. När man har lagat printern har man egentligen sparat på dess egna "intelligens" och dumpat jobbet åt datorn. Så om du kopplar den till en printserver... överraskande nog kommer det inget ur den. Oftast är det fallet med såna printrar som har ENDAST USB-anslutning.

Men jag antar att din har både USB och LPT eftersom du har den kopplad till en dedikerad printserver.

Den nya skrivaren har endast USB-anslutning. Men det hade ju även den gamla ...

Vilken tillverkares printserver har ni?

"3Com OfficeConnect Wireless 54Mbps 11g Print Server" men vi kör inte trådlöst mellan den och skrivaren, utan USB.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Du har bara bytt ut skrivaren alltså? Skiftat kablarna till den nya?

Nya skrivare brukar ha ett setup-program på medföljande cdn där du kan välja att installera den i nätverk eller lokalt. Det som förmodligen är fel hos dig är att TCP/IP-porten för skrivaren har fel drivrutin. Ta bort den gamla skrivaren och börja om är mitt tips.

I setup-programmet på CDn gick det inte att välja installation som nätverksskrivare.
Att ta bort den gamla skrivaren har vi redan testat. Många gånger ...
Det konstiga är ju att det faktiskt funkade med två utskrifter på ena datorn, innan det la av.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag har också den 3com-servern. En tanke bara. Jag hade min inställd på dhcp så routern fick reservera en adress. Med den inställningen var jag alltid tvungen att starta om skrivarservern ifall routern hade varit avstängd. Nu har jag satt fast adress på skrivarservern och då funkar utskrifterna alltid.

Långskott........


Utloggad tsmalmbe

Det konstiga är ju att det faktiskt funkade med två utskrifter på ena datorn, innan det la av.

Så den fungerar inte som en  USB-printer mera heller då?`Helt kaputt?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Jag har också den 3com-servern. En tanke bara. Jag hade min inställd på dhcp så routern fick reservera en adress. Med den inställningen var jag alltid tvungen att starta om skrivarservern ifall routern hade varit avstängd. Nu har jag satt fast adress på skrivarservern och då funkar utskrifterna alltid.

Långskott........

Miss, men tack ändå ... ;)

(skrivaren har fast adress)


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Så den fungerar inte som en  USB-printer mera heller då?`Helt kaputt?

Jo, med USB-kabel direkt till en av datorerna så fungerar det utmärkt.


Utloggad tsmalmbe

Nåja, jag är övertygad om följande. Prisskillnaden på de där är ungefär 3 gånger. Vilket leder mig till att tro att den dyrare var en  "riktigt" printer, med allt som en printer behöver inbyggt. Den ni nu skaffat är den billigaste modellen, där man sparat på precis allting. Största delen av renderingfunktionaliteten (RET) finsn inte i printerns firmware, utan i drivrutinerna. Och över prinservern går endast printkommandona, inte all den mumbo-jumbo som  behövs för printern att kunnaanväönda datorn drivrutin som rendering-engine.

Jag kan ha fel förstås.

Andra, enklare alternativ: Avinstallera de gamlra printrarna. Avinstallera TCP/IP-porten ni använt.  Installera den nya printer-drivern, välj att göra en ny port - såsom vanligt. Det kan hjälpa.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ytterligare ett alternativ (som kanske inte alls passar här) är att köra lokalt på en av datorerna och dela ut skrivaren på datorn. Kanske funkar bättre?


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Nåja, jag är övertygad om följande. Prisskillnaden på de där är ungefär 3 gånger. Vilket leder mig till att tro att den dyrare var en  "riktigt" printer, med allt som en printer behöver inbyggt. Den ni nu skaffat är den billigaste modellen, där man sparat på precis allting. Största delen av renderingfunktionaliteten (RET) finsn inte i printerns firmware, utan i drivrutinerna. Och över prinservern går endast printkommandona, inte all den mumbo-jumbo som  behövs för printern att kunnaanväönda datorn drivrutin som rendering-engine.

Jag kan ha fel förstås.

Andra, enklare alternativ: Avinstallera de gamlra printrarna. Avinstallera TCP/IP-porten ni använt.  Installera den nya printer-drivern, välj att göra en ny port - såsom vanligt. Det kan hjälpa.


Den gamla printern var en lika billig variant som den nya (nån "dyrare" har vi aldrig haft). Behöver i o f s inte innebära att det där "RET" inte fanns i den gamla skrivaren.

De gamla skrivarna är avinstallerade, gjordes redan från början.

Hur av- och nyinstallerar jag en TCP/IP-port?


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Ytterligare ett alternativ (som kanske inte alls passar här) är att köra lokalt på en av datorerna och dela ut skrivaren på datorn. Kanske funkar bättre?
Jo, jag har funderat på det som nödlösning. Men då måste väl den skrivaranslutna datorn vara på för att den andra datorn ska kunna skriva ut? Tänkte försöka undvika den lösningen i det längsta ...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ytterligare ett alternativ (som kanske inte alls passar här) är att köra lokalt på en av datorerna och dela ut skrivaren på datorn. Kanske funkar bättre?
Jo, jag har funderat på det som nödlösning. Men då måste väl den skrivaranslutna datorn vara på för att den andra datorn ska kunna skriva ut? Tänkte försöka undvika den lösningen i det längsta ...

Rätt uppfattat, tyvärr  :(


Utloggad P3t3r

Hur av- och nyinstallerar jag en TCP/IP-port?

Om det är Windows Xp du kör så prova med:
  • Lägg till skrivare
  • Lokal skrivare
  • Skapa ny port -> Standard TCP/IP port
  • ange IP adress
osv...
Peter Bergström https://bluemusic.se, https://soundcloud.com/life-not-included


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Yes, där satt den!
Förbaskat mycket tack allihopa!
 :)