Flintan resonerar klokt! Jag har alltid varit den som tagit över gamla datorer som andra inte tror man kan använda och det har alltid inneburiten del begränsningar. Jag hade länge en 333MHz dator och spelade in både midi och audio med den men 64 MB ram är definitivt en för stor begränsning.
Jag är förundrad över att du använder WinXP med 64 MB ram. Bara det borde vara en orimlighet. Hur mycket ramminne behöver WinXP för att slippa använda en växlings-fil som ligger på hårddisken? Kanske WinXP själv behöver 512 MB för att slippa skriva till swap-filen (växlings-filen). Om du dessutom ska spela in fungerar det troligen inte att WinXP och inspelningen samtidigt ska skriva till hårddisken. En finess med mer ramminne är att både operativsystemet och det som spelas in kan använda det snabba ramminnet under arbetet och sen efteråt kan skriva till den långsammare hårddisken. Knaster kommer du nog inte undan med de förutsättningar du har nu (333MHz och 64MB ram)!
Efter min 333MHz med 256 MB ram gick jag över till en 450MHz-dator. För ett halvår sen knallade jag upp till en 1.8 GHz-dator med 1 024 MB ram. Det är den jag i huvudsak använder för att göra musik och den fungerar bra för mig. Köpte den av min arbetsgivare för nån eller några hundralappar och ramminnet kostade sen några hundralappar till. Jag antar att de flesta andra lämnat den prestandan för flera år sen men för mig fungerar det.

Till och med jag - som alltid använt datorer som är äldre - rekommenderar dig att hellre lägga några hundralappar eller en tusenlapp på att köpa en nyare begagnad dator.
Hur du ska bli av med knastret i den här datorn vet jag inte. Kolla med kompisar, föräldrar eller andra i närheten som kanske har nån gammal dator stående. Vad som helst som är snabbare kanske 800 MHz och uppåt skulle må bra att ett ok ljudkort och tillräckligt med ramminne för att göra musik.