Kontrollrummet

epa ljudkort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
« Senast ändrad: 19.07.2008, 22:19:24 by bow35 »


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Har inhandlat ett headset men det blir knaster på inspelningen om jag spelar in samtidigt som jag lyssnar på ett annat spår. Har aldrig öppnat burken så jag vet inte vad jag har för kort. Tror ändå inte jag skulle veta vilket kort som var vilket om jag öppnade datorn. Såg ett headsetljudkort som man pluggar in i USB-porten. Tänkte inhandla det imorgon och försöka. Är det nå'n som har nå't råd?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Länka din andra frågetråd till den här så att du slipper två identiska trådar med olika svar i. Blir lätt förvirrande.

Knaster kan ha många orsaker och mer info behövs nog. En möjlighet kanske är att filer på hårddisken är fragmenterade.

- Vad har du för operativsystem?
- Hur snabb processor?
- Vilket program använder du för att spela in?

Det finns säkert fler relevanta frågor.

Vad är det för pris på headsetljudkortet? Jag antar att det är billigt och inte särskilt bra. Finns det "Line in" för att spela in till exempel? Kolla det först innan du köper och kanske ångrar dig... 
« Senast ändrad: 19.07.2008, 22:09:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Jag har XP. 333 MHz. 64 Mb ram. Använder Audacity för att spela in. Headset ljudkortet är billigt, 149:- Det har en mick och en högtalar ingång. Kan väl alltid göra ett öppet köp och prova?

OBS! Det blir alltså inget knaster om jag bara spelar in utan att spela upp ett annat spår samtidigt.
« Senast ändrad: 19.07.2008, 22:28:13 by bow35 »


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det låter som en fräsig dator.  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Citera
Det låter som en fräsig dator.
Ha ha

Kom på att man borde kunna se vilket ljudkort jag har utan att öppna burken. Om jag har fattat det rätt har jag ESS 1969 PCI AudioDrive (WDM)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har XP. 333 MHz. 64 Mb ram. Använder Audacity för att spela in. Headset ljudkortet är billigt, 149:- Det har en mick och en högtalar ingång. Kan väl alltid göra ett öppet köp och prova?

OBS! Det blir alltså inget knaster om jag bara spelar in utan att spela upp ett annat spår samtidigt.

Om du lyssnar samtidigt som du spelar in hörs det knaster?
Hörs knaster på det nyss inspelade om du lyssnar på det efteråt?

Flintan är skojig då han säger "fräsig dator".  ;)
Jag skulle uttrycka mig så här: Det är en gammal dator och det har lite väl lite ram-minne.
Med en nyare dator skulle du sannolikt slippa knaster.
Den du har skulle troligen må bra av att du defragmenterar hårddisken. Men det är inte säkert att det räcker för få den tillräckligt pigg. Jag avråder dig från att köpa det där ljudkortet. Jag tror inte du på något sätt kan uppskatta det- Ingen "Line in" som jag förmodade och den "Mic"-ingång som det har är troligen av usel kvalité.

Defragmentera och testa igen. 
« Senast ändrad: 20.07.2008, 00:11:03 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Citera
Om du lyssnar samtidigt som du spelar in hörs det knaster?
Hörs knaster på det nyss inspelade om du lyssnar på det efteråt?
Ja det hörs inget knaster när jag spelar in. Men sen när jag spelar upp min inspelning är det knaster på det nyinspelade spåret.


freddy

  • Gäst
Jag har XP. 333 MHz. 64 Mb ram. Använder Audacity för att spela in. Headset ljudkortet är billigt, 149:- Det har en mick och en högtalar ingång. Kan väl alltid göra ett öppet köp och prova?

OBS! Det blir alltså inget knaster om jag bara spelar in utan att spela upp ett annat spår samtidigt.

herregud mannen, min telefon knäcker ju den där prestandan :D


Utloggad tsmalmbe

Att köpa något till känns onödigt. Om det inte är 1) nytt ersättande ljudkort eller 2) ny dator. Kom ihåg att du inte kan använda mer än ett ljudkort i gången med ASIO. Har du provat med ASIO4ALL-drivrutiner? har du sänkt bufferstorleken och testat med större latens.

Jag har spelat in med dualCPU 2x550MHz, men aldrig med något i stil med en 333MHz. Så det kan helt enkelt vara att det aldrig kommer att funka.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Har defragmenterat nu. Utan resultat. Har även testat att sänka bufferten. Vet inte vad latens är. Ska se om jag hittar några ASIO4ALL-drivrutiner. Nå'n som har en senare dator att sälja så kan det bli affär.


Utloggad tsmalmbe

Du kan säkert hitta en dator med snabbare CPU på någon lokal lopptorgslokal för typ ingenting. En ordentlig snabbare skall du betala några hundringar (kronor) för.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag har XP. 333 MHz. 64 Mb ram. Använder Audacity för att spela in. Headset ljudkortet är billigt, 149:- Det har en mick och en högtalar ingång. Kan väl alltid göra ett öppet köp och prova?

OBS! Det blir alltså inget knaster om jag bara spelar in utan att spela upp ett annat spår samtidigt.

herregud mannen, min telefon knäcker ju den där prestandan :D
jo, samma här.. ;)
http://www.apple.com/iphone/
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag har spelat in med dualCPU 2x550MHz, men aldrig med något i stil med en 333MHz. Så det kan helt enkelt vara att det aldrig kommer att funka.

Min första musikdator var en PowerMac G3 på ca 3-400 MHz och den funkade bra på den tiden... Klarade iallafall 20-30 spår + en del pluggar, klarade 16 spårs simultan inspelning också vill jag minnas. Så visst kan det gå men är väl inget att rekommendera idag.. Den hade mer RAM minne också. 64 Mb är väldigt lite och känns som det är alldeles för mycket bök för ingenting att sätta i mer i din dator.

Skaffa en bättre dator sen ett begagnat vettigt ljudkort. Folk köper ju nya datorer hela tiden fast det kanske inte behövs alltid.. Har du inte någon bekant som har nåt junk stående i förrådet som du kan ta över?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Flintan resonerar klokt! Jag har alltid varit den som tagit över gamla datorer som andra inte tror man kan använda och det har alltid inneburiten del begränsningar. Jag hade länge en 333MHz dator och spelade in både midi och audio med den men 64 MB ram är definitivt en för stor begränsning.
Jag är förundrad över att du använder WinXP med 64 MB ram. Bara det borde vara en orimlighet. Hur mycket ramminne behöver WinXP för att slippa använda en växlings-fil som ligger på hårddisken? Kanske WinXP själv behöver 512 MB för att slippa skriva till swap-filen (växlings-filen). Om du dessutom ska spela in fungerar det troligen inte att WinXP och inspelningen samtidigt ska skriva till hårddisken. En finess med mer ramminne är att både operativsystemet och det som spelas in kan använda det snabba ramminnet under arbetet och sen efteråt kan skriva till den långsammare hårddisken. Knaster kommer du nog inte undan med de förutsättningar du har nu (333MHz och 64MB ram)!

Efter min 333MHz med 256 MB ram gick jag över till en 450MHz-dator. För ett halvår sen knallade jag upp till en 1.8 GHz-dator med 1 024 MB ram. Det är den jag i huvudsak använder för att göra musik och den fungerar bra för mig. Köpte den av min arbetsgivare för nån eller några hundralappar och ramminnet kostade sen några hundralappar till. Jag antar att de flesta andra lämnat den prestandan för flera år sen men för mig fungerar det.  ;)

Till och med jag - som alltid använt datorer som är äldre - rekommenderar dig att hellre lägga några hundralappar eller en tusenlapp på att köpa en nyare begagnad dator.

Hur du ska bli av med knastret i den här datorn vet jag inte. Kolla med kompisar, föräldrar eller andra i närheten som kanske har nån gammal dator stående. Vad som helst som är snabbare kanske 800 MHz och uppåt skulle må bra att ett ok ljudkort och tillräckligt med ramminne för att göra musik.
« Senast ändrad: 20.07.2008, 11:15:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Ok, ska höra med den lokala loppiskillen vad han har att erbjuda.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Shackade USB-ljudkortet till mitt headset och nu funkar det utmärkt. Håll tummarna att inte datorn brakar ihop.  :D


Utloggad tsmalmbe

Lycka till. Kom ihåg bara att det fungerar så länge du kör WDM-drivrutiner. Byter du till ASIO, kan du endast ha ett ljudkort igång, inte två som du har nu.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil

Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Vill bara varna om nå'n får för sig att köpa ett billigt (149:-) USB-ljudkort att det blir lite "brum" på inspelning med mick. Som ett monitorljud eller nå't.
« Senast ändrad: 21.07.2008, 13:53:03 by bow35 »


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Oväntat..  :rolleyes:
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vill bara varna om nå'n får för sig att köpa ett billigt (149:-) USB-ljudkort att det blir lite "brum" på inspelning med mick. Som ett monitorljud eller nå't.

Jag har också försökt med ett sånt som "blev över" på jobbet. Slängde det eftersom micförstärkningen på ett sånt kort är av mycket dålig kvalité. Bra om det fungerar för dig.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
För att inte tala om konststycket att sjunga i ett headset. Micken klipper väldigt gärna.