Kontrollrummet

Dividend - Slaget vid lund 1676

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN: Slaget vid Lund 1676 - (fd Bounch of imp-låten)
ARTIST/GRUPP: Dividend
GENRE: krig ;)
LÅTLÄNGD: 9.26
KOMPOSITÖR: Per-Erik Rosqvist
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: Lund
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Slaget vid Lund är ett av historien blodigaste med över 10.000 stupade.
på monumentet frinns inskriptionen:
"Här stridde och blödde folk av samma stam,
försonade efterkommmande reste monumentet."


Jag är från Lund.



« Senast ändrad: 19.07.2008, 10:31:36 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
jag vill också segerrusigt stupa på blodiga kullerstensgator.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Detta är ett faschinerande verk som fler borde lyssna på. Men det är långt och krävande.

Visst är det krigsmusik, men visst börjar handlingen utanför Lund, i uppmarschen halv tre på morgonen? Frusna bäckar skall passeras utan att artilleriet går ner sig.

Börjar trevande, blir lite mer intressant när en orgel kommer in (eller? ) Några dissonanser innan pukslaget, låter felspel. (97-100s)

Flöjten lättar upp, nu hittar örat någonting att följa. Sedan har vi spiccato-stråket, som jag ju inte riktigt gillar...
Mäktigt med lager på lager som byggs upp (180 - 215 s). Sedan känns det slumpmässigt, stokastiskt.

Meloditemat runt 260 och framåt känns stappliga och onaturligt spelade.

Nu kommer ett tema tillbaka med timpani, vid 360s - bra!

Stycket lyfter verkligen mot slutet, de sista 100s är riktigt mäktiga. Smälter för repriserna på timpanitemat, de ÄR låten. Lite reverbgröt mot slutet, känns inte som det behövs.

Ja, ska man summera ihop det så blev det en seger, men violinerna tycker jag känns minst övertygande.
DON'T PANIC


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jaa, det här kan du bra  :)
Från mig får du bara en flummig respons på det här, eftersom jag måste luta mig tillbaka och blunda, när jag lyssnar på ditt verk. Jag har därmed ingen aning om när saker o ting sker, eller knappt vad för instrument jag hör, jag bara insuper helheten. Vill inte analysera sönder det heller, eftersom jag gillar det jag hör. Ibland när det plötsligt kommer ett hårt trumslag, så flyger man upp i stolen litegrann.
Det här fick bli det sista innan jag lägger mig. Tack för lyssningen!  ;)
Plinkar på en låt...


freddy

  • Gäst
Intressant stycke med lite dissonanser som sig bör när det handlar om krig. Du gillar att göra pentatoniska teman och melodier, vilket är lite farligt när det rör sig om ett svenskt slag tycker jag. Ren moll eller dur lämpar sig nog bättre för denna tidsera och ett slag i Sverige.

Sen tycker jag aldrig att själva kriget bryter ut. Vill ha någon del med fullt kaos och MYCKET trummor. Alldeles för lite trummor i detta stycke. Mycket enformiga marscherande trumrytmer tycker jag skulle passa sig. Nu känns det som musik som tonsätter händelser runtomkring kriget och inte själva kriget. Om du nu förstår mina tankar.

Ljuden är alltid bra när det gäller dina kompositioner. Får man fråga vad herren använder? Något från East West möjligen? :D

Snyggt jobbat Dividend, dock vet jag inte om jag köper att det är ett svensk slag du tonsätter :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Per.
Jag förundras alltid av vilken otrolig musikalitet du besitter.Du sitter där och trycker in dina noter med en penna och ut kommer detta,ett mycket starkt verk med många fina partier.Kanon ljud på produktionen,finns inte så mycket mer att säga än att detta är ohyggligt bra.Överjordiskt djävla bra helt enkelt!

Lysande begåvning,som förtjänar de musikaliska finrummen med sin musik - får bli min slutkläm.

Fan,vi borde skriva en "riktig" rock opera Per.

Mvh
Micael


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Grymt läckert helt enkelt.

Jag fascineras av personer som orkar engagera sig i mer än intro/vers/ref/vers/ref/outro.
Här ligger det en massa klocka bakom känns det som.

Gillar ljuden du använder och vill som freddy veta vad dessa skapelser kommer ifrån?  :rolleyes:

Sedan håller jag tyvärr med freddy igen att "själva kriget aldrig bryter ut".
När trummorna bullrar igång ibörjan tänkte jag: "Här ska det krigas".
Men istället verkar det som att alla dog direkt, och var på väg mot himlen?  :D

Jag är väl inte den som ofta lyssnar på sådan musik förutom Nightwish men det kan inte klassas som samma förmodligen.
Till en film med rätt klipp/handling så passar den garanterat hur bra som helst. Men 10 000 stupade? Kanske lite mer dramatik på något sätt.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kul vad lite bakfylla en lördagmorgon kan göra :D Låten tog 7 timmar att göra, och jag var nykter när den var färdig, kanske därför Rattle tyckte den var bättre på slutet ;)

Individuell respons kommer strax, just nu skall jag bara säga till Freddy att en dekinesifiering kanske kommer :) Det har gått så långt att jag inte hör om det är särskilt penta längre :D... (Vilket det iofs inte är, skalan är "större" än 5 tangenter här, men förstår vad du menar, låter lite orientaliskt ibland.) Jäpp det är East West Quantum leap på denna!

Eller vad sjutton:

Harmonica: Kul att du uppskattade det, kändes lite osäkert att slänga upp det bl a pga penta-prylen :)

Plinka: Sant, det är nog mer en stämning, än en låt från a-b som JT skulle ha sagt :)

Hedblom: Alla dog direkt :) Ville nog undvika en filmmusikkliché här :) Snarare ett småjobbigt utnötande "sett från ovan" (dock utan dissonanser) ... Men jag var ju inte med vid slaget precis ;)

Rattle: Svar kommer senare. Tack för att du gav dig tid att skriva så utförligt! :) (Därför svar kommer snart ;)

Tack för lyssning alla!


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Per!

Nu e jag ju inte från Lund, det är icke lördagsmorron och jag har ingen baksmälla, kan jag ändå lyssna på  detta? ;)
Skämtet åsidan, detta är återigen ett stort jobb av dig, dramatik så det förslår, personligen gillar jag ju mer dina mer harmoniska låtar, men visst finns det beställning på denna typs häftigt attackerande musik åxå. Får återkomma efter nån lyssning till, fullt av små finesser att upptäcka här!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
mahan: Ok, tack för lyssning och välkommen åter :)

Harmonica igen: Glömde svara på detta:

Citera
Fan,vi borde skriva en "riktig" rock opera Per.

"Hej! Skall vi starta en cirkus Långben?" /Klarabella i Kalle Anka & Co årgång 84 :D

Nämen, klart att om du har några ljusa idéer så är jag villig att lyssna :)

Rattlesnake:
Citera
Detta är ett faschinerande verk som fler borde lyssna på. Men det är långt och krävande.

Visst är det krigsmusik, men visst börjar handlingen utanför Lund, i uppmarschen halv tre på morgonen? Frusna bäckar skall passeras utan att artilleriet går ner sig.

Tack du. Tror dels att musiken inte följer en speciell mall, sen att där är några stokastiska fylleprylar som det nog kunde varit utan.. ;) Jag får se om det blir en ny version snart, dekinesifierad och mer "klassiskt" klassisk, med kanske några kontrapunkt-teman som variation och så.. Å andra sidan gillar jag låten som den är till 95%, den är egen och helt ok ur min synvinkel :)

Citera
Börjar trevande, blir lite mer intressant när en orgel kommer in (eller? ) Några dissonanser innan pukslaget, låter felspel. (97-100s)

Flöjten lättar upp, nu hittar örat någonting att följa. Sedan har vi spiccato-stråket, som jag ju inte riktigt gillar...
Mäktigt med lager på lager som byggs upp (180 - 215 s). Sedan känns det slumpmässigt, stokastiskt.

Meloditemat runt 260 och framåt känns stappliga och onaturligt spelade.

Nu kommer ett tema tillbaka med timpani, vid 360s - bra!

Stycket lyfter verkligen mot slutet, de sista 100s är riktigt mäktiga. Smälter för repriserna på timpanitemat, de ÄR låten. Lite reverbgröt mot slutet, känns inte som det behövs.

Ja, ska man summera ihop det så blev det en seger, men violinerna tycker jag känns minst övertygande.

sparar dina comments i en fil att ta fram nästa gång jag laddar projektet :)
Tack!
(Finns ingen orgel, det är många frekvenser som täcks på några ställen, så det låter kyrkorgel om det förmodligen. Ett problem med EWQL om man slänger på för mycket. Ah yes, spiccatostråket, är mycket lägre i nivå när riktiga orkestrar spelar :) Annars tycker jag det låter snarlikt... Får se vad som händer som sagt...)
« Senast ändrad: 22.07.2008, 10:57:18 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tjena Per!

Jag vill igen påpeka att du har en väldigt speciell stil, kan inte komma på något som liknar detta. :) En sak jag tänker på är att det inte är några miss-toner i den här som i den senaste låten jag kommenterade och som det blev ett himla liv om..    ^_^ Mycket bättre nu.

Jag tycker det här sammataget var väldigt bra! Beskrivande stämningsfullt och dynamiskt.  :) Well done!

Sedan är det många detaljer jag gärna skulle vilja ändrat angående stämföringen, det har en tendens att ganska ofta krocka med toner och stämmor, vilket ibland funkar men ofta inte låter helt bra, det blir grötigt. Det beror nog också på ibland att tonerna håller i för länge och går över i varandra, typ som en sustainpedal hålls i utan att släppas.

Men ibland låter det riktigt bra som vid runt tex. 465 och 550s. Gillar speciellt Oboen vid 135. Och jag tycker inte det var för klent för att beskriva detta krig, vid runt 170-180 blåste det på ordentligt.  :D

Tror detta anses bättre om det hade ett sammanhang med bild, liksom all "filmmusik".

Over and out! :)

Mvh

Memphis


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Gillar trevande introt.  hela stycket andas inte klicheactinofilm, utan lite snarare som howard shore jobbar: en känsla som kan beskriva en sammanfattning.
Detta är då sammanfattningen när hela slaget rullar ut. inte med närbilder av blodiga dueller, utan snarare nån slags helikopterperspektiv över hela det långa slaget.


jag gillar verkligen melodierna som kommer igång vid 326

violiner vid 420 s är ljuvligt snygga.

timpanitemat som rattle gillar går hem även hos mig. det ihop med den rätt mastiga basen du fått till i djupaste stråkarna gör det riktigt tungt.

pizzicatostråkarna skulle jag gärna se utbytta mo "vanliga stråkar som spelar korta toner"


Svårlyssnat stycke som fanken dock. har varit här förut men inte lyckas skriva. nu efter fem-sex lyssningar så blir det bättre och bättre.

Som all musik som fastnar tog det en stund att bygga upp tycke  för denna, men nu när man hört allt gå runt, så känns alla oräkneliga smådetaljer helt självklara.

lite manskör? elle rinte. är rätt klart :D


bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det är ett häftigt och mastigt stycke som kräver en del av lyssnaren, det är tredje gången jag lyssnar, och det känns helt klart som ett övergripande perspektiv ovanifrån, man slipper blodet och syner av de lemlästade kropparna..puh..men ändå finns det ödesmättade och tungt vemodiga där. Pukslaget vid 1:41 får mej att nästan hoppa av stolen..*s*..man vaknar till, känns som någon slags startsignal till händelseförloppet här..kan det vara när kung Kristian smiter från platsen..? ;)

I alla händeleser, det är ett majestätiskt och tragiskt stycke över ett hårt slag för alla inblandade.

Mycket bra tycker jag.
Som vanligt då.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Väldigt imponerande detta. Lyssnar sällan till denna typ av musik och jag vet inte om jag till fullo förstår den än mindre hur den skrivs. Kan anta att den görs klar under tiden den spelas in? Alltså att du inte har ett färdigt tema framsnickrat på piano eller annat instrument innan? Ena scenen leder till nästa som leder till nästa...? Måste vara bland det mest krävande komponerande man kan tänka sig detta och det spännande att följa din utveckling. Tycker du har klarare ljudbilder idag och här hör jag inga som helst krockar. Bara att hålla ihop ett sådant stycke är en bedrift och tycker du lyckas till fullo. Vet inte om jag kan bidra med någon mer konstruktiv kritik. Flöjttemat är ju underbart och stråkpartiet efter det är skitsnyggt.
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjena Per!

Jag vill igen påpeka att du har en väldigt speciell stil, kan inte komma på något som liknar detta. :) En sak jag tänker på är att det inte är några miss-toner i den här som i den senaste låten jag kommenterade och som det blev ett himla liv om..    ^_^ Mycket bättre nu.

Jag skall faktiskt sätta mig med "Bland träden" nu i helgen och skicka till JT. förhoppningsvis utan missljud ;)

Citera
Jag tycker det här sammataget var väldigt bra! Beskrivande stämningsfullt och dynamiskt.  :) Well done!

Sedan är det många detaljer jag gärna skulle vilja ändrat angående stämföringen, det har en tendens att ganska ofta krocka med toner och stämmor, vilket ibland funkar men ofta inte låter helt bra, det blir grötigt. Det beror nog också på ibland att tonerna håller i för länge och går över i varandra, typ som en sustainpedal hålls i utan att släppas.

Kan va reverbet också?
Det är sant, jag vet iofs inte om jag fortsätter på denna låt men görs det så blir det med denna iakttagelse i bakfickan ;) Tack!

Citera
Men ibland låter det riktigt bra som vid runt tex. 465 och 550s. Gillar speciellt Oboen vid 135. Och jag tycker inte det var för klent för att beskriva detta krig, vid runt 170-180 blåste det på ordentligt.  :D

Tror detta anses bättre om det hade ett sammanhang med bild, liksom all "filmmusik".

Over and out!

Tack för lyssning och värdefulla kommentarer! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Gillar trevande introt.  hela stycket andas inte klicheactinofilm, utan lite snarare som howard shore jobbar: en känsla som kan beskriva en sammanfattning.
Detta är då sammanfattningen när hela slaget rullar ut. inte med närbilder av blodiga dueller, utan snarare nån slags helikopterperspektiv över hela det långa slaget.


jag gillar verkligen melodierna som kommer igång vid 326

violiner vid 420 s är ljuvligt snygga.

timpanitemat som rattle gillar går hem även hos mig. det ihop med den rätt mastiga basen du fått till i djupaste stråkarna gör det riktigt tungt.

pizzicatostråkarna skulle jag gärna se utbytta mo "vanliga stråkar som spelar korta toner"


Svårlyssnat stycke som fanken dock. har varit här förut men inte lyckas skriva. nu efter fem-sex lyssningar så blir det bättre och bättre.

Som all musik som fastnar tog det en stund att bygga upp tycke  för denna, men nu när man hört allt gå runt, så känns alla oräkneliga smådetaljer helt självklara.

lite manskör? elle rinte. är rätt klart :D


bra!

Svårlyssnat är ju ett problem, kan lätt övergå till olyssningbart ;) Tack för lyssningen!

Marr: Kung Kristian var han med? :D Då måste jag ju komma på ett tredje tema ;) Tack!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Väldigt imponerande detta. Lyssnar sällan till denna typ av musik och jag vet inte om jag till fullo förstår den än mindre hur den skrivs. Kan anta att den görs klar under tiden den spelas in? Alltså att du inte har ett färdigt tema framsnickrat på piano eller annat instrument innan? Ena scenen leder till nästa som leder till nästa...? Måste vara bland det mest krävande komponerande man kan tänka sig detta och det spännande att följa din utveckling. Tycker du har klarare ljudbilder idag och här hör jag inga som helst krockar. Bara att hålla ihop ett sådant stycke är en bedrift och tycker du lyckas till fullo. Vet inte om jag kan bidra med någon mer konstruktiv kritik. Flöjttemat är ju underbart och stråkpartiet efter det är skitsnyggt.
 

Hej! Numera har jag tillgång till både klaviatur och gitarr! :) Värre var det på kinatiden, hehe...
I regel kommer jag på efter hand.
Tack skall du ha!
https://soundcloud.com/user7789882