Forum > Färdiga produktioner

Dividend - Slaget vid lund 1676

(1/4) > >>

Dividend:
LÅTNAMN: Slaget vid Lund 1676 - (fd Bounch of imp-låten)
ARTIST/GRUPP: Dividend
GENRE: krig ;)
LÅTLÄNGD: 9.26
KOMPOSITÖR: Per-Erik Rosqvist
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: Lund
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Slaget vid Lund är ett av historien blodigaste med över 10.000 stupade.
på monumentet frinns inskriptionen:
"Här stridde och blödde folk av samma stam,
försonade efterkommmande reste monumentet."

Jag är från Lund.

1up:
jag vill också segerrusigt stupa på blodiga kullerstensgator.

Rattlesnake:
Detta är ett faschinerande verk som fler borde lyssna på. Men det är långt och krävande.

Visst är det krigsmusik, men visst börjar handlingen utanför Lund, i uppmarschen halv tre på morgonen? Frusna bäckar skall passeras utan att artilleriet går ner sig.

Börjar trevande, blir lite mer intressant när en orgel kommer in (eller? ) Några dissonanser innan pukslaget, låter felspel. (97-100s)

Flöjten lättar upp, nu hittar örat någonting att följa. Sedan har vi spiccato-stråket, som jag ju inte riktigt gillar...
Mäktigt med lager på lager som byggs upp (180 - 215 s). Sedan känns det slumpmässigt, stokastiskt.

Meloditemat runt 260 och framåt känns stappliga och onaturligt spelade.

Nu kommer ett tema tillbaka med timpani, vid 360s - bra!

Stycket lyfter verkligen mot slutet, de sista 100s är riktigt mäktiga. Smälter för repriserna på timpanitemat, de ÄR låten. Lite reverbgröt mot slutet, känns inte som det behövs.

Ja, ska man summera ihop det så blev det en seger, men violinerna tycker jag känns minst övertygande.

Plinka:
Jaa, det här kan du bra  :)
Från mig får du bara en flummig respons på det här, eftersom jag måste luta mig tillbaka och blunda, när jag lyssnar på ditt verk. Jag har därmed ingen aning om när saker o ting sker, eller knappt vad för instrument jag hör, jag bara insuper helheten. Vill inte analysera sönder det heller, eftersom jag gillar det jag hör. Ibland när det plötsligt kommer ett hårt trumslag, så flyger man upp i stolen litegrann.
Det här fick bli det sista innan jag lägger mig. Tack för lyssningen!  ;)

freddy:
Intressant stycke med lite dissonanser som sig bör när det handlar om krig. Du gillar att göra pentatoniska teman och melodier, vilket är lite farligt när det rör sig om ett svenskt slag tycker jag. Ren moll eller dur lämpar sig nog bättre för denna tidsera och ett slag i Sverige.

Sen tycker jag aldrig att själva kriget bryter ut. Vill ha någon del med fullt kaos och MYCKET trummor. Alldeles för lite trummor i detta stycke. Mycket enformiga marscherande trumrytmer tycker jag skulle passa sig. Nu känns det som musik som tonsätter händelser runtomkring kriget och inte själva kriget. Om du nu förstår mina tankar.

Ljuden är alltid bra när det gäller dina kompositioner. Får man fråga vad herren använder? Något från East West möjligen? :D

Snyggt jobbat Dividend, dock vet jag inte om jag köper att det är ett svensk slag du tonsätter :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion