Kontrollrummet

Cubase sx3 med dual core processor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jensa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Hej

När jag kör cubase sx3 med drum kitt from hell blir min bärabara dator (acer aspire 5101) lätt över hettad och över huvud taget så får cpu:n jobba väldigt hårt. Är sx3 anpassat för dual core processor och ska man ändra nått i inställningarna för att få till det så att det använder båda kärnorna? Det kan hända att cubase redan avnäder båda körnonrna med det känns lite segt tycket jag.
Jag har iofs bara 1 gb ram så jag misstänker att det kan göra att processorn får slita mer, funkar det så?


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Först och främst bör du ha ett OS som supportar dualcores 64 bits del också.. XP Home gör det inte..


Utloggad tsmalmbe

Att det känns segt kan bero på att du har för lite ramminne. DFH tar massa minne!

Och att allting skall laddas in från en långsam hårdskiva.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Jep, speedstep kan boven också heta, lite beroende på. Så blir ju laptopparna heta, för att de nu bara blir det, och då kör de ner  hastigheten på processorn - vare sig du vill eller inte.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Vilket OS har du? XP Pro SP2 skall väl klara dual core?

Men oftast säljs ju en laptop med OS och det vore ju konstigt om det inte funkar med CPU'n då?


Utloggad tsmalmbe

Vilket OS har du? XP Pro SP2 skall väl klara dual core?

Som Wernborgdrloop redan påpekade, klarar t.om XP Home av dualcore.

http://searchwincomputing.techtarget.com/tip/0,289483,sid68_gci1189223,00.html:
"While Windows XP Home does not support more than one physical processor, there's a lot of confusion about whether or not it supports multiple processor cores in a single physical processor. This is implemented in several ways, of which the most widely used is Intel's Hyper-Threading technology. Also, AMD is currently rolling out a series of 64-bit processors called the X2 dual core series, which features two processor cores per die.

How much of this is supported? The answer is all of it -- in XP Professional, and, surprisingly enough, in XP Home as well. If you install XP Home on a system that has a single processor with dual cores or hyper-threading (what is referred to as two logical processors—XP Home will recognize both of them, and will install the appropriate Hardware Abstraction Layer (HAL) to work with it."
« Senast ändrad: 30.03.2007, 22:35:02 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

ta mej fan säger  jag!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Ja men det var ju bra att jag fick lärt mig något.. Så sent som i måndags fick jag lära mig att Home inte kunde hantera dual core. Och det skall erkännas att jag var osäker, men kunde inte stå på mig varvid jag fogade mig och "lärde" mig då något som tyvärr visat sig vara fel.

Tack ta mig fan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Och BTW, Wernis så har jag inte dissat din gura som du la på You talk about love. Jag jobbar bara vidare med förfinig och återkommer till dig senare. Jag tror nämligen att du har den där skitiga ådran jag behöver.

Tune in, Tune out and .... va fan han nu sa igen....

Skrivet under påverkan av Etanol i en förädling som jag tror kallas vin...

drop out .... kanske  :P
Då hörs vi då...


Utloggad Jensa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Tack för allt svar. Jag har xp home. Vad är speedstep för nått och vart i windows alt cubase finns inställningar för dual-core? Jag har i af köpt till en gig ram extra så jag hoppas att det ska får dfh att gå lite mer smooth.

Har hört om det där att hårdisken begränsar lite då den inte är så snabb (5400rpm). Vad händer då om jag köper till en extärn hårdisk som går genom USBn kommer det att påverka ljudkortets kapacitet då det är ett USB-ljudkort??


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil