Kontrollrummet

FORUMFESTIVAL#6 -DISKOGRAFI

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Här får deltagarna chans att presentera sitt bidrag och skriva lite om tankarna bakom osv, samt övriga saker och disskussioner som kan tänkas dyka upp.
« Senast ändrad: 17.07.2008, 16:55:23 by jonnerstone »


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Låt 3 av undertecknad...

Jag gillade låten i originalskick, trots att den typen av Koreapop egentligen ligger utanför min musiksmak. Dessutom hände det där som inte alltid händer, det lixom kom till mig direkt hur jag ville göra refrängen, och så blev det; En massa larmig gitarr, lite lägre tempo än originalet och sån där studsig hihat.

Sen har jag försökt hålla verserna så nakna.

Inte mycket maskin denna gång heller; det handlar mest om gitarr bas trumma och sång.

I melodi och harmoni har jag hållit mig nära originalet.

Utmaningen blev dynamiken i mixen; allt i refrängen, inget i versen. Vet inte om jag lyckats. är ju fortfarande inte precis doktor i mixologi :P

Ursäkta schlagerslutet :P

Det här va kul:)

*******************''

Sen är jag med på ett hörn till i festivalen, lägger sång o en del gitarr på sixties låt nr 5; men jag inväntar hr sixties ord innan jag tillägger nåt om den :) ... men jag kan säga att det oxå va kul:)
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Lite kort om våra bidrag i ungefärlig tillverkningsordning, minnet är lite kort så Carl Cadello får fylla i om det är något mer som intresseklubben vill veta? :)

Låt 8 - våran 'Motown' version, mest CC's låt, låter som min sång mixades fram, däremot ett kort parti stämguror försvann på vägen :)

Låt 10 - våran 'Rock' version, jag var inne på att göra nåt Gary Numan Tubeway Army aktigt, men det bidde något annat. Kul att vi lyckades släpa våra döttrar till micken. Jag gjorde en fri översättning till svenska av texten, hoppas jag är förlåten ;)

Låt 6 - vår 'Dire Straits' version, jag satt uppe en sen kväll och skulle testa ny reggea-version, då jag inget sångbås har så 'sjöng' jag in en slasksång nästan viskandes, det blev lite signum, refrängen var tristare ursprungligen men lyftes av CC.

Låt 7 - vår 'folk' version, CC arrangerade och gjorde det mesta från början, jag lyckades smyga in lite slajdgura och akuguror på refrängen, plus sång och en munspelssnutt :)

Låt 9 - vår 'rägge' version, om jag minns rätt var det CC som satte ihop det mesta, jag lade på gitarrer.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad carl cadello

Lite kort om våra bidrag i ungefärlig tillverkningsordning, minnet är lite kort så Carl Cadello får fylla i om det är något mer som intresseklubben vill veta? :)

Låt 8 - våran 'Motown' version, mest CC's låt, låter som min sång mixades fram, däremot ett kort parti stämguror försvann på vägen :)

Låt 10 - våran 'Rock' version, jag var inne på att göra nåt Gary Numan Tubeway Army aktigt, men det bidde något annat. Kul att vi lyckades släpa våra döttrar till micken. Jag gjorde en fri översättning till svenska av texten, hoppas jag är förlåten ;)

Låt 6 - vår 'Dire Straits' version, jag satt uppe en sen kväll och skulle testa ny reggea-version, då jag inget sångbås har så 'sjöng' jag in en slasksång nästan viskandes, det blev lite signum, refrängen var tristare ursprungligen men lyftes av CC.

Låt 7 - vår 'folk' version, CC arrangerade och gjorde det mesta från början, jag lyckades smyga in lite slajdgura och akuguror på refrängen, plus sång och en munspelssnutt :)

Låt 9 - vår 'rägge' version, om jag minns rätt var det CC som satte ihop det mesta, jag lade på gitarrer.


Ja ungefär så  :) Det var totalt lössläppta hästar som härjade. Hade vi inte stoppat oss med lite "Gör Det Självjobb i hemmen", hade det säkert kunnat bli ännu fler.

Själv har jag två versioner till som inte blev helt färdiga. Det var tänkt att min dotter Hanna skulle sjungit på dem, men hennes tålamod är mycket kort just nu (13 år), plus att solen sken, kompisarna lockade och hon åkte bort på läger och ... Vilket kanske var tur :D

Det är tur att DivineCo hade mycket jobb på arbetet inför semestern, för hade han varit med hade det kanske inte bara blivit kvantitet utan också kvalitet.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker att det kändes ansvarsfullt att ta sig an någon annans musik. Ändå slarvade jag ihop det på slutet...  :unsure:

Lattjade med lite olika idéer ett bra tag i början. Sen fick det vara...ett bra tag. Deadlinen närmade sig och jag tänkte avstå från att vara med denna gången men på kvällen den 15.e fick jag ett ryck och snodde i vart fall ihop det jag gjort.

Skulle egentligen gjort några omtagningar och gjort en engagerad nermix men det fanns ingen tid. I vanlig ordning hade jag kunnat jobba vidare med trummorna. Ett forum bli aldrig aktivare än vad medlemmarna bidrar till! Nu hoppas jag slippa hets om att jag är passiv!  ;)

Det hade gått att utveckla och finslipa det här mycket mer, men de som har synpunkter på soundet får skruva lite med EQ:n!

/Jocke


Edit 080719. Känner att jag behöver komplettera lite...tydligen väcker denna lilla truddelutt en del känslor - för eller emot. Så är det för mig med. Jag har inte spelat in sång förr och sjunger motvilligt, därför är det särskilt kul att få uppskattning!  :) Wadling, Bowie, Lether nun...WOW! Det betyder mycket för mig att få höra det här. Jag lirade i band för många år sedan och "fick" inte sjunga så ni ska veta att det här bygger mitt självförtroende:D

Däremot behöver jag lära mig både sångteknik och inspelningsteknik för att få till det. Hade väldiga problem med att rösten lät så basigt. Till slut slängde jag bara in ett par pluggar med standardinställning och drog ner EQ:n i basen så visst blev det lite "lekstuga".  :huh:

Brukar jobba med rytmen i USM, för den inte belastar datorn något vidare, medans jag jobbar med arrangemanget och byta ut ljuden innan mix. Nu fanns det inte tid till det när den 15:e började ta slut. Brukar lägga mer tid på mixen än på "inspelningen" annars men nu blev det bara kompression och reverb. Får väl med den bakgrunden ta "virvel som låter glaskross" som en komplimang!  ;)

Gitarrslingan är lirad på min gamla Gibson L6S med flera tagningar genom POD och rörstärk. Brukar kalla mig för "återfallsbassist" och det är lite svårt att leva upp till när jag bara slängde in en midibas i villervallan på slutet. Skäms lite.  :unsure:


Nåja, jag kanske skulle följa min första tanke och jobba vidare på den här. Egentligen vill jag ju göra låtar och tanken på cover var lite främmande i början. Då, när jag lekte med harmonierna hittade jag det "ödesmättade" syntljudet i början och kom direkt att tänka på Twin Peaks  B). Hade tänkt att lägga en Dire Straits gitarr (precis som låt 6) på inledning och vers. Tänk er Twin Peaks möter Brothers in arms! Men som sagt jag slarvade ihop det på slutet, lovar att försöka skärpa mig nästa gång!

Än en gång - tack för uppmuntran!

/J
« Senast ändrad: 19.07.2008, 12:52:52 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Började riktigt tidigt faktiskt. Hade inte tänkt göra nåt musikaktigt på ett tag för att ladda batterier, men jag frågade åsa och wernborg om vi skulle göra något.

Slog i hop denna låt rätt snabbt, och åsa sjäng på...sen skulle gitarrerna dit. Nu visar det sig att herr W inte fick tid, och jag hade trassel med ljudkort, och va bortrest själv, så helt plötsligt blev det bråttom.

Det slutade med att jag själv slängde på en gura (!).

Sen gjorde jag en variant som tony skulle sjungit....men det stannade upp pga flera orsaker :

www.perfectbounce.se/ynotcatchme.mp3



Vårt bidrag stannade på en rätt ogenomarbetad nivå tyvärr, men lite sisådär mixad sång och rätt fattig dynamik i låten.


menmen, vi fick in bidraget, och jag spelar gitarr för första gången i princip :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Började med punkversionen men den funkade inte pga av att verserna blev för långa så

jag fick ideén att göra en långsammare version i Kyuss, Fu manchu, saint Vitus stil (eller Black sabbath om du inte känner till nämda band). först följde jag originalet men då blev introt så långt att jag fick halvera det.
sen tyckte jag inte en sångare i en sådan här typ av låt inte kunde sjunga:What is wrong? Possible me!
så jag ändrade till:What is wrong? it cant be me!

vill ha bra sång så jag började med att maila moberg (som lovat mig sånghjälp för ett par år sedan men inte haft tid) men fick inget svar, pm:ade vallhagen och ynot som båda sjunger bra och bad om hjälp, vallhagen svarade först så det fick bli han och det behöde jag inte ångra(ynot svarade senare att han byggde på huset och hade tidsbrist) .

gjorde en slask sång som jag skickade till vallhagen för att få bättre sång och han sjöng en helt anorlunda melodi än jag gjort vilket blev riktigt bra, fick även problem med solot vilket jag hade en annan trumtakt på från början så jag bad honom om hjälp med det också.
sen mixade jag i mina behringer truth B2030A och basen hördes knappt, sen upptäckte jag att den blev aldeles för hög så den skulle sänkas en heldel även om den gärna får framträda en del.

4. denna låt låter väl ganska mycket som det mesta jag gör när jag ska göra egna låtar, lite åt 77-punk hållet. tog trummorna rakt av från en annan låt jag gjort förut och det funkade otroligt bra, plockade bort nåra cymbalslag på nått ställe bara (förr förra punkfestivalen), intro melodin är ju ganska fritt tolkad, verserna blevför långa och tråkiga att lyssna på om jag körde efter originalet så jag lade de återkommande raderna före refrängen som en brygga i stället för solot. lade inte lika mycket tid på denna version som den andra men tyckte ändå att det var kul att göra klar denna version också eftersom låten går att göra bra på många olika sätt. Gorde allt själv på denna som träning annars försöker jag undvika sången när det ska bli riktigt bra (bajenuffe tyckte detta var min bästa sång insats hittills, vilket kanske inte säger så mycket :lol:)

på punklåten har jag lagt upp trummorna på 8 spår men den tygre låten lät de rätt bra så jag gjorde allt på ett ljudspår och det blev ganska bra tycker jag. jag är ju ingen mixare (om nån missat det :lol:) det blir mest presets och jag unviker reverb och delay .

hade även en tanke på att göra en 60-tals version med orgel på solomelodi delen men efter att ha tiggt till mig några midi filer från carl cadello att använda så var det ingen som lät som original melodin så jag skippade det projektet, testade dock alla midifilerna med B4 pluggen och det skulle nog gå att göra en deep Purple version av låten också, nått att sätta tänderna i när du kommer hem från semestern carl? :D
« Senast ändrad: 20.07.2008, 07:47:15 by sixties »


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

Det hade gått att utveckla och finslipa det här mycket mer, men de som har synpunkter på soundet får skruva lite med EQ:n!

 Jag har inte spelat in sång förr och sjunger motvilligt, därför är det särskilt kul att få uppskattning!  :) Wadling, Bowie, Lether nun...WOW! Det betyder mycket för mig att få höra det här. Jag lirade i band för många år sedan och "fick" inte sjunga så ni ska veta att det här bygger mitt självförtroende:D

/J


tycker din sång och mix lät bra så det är bara att fortsätta sjunga så blir det säkert ännu bättre. :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Det hade gått att utveckla och finslipa det här mycket mer, men de som har synpunkter på soundet får skruva lite med EQ:n!

 Jag har inte spelat in sång förr och sjunger motvilligt, därför är det särskilt kul att få uppskattning!  :) Wadling, Bowie, Lether nun...WOW! Det betyder mycket för mig att få höra det här. Jag lirade i band för många år sedan och "fick" inte sjunga så ni ska veta att det här bygger mitt självförtroende:D

/J


tycker din sång och mix lät bra så det är bara att fortsätta sjunga så blir det säkert ännu bättre. :)

 :) Tack för uppmuntran!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ska vi säga en vecka till att rösta? D.v.s till nästa söndag?
Japp så får det bli.....så ni som inte röstat än.....en vecka kvar!