Kontrollrummet

karl-Life goes on

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN: Life goes on
ARTIST/GRUPP: karl
GENRE:floating
LÅTLÄNGD: 4:48
KOMPOSITÖR:karl
PRODUCENT: karl
EV. MEDVERKANDE:Clemens
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
LÄNK: life goes on
NY VERSION 080903:  life goes on ll
På nya versionen är Clemens med på piano och en pad
Fick en text av en Kanadensare och det blev denna...men hur funkar ljudbilden...vill verkligen bli nöjd med den här.../  karl




Life Goes On

I’m one town away from Paradise
My suitcase is close by my side
I left without trying to explain
And climbed aboard the wrong train

Good things come
And good things go
They hang around for awhile
The hopes, the fears begin to fade
Life goes on, it goes on
Life goes on for awhile

Crème Caramel with a cherry on top
I’d eat it with a silver spoon
But instead I’m eating roadkill
That fell off a trucker’s grill

Good things come
And good things go
They hang around for awhile
The hopes, the fears begin to fade
Life goes on, and on and on
Life goes on for awhile

I wanted to be king of the hill
looking down on the wiew below
take my hands out of my gloves
But instead I’m hiding from love

You can run from yourself
You can run toward dreams
But life has no guarantee
That when you reach the end of the line
Everything will be fine
When you reach the end of the line
Will everything be roses and wine

Good things come
And good things go
They hang around for awhile
The hopes, the fears begin to fade
Life goes on and on and on
Life goes on for awhile
« Senast ändrad: 03.09.2008, 19:52:07 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Du frågar efter ljudbilden - har inte så mycket mer att säga än att vid en första lysssning tycker jag den passar låten bra.
Låten ja.. den fastnar jag för direkt. Gillar den "enkla, självklara" melodin som är så svår att få till
Rösten i bra samklang med låten
Gillar verkligen.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ibland är det som du säger det enkla som är det svåra och ändå inte när det bara"rinner" till och melodierna kommer utan motstånd...kul att du gillar...ska nog dra den några vändor i cubase igen...tack för lyssningen   Allt gott /  karl
Du frågar efter ljudbilden - har inte så mycket mer att säga än att vid en första lysssning tycker jag den passar låten bra.
Låten ja.. den fastnar jag för direkt. Gillar den "enkla, självklara" melodin som är så svår att få till
Rösten i bra samklang med låten
Gillar verkligen.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Avslappnat och nice.  Gillar verkligen när du sjunger i detta register som du gör i början av låten här. (skriver och lyssnar)

Ljudbilden fungerar helt klart. snygga elgitarrer.

Elpiano på detta, eller ett sparsamt  stråkarr genom verserna kunde funka?

Låten som sådan är ok. Ingen meldi som känns hookigt hittig (fastnar i huvudet) utan snarare en låt som med sin lugna stämning och din förtroenndeingivande röst, låter en sitta och fundera med lite rött vin :)

Sticket är riktigt bra.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hallå karl..
skitskön låt, men ljudbilden var det ju
visp virveln ligger lite för högt i minlyssning iaf.
sedan känns det som att det akustiska gitarrerna äter upp sången lite
eller om det är ett verb på dem som göra att de tar massa energi,kan inte riktigt höra vad exakt
kan vara en svag orgel kanske..hmm..eller cello..  :lol:

men..men skönt att få vara anal över någon annans inspelningar.. det låter iaf rent & bra
& luftigt & varmt egentligen..men det går alltid att hitta saker att gnälla på typ :rolleyes:

hare brahma!
/Larsson
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


jay thomas

  • Gäst
Hur funkar ljudbilden? Alldeles för bra!  ;)
Du har nog hört Gabrielreferensen förut men den finns där. Finstämd låt, tillbakalutat arr, låter i mina öron som färdig!  :)
Kan säkert kompletteras men nakenheten är det som tilltalar mig med denna låt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tror inte jag har hört något tidigare från dig Karl men liksom Jay får jag självklara Gabrielvibbar (vibbar? nej det fullkomligt skriker Gabriel)
Låten funkar precis som du har gjort den kan hålla med om att lite av kompet dränkte din röst ett tag på slutet och det är tråkigt. MEN jag skulle verkligen vilja höra den med full Genesissättning ----- du milde va bra det skulle bli!!!

Kanon  - gör vad du vill - allt blir nog bra. :D

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Gillar detta starkt!!

Såå skönt att lyssna på :)  och det är så jävla underbart att höra riktiga akustiska gitarrer... älskar det :)

ÄR det måntro en LAPSTEEL från Eastwest Colossus jag hör? :)

Skitbra låt .. låten passar texten skitbra, o vise versa :)

Mvh

Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Tjena.

Detta är hur bra som helst! Vilken kanonlåt. Sången sitter perfekt förutom att jag tycker dom kom in något sent på vissa stavelser i andra versen, men det var väldigt små grejer att snacka om :)

Angående ljudbilden så är den också mycket behaglig, men jag skulle gärna ha kompgitarren på andra sidan. Alltså att du byter plats på leadgitarren och kompgitarren. Känns mer naturligt med kompgitarren i vänster öra på nåt sätt :)

En grej som vore cool vore att ha en kvinlig bakgrundssångare på denna låten. Jag tänker mig att hon kommer in och kör överstämma eller bara en oktav högre än dig från och med vers 2 och framåt. Vore hur läckert som helst. Tänkt "Elegi" med Winnerbäck :)

Som sagt, hur bra som helst!
http://pingvinfilm.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Perra...tnx för dina spetsade öron ;) Ja, det är lap steel:en från Colossus trots att jag har en egen men jag tycker den låter skapligt bra...kul att du gillar

pirateKING....tack för lyssningen(ar) kul att du gillar och det är en första tagning så den är inte slutgiltig dessutom har texten förfinats så den kräver en ny tagning...och några andra grejer kanske ändras också men kul att du tycker det är en kanonlåt..."Elegi" har jag  inte hört ...ska lyssna in   /  Allt gott  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter jättebra detta.

Satt dock och småretade mig på virveln som låter för hård för låten (hur nu en vispad dito kan vara för hård). När den försvann i sticket kändes allt bra så jag tycker du ska försöka hitta ett mjukare anslag, eller kanske räcker det att sänka volymen på den bara.

Väldigt bra uttryck i sången. Kanonsjunget.

Lite för anonym bas.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Missat denna. Bra att den kom upp. Fin text.

Crème Caramel with a cherry on top
I’d eat it with a silver spoon
But instead I’m eating roadkill
That fell off a trucker’s grill

Ganska mäktiga rader...

Snygga harmonier, gillar särskilt brytet i slutstroferna av refrängen (00:53 t ex). Arret är gott med stålguran och akkegurorna. Din röst druknar något i stråkpartiet. Men ljudbilden gällde det. Ska man vara petig då? Ok, jag tycker instrumenten inte riktigt befinner sig i samma rum. Vispen låter torr och akkeguran till hö som den vore i ett betydligt större rum och lååångt från micken. Steelen svävar fint över alltihopa. Stråkarna låter som de har ytterligare ett annat reverb. Låter klippt där rocktrum-breaket avslutas men fräckt i positiv bemärkelse att ta in dem där. Reverbet låter annorlunda där också. Svårt med reverb om samlade instrument inte har en helt torr råversion man kan använda sig av utan "broderats" med reverb. Det är en av anledningarna till att jag gillar Gigastudiosamplingarna men samtidigt kan man väl inte ha "kliniskt reverbfria" instrument då de faktiskt är inspelade i någon form av rum som jag antar inte är ekofritt?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Först och främst - en skitskön låt! Särskilt "breaket"! Ang ljudbilden:
- vispen ligger för högt, åtminstone i början
- sången är för låg i vissa delar av breaket
- basen går inte riktigt fram hela tiden. Jag tror det skulle hjälpa om du panorerade ut instrumenten något
Har du funderat på en andrastämma i sista versen? Jag är tveksam till fler instrument. En cello kan ju ofta fylla ut en del, men jag tror inte det skulle passa här.
Peter.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx alla ny version med ny sång andra vispar och Clemens på piano och pad:s...Bättre än sist??? /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Karl och Mr C.

Jorå,snyggt lir överlag..Snyggt piano!

Den enda nitsen jag hittar vid en snabb lyssning är att stämsången synkar inte riktigt time mässigt här och där.Om du vill ha det perfekt så sjung om dom delarna.
Annars låter det riktigt bra om mix och framförande.

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Mike....tror faktiskt jag glömde ett gammalt spår kvar på B-voxen :unsure:...ska greja /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Coolt och behagligt. Jag saknar bra lyssningsrum dock.

www.karlmusic.se = Guldgruva   :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja.. dina låtar är magiska......Härlig låt och kul med text från Kanada. Bara väntar på genombrottet  :)    kan verkligen rekommendera att ladda ner Karls CD..masterpiece!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx MaxB och tnx Clemens ...för stora ord men tack iaf  :wub: B)/ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Gillar din röst - som vanligt. Kanon och härligt med sliden i bakgrunden, mycket stämningsfullt - är det bara slide eller lapsteel rent av? Något i ljudbilden känns en aning murrigt tycker jag men det ju alltid lika svårt att sätta fingret på, kanske basen som är lite luddig. Skön och stämningfull låt!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vajert - heja Karl!
Nästan all musik du gör - blir till guld i mina öron!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vilken skön och behaglig ljudbild, med en mycket angenäm röst, som vanligt. Jag lyssnar även på texten, vilket jag inte alltid gör så noga, men här finns det verkligen en substans i den oxå. Pianot höjer än mer nu, för klart jag lyssnat på tidigare version, klart spännande projekt ;)

Måste väl vara klart detta, bättre kan det väl inte bli?

Tack för lyssning.Den hamnar i spellistan direkt!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


oceanmusic

  • Gäst
Håller med Marr om ljudbilden, luftig och enkel samtidigt som det finns en mäktighet där!  :)

Sångtolkningen passar alldeles utmärkt till texten. Är synnerligen förtjust i det vandrade pianot och dubbleringen lapsteel(?) - piano.


freddy

  • Gäst
Ja, detta är bra. Inget jag fastnar för direkt dock. Behöver kanske ett par vändor för att fastna. Bra fyllig röst som påminner mig om någon i Flower Kings.. :) Jag tycker det låter klart. Snyggt jobbat!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här är bra. Igen! Vill höra mer av dig och kollade hemsidan...hörru - en Greatest hits vore bra!  ;)

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tack Hellpig,Max B,Marr,Ocean,freddy och Jocke...finns lite pet att jobba med som jag och Clemens( fantomproducent med koll) :P kommer att greja med nästa vecka...har några uttal som inte är så bra ska greja dom....freddy kul att du nämner Flower Kings ett bra band som jag är virtuell kompis med på myspace...snubbar från tidiga Kaipa  B) ...Jocke, jag hade ett cd-släpp för dryga två månader sen, den heter "Wash Away The Past" och finns att ladda ner for free härtnx igen....

Allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror att det fanns en mellanversion där pianot inte lät så bra - men nu - helt fantastiskt och sliden sitter som en smäck. Kanontext också håller med om att uttalet på ett par ställen inte var det bästa men det är ju på gång att fixas om jag förstår rätt. Kanke ska du passa på att singularisera "glove" också så rimmar det bättre på "love"
Ett par grejor - jag tycker mig höra något knaster i bakgrunden under dessa textrader:
That when you reach the end of the line
Everything will be fine

Och så tycker jag slutet blev lite avhugget - kanske behöver det inte fadeas (hur stavas det?) ut - om i så fall gärna en längre fadeout.

Annars en helskön låt  :) - måste kila in på din hemsida också.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
"singularisera "glove" också så rimmar det bättre på "love" du har öronen med dig...faan, ja du hajar när man inte ens kan uttala gloves (gluvs) (borde nog sjunga på svenska ist ) :unsure: men det ska rättas till ..ja hela sången ska nog läggas om...kul att du gillar iaf....
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
det blev inte singular men det blev glåvvs iaf...ny version med lite tajtare piano och ny sång...
/  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
först och främst mycket skön att lyssna på och ljudbilden är bra.
är dock inte så förtjust i pianoljudet, det är lite kallt och allt annat varmt. Men alla tycker vi ju olika :)
däremot skulle nog några toner då och då från något runt ljud som xylofon passa in.

Bra som alltid :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Klart bättre! Tycker allt har hamnat i samma rum nu förutom de första stråkarna. Att slide-guran låter mer på distans tycker jag passar bra. Kul att du "vågade" panna ut kompgurorna så pass. Själv brukar jag bromsa vid 50% eller nåt men de funkar bra så här. Börjar låta färdigt i mina öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
mmmmmmmmmm
njuter
sitter här o lägger stämmor med dig framför datorn
ska vi leka snart? kan du en onsdag dagtid framöver (eller är d bara kvällar?)
Lyssna på http://www.stensdotter.com