Kontrollrummet

S_T_E_F_U - Sov sött lilla vän

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com

LÅTNAMN: Sov sött lilla vän
ARTIST/GRUPP: S_T_E_F_U
GENRE: Finlandssvenska visor
LÅTLÄNGD: 04.03
KOMPOSITÖR: S_T_E_F_U
PRODUCENT: S_T_E_F_U
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

En ny finlandssvensk visa av mig till er ;) Skulle vara en test på min TubeScreamer men ibland blir det inte riktigt som man tänker sig. Screamern kom nog med trots allt...

Hägge


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Jäkla nice produktion. Tyvärr är jag ingen fan av finsk/svenska. hehe..  :wacko:   

Jag skulle vilja höra låten sjungen av en annan, eller helt enkelt utan sång och med något annat melodisk...


Men en jäkla bra låt, och tight prod. :)   B)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tänk att jag älskar finlandssvenska...så klingande melodiskt bara...och här utgör den en krydda i den finstämda sången till den lilla vännen, jag är så förtjust :P

Jättefint!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Hägge!

Va kul att höra nåt från Sjundeåstudion igen!  :)
Lyssnar med lurar och det känns som om jag ville skära lite av botten på basen och lite av toppen på sången (ess).
Snyggt arrat, bra klaviaturer o synthlirningar. Lite snygga österländska melodislingor i sången.

Texten gör ju en aningen konfunderad... rätt dramatisk.
Så en väldigt känslofull visa detta, en riktigt snygg helhet...nån stämma till kanske?

Så du har säkert nån annan apparat än TubeScreamern som behöver provkörning , så får vi hoppeligen nya alster av dig! :rolleyes:

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Tack alla för era kommentarer.

Finlandssvenska ja, de nog den enda svenska jag kan så ni kommer nog att få höra mer av den... ;) Intressant btw hur ovant det verkar vara för finlandssvenskar att höra "djupa" o ärliga sånger på ens eget modersmål (menar inte dig MAHAN). Stöter på det alltid när jag spelar upp mina sånger för släkt o vänner. De verkar faktiskt riktigt pinsamt för de flesta om de inte e arne alligator eller traktor alban.... jävla ytliga heissan sveissan kultur... :wacko: Nå tillbaks till saken: 

Själv e jag rätt nöjd med mixen, den ska ha myky bas men inte tycker jag att de e för mycky nu eller....? Tror att jag måste trots allt slå en deesser på sången. Blev igen lika ivrig med min "lilla vän" LOMO 19A18 när jag hörde varje fula nyans och droppe spått på tonsillerna i min sång så jag orkade inte fixa till det. Den e helt överlägsen :wub:

Stemmor? Andra refrängen kör jag ju i 3 oktaaver... måste kanske gräva fram dom åt dig MAHAN? ;)

Ska ta o fixa till "En sång till mig" som jag hade här förra hösten med nya sångspår och helt ny mix. Roligt dehär med göra egen musik :rolleyes:

Hägge

 


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vilket skönt arrangemang. Riktigt mysigt. Hade önskat mer av den plockande akustiska gitarren. När den kommer in känns det som den ska ta över lite i fokuset, men det händer aldrig. Det är bra nu med men det kändes nästan som om du hittat en takts gitarrsampling och stoppat in.  :blink:

Skönt detta!






Sen Sen undrar man ju lite över detta:
Citat från: Kenta K
Jag skulle vilja höra låten sjungen av en annan, eller helt enkelt utan sång och med något annat melodisk...
Men en jäkla bra låt, och tight prod

Bra låt fast han hade helst hört den sjungen av någon annan med en annan melodi...

Humor.  :lol:
« Senast ändrad: 15.07.2008, 23:33:37 by Wernborg »


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Tack Wernborg.

Ja jag började låten med den akustiska gitarren o sången. Men blev så jävla le på den där "riffen" att den blev osidosatt. Hade nog en "roots" version var gitarren o en av syntarna på sättovis byter plats i arret så att gitarren dominerar...hmmm. <_<

Men jag gillar just den efekten som du beskriver att gittarren bara retas lite... på sammasätt som elbasen efter första refrängen  verkar föra låten någonstans den inte far. Lite spänning o överraskningar ska de va... ;)

Hägge


Utloggad tsmalmbe

Mera djup ruckelbas i denna genre. Bygg en riktigt skitig basregion?

Rulla till 1:43:



Fin låt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mmmm... jätteskön lyssning. Tack! Jättesnygg sång med.  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Tack för era kommentarer men inte viste jag att dehär var en genre. ;)

Den där videon verkar inte funka, kan du kolla den?

Du kanske menar sånhär ruckelbas:


Hägge
« Senast ändrad: 17.07.2008, 09:48:04 by Hägge@Clonework »


jay thomas

  • Gäst
Suggestivt så det förslår!  :) Bra låt, håller upp mitt intresse hela tiden. Otroligt sparsmakat men ändå "rikt" arr, snygga ljud rakt igenom, tummarna upp!  :)

Enda smolken är väl ett par halkningar i pitchen men de slipper nog igenom ändå.


Peäss. Oj vad det rycker i ambientfingret att lägga några toner långt, långt borta här och där...  ;)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Vilket är ambientfingret? Bara så man vet när de rycker... ;)

Hägge


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kanske kunde man lyssna till finlandssvenska med mera behållning om man hade sluppit en uppväxt med mumintroll och höstvisa...  ;)

Men förutom det så är det här riktigt jävla bra. Det hörs att det är inspelat med rätt grejer i rätt typ av rum. Låter fantastiskt transparent. Och bra botten i sången utan att det brummar.

Jag har ju inte hört något från dig förut, men när jag hör mixen tycker jag det låter som tsmalmbe hade rattat. Eller är detta finlandssvenska soundet?  B)
DON'T PANIC


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Nej jag rattar nog själv men kanske de e som du säger. det finlandssvneska soundet  <_<

Tack för feedbacken!

Hägge