Kontrollrummet

Ante feat Kornstad, Ajax, Djonas, Hellpig och Bergkvist ett sammarbete-How

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Hej på er.


Detta är en låt som betyder otroligt mycket för mig eftersom att det handlar om en traumatisk sak som inträfade i min familj tidigt 2006.
Jag har lagt ner min själ i denna låt, anlitat folk till höger och vänster för att få det så bra som det bara går.
Ett stort tack till Kornstad, Djonas, Hellpig, Ajax och Johan, som har gjort sitt yttersta till att göra denna låt precis som jag ville ha den.

Tack grabbar !! Detta glömmer jag aldrig!!


LÅTNAMN: How
ARTIST/GRUPP: Ante med kompisar
GENRE: Pop/rock
LÅTLÄNGD: 4:10
KOMPOSITÖR: Ante
PRODUCENT: Ante
EV. MEDVERKANDE:
Andreas Kornstad - Sång
Johan Bergkvist - Bas
Micke Ajax - Trummor
Jonas Ekestubbe - Gitarrer
Magnus Cassersjö - Mix o mastring
Ante Larsson - Div syntar
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 15.07.2008, 22:36:44 by ante »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lite kortkort här:

Det hörs att det är nerlagt massa jobb. Tycker alla inblandade sköter sina respektive instrument och uppgifter riktigt bra.

Mixen känns ok i mina högtalare, dock försvinner lite sång här och var.

härlig känsla i låten, men jag måste få be om att lyssna några varv innan jag kan ge nån vettig feedback....vill lyssna in mig först :)


bra jobbat iallafall!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Kul att se att låten kommer upp! Jag kan mycket väl tänka mig att pula en eller två rundor till med mixen om så behövs... mitt största problem är att det fanns så många spår att min gamla dator nästan bryter ihop, trots att jag satt upp latencyn rejält. :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kul att se att låten kommer upp! Jag kan mycket väl tänka mig att pula en eller två rundor till med mixen om så behövs... mitt största problem är att det fanns så många spår att min gamla dator nästan bryter ihop, trots att jag satt upp latencyn rejält. :)

bin there, done that...  :rolleyes:  bouncea allt med effekter spår för spår, och sen in i reaper? skall testa det här iallafall ;)


sorry för OT
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Det funkade ganska ok med att frysa spåren efterhand. Men det knastrade en del ändå kan jag säga... emellanåt i alla fall.


freddy

  • Gäst
jafan, detta var riktigt nice. Soft och mysig rock. Bra sång och en stabil helhet. Snyggt jobbat alla inblandade.

Om jag ska gnälla på något så är det att det är alldeles alldeles för mycket dist på sologitarren. Det passar liksom inte alls in i resten av den lågmälda produktionen. Samma gäller kompgitarren i slutet, låter overkill deluxe. :)

Hur som helst. En bra låt med skön sång och stabil produktion förutom det nämnda gitarrljudet då.



Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
jafan, detta var riktigt nice. Soft och mysig rock. Bra sång och en stabil helhet. Snyggt jobbat alla inblandade.

Om jag ska gnälla på något så är det att det är alldeles alldeles för mycket dist på sologitarren. Det passar liksom inte alls in i resten av den lågmälda produktionen. Samma gäller kompgitarren i slutet, låter overkill deluxe. :)

Hur som helst. En bra låt med skön sång och stabil produktion förutom det nämnda gitarrljudet då.



Det har varit kul å gjort detta projekt, sammarbetet med forum killarna har varit helt suveränt.



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det ingen mer som har nå kul å säga ?  :unsure:

Det låter som abstinens det där  :rolleyes:

Jag känner igen det, då man gjort något man gillar och är nöjd med. Så får man några kommentarer och man blir glad... men sen uteblir kommentarerna.
Lugn det är semestertider så det lilla uppehållet i kommenterandet har sin förklaring.

Jag måste få lyssna mer men ville bara säga det här först, känner igen mig, vill ha fler kommentarer.  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt samarbete, skönt sound.

Solot som kommer in vid 170 är underbart - sen kommer en brygga som jag tror ska leda till ett crescendo men då blir det istället lugnare vid 197.
Kan vara bra med överraskningar.

Vid 218 skulle jag vilja att texten skriks ut: - How could you - how could you - think about leaving me
med samma intensitet som kompgurorna där.

Bra låt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Är det ingen mer som har nå kul å säga ?  :unsure:

Det låter som abstinens det där  :rolleyes:

Jag känner igen det, då man gjort något man gillar och är nöjd med. Så får man några kommentarer och man blir glad... men sen uteblir kommentarerna.
Lugn det är semestertider så det lilla uppehållet i kommenterandet har sin förklaring.

Jag måste få lyssna mer men ville bara säga det här först, känner igen mig, vill ha fler kommentarer.  B)


Hehe, det är väl snarare att jag tycker att grabbarna är förtjänta beröm   :)


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Väldigt bra låt du gjort här Ante. Har inte hört Kornstad sjunga i sådan här genre och jag tycker han fixade det galant. Trummorna, bas o gitarr lät bra förrutom att solo-gitarren var lite hög och för nära men bra spelat Djonas. :)

Good work alla iaf.

Mvh

Memphis


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Låter nice nu även jag tycker att kompgitarrerna är lite låga.  :rolleyes: :P
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alldeles för lite kommentarer på den här fina låten tycker jag nog. Det dumma är ju när man tycker till är att peka ut de fel man hittar så det blir ju så att säga kontraproduktivt om man nu inte uppfattar det på rätt sätt - dvs konstruktivt.
Ok här kommer mina synpunkter - gitarrsolot skramlar in för högt - borde glida in istället. Det finns andrastämmor som borde fram mera och gärna med ytterligare en stämma en ters upp och gärna då en tjej. Rösten ligger lite för lågt generellt. Slutet kom utan finesser inte bra gärna någon form av crescendo eller annat innan.

Men som sagt bra låt och väl snickrat av alla inblandade.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
absolut för få kommentarer, därför skriver jag trots att jag inte har något att komma med....
Hörde den för några dagar sedan, la märke till att det var en snygg produktion men melodin fastnade inte direkt, men nu när jag hör den igen tycker jag den sitter där, riktigt skön.
Skön röst att lyssna på, trummorna i början är hur coola som helst (vill ha dem själv...) snygga gitarrer och och..
fast sologitarren är lite hög längre fram i låten, speciellt när den slåss med sången om utrymmet, fast det kanske är meningen.
Bra jobbat allihopa!
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou... alla som deltatt här!

Alldeles förfäärligt snyggt detta, mixen behöver dock ses över ordentligt med nivåerna. Sången åker lite bergodalbana, försök få den jämnare och hörbarare.
Kompgurorna kan man bara lite anta att dom finns där, så aningen upp med dom. Lite överraskande med dubbla soolon.. det första solot kunde dras lite ner så att den inte täcker över sången, snyggt spelat dock o bra sound. Det andra solot som är skitproffsigt flyger för hårt ut nu, så lite ner åtminståne på startnivån.

Snyggt samarbete, snygg låt, snygga grabbar... :D :P


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Tjou... alla som deltatt här!

Alldeles förfäärligt snyggt detta, mixen behöver dock ses över ordentligt med nivåerna. Sången åker lite bergodalbana, försök få den jämnare och hörbarare.
Kompgurorna kan man bara lite anta att dom finns där, så aningen upp med dom. Lite överraskande med dubbla soolon.. det första solot kunde dras lite ner så att den inte täcker över sången, snyggt spelat dock o bra sound. Det andra solot som är skitproffsigt flyger för hårt ut nu, så lite ner åtminståne på startnivån.

Snyggt samarbete, snygg låt, snygga grabbar... :D :P


h.  johan


Men tackar va jäkla kul med en sån fin kommentar, ja solot i andra refen tar över lite, men va fan, coolt att låten vart så här bra...lät inte riktigt så här från början :)
« Senast ändrad: 30.07.2008, 11:14:04 by ante »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena gubbar!

Ja, det här låter grymt bra! Får lite "Pink Floyd-vibbar" på en del ställen, vilket är ett bra betyg från min sida. Produktionen låter proffsig och arret är snyggt...blev lite kluven på sologitarrsoundet...precis som Freddy nämnde tidigare, så kan det vara disten som ligger på för starkt, eller så ligger kanske den kanalen lite för högt, men rikigt snyggt spelat är det! (Det stör dock mindre efter ett par genomlyssningar, av någon anledning). Sången är skön och melodin sätter sig fint efter lite lyssning. Det var detta som spontant dök upp i skallen, men jag återkommer om jag får till mig något mer.

Gött jobbat gubbar!

Tack för musiken!

/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Glömde bort att lyssna efter hur mix och instrument låter efter bara några sekunder då jag direkt fångades av låtens atmosfär och Kornstads perfekta röst. Så snyggt med den kvardröjande syntbasen och elpianoackordet med början 00:20. Jättefint arrad, spelad, sjunget till en drömsk slowmotion-mantra-melodi. Andra-gura i Djonas solo liite vass och stark i mina öron.
Den instängda elektronikatrumman från 00:38 ställer jag mig tveksam till.  Annars topp!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Damn... Detta gillade jag starkt, skarpt och mycket  :wub:

Här kan vi se ytterligare exempel på hur jäkla slagkraftigt internet egentligen är!
Här har vi ett gäng musiker som kanske aldrig ens träffat varandra, som får ihop alla pusselbitar till en skitbra låt!

Jag håller med en ovan talare om att alla personer har verkligen gjort sin del absolut perfekt i denna låten och allt låter suveränt bra i mina öron också!

Skitbra jobbat Ante med alla vänner :)
Mvh
Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tjenare,

Kul att höra låten färdig  :)  Blir ju stor skillnad helt klart, men jag fastnade iallafall direkt för låten redan på den första lilla snutten du gav mig med bara piano ich trummor. Kul att va med!     :D

Jag får ändra mitt inlägg en aning. Upptäckte att någon av ungarna varit och skruvat på datorn så det var inte konstigt att ljudbilden lät fel tidigare.  Kanske borde gjort ett nytt inlägg, men det känns inte rätt att ha kvar kommentarer som jag inte tycker stämmer heller...

Fortfarande tycker jag att "stråk" och bas är en liten aning för höga i volym. Även sologuran som kommer i första delen upplevs något hög, men jag tror faktiskt att det delvis är orgeln som får det att kännas så. Prova å sänk den lite en gång och se. Dock tycker jag att distade kompguror känns dämpade och låga.

Kornstads perfekta röst....jo jag säger då det...Jag bugar och tackar även om jag själv inte riktigt kan höra det där.  :wub:     Sången "försvinner" (som tidigare sagts) på några ställen i låten och skulle nog behöva höjas där en aning. Sedan är jag ju väldigt kluven vad det gäller det här med AT (som Ante vet) och jag ville helst inte ha det, men det ger ändå en skön effekt i den här låten. Jag har faktiskt kommit att sakna den i versionen som jag har utan detta. Jag ger mig Ante...du hade rätt.  ;)  Dock tycker jag att den "dubbade" stämman ligger lite för högt i volym i versen. Tror den hade gett mer effekt om den kom in så tydligt bara i refrängen och där gurorna trycker på lite mer.  Håller med MaxB om 2:18. Kände det också när jag fick höra låten med Djonas grymma guralir. Vill trycka på mer med rösten.

Riktigt snyggt mixat där vid 1:97 nästan allt försvinner i refrängen och visksången kommer fram lite mer. Me like!!

Ante, Djonas, Hellpig, Ajax och Johan....grymma lirare helt klart och inte minst....en riktigt bra låt!    B)
« Senast ändrad: 30.07.2008, 22:21:53 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Damn... Detta gillade jag starkt, skarpt och mycket  :wub:

Här kan vi se ytterligare exempel på hur jäkla slagkraftigt internet egentligen är!
Här har vi ett gäng musiker som kanske aldrig ens träffat varandra, som får ihop alla pusselbitar till en skitbra låt!

Jag håller med en ovan talare om att alla personer har verkligen gjort sin del absolut perfekt i denna låten och allt låter suveränt bra i mina öron också!

Skitbra jobbat Ante med alla vänner :)
Mvh
Perrra

Skit kul Perra å tack som fan:)

Kul att du gillar den nu, du gillade den inte riktigt när jag skickade en demo på den först ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker sången ligger lite lågt.

Gitarrsolo samtidigt som refräng tilltalar inte mig.
När andra delen av solot kom in höjdes volymen så att det kändes lite skumt.

Kompgura något låga som Djonas också påpekade.

Önskar mer attityd i sången. (i brist på bättre uttryck, alltså bra men lite mer edge....)

Till sist: Kanonbra jobbat alla.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnat igen, bra låt mycket bra individuella prestationer som kan ge ett så här bra resultat.
Solo 130 och 170 låter dock onödigt högt, tycker jag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad blackparkas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Glömde bort att lyssna efter hur mix och instrument låter efter bara några sekunder då jag direkt fångades av låtens atmosfär och Kornstads perfekta röst. Så snyggt med den kvardröjande syntbasen och elpianoackordet med början 00:20. Jättefint arrad, spelad, sjunget till en drömsk slowmotion-mantra-melodi. Andra-gura i Djonas solo liite vass och stark i mina öron.
Den instängda elektronikatrumman från 00:38 ställer jag mig tveksam till.  Annars topp!   


Syntbas?
Jo jag tackar jag.... Det står Fender på den och är byggd -76... ;)


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil

Syntbas?
Jo jag tackar jag.... Det står Fender på den och är byggd -76... ;)


Ja säger ju det Johan,  du kn ju det här med bas :D



Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 ^_^  bra, bra låt, väldigt fin sång  :) Lite nivåer som ska fixas bara, annars jättebra!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det här låter strålande bra..gillar verkligen sången..snygga spelinsatser från alla..bra hantverk..
har bara en synpunkt..det ligger med låga strings hela tiden och även orgel?..sitter och lyssnar med små datorhögtalare, svårt att urskilja...men våga ta bort "mattorna" och ev spela små figurer med dessa ljud..mattorna gör refrängen lite passiv..skulle öppna upp ljudbilden tror jag..
ja..hur som helst.. ja just, det sologuran ligger för högt på några partier..men det har redan sagts.. Kanonlåt med sång som gillas skarpt!  :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Trevligt att se att denna låten fått lite mer kommentarer nu. Jag kan hålla med om en del av de som sagts om mixen. Att kompgurorna är låga är avsiktligt, jag tyckte att de gjorde sig bra i bakgrunden medan de tunga riffen kommer fram lite bättre mot slutet av låten. Solona var mycket lägre i min första version men höjdes efter påtryckningar... det var kanske fel av mig att lyssna på det! :) Sången blev lite av "good enough" - jag tycker att den är rätt bra som den är men visst skulle jag kunna pilla lite till med nivåer o kanske lite automatisering. Anledningen att jag inte gjorde det är så klart som jag sa - hög belastning på datorn gjorde projektet tungjobbat helt enkelt. Ny dator skulle inhandlats alldeles strax men en Greco Les Paul Custom kom ju ivägen och tyvärr är jag inte gjord av pengar. Om någon vill ändra på detta faktum så kan ni fått mitt banknummer via PM.  :lol:


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238

Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Har ju missat att skriva nåt på den här, fast jag lyssnat flera ggr, och den bara växer, soft snygg sång, frustrationen framgår tydligt men skulle vilja ha högre stämmor till leaden. Sologitarren tokdiggar jag bara, skön kontrast till det finstämda :P

Gud va snyggt det här är, fint samarbete!
Lyssnar vidare här, jag.

/Marr

https://soundcloud.com/tokstollan