Kontrollrummet

karl - The Lonesome Road

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Har grejat mer med denna och tycker den börjar bli klar... :unsure: men tar gärna kritik i alla former...
/  karl


The Lonesome Road

No circuits running overload
I feel that I need some time of my own
My conscience is climbing up my back
I drive away alone the lonesome road
some will morne in ashes some coleblack
oh no no
I see them all lined up in time

I never read between the lines
I never seem to find the way
that leads to your place
one way here & one way there
I don't know how to choose the way that
leads to your place


I'm walking down the memory lane
I feel the moment
I feel the pain tonight
I rather be at home with you , all right
I would not say that everything was fine
and I know that kind of feeling down my spine
I am sure
sure about that feeling
here it comes again


I never read between the lines
I never seem to find the way
that leads to your place
one way here & one way there
I don't know how to choose the way that
leads to your place
« Senast ändrad: 14.07.2008, 23:25:37 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vilken låt - suverän!
Bra spelat, bra ljud, fina små finesser på pianot
Bra sång - gillar när du pressar i de högre passagerna och samtidigt är så mjukt i de lägre
Låter som en korsning mellan Simon&Garfuncle och Stevie Winwood
En låt man gärna lyssnar på igen

kritik ...?
möjligen är trummorna något höga i volym
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
asbra melodi :), härlig atmosfär gillar hur pianoljudet och gitarrljudet låter ihop. Dock brottas de lite väl mycket med varandra ibland. Hos mig känns det som låten lutar lite mer åt pianosidan (vänster för mig), kanske för att det är mer bas i pianot och gitarren känns luftigare.
gillar det väldigt mycket
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack cykeln ska ta en titt på trummorna ...kul att du lyssnar igen  B)  /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Mycket fint.

Mjukt o skönt ljud, men pianot/padden tar lite mycket plats? Sången blir lidande, skulle vilja ha den lite tydligare. Gillar melodin och hela arret.

Men just nu tycker jag nog pianot/padden ligger för hårt panorerat o snor för mycket eneri i botten. I alla fall i mina hifilurar på surfdatorn :)

Trevlig text med... Gillar de lite halvsura tonerna också, de ger karaktär

Men hur som helst, småsaker. Försök med lite tydligare sång (speciellt tydilgt i ditt lägre register) så blir det kanon

Kanonjobb, bland det bättre jag hört på ett tag här.

/Jon
« Senast ändrad: 15.07.2008, 12:08:07 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fin snutt. Känns lite kort, skulle vilja ha den som en del i ett längre sammanhang - i en musikalisk berättelse.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lyssnar numera allt i wavelab i stället för i vissa mp3 uppspelare, tycker man får mer upplysning av låten. Och märker här att du har slarvat i starten av låten.
Du skulle ha backat en bit när du gjorde mixdown.
Jag tycker det här är helt ljuvligt. Soundmässigt är det väldigt skönt att lyssna på. Sången är mycket bra, gillar också här dina höga toner som jag ibland har klagat på att dom låter lite ansträngda - men här ligger du nog i rätt tonart för dom höga tonerna.
Jag tycker jag känner igen den här låten från nån annanstans? Den enda kritiken jag har mot dina låtar är att dom låter lite för samma. Ibland önskar jag att du gjorde nåt totalt annorlunda. Vad som helst, en rock´n roll låt, en soullåt, blues. Du har rösten som kan fixa det mesta. Frågan är om du vill?


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hallå karl..
detta låter kalas, men.. tycker du kan skära lite bas på rösten
det låter som du ställt nivåerna efter hur din röst är när du tar de låga tonerna i början
om det fanns mindre bas där så kunde du höja hela sången lite till (enligt mig)
eller automatisera..

sedan kan jag inte riktigt sätta fingret på varför jag inte gillar delay/verb grejjen på twisten/refrängen..jag tycker bara inte att det tillför något vettigt
jag tycker du borde hålla fast vid det torra temat & lägga en voicedubblet där istället
kanske..

annars..skitfin låt, ett bra snickeri, & bärande röst..grattis!:D


hare gott
/Larsson


http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Stajo,Yllet,Max B,Tokai och Larsson tnx för lyssning...Har inte full koll på frekvenser hit och dit, borde sätta mig in mer i ljudmixningskonsten men jag bara ställer upp min K2:a antingen i sångbåset men mest pga lathet framför datorn vid skärmen och sedan spelar jag in alltså inget ljudpill vilket absolut skulle behövas tex. i lägre registret på sången e.t.c. och som vanligt trycker nästa "nya" låt ( Tokai) på och det känns inte som det finns tid att "jobba klart"...ska försöka bli bättre på att inte ha så bråttom....collabet med Clemens gav mig en viss insikt i att det kan löna sig att jobba igenom materialet ordentligt....tnx alla ni för konstuktiv kritik och jag ska göra några ändringar och lägga ny sång och samtidigt rätta till dom grammatiska felen  :unsure: också... /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej!
Pianoriffet låter bekant men kan inte sätta fingret på vad. Nån klassisk kompositör? Skön, ordinär karl-låt med snygga harmonier och sång. Piano, gitarr och bas är fullt tillräckligt och sångdubbningarna eller trummor tycker jag inte behövs.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Jag känner likadant ang mixningen! Väl där brukar någon ny låtidé pocka på och det känns betydligt roligare att ta itu med det än att sitta och laborera med diverse filter och effekter. Man är ofta dessutom lite trött på låten i det läget och antagligen gör bäst i att låta den "vila" ett tag. Samtidigt är det ju genom detta forum man hoppas få lite kunskap och konstruktiva idéer om just den tekniska aspekten på inspelningen. Det känns som lite konfliktsituation! Eller är det så att det är lite för mycket för en person att gapa över............... :mellow:
/Peter


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Karl!

Bra melodi och schysst arr! Hur har det gått med denna? Du skulle fixa en del saker läste jag i tråden..går det framåt? 


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Den här hade jag missat, så bra med en "bump" för detta är riktigt bra! Pianot har väl lite drag av Bohemian rapsody emellanåt men det funkar fint. Kommer osökt att tänka på (en tidig) Peter Gabriel när jag hör din sång.  :) Ändå personligt och nära.

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hej Karl!

Bra melodi och schysst arr! Hur har det gått med denna? Du skulle fixa en del saker läste jag i tråden..går det framåt? 
på G

Den här hade jag missat, så bra med en "bump" för detta är riktigt bra! Pianot har väl lite drag av Bohemian rapsody emellanåt men det funkar fint. Kommer osökt att tänka på (en tidig) Peter Gabriel när jag hör din sång.  :) Ändå personligt och nära.

/Jocke
Har fått den hinten om Bohemian Rhapsody förut och visst ...hade dock ingen tanke på det när jag gjorde låten...det vore helt sjukt att sno en bit av detta mästerverk... men min figur är snabbare i tempo  :unsure: B) kul att du gillar stuket iaf  /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har lyssnat lite då och då på demosarna och jag blir nästan "yster" över hur bra mycket faktiskt är!  :) Inte fullt så mycket är personligt och eget. Det är väl inget att skämmas över att Freddy också gillade de tonerna tillsammans.  ;)

Ser fram emot fortsättningen!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Återigen en skön låt från dig... Negativt, ja, hmm. Trummorna irriterar mig lite men det är kanske bara en smaksak. Eller vadå kanske, det är klart att det är. :) Lite kort tyckte jag nog att den kändes också, annars ok. Jag tror inte att det är en låt som skulle sätta sig i huvudet på direkt men musiken som du skapar, den jag hört i alla fall, verkar vara sådan som växer lite efterhand, kräver mer än en lyssning. Det är bra i mina öron.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hej Karl
Har inte läst övriga inlägg men som du vet tycker jag att du låter som Gabriel och då blir du bedömd därefter - det finns en del konstiga delayer i låten som jag inte riktigt gillar - i övrigt en kanonlåt.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Eko...är på g att greja till reverben...men svårt att fokusera när man aldrig gör helt klart och då blir det ändringar i så många låtar...kul att du gillar iaf  / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mmmm,
verkligen en skön låt. Du har en riktigt bra lead på denna, låter hur bra som helst. Jag gillar arret på denna, och stereodelayet som kommer in tycker jag ger låten en annorlunda krydda som gör den mer intressant.

Tycker det kanske är lite mycket saker som ligger i mitten av stereobilden. Bredd finns också, men det fyller inte ut däremellan, om du förstår vad jag menar.

Kunde inte denna fina låt ha fått ett lite vackrare slut...? Sista intrycket är också viktigt, men den slutar liksom bara intetsägande med den torra pianofiguren och växelbas. Annars tycker jag kompositionen är en fullträff.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar detta. Men kan hålla med om slutet. Kan även tänka mig att sänka pianot en oktav om du testat, känns nästan lite rörigt ibland i mitten.

Men detta är en snabblyssning, och helhetsintrycket är bra.

Mycket snygg sång och text (från kanada? ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Snyggt detta. Basen är dock lite mullrig i mina öron.
Har du testat att låta basen komma in först när drumsen kickar in? Hade kanske blivit ännu mer dynamiskt då vad vet jag.
Snyggt hantverk som vanligt . :)
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Detta är skitabra!

Och jag ska berätta varför..... Så fantastiskt bra ackord du lekt med här..
Du inser att dessa ackord är som gjutna för en schlagerlåt va? :)
Kanske annat komp och annan produktion så skulle du lätt kunna sätta en schlagerlåt ..

Helt underbart att höra att nån leker med ackordsföljder som får iallafall MIG att tänka på nåt glatt :)

Skitbra!

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Perra...tänker inte i dom banorna och har svårt att höra schlagern i det här.....men go for it....vore kul att höra ;)
kul att du gillade../  karl
Detta är skitabra!

Och jag ska berätta varför..... Så fantastiskt bra ackord du lekt med här..
Du inser att dessa ackord är som gjutna för en schlagerlåt va? :)
Kanske annat komp och annan produktion så skulle du lätt kunna sätta en schlagerlåt ..

Helt underbart att höra att nån leker med ackordsföljder som får iallafall MIG att tänka på nåt glatt :)

Skitbra!

/Perrra
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Fasen vad du är produktiv!!  Och hela tiden kommer det bra grej, efter jättebra grej, efter underbar grej....hur tusan bär du dig åt??   Önskar jag hade hälften av din talang och inspiration. :)

Tycker detta var riktigt, riktigt skönt. Snyggt gjort med piano och gura så att du får en eko-effekt i stereo och hur sången kommer in och ställer om rytmen i ekot.  Eller det kanske jag bara inbillade mig...får lyssna igen.

Det enda som jag reagerade på som jag tycker förstörde stämningen för mig lite var visparna som kommer in och rör runt alldeles för fort i grytan.  Var så himla skönt gung hela låten fram till dess, men sedan tappar jag den goa känslan faktiskt. Det är ju naturligtvis fortfarande bra....men inte riktigt lika bra.  Om de nu skall vara med skulle jag velat halvera tempot på dem så jag fått behållt den där sköna stämningen. Men det är ju bara en smaksak.
Me, Myself & I