Kontrollrummet

Musikbörsen + 4Sound

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ja... det var ju snack om deras sammanslagning för ett tag sedan. Tydligen inte mycket diskussion här; eller så är det min sök-fu som suger men jag tror det var på Studios forum. Till saken hör att jag var på besök hos en oberoende handlare i veckan (dvs varken Börsen eller 4Sound) och han snackade lite om detta och hur det skulle påverka honom. Om jag förstod det hela rätt så är nu denna sammanlagning ett faktum, vilket det inte var när det diskuterades sist. (Oavsett forum!)

Han sa att Börsens ägare i Växjö nu är utköpt, tack å hej, och därmed borde det vara samma sak över hela landet för alla 4Sound och Börsen-butiker. Försökte få tag på en gammal polare som jobbar på Börsen i K-stad idag men utan framgång. Så... man undrar ju vad som händer. Det står inget om detta på deras webbplatser.

Kör på med diskussionen! :)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag har totalt tappat min respekt för svenska musikaffärer, handlar aldrig ifrån dom nu för tiden.

Bristen på entusiasm och välvilja är total, ju dyrare sämre prylar dom kan kränga till folk, destå gladare blir dom.

Jag brukar gå in och prova grejjer, gå hem, och beställa från Ebay eller Thomann.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är verkligen trist när säljarna bara går in för att pracka på folk produkter som har köpts in centralt i stora mängder för att få bättre marginaler - men så har det nog alltid varit. Sedan finns det vissa som verkligen är engagerade och vill hjälpa sina kunder att få RÄTT prylar i stället för bara de som butiken tjänar mest på för stunden och som därför alltid framhålls som "bättre än 10ggr dyrare modeller" :rolleyes:. Om man får tag på en sådan kille, så gäller det att fortsätta att alltid gå till honom, så kan de andra kanske märka att det är mer populärt att köpa av någon som försöker hjälpa i stället för att bara sälja med maximal vinst.

Nej - jag tänker inte bara på mig själv där ;), utan det finns faktiskt många duktiga och engagerade killar ute i butikerna också - och inte enbart typiska elstormarkands-säljartyper som bara säljer kartoner där de inte vet ett dugg om innehållet... <_<

En nackdel med sammanslagningen, är att Luthman ytterligare stärker sin redan dominerande ställning (deras ägare är ju numera ägare till både MB och 4sound i och med affären) - och det är inte bra ur konkurrenssynpunkt - framför som de inte levererar till alla handlare. Visst finns det andra distributörer som inte levererar till småhandlare, men i Luthmans fall, så är det allvarligare, eftersom de har knutit så många agenturer till sig. Om de hade sålt till alla handlare som är intresserade, så hade de ju ökat sin försäljning med det tillskottet - men de väljer att inte se det så... :wacko:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Ett monopol på de stora musikaffärerna i sverige är en väldigt dålig utveckling tror jag, vilket dock de flesta monopoler brukar innebära...

Dessa affärer lever på att utnyttja folk som vill luta sig åt kunnig personal, vilket mina erfarenheter säger inte är fallet när det gäller dessa kedjor.


freddy

  • Gäst
Här i Uppsala är det faktiskt mycket bra folk på just 4sound-butiken, riktigt rutinerade killar som stått i den där butiken lika länge som jag kan minnas. Väljer att alltid gå dit för man känner sig trygg och blir bemött på rätt sätt. Musikbörsen här i Uppsala sätter jag gärna inte min fot i igen. Det är raka motsatsen alltså, bara ett gäng idioter.

Fast jag har även börjat snegla mer på thomann och sådant när det gäller de större, dyrare inköpen. Så jag tror inte detta skulle påverka mig, om butikerna slås ihop alltså. Däremot kan dom väll lägga ner börsen här i stan då och satsa på grabbarna på 4sound, dom som faktiskt vet vad dom sysslar med. :D


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Jag har haft en hel del blandade erfarenheter av Börsen måste jag säga. Men jag måste ge dom på postorderavdelningen en eloge. Jag handlar inte supermycket prylar men jag får alltid ett superbemötande där.

Så nuförtiden kollar jag alltid med dom innan jag handlar utomlands eller av en annan handlare.

Riktigt kompetenta och serviceminded - all thumbs up!

Sedan känns det bättre om man kan handla i sverige också, man vill ju gärna att det ska finnas svenska butiker att pröva prylarna i också. Det gör det ju inte ifall man bara testar där :)

D.
« Senast ändrad: 12.07.2008, 11:01:42 by Dee »


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Försökte få tag på en gammal polare som jobbar på Börsen i K-stad idag men utan framgång.

Kanske en gemensam bekant?
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Ett monopol på de stora musikaffärerna i sverige är en väldigt dålig utveckling tror jag, vilket dock de flesta monopoler brukar innebära...

Dessa affärer lever på att utnyttja folk som vill luta sig åt kunnig personal, vilket mina erfarenheter säger inte är fallet när det gäller dessa kedjor.

Utnyttja?

Var det inte du som skrev att du går till musikaffärerna för att testa produkterna för att sedan köpa dem via nätet?
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Försökte få tag på en gammal polare som jobbar på Börsen i K-stad idag men utan framgång.

Kanske en gemensam bekant?

Hans initialer är VD. Bekant?


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Ett monopol på de stora musikaffärerna i sverige är en väldigt dålig utveckling tror jag, vilket dock de flesta monopoler brukar innebära...

Dessa affärer lever på att utnyttja folk som vill luta sig åt kunnig personal, vilket mina erfarenheter säger inte är fallet när det gäller dessa kedjor.

Utnyttja?

Var det inte du som skrev att du går till musikaffärerna för att testa produkterna för att sedan köpa dem via nätet?

Detta är väl det enda positiva med deras verksamhet, iochmed att det alldeles för sällan går att lita på försäljarnas ord om saker och ting.

I min mening är inte detta alls omoraliskt, iochmed att dom själva väljer att låta folk testa produkter utan någon garanti för att man köper.

dessa varukedjor går tillräckligt bra på att tala osanning, och i en fri konkurrens kommer iallafall jag aldrig välja att handla från  dom, om inte i nödfall.

Jag kanske har mycket sämre erfarenheter än er andra, men för mig känns dom som vilka telefonförsäljare som heldst :huh:


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Försökte få tag på en gammal polare som jobbar på Börsen i K-stad idag men utan framgång.

Kanske en gemensam bekant?

Hans initialer är VD. Bekant?

Nix!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Monopol blir det väl inte direkt, jam finns ju också. De verkar ju växa mer och mer. Sen kan de inte höja priserna, för då kommer ännu fler att handla från utlandet.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Jag handlar i butik efter som man är stamkund får jag oftast rabatt på det jag köper! :)