Kontrollrummet

Splitta upp ett midispår?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
OK, jag är rätt lat ibland. När jag skall lira in en cover, vilket händer då och då, så brukar jag leta upp en midifil och ta trumspåret därifrån. Vanligtvis så brukar de olika instrumenten splittas upp egna spår när man importerar midifilen i Cubase (SX3) men idag fick jag tag på en midifil där allt ligger i samma spår. Jag antar att detta är styrt på något sätt när man "packar ner/ihop" projektet... men finns det någon möjlighet att splitta upp det? Jag har ju ingen aning om vilka spår som är trummor etc... 


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Intressant fråga, även om jag inte har något direkt svar så är detta intressant.

Jag tror att själva "split'en" kräver att det är olika midikanaler, eller? Men det kan kanske finnas fler alternativ i en midifil?? Kommer inte riktigt ihåg hur det var uppbyggt, men om du spanar på en GM-karta så kanske du blir lite klokare? För jag har faktiskt för mig att jag haft liknande problem någon gång med egna gamla midifiler. Och min lösning var nog att jag skapade 15 spår och importerade samma midifil på varje spår men med ett filter som sorterade bort allt utom,, midi ch? Hmm, något var det i alla fall.

Detta behövde jag göra när jag slutade med Atari och Steinberg Pro24 och skulle importera till PC och det prg som jag använde där (för typ 20 år sedan eller så)

Finns det någon annan som har riktigt god koll på detta?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
"Dissolve part" är det man använder om man har importerat en Midi Type 0 fil (som det handlar om när alla midikanaler ligger i ett enda spår). :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
OK, jag är rätt lat ibland. När jag skall lira in en cover, vilket händer då och då, så brukar jag leta upp en midifil och ta trumspåret därifrån. Vanligtvis så brukar de olika instrumenten splittas upp egna spår när man importerar midifilen i Cubase (SX3) men idag fick jag tag på en midifil där allt ligger i samma spår. Jag antar att detta är styrt på något sätt när man "packar ner/ihop" projektet... men finns det någon möjlighet att splitta upp det? Jag har ju ingen aning om vilka spår som är trummor etc... 

Dissolve parts brukar jag använda (om jag nu förstod dig rätt)!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Allrighty, skall testa det nästa gången jag råkar ut för det då! Tackar för svaren.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag tackar jag oxo, för att ni hjälpt mig att sluta fundera på detta. Mitt minne var som bortblåst innan "dissolve parts" dök upp.