Kontrollrummet

Vad händer med mitt material då det sänds på radio?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker det låter jättebra men jäkligt mycket kompression väl? Ska det höras i bilradion kanske det är ett måste (tyvärr), antar jag?

SPLITTAT FRÅN PERRRAS LÅT-TRÅD!!
« Senast ändrad: 08.07.2008, 00:34:41 by tsmalmbe »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

Ska det höras i bilradion kanske det är ett måste (tyvärr), antar jag?

Nej det är definitivt inte nödvändigt. Det är därför radiostationerna har en skitdyr adaptiv broadcastkompressor/processor. En sån som smaskar till allting till jämnnivå. Överkomprimerat material burkar de ofta i själva verkat dra ner volymen på, för att det inte finns något att jobba med.

Detta var inte en kommentar på låten, den har jag inte hört.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ska det höras i bilradion kanske det är ett måste (tyvärr), antar jag?

Nej det är definitivt inte nödvändigt. Det är därför radiostationerna har en skitdyr adaptiv broadcastkompressor/processor. En sån som smaskar till allting till jämnnivå. Överkomprimerat material burkar de ofta i själva verkat dra ner volymen på, för att det inte finns något att jobba med.

Detta var inte en kommentar på låten, den har jag inte hört.


OK. Thnx Ts! Intressant! I Sverige tror jag mest (bara?) de komersiella radiostationerna som kör med sånt. SR:s ljud låter inte alls lika komprimerat.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

OK. Thnx Ts! Intressant! I Sverige tror jag mest (bara?) de komersiella radiostationerna som kör med sånt. SR:s ljud låter inte alls lika komprimerat.

Jag tror alla kör med en sån. Men de kommersiella stationerna tävlar förstås. Den som hörs hårdast och högst när du kanalsurfar fastnar du för. Det är väl teorin. Icke-kommersiella kanaler har ju inte samma behov, och kan satsa på att det låter annat än umpa-pumpppppa. Alltså ställer de in sin ratio och threshold på ett helt annat sätt. Om det nu är såna storheter man styr dessa processorer med. men det borde det vara.

Som sagt, det är inget fel med radioprocesseringen, eftersom man t.ex i bilen behöver mer kompression än på en CD hemma. Men just därför borde ju sen låtarna vara lite snällare mastrade också...
« Senast ändrad: 07.07.2008, 23:58:01 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Sorry för OT Perra. P2 i Sverige kör bara klassiskt och det skulle nog låta apa med kompression iaf med den som de komersiella radiokanalerna kör vilka jag f ö aldrig lyssnar på.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

(Jag splittade tråden, hoppas det var OK!)

Efter att man läser följande artikel:

http://www.omniaaudio.com/tech/mastering.htm

så förstår man att ALLA kanaler har en broadcastprocessor. Det vad de exakt gör med den är en annan sak. Men också klassiska stationer kör AGC ("automatic gain control").


Citera

Few people in the record industry really know how a radio station processes their material before it hits the FM airwaves. This article's purpose is to remove the many myths and misconceptions surrounding this arcane art.

Every radio station uses a transmission audio processor in front of its transmitter. The processor's most important function is to control the peak modulation of the transmitter to the legal requirements of the regulatory body in each station's nation. However, very few stations use a simple peak limiter for this function. Instead, they use more complex audio chains. These can accurately constrain peak modulation while significantly decreasing the peak-to-average ratio of the audio. This makes the station sound louder within the allowable peak modulation.

Garbage In-Garbage Out
Manufacturers have tuned broadcast processors to process the clean, dynamic program material that the recording industry has typically released throughout its history. (The only significant exception that comes to mind is 45-rpm singles, which often were overtly distorted.) Because these processors have to process speech, commercials, and oldies in addition to current material, they can't be tuned exclusively for "hypercompressed," distorted CDs. Indeed, experience has shown that there's no way to tune them successfully for this degraded material.

For 20 years, broadcast processor designers have known that achieving highest loudness consistent with maximum punch and cleanliness requires extremely clean source material. For more than 20 years, Orban has published application notes to help broadcast engineers clean up their signal paths. These notes emphasize that any clipping in the path before the processor will cause subtle degradation that the processor will often exaggerate severely. The notes promote adequate headroom and low distortion amplification to prevent clipping even when an operator drives the meters into the red.

About three years ago, we started to notice CDs arriving at radio stations that had been pre-distorted in production or mastering to increase their loudness. For the first time, we started seeing frequently reoccurring flat topping caused by brute-force clipping in the production process. Broadcast processors react to pre-distorted CDs exactly the same way as they have reacted to accidentally clipped material for more than 20 years-they exaggerate the distortion. Because of phase rotation, the source clipping never increases on-air loudness-it just adds grunge.

The authors understand the reasoning behind the CD loudness wars. Just as radio stations wish to offer the loudest signal on the dial, it is evident that recording artists, producers, and even some record labels want to have a loud product that stands out against its competition in a CD changer or a music store's listening station.

In radio broadcasting this competition has existed for at least the last 25 years. 25 years ago, radio stations used simple clipping to get louder, and this 25-year-old technique has now migrated to the music industry. The following graphic shows a section of a severely clipped waveform from a contemporary CD. The area marked between the two pointers highlights the clipped portion. This is one of the roots of the problem as described in this paper; the other is excessive digital limiting that does not necessarily cause flat-topping, but still removes transient punch and impact from the sound.

The problem today is that we now have sophisticated and powerful audio processing for the broadcast transmission system and this processing does not coexist well with a signal that has already been severely clipped. Unfortunately, with current pop CDs, the example shown above is more the norm than the exception.

The attack and release characteristics of broadcast multiband compression were tuned to sound natural with source material having short-term peak-to-average ratios typical of vinyl or pre-1990 CDs. Excessive digital limiting of the source material radically reduces this short-term peak-to-average ratio and presents the broadcast processor with a new, synthetic type of source that the broadcast processor handles less gracefully and naturally than it handles older material. Instead of being punchy, the on-air sound produced from these hypercompressed sources is small and flat, without the dynamic contours that give music its dramatic impact. The on-air sound resembles musical wallpaper and makes the listener want to turn down the volume control to background levels.

There is a myth that broadcast processing will affect hypercompressed material less than it will more naturally produced material. This is true in only one aspect-if there is no long-term dynamic range coming in, then the broadcast processor's AGC will not further reduce it. However, the broadcast processor will still operate on the short-term envelopes of hypercompressed material and will further reduce the peak-to-average ratio, degrading the sound even more.

Hypercompressed material does not sound louder on the air. It sounds more distorted, making the radio sound broken in extreme cases. It sounds small, busy, and flat. It does not feel good to the listener when turned up, so he or she hears it as background music. Hypercompression, when combined with "major-market" levels of broadcast processing, sucks the drama and life from music. In more extreme cases, it sounds overtly distorted and is likely to cause tune-outs by adults, particularly women.



Artikel forstätte med detaljer kring processeringen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Artikeln är tydligen skriven av Orban och kommenterad av Katz.

Originalet under:

http://www.orban.com/support/orban/techtopics/Appdx_Radio_Ready_The_Truth_1.3.pdf
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Efter mera läsning har jag kommit fram till att det med stor sannolikhet är så, att klassiska stationer mest kör limiting, eftersom det inte påverkar dynamiken över hela spektret på samma sätt. Endast topparna tas bort. Bandbredden för FM-stationer är oftast lagstadgad, och således måste man tydligen limitera materialet redan av den orsaken. Alltså limitera "just-in-case", vilket ju inte betyder att limitern skulle jobba arslet av sig hela tiden.

Ifall nån har kontakt till klassisk radio, skulle det vara roligt att få veta klara fakta.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Och till sist en länk till en Orban broadcast-processor, bara för att få det hela konkretiserat till något riktigt!

http://www.orban.com/products/radio/fm/8400_sig/tech_talk/



Och en lite äldra variant, byggd i järn  :)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Helt ok för min del att fortsätta här, det tycker nog Perra också. Jag orkar inte läsa hela pdf:n nu men jag tycker det är intressant ämne. Är det inte så att själva frekvensmoduleringstekniken, alltså FM-tekniken på radions MHz-band innebär en ganska stor begränsande faktor när det gäller dynamiken? Märkligt nog har ju inte digitalradio slagit igenom i Sverige trots att hela TV-nätet nu är digtaliserat. Det gjordes ganska omfattande testsändningar med DAB-radio men av nån anledning föll det inte väl ut. Skulle ju innebära ett rejält lyft för ljudkvaliten. Pilottontekniken har vi haft sen 60-talet tror jag!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

I Finland kördes det DAB-pilot. Den lades ner för 5 år sedan. Det berättar en hel del. I England kör de hårda kampanjer, och t.ex Virgin Radio delar ut DAB-apparater som vinster i alla jävla tävlingar de har.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo det är rätt kallt här i Norden.  <_<
Själv skulle jag uppskatta digital radio på am-banden. Finns en jättebra spansk radiostation RNE Radio Tres som kör kvalitetsmusik rakt igenom. Tänk att kunna lyssna på den i en AM-mottagare med kvalitetsljud, dvs inte vara bunden till datorn? Eller bilradio på mellan- och långvåg med FM-kvalitet åtminstone under den mörka tiden på dygnet?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jo det är rätt kallt här i Norden.  <_<
Själv skulle jag uppskatta digital radio på am-banden. Finns en jättebra spansk radiostation RNE Radio Tres som kör kvalitetsmusik rakt igenom. Tänk att kunna lyssna på den i en AM-mottagare med kvalitetsljud, dvs inte vara bunden till datorn? Eller bilradio på mellan- och långvåg med FM-kvalitet åtminstone under den mörka tiden på dygnet?

Det låter det...men är grymt kostsamt att ändra en europastandard, vilket detta skulle kräva.

Men med trådlös bredband så kommer det nog snart att vara löst.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det låter det...men är grymt kostsamt att ändra en europastandard, vilket detta skulle kräva.
Men med trådlös bredband så kommer det nog snart att vara löst.

Jag vet inte vilken bandbredd det skulle kräva på mellanvågen. Sedan snart hundra år är alla kanaler tilldelade 9 kHz
på mellanvåg i Europa och Asien, Nord- och Syd-Amerika har 10 kHz. Verkar testas en del iaf och mottagre finns redan i handeln.
Återstår nog en hel del att göra, åtminstone om man kollar resultaten på DRM:s hemsida och
det är åtta år sedan!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

Det låter det...men är grymt kostsamt att ändra en europastandard, vilket detta skulle kräva.
Det är väl det DAB går ut på. Att ändra en europastandard.

Men med trådlös bredband så kommer det nog snart att vara löst.

Nej, egentligen inte. Om vi inte vill ha huvudena i mikrovågsugn dvs. Dessutom är den svårare att få en standard för multicast än att uppgradera en radiostandard.

Suck. Kanske nån dag. På nåt sätt. Utan cancer - hoppeligen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
angående kompression tror jag att p1 inte har något alls på sina sändningar. man hör fan inte vad folk säger ALLS om man åker bil.
« Senast ändrad: 08.07.2008, 23:22:16 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kompression handlar väl mer om att volymkurvan (amplitudmässigt) skall närma sig en konstant över tid, än den faktiska volymen som man ändrar med volymknapparna? Iofs inte lyssnat på P1 i bil på länge :) så vad vet jag...
Ett klassiskt stycke som byggs upp, typ Gryning av Strauss, skulle bli värdelöst att lyssna på, medans det faktiskt hade kunnat funka till nån liten stråkbarock-grej av Händel..  Kanske.. (Och vanligt debattsnack, nyhetsprat osv..)
https://soundcloud.com/user7789882