Kontrollrummet

JT- Ugglarp by the sea

gäst · 32 · 6516

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Var på västkusten med familjen och hade en underbar vecka i Ugglarp

Satte mig ner i morse och tittade på lite bilder och fastnade för en speciell som jag "tonsatte" med en ljudstämning.

LÅTNAMN: Ugglarp by the Sea
ARTIST/GRUPP: JT
GENRE: Soundscape
LÅTLÄNGD: 4.49
KOMPOSITÖR: Jay Thomas
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3   



Ny version 080709

Ugglarp_by_the_sea-11

Och så den slutliga versionen (?). Det visade också att regnet kom...
Ugglarp_by_the_sea-18
« Senast ändrad: 11.07.2008, 12:30:39 by jay thomas »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjena JT!

Intressant det här, en hel del satie blandat med nåt chopin och lite synthmusik...

Får gå ett tag i listan! :)

Lite snack på pseudo-skånska kanske? ;)
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Tjena JT!

Intressant det här, en hel del satie blandat med nåt chopin och lite synthmusik...

Får gå ett tag i listan! :)

Lite snack på pseudo-skånska kanske? ;)

Tackar som bockar Dividend!  :)

Satie är husgud, Chopin har jag inte så stor erfarenhet av men det känns kul att du nämner dessa!  :)

Pseudoskånska, avslöjad igen mao...  ;)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ett stycke åt New Age - hållet
meditativt, avslappnande
lugn och ro ...
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad massan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
JT!
Kul att ses!

Ett somrigt stycke. Vackert som en lätt sommarbris. Trevliga ljud med en ljudbild som är väldigt lättlyssnad.
Satie, visst hörs en del influenser. Tycker dock att du sätter en helt egen (bra) prägel på detta med ditt JT-sound.


jay thomas

  • Gäst
Ett stycke åt New Age - hållet
meditativt, avslappnande
lugn och ro ...

Tack cykeln!  :) Du klassar den helt rätt i mina öron, det är ju ändå dit jag strävar!  :)

JT!
Kul att ses!

Ett somrigt stycke. Vackert som en lätt sommarbris. Trevliga ljud med en ljudbild som är väldigt lättlyssnad.
Satie, visst hörs en del influenser. Tycker dock att du sätter en helt egen (bra) prägel på detta med ditt JT-sound.


Tjena Massan!  :) Tack själv för senast! Du hör vad lugnet och det fina vädret gjorde!  ;)

Kul att du nappade på KR!

Tänkte kolla lite gratis VSTier för både Mac och PC som vi kan jobba med senare.  B)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba JT.
Jag sysslade med annat och din låt låg och flöt på där i bakgrunden en stund..Tog en lyssning till och ja,jag gillar det.Enkelt och stämningsfullt..Sommar feeling - yes!

Skön stämning i denna.

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Ja, inte alls så dumt. Lite flytande och strukturlöst känns det. Men det är stämningsfullt och jag gillar det. Syntkören eller vad det är tycker jag borde spelas med sustainpedal, så du inte behöver släppa för att byta ackord. Nu stannar den upp innan varje ackordbyte. Men det är nog det enda jag inte gillade.

Kul och mysigt stycke.


jay thomas

  • Gäst
Tjabba JT.
Jag sysslade med annat och din låt låg och flöt på där i bakgrunden en stund..Tog en lyssning till och ja,jag gillar det.Enkelt och stämningsfullt..Sommar feeling - yes!

Skön stämning i denna.

Mvh
Micael

Tack HM!  :) Sommar feeling låter bra, i synnerhet då semestern är slut idag.  :(  ;)

Ja, inte alls så dumt. Lite flytande och strukturlöst känns det. Men det är stämningsfullt och jag gillar det. Syntkören eller vad det är tycker jag borde spelas med sustainpedal, så du inte behöver släppa för att byta ackord. Nu stannar den upp innan varje ackordbyte. Men det är nog det enda jag inte gillade.

Kul och mysigt stycke.

Tack freddy!  :)
Flytande och strukturlöst är precis vad det är då det är en stämning mer än en regelrätt a-b låt.  ;)

Syntkören? Menar du stråkarna eller Chimeran som kommer in lite efter mitten och avslutar låten?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Good old JT! B)

Detta kan du, forma musik till ljudbilder, väldigt relaxt o skönt,
nåt litet mås skri i bakgrunden efter 2:40 när temat lite byts skulle inte skada, påminna om havet, stranden, sommarn...
Synthen vid 3:50 kunde du skruva ner aningen, känns lite hård, eller kanske mjuka upp det soundet.

Gillar detta! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


freddy

  • Gäst
Stråkarna var det jag syftade på. Dom klipps liksom innan varje ackord.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag röstar på att du sänker volymen på vattnet i början och lägg in fiskmåsar i början också!
2:05 ligger nånting i bakgrunden jag gillar att höra, nån slags sublima stråkar...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
du sänker volymen på vattnet

Lixåm genom att öppna slussarna då... :D
Näemen , tyckte ditt utryck lät så skojt, sorry...

Men håller med dig om en sänkning av ljudnivån, inte vattennivån :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
du sänker volymen på vattnet
Lixåm genom att öppna slussarna då... :D
Näemen , tyckte ditt utryck lät så skojt, sorry...
Men håller med dig om en sänkning av ljudnivån, inte vattennivån :)

Jag tror det är en konst att skriva "Löpet" till kvällstidningar. Att hitta på något som låter som något annat än det är - eller få det att låta roligt.
Igår skickade jag ett mail till min kund, som i sin tur har kunder, vars kunder ställer till problem. Ärenderaden i mailet:
Subject: Problemkund ger problem för kundens kund

Men här i Jay Thomas tråd tänkte jag inte på vad jag skrev. Kunde lika gärna skrivit: - Sänk vattennivån  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Satie. ja, lite. riktigt snyggt.  gillar den som en dag vid havet. vackert väder, kanske lite åt sensommaren. löven börjar bli lite gulna, vassen lika så. eftertanke. vemod inför hösten. Moln tornar upp sig vid horisonten. Allt är bra, men kanske inte om en stund?

fångar nuet på ett sätt.

Skulle tänka mig ett riktigt ösigt molligt hotfullt parti, kanske en kuling som ställer till det....och sedan tillbaks till den skäna meditativa stämningen.


gillar dualiteten. underbart stycke detta. för att ge dualiteten en liten stänkare, så kanske lite hård vind i slutet...precis innan de lugnare svallen igen?

/han som ALDRIG kan låta blir att tycka att något kan ändras oavsett hur bra det är
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack J.T...du skänker ro..mycket kontemplativt :wub:

Men, men...EMU kanske har en poäng i att kontrastera..lite mot slutet..nån liten vindil..kanske t o m kuling..för att sen återgå till lugnet..?

Hur som helst..underbart :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


jay thomas

  • Gäst
Good old JT! B)

Detta kan du, forma musik till ljudbilder, väldigt relaxt o skönt,
nåt litet mås skri i bakgrunden efter 2:40 när temat lite byts skulle inte skada, påminna om havet, stranden, sommarn...
Synthen vid 3:50 kunde du skruva ner aningen, känns lite hård, eller kanske mjuka upp det soundet.

Gillar detta! :)

h.  johan


Tack johan!  :)
Måsarna är i beredskap och jag tänkte egentligen inte använda dem. MEN då ön i bakgrunden på bilden är någon slags måsnäste, blir det nog lite måsar här och var. Synthen vid 3.50 är jag inte med på riktigt. Har lyssnat i olika källor men jag upplever inte den som hård.

Stråkarna var det jag syftade på. Dom klipps liksom innan varje ackord.

Tack, ska kolla vid tillfälle, får se iom jag kan ta till något hemligt knep.  B)

Jag röstar på att du sänker volymen på vattnet i början och lägg in fiskmåsar i början också!
2:05 ligger nånting i bakgrunden jag gillar att höra, nån slags sublima stråkar...

Ohoj, din gamle seglare! Jodå, vattendomstolen godkände sänkningen och det kommer ske när teknikerna är tillbaka i verkligheten.  ;)

Tack för lyssning och feedback!  :)


Satie. ja, lite. riktigt snyggt.  gillar den som en dag vid havet. vackert väder, kanske lite åt sensommaren. löven börjar bli lite gulna, vassen lika så. eftertanke. vemod inför hösten. Moln tornar upp sig vid horisonten. Allt är bra, men kanske inte om en stund?

fångar nuet på ett sätt.

Skulle tänka mig ett riktigt ösigt molligt hotfullt parti, kanske en kuling som ställer till det....och sedan tillbaks till den skäna meditativa stämningen.


gillar dualiteten. underbart stycke detta. för att ge dualiteten en liten stänkare, så kanske lite hård vind i slutet...precis innan de lugnare svallen igen?

/han som ALDRIG kan låta blir att tycka att något kan ändras oavsett hur bra det är

Tack EMU för kommentar och återkoppling!  :)

Ska tänka igenom dina förslag och se vad jag vill/kan göra.  ;)

Tack J.T...du skänker ro..mycket kontemplativt :wub:

Men, men...EMU kanske har en poäng i att kontrastera..lite mot slutet..nån liten vindil..kanske t o m kuling..för att sen återgå till lugnet..?

Hur som helst..underbart :P

/Marr


Tack Marr!  :)

Du får gå ner på bryggan, sätta på dig lurarna och njuta!  ;) Då får du nog vindilen alldeles på köpet...  B)




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
FUSK!

:lol:

stormen skall ligga på mp3an :D:D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


jay thomas

  • Gäst
Emu, you bet!
Nu har jag dock lyssnat på låten och läst era kommentarer, så här kommer den nya versionen. Hoppas att den faller er i smaken.

Ugglarp_by_the_sea-11


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
klockers. håller på att oralt förorena en låt här bara. när jag förstört den återkommer jag med kommentarer :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det blev ju kanon..med ett mås-crescendo i vindilen där vid 3:09.och framåt..kan det vara krabborna månde som orsakar detta?*s*

Jättebra kontrast som höjde ytterligare, tack för den oxå :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Så. nu är det andra låten totalsabbad och jag har lyssnat.


Gillar verkligen detta nu. Som sommarboende på en ö tänkte jag att måsarna brykar tystna snabbt när regnet komme....men vi får väl nästan anse det vara en petitess?



verkligen bra. denna sparar jag.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


jay thomas

  • Gäst
Det blev ju kanon..med ett mås-crescendo i vindilen där vid 3:09.och framåt..kan det vara krabborna månde som orsakar detta?*s*

Jättebra kontrast som höjde ytterligare, tack för den oxå :P

/Marr

Tack Marr!  :) Kul att måsarna siktade rätt!  ;) (barfota i "krabblik" gör ont...)

Så. nu är det andra låten totalsabbad och jag har lyssnat.


Gillar verkligen detta nu. Som sommarboende på en ö tänkte jag att måsarna brykar tystna snabbt när regnet komme....men vi får väl nästan anse det vara en petitess?



verkligen bra. denna sparar jag.

Tack Emulator, din ord glädjer mig!  :)

Vi såg till att måsarna fick paraplyer, annars har du rätt...  ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men nu har den här blivit riktigt vacker! Di där fåglarne känner jag igen och de passar väldigt bra in i helheten. Skönt Jay Thomas! Nice that you are back!

PS. Men bli inte för produktiv. Kom ihåg att umgås med familjen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou sjömannen!

Nu är det sommarglans för hela slanten, alla ingredienser har du fångat upp och mixen i balans!
Snyggt jobb JT! Låter väldigt färdigt i mina öron nu :)



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


jay thomas

  • Gäst
Men nu har den här blivit riktigt vacker! Di där fåglarne känner jag igen och de passar väldigt bra in i helheten. Skönt Jay Thomas! Nice that you are back!

PS. Men bli inte för produktiv. Kom ihåg att umgås med familjen!


Tack Max!  :)
Fåglarne är faktiskt både skratt- och fiskmås och det är de "vanliga" utan nya!  ;)

Tjou sjömannen!

Nu är det sommarglans för hela slanten, alla ingredienser har du fångat upp och mixen i balans!
Snyggt jobb JT! Låter väldigt färdigt i mina öron nu :)



h.  johan

Tack Johan!  :) Den ska fixas en gång till, sedan är den klar att läggas till handlingarna.


jay thomas

  • Gäst
Det visade också att regnet kom...

Ugglarp_by_the_sea-18

Lurar lite, men bara lite på att lägga en nylonakke i den allra första pianodelen men jag har inte bestämt mig än.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Lite strukturlöst kanske annars en riktigt skön sommarlåt du har snickrat ihop JT! :)
Jag beundrar dig för din leklust att komponera fram låtar så här på löpande band beundransvärt verkligen. B)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Oj så vackert det här blev när det blev "klart"..Jag tycker inte att du skall göra nåt mer i denna - sommar feeling så det skriker om det!
När regnet kom in så tittade jag ut,för en bråkdel av en sekund så trodde jag att det spö regnade ute.. :)
Det gör det dess bättre inte.Vi har åska i luften och värmen börjar smyga sig på här på mina breddgrader..

Kanon låt detta JT,och med mycke feeling i liret!

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Lite strukturlöst kanske annars en riktigt skön sommarlåt du har snickrat ihop JT! :)
Jag beundrar dig för din leklust att komponera fram låtar så här på löpande band beundransvärt verkligen. B)

Tack Peo!  :) Strukturlöst har kommit upp förut och mitt svar blir samma, det är en ljudstämning mer än en ababcabab-låt.  ;)

Tjena.
Oj så vackert det här blev när det blev "klart"..Jag tycker inte att du skall göra nåt mer i denna - sommar feeling så det skriker om det!
När regnet kom in så tittade jag ut,för en bråkdel av en sekund så trodde jag att det spö regnade ute.. :)
Det gör det dess bättre inte.Vi har åska i luften och värmen börjar smyga sig på här på mina breddgrader..

Kanon låt detta JT,och med mycke feeling i liret!

Mvh
Micael

Kalastack Micael!  :) De flesta av bakgrundsljuden kommer från www.ljudo.com, väldigt användbara. Fåglarna undantagna, även om det förekommer på ljudo också.

BTW här är det också kanonfuktigt, kanske riktig åska på G.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja, vad kan man säga? Sommar!
Otroligt vackert och rogivande. Den sparar jag!
Plinkar på en låt...


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Lite strukturlöst kanske annars en riktigt skön sommarlåt du har snickrat ihop JT! :)
Jag beundrar dig för din leklust att komponera fram låtar så här på löpande band beundransvärt verkligen. B)

Tack Peo!  :) Strukturlöst har kommit upp förut och mitt svar blir samma, det är en ljudstämning mer än en ababcabab-låt.  ;)

Ja jag vet JT är nog lite så med mina låtar med! :D