Kontrollrummet

Cykeln - Grädde på moset

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Grädde på moset
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Allsång på Skansen
LÅTLÄNGD: 3.40
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2006/2008
FORMAT: mp3

Ett försök att hämta över gamla inspelningar i midi

14/7 - version 2 - skruvningar på sångreverb, mer congas i refrängerna och lite annat pill

Grädde på moset
Stefan Olsson, 2006-07-18


Du som söker snåla på det mesta
och alltid äter sylten från i fjol
Du som alltid väntat trogen -
frukten den ska ätas mogen
och ta en liten rast när det blir sol

Du som går på mödosamma vägar
och som slåss mot kvarnar varje dag
Livet måste va nåt mera
Detta tycker jag med flera
Kanske vill du höra mitt förslag

Det ska va grädde på moset - Både du och jag
har en plats i solen, gäller natt som dag
Grädde på moset, ta en stor portion
Livet är en högvinst, minst en million

Du som tycker tiden aldrig räcker
och att städning kommer före lek
Lite skit kan inte skada
Ta varenda chans att bada
Och tiden är så tyst under en ek

Den är som grädde på moset …



« Senast ändrad: 14.07.2008, 22:36:15 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön, blivande(?) allsångsklassiker med medryckande melodi och text. Grus-i-dojjan-feel gör den tidlös. Bra framförd sång med inlevelse. Snygg mix men lite ojämn. Sången hamnar för långt bak på slutet, särskilt när virveltrumman(?) kommer in.  Kanske mer bom-klisch, bom-klisch från rytmsektionen à la Magnells En vän i viken?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Ja, du lirar många olika stilar du. Hehe, kul. Får lite Robert Broberg känsla av denna.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Stefan.
Missade nästan denna..Thanx freddy..

Dina fyndiga texter gör sig bäst så här.Sparsamt arr,som manar till lite eftertanke via texten..
Stress och sånt i semester tider kan ju förstöra en hel sommar eller en relation..Lev här och nu,i morgon kan det vara försent är en bra paroll som fler borde anamma.Du sätter spiken klockrent med texten här,mycket fyndigt.

Stor visförfattare du Stefan med framtiden för dig.Alltid bra och fyndiga texter till dina alster.
Sånt här borde gå på radion!

Mvh
Micael


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag tycker detta fungerar rätt bra men jag har en spontan invändning.
Jag tycker att sången och rytmsektionen (bas, trummor) skall byta plats
i ljudbilden. När jag lyssnar nu så får jag hela tiden känslan av att sitta
bakom scen och lyssna. Trummisen och bassisten står alldeles nära mig
och borta på andra sidan scenen står sångaren och sjunger.
Jag vill ha sångaren nära mig och rytmsektionen bakom honom.

Fixa med nivåer på reverb och volymreglar.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mr Olsson!

Verkligt kunnigt gjort detta, både arr o text.
Basen har kanske onödigt häftig attack och så saknar jag väldigt dom tusen stämmor som måste komma med i det skitsnygga choruset!
Annar är detta en låt man blir glad av att höra!

Så  Stefan.... stämmorna...stämmorna.... "Det ska va grädde på moset"   SÅ BLIR DET HÄÄRLIGT! :wub:

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
equality 
"allsångsklassiker" - tack för det! Grus-i-dojjan ja - men vill också ha lite 50-tals känsla.
Ok ska kolla sångvolym och Magnell. Tack!

freddy
Robert Broberg - tar det positivt - tack!

Harmonica mike
Kul att du gillar texten.
På radion - ja det vore nåt att drömma om!
Framtiden för mej - nu var du riktigt snäll - det mesta av den ligger nog bakom mej :D
Tack för lyssning och positiva kommentarer!

Stolle
Tack för skapra öron och tips på förbättringar. Självklart ska sångaren vara längst fram - har försökt få just detta men tydligen inte lyckats så bra. Får lyssna igen när jag kommer hem. Reverb och volym var det.

mahan
Stämmer att basen på några ställen har för mycket attack - ska se om det går att åtgärda.
och stämmor - du har så rätt så!
Men en allsång bör ju framföras, om inte av alla, så flera än en -
så om det finns någon/ra som vill lägga stämmor  :unsure: så skulle det vara s-kul!
Om intresse finns får jag hitta någon lösning på vart man kan skicka stäm-filerna
« Senast ändrad: 08.07.2008, 11:25:26 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
snyggt.
najs text!
http://web.me.com/julle128


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo det är en bra låt. Jag har också reservationer kring sångljudet. Jag tycker inte alls att din röst kommer till sin rätt med det där plåtliga reverbet. Ta bort det och gör rummet mer naturligt. Försök också få fram lite mer botten i sångljudet så man plockar fram de nedre "undertonerna" i rösten.
Trummorna känns lite torra. Jag funderar kring rytmiken om den är gjord på mest optimala sätt. Det är t e x fräckt med bongo trummorna på slutet där. Undrar om de inte kunde ligga med lite längre.
För att skjutsa slutet mot lite mer klimax så sklulle jag absolut slänga in lite körer på de sista refrängerna.  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jo det är en bra låt. Jag har också reservationer kring sångljudet. Jag tycker inte alls att din röst kommer till sin rätt med det där plåtliga reverbet. Ta bort det och gör rummet mer naturligt. Försök också få fram lite mer botten i sångljudet så man plockar fram de nedre "undertonerna" i rösten.
Trummorna känns lite torra. Jag funderar kring rytmiken om den är gjord på mest optimala sätt. Det är t e x fräckt med bongo trummorna på slutet där. Undrar om de inte kunde ligga med lite längre.
För att skjutsa slutet mot lite mer klimax så sklulle jag absolut slänga in lite körer på de sista refrängerna.  :)

Håller med här. angående sången kan du testa att skära över 6 Khz lite för att mjuka till det lite, sedan höja försiktigt nånstans runt 3-4 Khz, där massa karaktär sitter, samt runt 2-400Hz där lite djup finns.

Angående reverbet så bör även det mjukas upp lite. låter ganska kallt nu. ett alternativ kan ju vavra att ha eqn efter reverbet i signalkedjan och på så sätt kunna mjuka upp allt.

fyndig text :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil

Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Bra text, bättre lite skit i hörnorna än ett rent helvete :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lådan
Kul - tack!

egghuvud
Tack för observanta öron och synpunkter
Har pillat med reverb, försökt få sången mer i förgrunden och lagt lite congas redan från första refrängen
Dessvärre har jag inte fått in några hugade körmedlemmar - det får bli nästa steg

emu
ok -har försökt skära och höja enligt anvisningar - vet dock inte om jag skruvat åt något bättre?
Tack för alla tips - de behövs eftersom jag i brist på kunskaper mest går på känn.

bow35
Exakt  :D

flabb
Kul att du gillar texten

Samtliga
Tack för att ni lyssnar, tycker till och kommer med kreativa förslag till förbättringar -
Ny version i trådhuvudet
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten