Kontrollrummet

typ Enya eller etno - Henrik Larsson Bauman

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Hej nu är jag här igen. Nu med en idé och efterlysning. Har fortsatt med min konstiga sång och ibland fått en del kommentarer. Och jag har tagit fasta vid att många accepterar min röst men tycker att min musik är "tunn". Och någon kom med idéen att göra något i stil med Enya eller etno. Alltså att man brassar på med en massa instrument (från synthen t.ex.). Är det nå'n som har lust att sammarbeta? Synth, jag vet att du remixade en av mina verk och la på synth. Men skulle det inte bli bättre om man gjorde nå't ihop från scratch?

Här är två smakprov på hur jag låter om man inte vet det.

LÅTNAMN:            Gitano
ARTIST/GRUPP:     Henrik
GENRE:                ja du...
LÅTLÄNGD:           kort     
PRODUCENT:         Henrik
INSPELNINGSÅR:    2008
FORMAT:              mp3
http://www.henriklarssonbauman.com/musik/gitano.mp3

LÅTNAMN:            Hanna
ARTIST/GRUPP:     Henrik
GENRE:                Transadental
LÅTLÄNGD:           medium     
PRODUCENT:         Henrik
INSPELNINGSÅR:    2005
FORMAT:              mp3
http://www.henriklarssonbauman.com/musik/hanna.mp3
« Senast ändrad: 07.08.2008, 11:01:07 by bow35 »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Bow35!

Är just på väg på jobb, så hinner inte lyssna just nu.
Men tycker du kunde lägga upp så  att det blir en låt per tråd, mycket lättare att följa diskusionen både för dig och oss andra åxå! :)

Återkommer senare!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar bara på hanna. Ja, vad säger man... Lustig sång, kul ackompanjemang, funkar kanske på fyllan... Cool musikstil i vilket fall ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
med denna rösten vore det ju kul att testa ett samarbete, men ligger lite fel i tid för mig. med dina intentioner skulle jag helt klart rekommenderar Jay THomas. Ni kunde göra guld ihop :) (lyssnat på första)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


jay thomas

  • Gäst
Lyssnat på bägge och tycker du har skapat något väldigt suggestivt i bägge.  :)

Gillar Hanna tokskarpt, även om inspelningen i sig är lite lo-fi. Gitano är lite mer naken men jag tycker att den växer ju längre den går.

Jag kommer på mig själv med att lägga lite ödsliga syntklanger på låtarna (i musikhuvudet), är det ok om jag vid tillfälle "mekar" med både Gitano och Hanna?


freddy

  • Gäst
Jag kan tänka mig din röst i ett etno-filmmusik-stycke. Jag gör lite  filmmusik-aktiga prylar och om du är intresserad så kan jag skicka något du kan få prova på framöver. Hör av dig via PM i sådant fall.

Rock oN!


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Citera
är det ok om jag vid tillfälle "mekar" med både Gitano och Hanna?

Ja det vore kul.



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Henrik!

Lyssnar på Gitano nu som ohjälpligt för mig upp på den lappländska tundran. Snygg jojk som kunde kompas med en typisk "lapptrumma", den heter visst nåt speciellt men får inte tummen på det nu. Väldigt personlig utförande, ingen överlopps tid satt på mix inbandning eller mix, som sagt lite trolltrumma på detta adderat med ett krispigt  sound från en öppen eld så gör den sitt! :)



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Är djävligt sugen på att skaffa mig en djembi. Har provat en som låter suveränt men vet inte om ägaren vill sälja.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Vill bara tillägga att jag uppskattar och är tacksam för tonen på detta forum. Vissa ställen får man höra en hel del skit om man kommer med nå't udda.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vill bara tillägga att jag uppskattar och är tacksam för tonen på detta forum. Vissa ställen får man höra en hel del skit om man kommer med nå't udda.


....och vi uppskattar udda musik. bra mycket roligare och dessutom utvecklande för samtliga :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Henrik.

Tog mig friheten att lira lite på din låt..Mest för att ge Jay Thomas lite ideér,om ni gör nåt ihop av denna..Mycket snabbt lirat detta och utan metronom så det går nog inte att använda på en "färdig" version.Men det här hörde jag i din låt..

Lirade lite bas,egg som komp samt lite Hammond orgel och lite puk lir på keys..Skrålade in lite sång oxå..Kortade av låten ordentligt då den behöver ett vidare arr för att bli mer komplett.

Nåväl,så här låter det.

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
Kul HM! Lät ganska annorlunda mot mina ideer.  ;) Jag tycker att du har fått fram något bra där!  :)

Här kommer mitt första utkast till remix av gitano. Satsar i första hand på mäktig ödslighet och atonalitet.

Gitano Remix I


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kul HM! Lät ganska annorlunda mot mina ideer.  ;) Jag tycker att du har fått fram något bra där!  :)

Här kommer mitt första utkast till remix av gitano. Satsar i första hand på mäktig ödslighet och atonalitet.

Gitano Remix I

Thanx JT.

Din ide´på gitano prylen är inte heller så tokig..Nåväl,kul att göra nåt annat än den egna musiken..
Fast lite blues lyckades jag trycka in i "min" verre av "Hanna".. :D

Vi får se vad Henrik säger om våra ide´r.. :)

Mvh
Micael



Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Gillar framför allt Gitano med sin stämning. Hojta gärna till om ni behöver en tjejröst som komplement!
Hannah kan nog bli väldigt bra med lite jobb! HMike är helt rätt där, men Bows inspelning kanske måste göras om, för nu är det outhärdligt mycket brus!
Plinkar på en låt...


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Häftigt!

Jag tycker HMs version av Hanna är mycket bra. Basen gör mycket. Även det lilla ekot är bra. Gillar även när den extra rösten läggs på. Kunde varit mer pukor. Synd att den slutar så tvärt. Sen tycker jag att man kan klippa den allra första början (det första "håååå"), men ha kvar basen (alltså börja med basen) och komma in med första "hannaaa".

JTs version av Hanna är lite mindre övertygande. Gillar mycket "stråkarna" som kommer in nå'nstans i mitten. Och jag gillar epilogen. Gitano är lurig eftersom rytmen är en trea. Men jag tror det skulle bli häftigt att överrösta mitt benklapp med riktiga trummor.

Plinka, jag vet inte om jag fixar att göra en nyinspelning av Hanna. Det var en improvisation jag gjorde en dag 2005.
« Senast ändrad: 12.07.2008, 15:08:19 by bow35 »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Hendrik. Kul att du gillade mitt bidrag på Hanna.dessvärre så har jag dåligt med tid för att göra den klar.. Det hade varit kul om nån annan hade hakat på,och gjort arret klart,så hade jag kunnat lägga lite soloräkor då tillfälle ges..
Mvh MICAEL


jay thomas

  • Gäst
OK, "can't win them all". Tyckte att det var kul att göra någonting i vilket fall.  :)


freddy

  • Gäst
Häftigt!

Jag tycker HMs version av Hanna är mycket bra. Basen gör mycket. Även det lilla ekot är bra. Gillar även när den extra rösten läggs på. Kunde varit mer pukor. Synd att den slutar så tvärt. Sen tycker jag att man kan klippa den allra första början (det första "håååå"), men ha kvar basen (alltså börja med basen) och komma in med första "hannaaa".

JTs version av Hanna är lite mindre övertygande. Gillar mycket "stråkarna" som kommer in nå'nstans i mitten. Och jag gillar epilogen. Gitano är lurig eftersom rytmen är en trea. Men jag tror det skulle bli häftigt att överrösta mitt benklapp med riktiga trummor.

Plinka, jag vet inte om jag fixar att göra en nyinspelning av Hanna. Det var en improvisation jag gjorde en dag 2005.

Testade jamma lite till början på Gitano nyss: [mp3=200,20,0,center]http://hem.bredband.net/alfoto/gitano.mp3[/mp3]

Rock on! :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Häftigt!

Jag tycker HMs version av Hanna är mycket bra. Basen gör mycket. Även det lilla ekot är bra. Gillar även när den extra rösten läggs på. Kunde varit mer pukor. Synd att den slutar så tvärt. Sen tycker jag att man kan klippa den allra första början (det första "håååå"), men ha kvar basen (alltså börja med basen) och komma in med första "hannaaa".

JTs version av Hanna är lite mindre övertygande. Gillar mycket "stråkarna" som kommer in nå'nstans i mitten. Och jag gillar epilogen. Gitano är lurig eftersom rytmen är en trea. Men jag tror det skulle bli häftigt att överrösta mitt benklapp med riktiga trummor.

Plinka, jag vet inte om jag fixar att göra en nyinspelning av Hanna. Det var en improvisation jag gjorde en dag 2005.

Testade jamma lite till början på Gitano nyss: [mp3=200,20,0,center]http://hem.bredband.net/alfoto/gitano.mp3[/mp3]

Rock on! :)

Låter j-ligt läckert detta - skönt lite Tibetanskt, höga berg
men vad är en gitano - låter som något man vill ha
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hej Henrik.

Tog mig friheten att lira lite på din låt..Mest för att ge Jay Thomas lite ideér,om ni gör nåt ihop av denna..Mycket snabbt lirat detta och utan metronom så det går nog inte att använda på en "färdig" version.Men det här hörde jag i din låt..

Lirade lite bas,egg som komp samt lite Hammond orgel och lite puk lir på keys..Skrålade in lite sång oxå..Kortade av låten ordentligt då den behöver ett vidare arr för att bli mer komplett.

Nåväl,så här låter det.

Mvh

Micael

Snyggt HM - låter s-bra detta. Både ditt spel och din stämma lyfter låten - kul att höra hur en låt förändras genom andra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Citera
OK, "can't win them all". Tyckte att det var kul att göra någonting i vilket fall.
Tror inte slaget är förlorat än. Om du har ork och lust, testa mer med "stråkarna" där i mitten av stycket.

Citera
men vad är en gitano - låter som något man vill ha
Gitano är zigenare på spanska. Utalas Chitano (som i tyska ach).

Freddy, jag kan tänka mig ditt stycke komma upp till nå'n rofyld scen i en film.


freddy

  • Gäst
Freddy, jag kan tänka mig ditt stycke komma upp till nå'n rofyld scen i en film.

kul, ja det var väl lite tanken. Om du kan spela in något till metronom framöver så skulle jag kunna göra något mer invecklat :) Rock oN!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Härligt bidrag Freddy på gitano!

Visst finns det potencial i dessa korta improviserade strofer.Synd att ingen ger sig på "Hanna" förutom jag,,Hittade inte JT:s version av den..?

Jag ger Hanna en chans till när jag återvänder från urskogen(stugan) Henrik,det finns nåt i det jag gjorde och jag donar lite till på nån vecka..Jag "Hörde" en övertons flöjt som klagade högt i går kväll till denna  :) Hang in there mate.

Mvh
Micael


jay thomas

  • Gäst
...
Visst finns det potencial i dessa korta improviserade strofer.Synd att ingen ger sig på "Hanna" förutom jag,,Hittade inte JT:s version av den..?

...
Mvh
Micael

Micael, inte så konstigt då du redan hade gjort en "bättre" version än jag hade tänkt.  ;)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Hej bowan!
Det här kan bli intressant för du har en speciell musikstil som passar ibland, för den typen av musik en annan gör eller kanske he he försöker göra
med olika bra resultat. ;)
Kul att lyssna in remixarna av dina låtar.
Min var ju så här sist.
[mp3=200,20,0,center]http://www.bahnhof.se/wb492913/mix_gitano.mp3[/mp3]


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Tjena Synth!
Kul att du lägger upp din version av Gitano. Den är bra. Men det kanske händer lite för lite. Här är några ideér: Man kan klippa ut de mest övertygande snuttarna av sången (t.ex början innan benklappet börjar och slutet med den mörka rösten och kanske nå't mer.) och sen göra en version med lite mer action. Det behöver ju inte vara sång hela tiden. (Är jag kanske lite otålig idag?)
« Senast ändrad: 14.07.2008, 12:51:29 by bow35 »