Kontrollrummet

Crumble Zone - Slow down a bit

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
LÅTNAMN: Slow down a bit
ARTIST/GRUPP: Crumble Zone
GENRE: Soft pop/rock
LÅTLÄNGD: 4.44
KOMPOSITÖR: Fredrik J
PRODUCENT: Fredrik J
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Tycker denna är hyfsat klar nu.. eller? Kommentarer uppskattas.
blargh


Utloggad tsmalmbe

Sången är lite osäker, förstår att du söker en viss stämning, men kanske det borde filas lite på det? Nu är sången väldigt ojämn - för dynamisk, den faller bakom orkestern alltför ofta.

Trummorna har trevligt akustiskt sound. Virveln lät lite pyton förrän man blev van med den.

Snygg refräng, där sitter sången just som den skall.

Bra spelat också, ofta låter såna här skrammelgitarrer falska hur man än stämmer, men nu är det stämningsfullt.

Ljudbilden är avslappnad, det finns inget som stör mig när jag lyssnar. Inget pumpande, trots att det är ganska limiterat material. Enda jag kan tänka mig är att körpartierna skulle panoreras ut, framförallt i slutet blir det lite crowded i mitten av mixen.

Men redan sån som den är nu blir den här sparad!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Lyzznar nu....
Har inte hört tidigare version eller kanske du  int har get ut den...
Men ok, Låten e skön men på nåt sätt tycker jag att du kunde göra det som låten säger: Slow it down a little bit. Blir lite neurotisk när man lyssnar. Sången med stämmor är mäktig! Versens sång kanske lite svag (menar volymen ;))

Strong låt, men varva ner den lite, så blir den ännu strongare! :)

Good work


h.  mahan

EDIT: Efter att ha lyssnat 4 ggr tar jag tillbaka kommenten om sångstyrkan i versen. den e nog i nog balans :)
« Senast ändrad: 29.03.2007, 20:26:06 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Fick genast Christian Kjellvander, Lisa Miskovsky country/rock + singer/songwriter stämmningen. Lät riktigt bra.

Jag tycker att leadsången inte riktigt smälter in i resten av ljudbilden. Den känns nästan lite för nära. Kan inte sätta fingret på det lite mer reverb eller en minimal sänkning eller kanske bara en liten justering med eq eller kompressor. Basen och kaggen skulle gärna, i mina öron, få höjas lite. För att få ännu lite mer driv. Basen kanske, jag är inte säker, lite dov. /edit/Undrar om inte den basiga sången och basen krockar ibland. På vissa partier under versen så känns det tokbasigt. Vet inte om det är mina monitorer. Du kan ju kolla, och eq:a till det så att dom inte "krockar" om du orkar./edit/

Men låten är riktigt bra och jag gillar hur du har arrangerat den. Den flyter på helt naturligt. Så rent melodi och arrangemangsmässigt så tycker jag att den är klockren och helt klar. Gillar den skorriga slutstämman, den är helgjuten. Den här åker in i Crumble Zone-mappen.
« Senast ändrad: 29.03.2007, 20:31:57 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Oj en ny av fidden...alltid lika spännande....ibland träffar de mig...ibland missar de totalt.
Lyssnar senare ikväll....


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Faan vad bra låt...gillar Winnerbäck och detta var inte helt olikt honom, Linköpingsrock helt enkelt.

Du har bara gjort en som bättre och det är Norrland.
Men rösten ligger helt fel frekvensmässigt. Grunden är snyggt men krockar med sången, och melodin är lite "dödande på sina ställen".

Vet inte vad som skulle låta bäst, göra hål för rösten i backgrunden eller lyfta upp den frekvensmässigt.
Prova dig fram, detta kan bli en hit.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Haha kul att följa din utveckling, hur du provar nya instrument och kommer vidare i ditt sound :)

Tycker gitarrplinket på ett snyggt sätt svarar upp mot sången i versen. Munspelet är också lagom mycket och skönt.

Ganska medryckande låt. Inte den självklaraste och klatschigaste refrängen kanske men här handlar det om helhet och att uppnå en härlig känsla.
Det lyckas du med som vanligt. Bra jobb!

Rent mixmässigt så saknar jag lite tryck i basen, det blir mycket mellanregister.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Tsmalmbe: Jag håller med om att sången är det som borde fixas till, men jag vill ha den softa känslan i versen. Det är främst sura toner och fel i texten som jag vill fixa. Körerna är lite panorerade, men kan nog dras ut lite mer dom också har du nog rätt i.

Mahan: Tanken var kanske från början att ha lite mer tufftufftuffigt trumkomp och att det skulle vara lite softare, men sen gled det åt detta hållet, och jag gillar det. Den neurotiska känslan kanske sprider sig från mitt psyke. ;)
Ser det som ett gott betyg att du lyssnade 4 ggr :)

Bone: Kul med kjellvander och miskovsky-vibbar. Försökte tänka mer zelmani när jag arrangerade, men det blev nog för mycket instrument och reverb för att pricka rätt. Ska försöka pilla lite eq, vet inte riktigt hur jag ska separera bas och sång bara... kanske skära mid på basen? för visst ska det väl vara lite botten kvar i sången?

Zyan: Vilken tur att jag inte gjorde realitet av min plan att göra den på svenska, då hade det nog blivit för mycket winnerbäck av det :). Kul att du gillar den, ska titta på sången och se om det inte går att separera den från basen. Eller om det kanske kan vara pianot som också är med och stjäl.

Stajo: Kul att du nämner det där med gitarrplinket, för det är det jag är mest nöjd med faktiskt. Och refrängen lade jag till ganska sent, eftersom det kändes som att det behövdes en. Från början gick det bara runt runt runt i versen.

Tackar för svaren. Tolkar det som att en rungande majoritet vill att jag städar upp i mellanregistret. Ska göra mitt bästa, kommer börja med att smala av pianot lite och skära i basens mid, så får vi se om det behövs ytterligare åtgärder :)
blargh


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Härligt driv i denna. Mer närhet i sången hade inte skadat, eftersom texterna brukar betyda mycket för kompositören i denna typ av musik??!!?? Jag tycker inte den går fram tillräckligt i alla fall. Bra arr, brukar inte gilla "Bob Dylan-munspel" men tycker det funkar bra här. Lite mer dynamik också för att öka kontrasterna till refrängerna som blir aningen anonyma annars. Tex. bort med nåt piano och nån gitarr här och där för att öka trycket i reffarna.

Slutet är väldigt bra, när intensiteten ökas.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite winerbäck så där misförstådd o rödhårig så man diggar med foten men kroppen tror inte på det riktigt...
bra utfört lite grummlig mörkröst men man har liksom hört det så himla många gånger. jag fattar o jag har känt det, letts move on...
ta bort lite halv två ligg trubadur känslan så tror jag dig på riktigtigt...
med ytterst förstående hölsningar    ynot
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag gillar abolut detta rent musikfilosofiskt :) Känslosamt, melankolistkt....bra så långt.

Utfårandemäsigt är det bitvis lysande, gillar gitarrplonk och trudiluttandet. Trummorna fungerear, kanskte floffig virvel men annars helt ok.l

Saknar lite drag i refränger, men å andra sidan uttrycker man kanske detta lugna bäst med att INTE ha en muffig refräng.


Snygga stämmor.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Lägger in lite text till werner :)

Things turned
Have you left me out your prayers?
It's been a while
and we're like strangers

Blood is thick
and mine is barely moving
you picked
the ones who were improving

I feel lonely
Have you left me out your dreams?
Please hold me
So I remember how it feels

Please remind me
Self destruction is growing strong
Please feel me
I cant feel anything on my own

And now my time is running out
and you're joining it
Slow down a bit
I could really do without this running
Slow down a bit

Things turned
And you've left me out your plan
It's about time I was banned

I've been thanking for nothing
uptil 10 years ago
I've searched for a darling
but no...

And now the time is running out
and you're joining it
Slow down a bit
I could really do without this running
Slow down a bit
blargh


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Bone: Kul med kjellvander och miskovsky-vibbar. Försökte tänka mer zelmani när jag arrangerade, men det blev nog för mycket instrument och reverb för att pricka rätt. Ska försöka pilla lite eq, vet inte riktigt hur jag ska separera bas och sång bara... kanske skära mid på basen? för visst ska det väl vara lite botten kvar i sången?
Jag vet inte. Personligen så tror jag att du kan skära basen rätt hårt på sången istället. Tror ändå att närvaron kommer att var där. Jag skulle nog testa att skära basen på sången och på basen. Kan du höja basen lite eller komprimera den så den hörs mer.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


DåligtGehör

  • Gäst
lite winerbäck så där misförstådd o rödhårig så man diggar med foten men kroppen tror inte på det riktigt...
bra utfört lite grummlig mörkröst men man har liksom hört det så himla många gånger. jag fattar o jag har känt det, letts move on...
ta bort lite halv två ligg trubadur känslan så tror jag dig på riktigtigt...
med ytterst förstående hölsningar    ynot

Fast jag har inte lyssnat på winerbrödet eller de andra rödhåriga. Jag kommer från en 5 år lång vandring med klassisk musik, tillbaka in i jazzen utan att passera gå. Fast jag är bara en och alla andra är så många  :mellow:

Men jag gillar röstens darr (tills jag hör winerbrödet). Skulle nog däremot önskat softare trummor men det har du redan motiverat så då säger jag inget. Känner som mahan att det är lite stressat men det har du förklarat så det säger jag inget om... då det på samma gång väcker en känsla och det är bra. Musik skall inte bara vara gossegott puder i stjärten.

Bra!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena fidden.
Skönt gung i denna.Munspels liret..nja..Vill du så kan jag bjuda på några räkor..Tycker att låten förtjänar lite bättre munspels sväng.

Bra mixat å arrat,å en bra låt som sagt.

Mvh
Micael


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Till att börja med är detta en bra låt och mixen är fullt duglig.

* Känns oerhört roligt att höra dig sjunga på engelska. Sången är varm och skön, men den ligger lite väl ovanpå den annars förhållandevis naturliga ljudbilden. Tycker dessutom att sången svajjar lite, som om du använt för lite kompressor, eller haft lite trubbel med nivåerna. Dock gör detta faktiskt inte så mycket, tycker det är skönt att få anstränga sig lite för att få höra sången (men men...). Snyggt i slutet när du går upp en oktav och körerna kommer in. Även texten är tilltalande och känns lagom pretantiös utan att ta i för mycket.

* Munspelet får gärna vara sådär "indie-low-fi-simpelt" som det är nu, här behövs inga räkor inte ;),härliga gitarrslingor och skönt trumgung är det också. Basen duckar bra mot baskaggen. Dock tycker jag tamburinen sticker lite för mycket i öronen, men det kan vara jag som är för känslig.

* Detta hör jag gärna fler gånger. Det enda som egentligen stör mig är sången som inte riktigt flyter in o ljudbilden. 

Hur som helst, bra låt och snyggt jobbat.
« Senast ändrad: 30.03.2007, 21:35:23 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Min lyssning säger mig att inget mer behöver göras.

Denna ligger i helt rätt subforum! 'Nuff said.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Öppet och fint men i min nuvarande lyssning (hörlurar) kan jag bara kritisera att basen är lite svag - och då betänker jag att mina lurar brukar förstärka den en del. Trummorna låter lite matta men det är kanske det stuket du vill ha, alltså de hörs men det är inte myet tryck i dem. Annars låter det fint.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
"Upptempovemodspop!!"  :P Genren är inte min bag riktigt, men det här låter bra. Luftigt och fint.
Håller med om att sångljudet kan putsas på lite. Är inte helt säker på att det är mer närhet som behövs.. Kanske kan gå lika bra att skära lite botten på den. Och lite mer kompressor, eller så automatiserar du volymen där det behövs!

I det stora hela snyggt och kompetent, som allt jag har hört med dig!  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar detta och Zelmani tänker jag också på. Jag tycker du har kommit helt rätt i denna. Gillar växlingarna dur och moll
i ganska konventionella ackordgångar men du har skön timing och feeling i sången som gör att det höjer sig över plattityder.
Stämningsfullt, rent av vackert stundtals. Nånting gör att det skär sig när du sjunger på de lägsta tonerna i refrängen ("running"). Vet inte riktigt varför men kanske räcker att sänka hi-pass-tröskeln på eq:n om du nu händelsevis har en sådan på sången?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Ska be att få meddela att denna låt går alldeles utmärkt att hångla till också, vilket jag erfor igår kväll. Sånt är bra att veta!

Bra jobbat.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Ska be att få meddela att denna låt går alldeles utmärkt att hångla till också, vilket jag erfor igår kväll. Sånt är bra att veta!

Bra jobbat.

:) Då funkar den till allt
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Ska be att få meddela att denna låt går alldeles utmärkt att hångla till också, vilket jag erfor igår kväll. Sånt är bra att veta!

Bra jobbat.

Kul att nån får till det :D
Fast den borde väl vara en liten stämningsdödare med uppmaningen att sakta ner lite?
blargh