Kontrollrummet

equality - Farn

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Farn (nåt skall den ju heta)
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: pop-jazz?
LÅTLÄNGD: 2 min
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3 256 kbit/s ca 3,7 MB

Tycks inte komma nåt seriöst, skyller på vädret  :mellow:. Ännu en 2-minutersbagatell. Sällan jag använder den gamla Roland JV 1010 men nåt som skall jag tror skall föreställa en distad Strata fick tjänstgöra som synth. Är jag helt fel ute med pausmusik? Muzak? Hissmusik??

080706: Tar bort "låten" får ligga till sig i sumpen ett tag...
« Senast ändrad: 06.07.2008, 16:50:24 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Läckert tema – låter lite som ett tema ur någon av Galenskaparnas ordlösa sketcher -  ex Rulltrappan. Pausgympa?
Bra bas och piano
Men tyvärr är det mycket (skärande) överslag i ljudet – den distade Roland stratan?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Cykeln! Var kanske inte det bästa ljudvalet men gillade den lite dova disten, ungefär som en Wurlitzer. Drog ner volymen på den nu.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hm. favvis partiet är helt klart när du tar ner den lite, och det blir allvarsamt.

jag gillar jam. dock kan jag inte med om det är lite otajt. pianot känns inte sådär spot on alla gånger...förlåt en sur jävel :(

gillar ljuden dock. trummorna har du gjort riktigt bra. Jag vill ha en temposänkning och nån jazzig gitarr på detta.

och sång.


jag tror nämligen att det kan bli jättebra!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Härlig ljudkvalitet, bortsett att nåt som distar - ja, elpianot, nej synthen som ska likna en strata. (har redan kommenteras)
Skön jazzrock. Bra pianolir. Gillar den den upprepande tonen mellan ackordbytena i början. Svängigt o bra. Men "ofärdig" väl?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Emulatorn: Otight? Är den verkligen det??  :blink: Hade det varit för två år sedan hade det mycket väl kunnat stämma men jag skärpt till mig väldiga sedan dess. Vardå i såna fall? Tycker den skall vara upbeat. Sång, ja tack.  -_- :D  Hade några textfragment men det går så trögt. Kul att du anar potential och tack så jättemycket för ditt öra!

Tokai: Ofärdig? Visst är den det. Hjärnsläpp av mig att lägga den här men efter en massa pill kände jag mig "helt färdig" iaf.  :P  Har ändå sänkt stratasyntnivån. Kul att du gillar ennotsgrejen var lite rädd att den skulle tjatas ut. Thnx Tokai!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Emulatorn: Otight? Är den verkligen det??  :blink: Hade det varit för två år sedan hade det mycket väl kunnat stämma men jag skärpt till mig väldiga sedan dess. Vardå i såna fall? Tycker den skall vara upbeat. Sång, ja tack.  -_- :D  Hade några textfragment men det går så trögt. Kul att du anar potential och tack så jättemycket för ditt öra!

Tokai: Ofärdig? Visst är den det. Hjärnsläpp av mig att lägga den här men efter en massa pill kände jag mig "helt färdig" iaf.  :P  Har ändå sänkt stratasyntnivån. Kul att du gillar ennotsgrejen var lite rädd att den skulle tjatas ut. Thnx Tokai!  :)

tyckte det kändes otajt på ettan lixom, när alla toner skall bli ett ackord. jag kan ha fel. haft det förr. minns tex en gång jag troded jag va sugen på en vesuvio, men efter vi fått pizzorna visade det sig att polarns du chef såg mer aptitlig ut.

 :rolleyes:

vet inte. skall lyssna igen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :lol:  B)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!

Skönt lir på denna! Snygga, trallvänliga melodier. Hoppas att du kommer på något mer på den och kanske gör den lite längre! Den har ju som sagt potential.

Tack för musiken!

/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!

Detta svänger gott, men icke som det brukar dock.
Lyssnat några ggr nu, kanske problem i mixen, mycket som kämpar om utrymme och det blir lite trångt.
Snyggt pianorifferi, troligtvis hinner inte "straton" med i samma takt. Tror att basen äter mycket av ljudbilden, får inte riktigt tummen på, med nåt som tar all dynamik ur låten.
Usch va äckligt inlägg av mig, själva ideén e OK. "Allt e inte jazz som glimmar" kunde vara lite elakt sagt, men min kropp, stor som den är,  reagerar inte stort för detta.

Kom igen EQ, give it another shoooot, värt att göra ett kör till! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Leif: Tackar! Jo den skall nog vara längre med ett andrastick kanske. Kul att du tycker den kan utvecklas.
Johan: Inser dina invändningar och det är nog stratasynthen och pianot som krockar. Ta bort den och lägga på sång istället? Låten behöver ju då en självständig sångmelodi också och då kanske saker faller på plats. Syntspelet var dessutom en enda tagning. Jag tyckte inatt när jag höll på att det lät ok att synt och piano vävdes in varandra och att det blev ett flow men i dagens kranka ljus så... Frågan är vad man skall ha till solopartierna?  Kul att du gillar idéerna iaf och att ville lyssna och skrivna. Mycket värt!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Riktigt nice piano och bas där man hör lite strängrassel ibland.

Trummorna gillar jag inte alls. Hade hellre sett en beatig trummis till detta spelande stenhård halvtakt med lagom mycket öppen hihat.

Ibland landar du på ett rent durackord. Det blev lite väl borta bra men hemma bäst. Sov på hotell där istället. Gärna med skitiga lakan.





Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Bara en instickare, du skriver "Bagatell"....Varför?
Jag tcker det lät fint, men det iOm Rubriken så tar man det inte på allvar, finns det ngt värre än musik som ingen tycks stå för. Förlorar all mening då.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Wernborg: Jo det blev en del safande i ackordväg men sticket då? Ha, för en gångs skull var jag riktigt nöjd med trummorna!  :o :) Och de kan absolut inte spelas på annat sätt!  :angry: :D Skämtar bara men var hittar man en beatig trummis som spelar stenhård halvtakt med halvöppen highhat? Vill du spela på denna? Jag tar bort synten. Tack för comments!

Markus Broberg: Bagatell? Ja mer som kort instrumentalt stycke alltså. Beethovens Für Elise var också en bagatell.
Men då skrev han ju också timslånga symfonier, det gör inte jag. Jag står (och faller) för/med varenda 128-del i denna så finns det klagomål vill jag dessa signerade i tre exemplar helst dagtid.
Nejrå skämtar bara det finns väl musik man är mer och mindre seriös med och detta kan ändras under resans gång. Tack för bra synpunkter!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg: Jo det blev en del safande i ackordväg men sticket då? Ha, för en gångs skull var jag riktigt nöjd med trummorna!  :o :) Och de kan absolut inte spelas på annat sätt!  :angry: :D Skämtar bara men var hittar man en beatig trummis som spelar stenhård halvtakt med halvöppen highhat? Vill du spela på denna? Jag tar bort synten. Tack för comments!

Hihi. Hade varit kul. Maila över en trumlös version så donar jag lite. Tempo?


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
dra ner allt lite i tempo och kanske starta med det som nu är mellandelen som är kalas bra...lite för hurtigt som det nu är annars kalastema.../  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Skulle villa ha lite gitarr i denhär, och ett rent piano istället föd dedär synth(?) ljuden och lite mera volym på ride cymbalen


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Min känsla för sångmelodi då jag lyssnar på bagatellen är att det skulle passa med en innehållsfull text som i stort sett ligger på samma ton hela första svängen innan mellanpartiet och i nästa sväng efter mellanpartiet på en annan ton. Jag är dålig på teorin så min förklaring blir att första delen skulle texten hålla sig på D# om låten går i Cm. Andra svängen ligger texten på G.

Eller tänk på melodin till texten i "All along the watchtower" och applicera en snarlik eller mer meloton melodi med annan text i bagatellen. Jag tror på det.
"who feels that life is but a joke".

 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Wernborg: Kul! Tackars på förhand! Filerna kommer strax.
karl: Bra tips skall bolla lite med Wernis. Thnx!
SteveHarris: Elgura kanske? Förstått att mitt val av synthljud inte gillas i alla läger. Ridecymbalen? Ursäkta en trumdum men är det den med nitar? Tack för synp!
MaxB: Åh, All along the watchtower... Beatles hade släppt Stg pepper, Stones Beggar's Banquet (med Sympathy for the devil och Goddards underbara film om den plattas tillblivelse) och alla väntade på vad Dylan skulle komma med efter åratal av tystnad efter någon mystisk MC-olycka. Och så kommer han med John Wesley Harding! En minimalistisk för att inte säga asketisk platta med bibliska undertoner och den suverära Watchtower som Hendrix fick en hit med... där den medeltida symboliken skildrar vilket moras den enorma framgången hade försatt Dylan i.  :mellow: Am-G-F om och om igen. Tror det var den låten som fick mig att börja med barréackord faktiskt. Titellåten är j-ligt bra också. Var tvungen att få säga nåt om detta.
Vad kul att du har koll på harmonierna! Det kan nog funka att ligga kvar på samma ton där som du skriver och det var Tokai lite inne på också. Kan vara snyggt att byta ackord med samma ton i melodin, ostinato väl om skall svänga sig och svänga skall det väl göra. Fasen nu fick jag på Watchtower på hjärnan!

Härlig feedback! Tack alla!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Skönt organiskt sväng. Basen låter verkligen bra med sitt greppbrädesknarr. Pianot likaså. Trummorna låter också bra, men blir väl kanske lite enformiga i spelet.

Format och tempo då. Ja, varför inte? Jag tycker faktiskt låten är färdig så här. Den är fullt lyssningsbar som ett mellanstycke på en skiva - alla låtar behöver inte och ska inte vara fyraminuters "låtar", bagateller måste också få finnas.

Melodin associerar jag lite till "Anji". 
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Åh, All along the watchtower... Beatles hade släppt Stg pepper, Stones Beggar's Banquet (med Sympathy for the devil och Goddards underbara film om den plattas tillblivelse) och alla väntade på vad Dylan skulle komma med efter åratal av tystnad efter någon mystisk MC-olycka. Och så kommer han med John Wesley Harding! En minimalistisk för att inte säga asketisk platta med bibliska undertoner och den suverära Watchtower som Hendrix fick en hit med...

Tack för dom minnesbilderna! Fick mej tillbaks till sommaren -67 när jag andlöst hade kört Sgt Pepper ett antal hundra gånger på den gamla radiogrammofonen. På sensommaren var jag på Gröna Lund och där var Hendrix som startade sitt set med Sgt Peppers lonley hearts club band - och man blåstes liksom iväg! John Wesley Harding har jag en minnesbild av skivfodralet när den sattes upp i skyltfönstret i radio/skivaffären i Jakobsberg - tyckte det var så grått och tråkigt i jämförelse med allt annat som då gavs ut. (Men vilket superljud det är på den skivan och vad fylligt det är med tanke på att det bara är bas, Dylans git och trummor). Långt senare och mycket länge sen nu var jag tillbaks till den affären och inhandlade en Tascam 244 ...
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Rattlesnake: Schysst passning. Jo skulle mycket väl kunna tänka mig den funktionen du beskriver. Basen är en darling men tyvärr i Gigaformat vilket alltid bereder stora bekymmer då Gigastudio är världens mest instabila program och att det finns inget annat som läser gig-filer särskilt bra. Testar Samplelord nu och det inger visst hopp, verkar som det funkar skapligt. Halion och Kontakt gör definitivt inte det. Anji har jag nog inte hört på trettio år och var tvungen att leta upp den på Youtube, visst finns det likheter! Thnx Rs!
Cykeln:  För alla oss som var unga och musikintresserade då gav dessa år slutet på 60-talet outplånliga minnen. Sir Paul berättade att Hendrix plockade upp Sgt Pepper i sin repertoar i London bara något dygn efter det att skivan släppts. Han var tydligen och lyssnade på Hendrix på nån av Londons bluesklubbar. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
får väl erkänna att jag var lite tveksam i början...

Tycker nu att det är ett spännande sound, dock låter det lite grötigt för många spelar på samma plats liksom. Tror det hade blivit snyggt om du försöker få ut stratan mkt mer i sidorna, spela den två gånger och panorera ut? går det, eller stereobredda på något annat sätt. Gillar nog det lugnare partiet bäst, fast alla mina låtar går ju också väldigt långsammmt...

Gott
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bara så du vet Mikey,så har jag varit här och lyssnat..hinner inte skriva nåt nu..återkommer.

Mvh
Micael


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ja, jag vet inte vad jag skall säga... kortfilmsmusik kanske? Det är rätt skönt sound, lite lagom murkigt så där. Huvudtemat låter liite stressat, kanske otight som någon ovan mig sade. Men jag vet inte, det är inte något som direkt fastnar, kanske mer som bakgrundsmusik som sagt. Den distade synthstratan kan du nog mute:a utan att skämmas för det... :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
stajo, HM, Hellpig: Panorerade ut den först men det blev för starkt. Ja, ja den är alldeles för outvecklad så här för att den skall uppfattas som en färdig låt har jag förstått men tror mig ha lite idéer om sång osv för att det ska bli nåt vettigt. Skall fixa lite med tempo och något mer bryt så kanske...
Tack Staffan, HM, Hellpig för era säkra öron! Tar bort den nu det är bara dumt att ta serverplats för något som är så pass ofärdigt och idag är det innesittarväder vilket kan vara bra för underhåll av hemmastudion.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves