Kontrollrummet

Revalver MkII - hur bra står den sig mot Amplitube/GuitarRig?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chris

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Nuförtiden hör man ju nästan bara talas om Amplitube (2) eller GuitarRig (2) när det gäller förstärkarmodellering. Såg nu att Revalver finns i "ny" version (MkII). Kom ihåg att jag testade den äldre versionen för några år sen.

Jag lyssnade precis på demoljuden på Revalvers hemsida och det känns spontant som att dom lyckas mycket bra med hårt distade ljud. Framför allt "tjompet" som man får vid palm muting som jag tycker att mjukvara generellt är sämre på jämfört med att micka upp förstärkare. Detta är ju skitsvårt att säga nånting om genom att bara lyssna på demolåtar på hemsidan utan att spela genom pluggen själv.  :huh:

Är det nån som testat Revalver MkII mot dom andra pluggar och kan säga nåt om kvalitèn?


Utloggad tsmalmbe

Länk till ljuden/samplen?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Chris

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
 :P

Här :

http://www.alienconnections.com/products_revalverii_snippets.htm



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Framförallt är den mycket lättare att sköta. Den är väldigt logiskt uppbyggd och har ett smidigt och användbart gränssnitt. Ljuden och precis som du säger de distade ljuden har precis det rätta "klippet". Även de rena ljuden låter mycket förstärkarvänliga så att säga.

Jag tycker den står sig väldigt väl i förhållande till speciellt Guitarrig som mest är besvärlig med alla sina parametrar.Man nämner ofta amblitube och guitarrig i samma meninig trors att jag tycker de är två helt olika applikationer. Amplitube är ju hyfsat enkel att sköta medans däremot guitarrig har så saftiga ambitioner med alla möjligheter att rikta mikrofoner, byta mikrofoner, kabinett, förstärkare, effekter och alla andra parametrar att det blir en enda geggamoja av alltihop. 
Native instruments är ibland helt lysande och ibland så gör de saker alldeles för komplicerade och icke användarvänliga.  :)


Utloggad tsmalmbe

Som enkel, rakt-på-sak simulering ser jag simulanalog som bäst. Fancy? nej. Tusen möjligheter? Nej. Geggamoija? Nej. Tycker det är frustrerande med 1000 knobar och presets som låter o-t-r-o-l-i-g-t bra, men är helt odugliga i mixsituation.

Har aldrig testat revalvern.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Chris

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Läste en massa inlägg på forumet på Revalvers hemsida en stund igår. Folk där verkade helt lyriska över pluggen och jag kände mig tvungen att dra hem provversionen som finns på hemsidan.

Snabba intryck : mycket CPU-intensiv plugg (inte så konstigt kanske : bl.a. så görs all högtalarsimulering m.h.a. impulser vad jag förstod), och lite halvskumma namn på förstärkarna (dvs. inte alltid helt lätt att bygga ihop nåt man känner igen) men visst lät den bra, inget snack. Har nog aldrig varit med om nån simuleringsplugg där man bara kan slänga ihop förstärkare och högtalarlåda och det låter bra direkt, inget extra pillande behövdes. Vet inte hur jag ska beskriva det men det kändes levande på nåt vis.

Framförallt disten tyckte jag kändes (mer) äkta jämfört med andra pluggar. Ibland kan man ju känna det där lite "fissliga" ljudet när man drar på mycket dist (vet inte om det är högtalarsimuleringen som gör detta så bra eller om det är själva modelleringen) men jag tyckte inte att jag fick den känslan en enda gång när jag provade runt.  :huh:

Är det nån som känner sig manad att testa lite? Jag blir lite rädd för att det bara är mitt huvud som spelar mig ett spratt här  :lol:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nej som sagt var. Jag har också provkört den ett tag. Jag tycker att ljuden är mycket bra. Speciellt distarna som känns "levande" precis som du säger. Förstärkarna och modulerna som är placerade i rackform svarar på ett sätt som känns väldigt verkligt. Skall man säga något så påminner den lite om tonelab i det att (detta får ju stå för mig) det är svårt att få fram de där riktigt tunga digitala distmattorna. Riktigt rockiga ljud, Chrunch eller rena snygga förstärkarljud är mycket enkla att ratta fram.  :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag läste mina svar och såg att det såg ut som att jag inte tyckte att Revalvern inehöll finesser. Jag har provkört den lite mer nu efter diskussionen här.
Alla möjligheter finns ju här också, kabinetten, mikrofonerna, avstånd mellan mickrofon och högtalare. Tweakmöjligheterna är i stort sett oändliga.
Fördelen är att det är mer logiskt uppbyggt och lättöverskådligt i sin rackform. Jag tycker den här aplikationen är riktigt riktigt bra. Har inte testat Waves gitarrgrejsimojsappliktaion, men jag tycker nog att Revalvern sparkar stjärt på både Amplitube och Guitarrig.  :)



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ännu en ROCKAMP som lönar sig kolla, Alltså en plug från Nomad Factory Rock Amp Legends Lätt använd, inga skruvande till tusen, koppla o kör. Här kan du provlyzzna vilka sound den återger


    http://www.nomadfactory.com/products/rockamp/listen.html


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Jag har den äldre LE-versionen av revalver, den som följer med Sonar. Småtrevlig, Jag är junte världsmästare på att ratta ljud, men ett par av gitarrerna i låten nedan är lagda med revalver.

http://bengt.vallhagen.googlepages.com/teknopol_3.mp3

...det är ju en jävla massa gitarr (10 st vill jag minnas), men den "lite snällare distguran med lite autowah" i verserna är revalver.



Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!