Kontrollrummet

Headset!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanF

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Hallå gott folk!

Jo det är så att jag ska börja sända radio över internet och jag har börjat funderat på att införskaffa lite fler micar och så. Just nu har jag 2 par ruttna hörlurar och sen en SP B1 mic och en billig dynamisk mic.
Eftersom det är tänkt att man ska vara ett par stycken som är med i programmet så har jag funderat på om det inte är bäst att köpa några headsets istället för micar + hörlurar. Det blir förmodligen billigare så också!

Jag har lyssnat ett par gånger på ett annat radioprogram som jag tycker har ett bra ljud från micarna och jag har sett lite foton där ifrån. Där har dom dessa headset:


Vad jag ser så är det ett par Sennheiser (HD-25?) lurar kombinerat med någon mic, rätta mig om jag har fel.  Jag har däremot inte hittat något likt detta. Har kollat på Sennheisers hemsida om micarna fanns under tillbehör också men det gjorde dom inte.

Då tänkte jag att jag vänder mig till kunnigt folk i hopp om att någon här kanske kan hjälpa mig med detta.

Tack på förhand!


Utloggad StefanF

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SENNHEISER HMD25-1 är vad jag letade efter!


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
http://www.thomann.de/se/sennheiser_hmd251_set.htm


thomann är ju shyssta  :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad StefanF

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Hehe japp, hittade dom där också.
Men 4800kr var lite väl mycket tycker jag, så nu sitter jag och kollar på Beyers grejjer för runt 2000kr! Någon som har erfarenheter av sånna här headsets? Kanske finns några mic-tests någonstans som man kan lyssna på?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag blev lycklig för ett halvår sen då ett förråd på arbetet skulle rensas.
Jag hittade ett par AKG HSC 200 hörlurar, med kondensatormikrofon.
Jag tycker de låter bra men har ingen aning om vad lurarna skulle vara värda.
Jag tycker mikrofonen är smidig att använda.

« Senast ändrad: 03.07.2008, 13:12:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ  :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub:


Är det ett äkta "reverbsystem 9" :D värdlens isärklass sämsta reverb, men aboslut bästa knäpp när man slår till strömmen  :wub:


Ehm. skulle du kunna spela in ljudet när du bryter strömmen till det, och sen slår på ? Full send såklart :D:D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Bara namnet är ju värt några hundralappar... "reverb system 9", sketfräckt! :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ  :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub:

Är det ett äkta "reverbsystem 9" :D värdlens isärklass sämsta reverb, men aboslut bästa knäpp när man slår till strömmen  :wub:

Ehm. skulle du kunna spela in ljudet när du bryter strömmen till det, och sen slår på ? Full send såklart :D:D

Det är äkta. Köpte det som byggsats och har många gånger funderat på om jag ska öppna och trimma om de "fasta" potetiometrar (med små kolbanor) med en stjärnskruvmejsel för att försöka bli av med bruset. Kanske är lönlöst.

Jag känner igen det där med knäppet, för detär väl inte en smäll från fjädrarna du menar?
Det där knäppet har jag inte reflekterat över förut men det är en kär bekant  :rolleyes:
« Senast ändrad: 03.07.2008, 19:46:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ  :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub: :wub:
Är det ett äkta "reverbsystem 9" :D värdlens isärklass sämsta reverb, men aboslut bästa knäpp när man slår till strömmen  :wub:
Ehm. skulle du kunna spela in ljudet när du bryter strömmen till det, och sen slår på ? Full send såklart :D:D

Så har jag hittat inlägget. Det var Emulator som saknade knäppet i Reverbsystem 9.
Det står nu på hyllan i studion men jag har inte slagit på det än.
Än mindre kopplat det för inspelningar. Hoppas det blir tid till det snart.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google