det nya svenska... som kommer! För övrigt samma killar som startade ddrum en gång i tiden.
Hoppas de har fixat cymbaler denna gången.... Och jag är förbannat nyfiken!
Själv har jag bara testat några gånger med digi-trummor (hard-core "riktiga trummor" förespråkare som börjar mjukna...) och hade väl fastnat för Roland rätt ordentligt. Fattade aldrig vitsen med stenhårda pads som gjorde ont i handlederna. Ända tills i helgen.
Pratade med trumpolare som råkar var proffs sen många år och kör både delar, och han tyckte det var lite förvånande att man försökte jämföra. Lite som att blanda ihop spelstilen på akustisk gura och elgura. Helt skilda saker helt enkelt. Och han körde pads rätt över lag. Han hade två anledningar till att köra sitt Yamaha (Xtreme modul med vanliga hederliga pads). För det första var mesh-huvuden inte alls lika skinn. De studsade mer som en gummitrumma (Boing, boing, boing. Rubberball, if you know what I mean.) Och för det andra gillade han inte "bruset" i Rolands ljud (Sizzeling sound). Det gick inte att använda vid inspelning till skillnad från Yamahas som var rent. (Hur fan han hör skillnaden över går mig.) Men ljudet gjorde numera föga skillnad eftersom han alltid kör med samplade ljudbanker istället.
Jag gick faktiskt ner och provade ett Roland för att testa känslan och han hade rätt gällande känslan. Gummiboll. (Men padsen gör fortfarande ont.) Ljudet tycker jag är bra i Roland-modulerna, men inte lika bra som dagens samplingar. Så jag har väl blivit lite omvänd vad det gäller Roland, men jag håller mig å andra sidan till riktiga trummor.
Men en liten man i en liten studio måste nog snart skaffa sig digitalt. Hamra trummor på ett keyboard är rent omöjligt, ju.