Kontrollrummet

Keyllen - Spring (ny version)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Keyllen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Tjaba.
Jag har ändrat och pulat lite här och där och försökt ta till mig en del av era i de flesta fall kloka synpunkter.
Bara för det så blev låten nästan dubbelt så lång.
Förlängd njutning med andra ord:-)

Spring nr 4 heter låten nu och finns på den undre länken.
Ha en fortsatt bra helg.



Äntligen fick jag ihop en hel låt, har snickrat och donat många gånger men får aldrig något färdigt. Nåja, vårkänslorna satte väl fart på denna låten, och nu har det visat sig att programmet jag skaffat funkar att göra en låt med. Har redan idéer om förbättringar, men skickar ändå iväg den.
Tar gärna emot tankar kring låten.
Bästa vårhälsningar
Keyllen

ps Vad många bra låtar ni får ihop där ute ds


LÅTNAMN: Spring
ARTIST/GRUPP: Keyllen
GENRE: Symfonisk rock
LÅTLÄNGD: 2:44
KOMPOSITÖR: Keyllen
PRODUCENT:Keyllen
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Här är länken till min låt:

https://secure.storegate.se/user/share.aspx?id=95192171-5c48-467d-a1f2-a33f1e971439

Namn: spring nr 4.MP3
Länk: https://secure.storegate.se/user/share.aspx?id=c665d93b-ee32-455d-a004-7595c453b57c
« Senast ändrad: 01.04.2007, 12:50:06 by Keyllen »


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Fler än jag som har vårkänslor alltså :lol:
Drar ner låten nu.

Börjar härligt drömskt, sånt här gillar jag.
Funkig trip-hop-takt! För hög volym på midiguran, den låter inte tillräckligt bra för att ha så högt i mixen. Hade jag haft en e-bow så hade jag gärna spelat in den på riktigt åt dig :)

Lite obegripligt parti 1:55-2:09.

Jag skylle bryta/tona ut leadgitarren ganska tidigt, nånstans vid 1:15 eller så, för att ge plats åt det akustiska som låter skönt därifrån och framåt.

Slutsats: detta har potential, men dras ner av midileaden. Satsa mer på det drömska soundet som inleder låten, och den akustiska gitarren. Lite subtila percussions att ackompanjera ackeguran med.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


DåligtGehör

  • Gäst
En riktigt skön början och en bra övergång till fastare rytmik. Det är en skön lungt svängande grund med fint spel på ak.gitarr. Liksom aoly så är jag inte så begeistrad i leadstämman. Jag tycker inte den håller samma klass som det övriga varken ljud eller "melodi". Visst en del fraser är snygga men en del är inte mer än utfyllnad.

Särskilt viktigt att fundera över om du verkligen skall ha leadstämman igång hela låten. Inte minst vid ca: 2 min när ak.gitarren börja leka lite så kunde väl man ha något annat än leadstämman. Antingen bara låta ak.gitarren göra sin grej eller något som samarbetar med den. Det blir tråkigt med dessa långa toner hela tiden.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Håller med grabbarna ovan and leaden, byt ut den mot nåt "luftigare" sound och slå en dist guitarr i bakgrunden.
Annars en väldigt fin, kanske lite österländsk vårstämning :)

Och varför int låta trummisen slå lite på virvelkaggen istället för kantslag mot slutet av låten, ;)

Jobba vidare, nnär "Spring" e klar tar du "Summer"  osv. :D

h.  mahan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skriver under vad herrar ovan sagt.

men du...leadguran skulle nog kunna bytas rätt upp o ner mot ett jazzsyntigt ljud....testa olika syntleads.

För denna gitarren låter kasst. påminner om dålig syntbrass ibland!

Annars skitskön drömst låt, lite lounge :)

fantastiskt väl fångad stämning!



nej, ny lead vad de nu må vara. funkar inte någon midigitarr för dig och ingen kan lägga på riktigt...testa då med ett syntljud!


bra jobbat!!!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Keyllen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Tack för alla synpunkter, ska jobba vidare med låten och ta till mig vad ni säger, nog helt riktigt i de flesta fall. Leadgitarren är egentligen ett syntljud, blev bara så hög när jag insåg att jag kunde leka David Gilmore hur mycket jag ville - och det blev för mycket, ja. :D
God helg


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Spontant,,

Detta är musik som skulle passa utmärkt i hifi-samanhang. MEN!! Då måste ljudkvaliteten upp ett antal snäpp!! Men det jag menar är att det är den typ av musik som har det rätta potentiella dynamikomfånget.

Bra låt, även om vissa saker som redan nämnts är lite höga.

Jag skulle verkligen bli glad om du la ner all kraft på upplösningen och ljudkvalitet!

bra jobbat


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Lovande låt - men den hade nog låtit mer intressant med riktiga instrument, åtminstone på gitarrerna. Inte menat som gnäll... har man inte tillgång till det så har man ju inte. Hur som... så är det rätt skönt sväng om det är! Kan behövas lite mer jobb - vet inte om det är lite utfyllnad jag suktar efter eller riktiga instrument. Svårt att säga.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt. Fin komposition. Gillar särskilt basfiguren som kontrasterar skönt mot rytmsektionen. Härligt sväng där. Den sustainade el-gitarren är helt ok men blir efter ett tag lite jobbigt skärande. Nylongurkan kompletterar fint men har en del midi över sin klang. Annars bra jobbat!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Keyllen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
OBS Ny version inlagd av Spring, inget aprilskämt :rolleyes:


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Jäkla nice låt! om du nu vill ha mina åsikter så byt ut baskaggeljudet, tycker inte alls metalkaggen gör sig till din låt, och även elgitarren som kör nåt slags solo/lead kan du kanske hitta nåt "fräshare" ljud till.

Annars riktigt gött!
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
The Spring goes on... :)

Och mot det bättre, du har fått mer "luft" i verket :)

o sen till kritiken

gillar basen från första versionen bättre, det här kuakkande "grodbas" soundet liksom river i den annars så fina stämningen. :)

Tycker att du kan fejda ut tidigare så att låten slutar senast 3:38, allt efter det är orelevant för resten av låten :mellow:

Och till min stora glädje hör jag att trummisen använder även sin virvel, inte ofta men ändå  :)
Nån nämnde om baskaggens sound, håller med, titta över det

De e coolt, fortzetzen sie bitte :D

h.  mahan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Keyllen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Tackar för senaste inlägg och jag kortar låten lite, bra tänkt mahan.
Putsar lite på trummor och så, sedan klappar jag igen denna låt och känner mig nöjd med att äntligen ha kommit igång.
Nu är jag redan sugen på nästa låt, men då tittar den förbannade solen fram och förstör allt, frun kräver att jag klipper ned häcken och bla bla bla sånt.a När man kan sitta vid datorn och synten och skapa odödlig musik...
I dag har jag kört iväg fem släpkärror med nedklippta kvistar, hur kan det bli så här att ett oförstått geni måste utföra dessa sysslor ...
Ha det bra där ute, kanske krävs lite fysiskt arbete också för helheten...
 B)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Är väldigt svag för akustiska instrument och jag tycker det låter skitfint om gitarrer. Basen kontrasterar bra i sitt rytmspel, låter möjligen aningen för mekanisk. En sänkning av volymen torde hjälpa. Trummorna är väl det jag hänger upp mej på. Låter överambitiöst spelat, blir lite av att trycka igång ett automatkomp.
Som komposition, underbart! Blundar jag ser jag filmbilder flyta förbi!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gosig komposition, gillar speciellt flöjten eller panflöjten eller vad det är... :)

Innovativt (?) och intressant stycke musik :)

Sparas!

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Keyllen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
 B)
Det har varit mkt sol och lite komponerande. Jag bugar och tackar för alla som lyssnat och sagt saker, inspirerar mig att ge mig hän till musiken och lyssnar mkt på alla fina saker ni totar ihop.
Blir ödmjuk för all musik man hör, vilket jobb som ligger bakom mixning och inspelning.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
men nu regnar det o ska bli kallare, så nu kandu jobba på.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


DåligtGehör

  • Gäst
Låter väldigt bra. Jag tänker på en platta med Ragnarök som har en del av de stämningar du har i denna låt - även om de nog är mer laidback än du bitvis är.

Tyvärr finns det saker som drar ner det annars (ändå) höga betyget. Som mahan nämnt så låter inte den nya basen så bra. Ha hellre en ett riktigt elbasljud utan effekter! Håller även med 91:an om att trummorna är lite väl på. Försök hitta en lite lugnare gung.

Men det är en grymt skön låt!


Utloggad Keyllen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Varit borta ett tag - som vanligt- men tillbaka.
Inte bara det, håller på att byta datorer med allt vad det innebär, jag ni vet!
tack för synpunkterna, nu har jag en ny sak på gång vill jag lova, har börjat så häftigt så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera alla dessa toner.......
Ha det bra