Kontrollrummet

ADK A51 på körmusik (Behringer Mic 100 preampar)

gäst · 10 · 3541

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Aettan

  • Gäst
Gjorde den här inspelningen av Gammalkils kyrkokör för några år sedan, det är en blandad kör. Körde en vanlig stereo uppställning dvs. mickarna några meter från kören så att det tajmade vettigt symetriskt sett med halvcirkeln som kören formade. Mickarna satt ganska högt iom. att dom (som det brukar vara i körsamanhang) bakre raderna av sångare givetvis stod lite högre. Mickarna på 90 grader från varandra med ungefär ett "huvuds" avstånd mellan dom (det finns ett ganska viktigt mått här men har dessvärre glömt det har det i en bok). Ljudkortet var ett Gammalt 16 bitars men trots den billiga utrustningen så blev det jäkligt bra tycker jag. Lyssna själva, det är en vacker låt med kontrabas, fiol och piano som komp.

Det som prasslar till det är körledaren som viftade frenetiskt ungefär som den Turkiska förbundskaptenen nu under EM :D, trodde ibland att hon skulle skulle dunka ner mickarna. Det gjorde även att ljudet fladdrar lite när solisten sjunger. Soundclicks hantering av MP3 är inte det bästa heller så det låter bättre än så här i verkligheten.

Gammalkils Kyrkokör

http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=6677707&q=hi
« Senast ändrad: 30.06.2008, 15:09:16 by Aettan »


Aettan

  • Gäst
Vad händer med länkarna dom funkade ju först men inte nu hmm dessa datorer <_< nåja den som vill lyssna får väl kopiera in den i ett nytt fönster.


Aettan

  • Gäst
Så nu funkar det igen, det blev nåt fel när jag ändrade i texten.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Så Burnin Sven har bytt namn till Aettan?  :blink:
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Så Burnin Sven har bytt namn till Aettan?  :blink:
det vore trevligt om göran kom tillbaks.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Aettan

  • Gäst
Va det här är Aettan en man med många personligheter  :D med full impulskoll och en enormt välutvecklad socialkompetens och en diplomatisk förmåga långt utöver det vanliga :D. Den där BS som ni förväxlar mig med jag undrar om han hålls mest på den andra kanalen men vi samarbetar ibland i kritiska lägen :D.
Ha det folks och njut nu av Blandad Kyrkokör


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vet inte hur jag ska ladda hem för att lyssna. Jag har nån popup-blocker som inte släpper fram den där javaspelaren...  :wacko:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Aettan

  • Gäst
Aj det var inte bravet dessvärre inte hur man löser det. Jag kollade hur det lät på TV och det är lustigt så vasst det blir allt man tycker låter så bra i lurarna. Hmm man kanske skulle ta den här och testa att mecka TV mixar, den här är det ju ganska mycket reflexer och liv i så det borde bli en utmaning.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jamen nu fick jag del av musiken. Det låter ljust och fint. Eventuellt ligger balansen för långt åt höger. Det låter så då jag lyssnar men i övrigt känns det att det är en bra inspelning.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Aettan

  • Gäst
OK så där satt den man tackar å min och körens vägnar. Ja jag tycker oxå att det låter bra med tanke på dom billiga grejorna vi använde. Balansen det går inte att göra nåt i efterhand åt iom. att det är en Stereoinspelning och själva kyrkan i sig låter som den gör samt att kören stod där den stod och även så kompet.
Det är det som är charmen med live det blir som det blir och att dirigera om en hel kör på genrepet inför den stora showen som komma skall samma kväll till en bättre sweetspot om man kan kalla det så när det gäller inspelning det kan man nog glömma. Dom var nervösa och spända ändå.

Jag har spelat in en annan amatörkör men det här är bäst och jag är klart imponerad över hur bra dom var även i en ganska stressig ovan situation. Kyrkan har ett hårt ganska naket sound (stenväggar och trätak) så man får nog ta ner på diskanten ganska mycket för att få en genomsnitts ok ljudbild.