Min gamla trotjänare, som syns i min avatar - en Gibson Les Paul '76, börjar tyvärr bli lite trött i mekaniken och i synnerhet i stämskruvarna. Ett par av dem är väldigt oprecisa. Eller... tja, stämskruvar skall ju vara steglösa i sin funktion men dessa två knäpper till och hoppar ett halvt tonsteg upp eller ner, det gör så klart stämmandet lite svårt. Jag har haft detta problem länge med guran men inte orkat göra något åt det men nu har nog blivit värre. Och de andra håller väl inte stämningen jättebra, min gamla älskade Les Paul tycks allt mer ofta stämma upp sig. Något som i alla fall jag tycke är lite udda eftersom strängarna brukade slappa lite efter inaktiva perioder. Nog tjötat, några frågor:
1. Har du något bra och prisvärt set av 6 stämskruvar som passar en LP att rekommendera?
2. Är detta något man kan göra själv utan större kunskap? Jag antar inte. Jag har inte lust att justera sadel, hals och hela härligheten själv, jag erkänner att jag inte är tillräckligt bra på det. I min enfald tänker jag att det kanske finns en small chans att man bara kan skruva väck de gamla o ersätta med nya (med andra ord att det finns en standard för måtten etc) men den chansen är väl "smal mot inget" som man säger...
3. Är det lika bra att byta stall också nu då? Jag tror inte att detta är bytt sedan guran var ny... gör mig ont i själen att byta originaldelarna men det börjar kännas akut nu.
4. Fyll i sig själv... det finns kanske aspekter av detta som jag bommat.
Mer än tacksam för sakkunnig hjälp!
Edit:
Lägger till en bild på den bästa gitarr jag någonsin spelat på... vilket är anledningen till att jag har kvar efter 20 års spelande på den!