Kontrollrummet

Eko, Iken, Mahan - I say enough

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
LÅTNAMN: I say enough
ARTIST/GRUPP: Eko & IKEN
GENRE: Miljöpop
LÅTLÄNGD: 3.54
KOMPOSITÖR: Eko
PRODUCENT: Eko
EV. MEDVERKANDE: Eko och IKEN on fretless & Mahan on drums
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

« Senast ändrad: 04.06.2010, 03:34:34 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du är en bra låt-snickare Eddi!

Basen ligger bra i volym både vid lyssning med låg volym och hög volym.
Vem har skruvat in (flanger?)-effekten i basen? Jag skulle vilja höra utan effekt på basen.

Bra text-tema och låtarrangemang. Nu ligger din röst bättre än i en tidigare version jag hört på myspace. Funderar på hur låten skulle låta om det är två röster med lite olika karaktär som sjunger eller sjung-pratar i låten. Om du skulle testa ett annat ljud på din röst i den ena rösten och de växelsjunger mot varandra. Kan det vara nått?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Haha jovisst har du lust att sjunga Max - det funkar bra - kom med förslag.
Ingen flanger men jag slängde in TLS-Pocketlimiter på basen det kanske är det du hör?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Haha jovisst har du lust att sjunga Max - det funkar bra - kom med förslag.
Ingen flanger men jag slängde in TLS-Pocketlimiter på basen det kanske är det du hör?
Eko
Jag vill inte sjunga, vill hinna med egna grejerna i första hand. Därför jag tipsade om att ha olika ljud på din egen röst. Kanske kan utveckla ett nytt sångsound att alternera med.
TLS-pocket limiter från DDrummer är kanon Tror inte att den ger denna effekt. Kanske har IKEN från början nån flanger eller chorus-effekt på sin inspelning?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Skitfräcka basprylar och bra spelet. Är du basist? Men trummorna ligger i nån slags ekodimma. Gitarrena är coola. Men minska delayet på sången. Eller behåll det men ta bort det från bakgrunden (trummorna) för guds skull, så kan det bli bra. Bra låt, lite blues, skönt. Dessutom är drumsen väldigt ensidiga. Lite breaks skulle inte skada. Och städa upp lite. Låter ofta som ett jam. Eller spela in på nytt och utveckla det som är bra.


freddy

  • Gäst
Skön bas och coolt sound. Trummorna har något konstigt delay som jag inte gillar. Hade gillat trummorna mer naturella. Engelskan är inte perfekt, så den kanske du ska fila på lite (I say e-nöff). Gillar dock din röst. Låten funkar den med, med eller utan harmonisnurra... :)

Snyggt jobbat båda, lite finslip så är ni hemma. 


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack för snälla ord freddy och Tokai

Ekodimma  :) ja det passar ju bra det är ju en miljölåt så jag får väl säga att trummorna har hamnat i fogen med flit. Det är lite av experiment - jag satte trummor och syntbas så att det skulle gunga bra - vilket det gjorde sen slängde jag dit orgel och sång o gura o sedan sa Iken att han ville basa vilket han gjorde med ackuratess. Jag har inte velat ändra något på resan så thats it låten är klar för min del.
Eko

PS och jovisst freddy nog använde jag snurran lite allt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tyckte också det var ett coolt sound :). Lite rörigt ibland men det hör kanske till soundet.
Det enda jag irriterar mig på är sångreverbet och essljuden. Kanske skulle du försöka få fram pianot lite?. basen gillar jag med :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Gillar soundet, låter storstad, betong. Sången är åt bluesiga whiskeyhållet, låter riktigt bra. Uttalet kunde nog förbättras som sagt.

Ikens bas ger mig rysningar som vanligt, tung som John Entwistles.

Pianot låter lite tunnt, trummorna egentligen inget fel på soundmässigt men går definitivt under beskrivningen "det låter Ez". Hammonden har lite för lite klös, gitarren blöder bra! Stråkpadsen intetsägande (som de kanske ska vara).

Men någon typ av variation behövs, låten känns lika från början till mål, trots att instrumenteringen varierar. Riktiga eller trummor hade nog suttit riktigt bra.

Texten är bra.
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Kort komment från mig,har inte tid att vara så utsvävande..basen höjde alstret ett par meter.
Lite mysko sång reverb och reverbet på trummorna..det låter lite betong källar över vissa delar,försök få hela låten dit ner..Alltså ett på mastern som syr ihop rubbet,,Tjacka vintage Kitet till ez:et så har du allt du behöver för att få ett grymt trumsound! Om det nu är ez,det låter som det..Jag kör oxå med det..Inge fel på pluggen men det saknas lite bett i grundutförandet.

Nice kollab,och en schysst låt. 4/5 hos mig..

Mvh
Micael


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Juste baslir :) Det är kanske avsiktligt men i mina öron är det tokmycket reverb på allting, det låter som en galen 80-talsproducent som fått härja fritt i reverbdalen. Det saknas något som motvikt till basen, såvida ni inte vill ha det så här... lite experimentellt lixom. Kanske är det för att bas, piano och orgel allt verkar ligga i mitten av mixen. Slutet är lite hastigt och lustigt också... :)

Edit:
Alla orden skall vara med. Rättstavade skall de vara också. Någotsånär i alla fall.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Eko!

Helsnygg låt, både arret o liret,  men mixen sitter inte helt i mina öron.
Delayen måste du sänka på hela rasket, ok, så där skulle det låta på 70-80 talet när man skaffade sin första delayapparat! ;)
Särskilt snett låter den delayen på trummorna.

Upp några snäpp med pianot
Och trummorna då, väldigt enformiga med en och samma sample genom hela låten,
skulle kunna knacka ett trumspår om det önskas... :rolleyes:
Härligt baslir, snygga basgångar, bra sound!
Snygg sång och snyggt solo!

Bra jobb som ännu behöver lite slutslipning! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag föreslår att du tar emot en utsträckt hand från trumoraklet och musikmastodonten Mahan.
Det skulle vara instressant att höra låten utan EZ men med Mahan på trummor. Om jag var du skulle jag tacka ja till ett stereospår med trummor från honom.

Men nu kommer förstås en vecka där du inte har så mycket tid över till musikskapandet...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Du har PM EKO!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Eftersom mina inspelningar är 24-bitars så får jag fortsätta med att lägga upp en länk.
http://www.wideworld.se/music/I_say_enough.mp3

Tycker du skillnaden mellan en 16-bitars slutmix och en 24-bitars slutmix är så stor att det är värt att ha 24 bitar? Tänk på att det är (grovt räknat) 30% större filer, vilket ju betyder att lyssnaren ska ha 30% mera tålamod att ladda ner/lyssna.

Bara en tanke. Själv mixar jag alltid ner slutresultatet till 44.1/16 för att så många som möjligt skall kunna lyssna. Alla spelare gillar ju inte 24 bitars filer.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ojojoj här säger jag att låten är färdig men det var den inte alls tydligen :blink:

Tack för alla synpunkter:
Stajo: Tack för "coolt sound" Jag börjar kanske hitta hem. Sen kommer synpunkter på Reverbet (är inte det en stor del av soundet?) Well well jag kör lite Stereodelay på utkanalerna alltså inget Reverb nånstans. Du tycker att det essar lite för mycket hm.. det tycker inte jag att slänga på en Deesser gör en harmynt och då är det bättre med lite för mycket ess men men...

Rattlesnake: Tack för soundchecken igen :) Uttalet .. jo jag har bara sjungit denna en gång och med en hel nyskriven text det är nog det som märks. Pianot upp. Nånstans i min låda har jag Black Grand som jag ännu inte lyckats aktivera. EZ: Jepp men Mahan har skickat en trumfil som jag ska försöka tråckla in men då får nog Stereodelayet stryka på foten (vad händer då med mitt sound?) Då kanske IKENs bas inte låter fasig som MaxB klagade på. Tack också för kommentaqr om texten det verkar vara få som lyssnar på sånt.

H-Mike: "Alltså ett på mastern som syr ihop rubbet" Fan va bra det låter men jag fattar inte vad du menar Mike :D EZ Vintage låter som en god idé även om Mahans trummor ramlar in här. Finns det bongotrummor med där? Tack för betyget 4 av 5 (låter det inte lite högt?) Ska försöka tota ihop något så att det motsvarar det i alla fall.

Hellpig: Jo IKEN är en gudabenådad basist inget snack om saken. Reverbet igen... som sagt det är nog stereodelayet alla hör (utom Mahan som prickade rätt) Min fråga är varför finns det ett stereodelay om alla ogillar det :unsure:
Alla orden? Jo de är med men Soros försvann lite det kan jag hålla med om.

Mahan: Tack för betyget om låten och tack för trumfilen - här ska jobbas!

tsmalmbe:Jag jobbar normalt i 32 bitars och har inte tänkt tanken riktigt att dra ner det till 16 - men det kanske funkar - ska testa.

Hoppas att jag inte glömt någon nu - tack ska ni ha för den peppen.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

Hellpig: Jo IKEN är en gudabenådad basist inget snack om saken. Reverbet igen... som sagt det är nog stereodelayet alla hör (utom Mahan som prickade rätt) Min fråga är varför finns det ett stereodelay om alla ogillar det :unsure:


Jou sedu EKO om du har ett gott bröd, skär åt dig en skiva och så har suprjättegött smör i burken, och för att brödet e gott o smöret e so himlasupergott, så måste man ju sätta på av den sorten riktigt ordentlig, klumpvis o tjockt. Men gör det att smörgåsen som helhet blir bättre bara före att laddas med extremnt myckesmör.....nope!

Alltså det är inget fel på delayer eller stereodelayer, dom ska bara användas lite sparsamt och med eftertanke. De kan med små rattningar få källarvibbar och sen nån liten skruvning åt andra hållet så är vi oui in space. Sparsamhet o försiktighet o testning  ;)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo jag glömde tacka MaxB han har alltid så goda råd. Och tack MaxB för att du "lurade" iväg mig på kvällens konsert med ThereseAndersson på Mosebacke där fick vi se en mycket god musiker som dels var en blandning mellan Alice Babs och Kate Bush och dels uppvisade en närmast fabolös känsla för hur musik ska förpackas i sanning en upplevelse. De filmade in det ikväll en kille har lagt ner 100.000:- som en chansning att han ska få sälja det till Svensk TV sedermera. Hoppas det funkar och då ska ni kolla.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mahan:  :rolleyes: men jag gillar ju ljudet
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Eko.

Reverb..Ja om jag utgår från mig själv när jag var färsk i mixnings branschen,så la jag olika reverb inställningar både här och där..Tyckte att det lät bra då..Numera så lägger jag oftast två på master bussen som får ta hand om hela bandet.Grejen är att få hela bandet på samma scen/rum,typ ner i källaren eller ut i koncert hallen..Lägger man ett separat på sången så kan det bli lite mysko lyssningsupplevelse..Delay och liknande effekter bör man hantera sparsamt,då de lätt kan ge en förvrängd ljudbild..
Om man reverberar/panorerar skickligt,så kan man höra bandets sättning på scenen,var dom står osv..Men det kräver nog sin man/kvinna och riktigt där är jag inte än..
Så min genväg är ett eller två på mastern för att sy ihop rubbet liksom.

Vintage kitet till ez,jo det låter riktigt bra! Däremot så finns det inga bongos/congas..Köp latino pluggen till ez:et oxå så har du ett bra trumset,med allt du kan tänkas behöva för ett hyfsat trumsound.

Hoppas du blev lite klokare :)

Mvh
Micael


Utloggad Lindeberg

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
    • Lindebergmusic
Verkligen en speciell stämning i denna låten. Hypnotiserande på nåt sätt.
Gött basspel! Blir lite jamaktigt på vissa partier... Men förstår att det är den effekt du kanske söker.
Vågad ljudbild som funkar nästan hela vägen:
Tycker att en del t och s-ljud blir väldigt stickiga i sångljudet. Beror det på flangern, eller vad det nu kan vara? Deesser?
Lite mycket delay/reverb? -på alla instrument.
Skön låt!

/Johan L
MVH
/Johan

Lyssna på mina platta "Money Talking" på spotify:

http://open.spotify.com/album/7cRLNzCrK7TdDuiB2o5YSb


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Basen skiner verkligen på denna - både spel och ljudmässigt
Sången och pianolicksen ger lite Ian Dury and the Blockheads - vibbar - Hit me with your rhythm stick.
lite för mycket delay/reverb för min smak - men det är kanske den ljudbilden du är ute efter
Eget och ganska läckert!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp nu har jag mixat om lite fortfarande IKEN på bas men nytt är Mahan på trummor. Om nu någon bara vill sjunga lite och spela lite gura så kan jag luta mig tillbaka som producent :D

Några lite fler ändringar är gjorda, stereodelayen är t.ex. helt flörsvunnen, men nu tror jag i alla fall att den är klar. Tack gubbar!


http://www.wideworld.se/music/I_say_enough_v2.mp3

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Här kommer en nästan tvåårig bump som jag råkade lyssa på nu inatt när jag har tandvärk och det hjälpte - eller var det möjlige treon?
I alla fall efter det att låten blev helt klart med utredda stereodelayer och Mahan på trummor och Ikens fabolösa bas så kom ingen kommentar alls och det tycker jag den är värd. Johan sydde ihop det hela på ett bra sätt tycker jag.
Eller är det bara jag som är nostalgisk :P
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jomen visst..

Konstig mic eller nåt när du snackar osv.. Men bra låt (hinner inte skriva mer) men får väl lägga dagens enda feed :(
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra gung i denna!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här kommer en nästan tvåårig bump som jag råkade lyssa på nu inatt när jag har tandvärk och det hjälpte - eller var det möjlige treon?
I alla fall efter det att låten blev helt klart med utredda stereodelayer och Mahan på trummor och Ikens fabolösa bas så kom ingen kommentar alls och det tycker jag den är värd. Johan sydde ihop det hela på ett bra sätt tycker jag.
Eller är det bara jag som är nostalgisk :P

[mp3=200,20,0,left]http://www.wideworld.se/music/I_say_enough_v2.mp3[/mp3]

Nu har du blivit nostalgisk gubbe!  ;)
Ja, det finns mycket gammalt material som är bra!

Nu har jag skrivit min kommentar för idag.  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bra bump, mannen! Lite vilt och något ostrukturerat, alltså men fetsväng på sina håll. Och basspelet är ju grymt. Sången får mig att lite tänka på Ian Dury & Träskallarna (Blockheads), antar dock att texten inte är lika klipsk men måste erkänna att jag inte studerat den mer ingående.


clavinova

  • Gäst
Haha, sångljudet låter som en blandning mellan Wolfman Jack och något slags 70-tals disco. Inte särskilt förtjust i låten tyvärr, finns andra från dig som jag gillar betydligt bättre.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Haha, sångljudet låter som en blandning mellan Wolfman Jack och något slags 70-tals disco.

Undrar om effekter på sångljudet ligger på insert istället för send (via FX Effects eller vad det heter)?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
jag bumpar och återanvänder min tidigare kommentar  :D

"Basen skiner verkligen på denna - både spel och ljudmässigt
Sången och pianolicksen ger lite Ian Dury and the Blockheads - vibbar - Hit me with your rhythm stick.
lite för mycket delay/reverb för min smak - men det är kanske den ljudbilden du är ute efter
Eget och ganska läckert!"

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
mannen med karate-rösten
skön attityd från pratverserna, musiken snubblar rätt mycket
och det låter lite burkigt allover, men det kan man vänja sig vid
för man kan tänka att du inte siktat på att få det snortajt helt heller

jag är ett fan av din röst eko, den bryter igenom vilken ljudmatta som helst
gott jobbat! :)

/Larsson

(edit) bra jobbat från iken & mahan glömde jag tillägga ju
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag inser ju nu att den här låten uppvisar väldigt mycket otajtheter och hur Johan lyckas med att lägga trummor är en mindre gåta. Det här var en av mina första låtar på KR och i det läget kändes den ju helt ok.

Tycker fortfarande att den är en av de bästa jag gjort men har troligen Åke och Johan att tacka för det. Texten handlar om hur olika diktatoriska personer (oligaker) gör sitt bästa för att förstöra vår miljö för snöd ekonomisk vinning. Jag tycker verkligen att textens innebörd har en mening. Tackar Larsson för pep ang. rösten beskrivningen var ju kul i sig. Tackar alla andra för justa omdömen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inte hört denna förut - låter bra...visst lite otajtheter finns men de stör inte mig. Gunget är det inget fel på.

Skön lyssning
Gurano
« Senast ändrad: 07.06.2010, 22:15:15 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :wub:
Lirar jag bas här liksom..... :lol:
Inte ens Rickenbackern,min svarta bandlösa sak............ :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972