Kontrollrummet

En bra "metal" gitarr för nybörjare?

gäst · 39 · 14863

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lnetzel

  • Gäst
Tja,

Jag har länge lånat en "Stratocaster Squire" av en polare för att sitta och pilla lite med hemma, har lärt mig lite ackord och skalor men vill mest spela metal riff. Jag har ingen större ambition att bli en "gitarr-solo" kille utan ser mest gitarren som ytterligare en ingrediens i mitt musikskapande med hjälp av datorer. Jag pluggar in den i Guitar Rig i Cubase och leker och det är skojigt nog men jag har förstått det som att man skall ha en gitarr med aktiva "Humbuck" mickar om man vill spela hård musik och eftersom jag nu täntke köpa en egen gitarr antar jag att det är just en sådan jag vill köpa men var börjar jag?

Jag tror min budget ligger på max 4000 kr ungefär och mina influenser är Strapping Young Lad, Nine Inch Nails & Static X mm. Alltså hårt och industriellt ljud tack!

Jag har läst att Trent reznor I Nine Inch Nails använder Dean Noir gitarrer men när jag frågade på Musikbörsen så sade dem att det anses vara halvkassa lågpris gitarrer som knappt finns i sverige.

På musik borsen hittade jag denna Ibanez, är det schysst, det står humbucker i texten:)?
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=16746&artno=184643

Det är liksom ingen ide att jag försöka provspela olika gitarrer för jag är för kass för att veta vad jag letar efter.

Har ni några tips på hur jag skall gå till väga?






freddy

  • Gäst
Några tips:

-Leta helst begagnat, börsen har även sådana gitarrer och du får MER för slanten.
-Ibanez brukar hålla genomgående bra kvalité, ofta ett bra märke att börja med. Speciellt när du ska lira metall. Dock måste du prova gitarren, testa lite olika och känn på dom. Luras inte bara av ett flashigt utseende. Om du är helt grön kan det vara bra att ta med någon som har spelat lite längre.