Kontrollrummet

En bra "metal" gitarr för nybörjare?

gäst · 39 · 14863

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lnetzel

  • Gäst
Tja,

Jag har länge lånat en "Stratocaster Squire" av en polare för att sitta och pilla lite med hemma, har lärt mig lite ackord och skalor men vill mest spela metal riff. Jag har ingen större ambition att bli en "gitarr-solo" kille utan ser mest gitarren som ytterligare en ingrediens i mitt musikskapande med hjälp av datorer. Jag pluggar in den i Guitar Rig i Cubase och leker och det är skojigt nog men jag har förstått det som att man skall ha en gitarr med aktiva "Humbuck" mickar om man vill spela hård musik och eftersom jag nu täntke köpa en egen gitarr antar jag att det är just en sådan jag vill köpa men var börjar jag?

Jag tror min budget ligger på max 4000 kr ungefär och mina influenser är Strapping Young Lad, Nine Inch Nails & Static X mm. Alltså hårt och industriellt ljud tack!

Jag har läst att Trent reznor I Nine Inch Nails använder Dean Noir gitarrer men när jag frågade på Musikbörsen så sade dem att det anses vara halvkassa lågpris gitarrer som knappt finns i sverige.

På musik borsen hittade jag denna Ibanez, är det schysst, det står humbucker i texten:)?
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=16746&artno=184643

Det är liksom ingen ide att jag försöka provspela olika gitarrer för jag är för kass för att veta vad jag letar efter.

Har ni några tips på hur jag skall gå till väga?






freddy

  • Gäst
Några tips:

-Leta helst begagnat, börsen har även sådana gitarrer och du får MER för slanten.
-Ibanez brukar hålla genomgående bra kvalité, ofta ett bra märke att börja med. Speciellt när du ska lira metall. Dock måste du prova gitarren, testa lite olika och känn på dom. Luras inte bara av ett flashigt utseende. Om du är helt grön kan det vara bra att ta med någon som har spelat lite längre.
-Tjocka strängar. Devin i SYL och dom flesta andra metallsnubbar använder tjocka strängar. Sen stämmer man ner gitarren. Med tjocka strängar får du ett hårdare och fläskigare ljud helt enkelt. Dom blir inte heller så "slappa" när du stämmer ner. Dock kan gitarren upplevas lite mer svårspelad... Strängarna som sitter på brukar vara standard, så du kanske ska överväga att köpa på dig ett paket med lite fetare strängar. Fast det är väl inget du behöver göra direkt heller.
Lycka till! ;)
« Senast ändrad: 27.06.2008, 10:04:10 by freddy »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
På musik borsen hittade jag denna Ibanez, är det schysst, det står humbucker i texten:)?
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=16746&artno=184643
Säkert alldeles utmärkt gura.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ibanez är väl dit de flesta går idag om de skall ha en bra gitarr i mellan eller lågprisklassen. Jag har testat ett par av Rg modellerna och de är väldigt bra. Var jag som du så skulle jag testa någon av de billigare rgmodellerna och se hur de står sig mot SZ:an.
Synd att du inte kan avögra vad som är bra. Vad du säkert kan avgöra är hur det känns. En gitarr skall vara som en förlängning av dig själv. Testa att se om den blir en del av dina armar och fingrar eller om den känns som ett främmande objekt som landat i ditt knä.
Alternativet är ju att ta med dig någon som kan gitarrer och be honom hjälpa dig. Det är jättesvårt att säga vad som passar just dig. Det finns massor av gitarrmodeller som kan användas som Metal.
Fender Gibson, squiremodellerna osv osv.

Min Metalgitarr är en Charvel modell 4 som jag har moddat. Det sitter en Floyd Rose på den och den låter tungt, plus att den är lättshreddad. (he he) Aktiv elektronik gör at man måste byta batterier och det är lite jobbigt faktiskt.

Passa dig för allt för billiga modeller. Min försxta gitarr var en Rockoman De lux, Gibson les paul kopia. Den var gulplätterad och underbart vacker, men den höll stämmningen i en minut och lät som en gnu i vånda. Jag älskade den och hatade den lika intensivt och den försvårade inlärningskurvan för mig eftersom den var svår att spela på. Gör inga sådana misstag. Lägg hellre lite mer pengar och få något som håller måttet!!!  :) :)
 :)


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Vår Lead gitarrist har en esp-ltd mmv 06 ( alexi laiho modell men finns bara i finland ) han hade ett sträng set från en 7 strängad gitarr utan den översta sjunde strängen och sen nerstämt till Cis. lät jävligt bra , nu spelar han med DR dimebag strängar


lnetzel

  • Gäst
Oj, ja det var grymt att få lite kommentar så fort. Jag skall nog göra som egghuvud skrev och hålla lite i olika gitarrer och se vad som ligger bra i händerna för det är klart, "bekvämligheten" kan jag ju avgöra utan att kunna spela så bra.

->egghuvud: Vad är "Floyd Rose" och vad betyder "lättshreddad"?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Oj, ja det var grymt att få lite kommentar så fort. Jag skall nog göra som egghuvud skrev och hålla lite i olika gitarrer och se vad som ligger bra i händerna för det är klart, "bekvämligheten" kan jag ju avgöra utan att kunna spela så bra.

->egghuvud: Vad är "Floyd Rose" och vad betyder "lättshreddad"?


Ursäkta att jag pratar rena gitarrnördspråket. :wub:
Floyd Rose är ett slags stall. De är anpassade för en speciell sorts mekanik som gör att man kan låsa strängarna vid halsen, innan stämskruvarna. När man använder svajarm så kan man trycka ner svajern i botten och "Störtbomba" Tänk eruption med Van Halen t e x där kör han strägnarna i botten liksom. Det lät coolt på åttiotalet men idag tycker nog de flesta att det bara är fånigt. Här är deras hemsida.
http://www.floydrose.com/bridges.html

Att Shredda är att spela fruktansvärt fort Arpeggios skalor eller att flyga över strängarna. Ordet shredda har nog lite nedlåtande association för de allra flesta eftersom det finns många som bara drar på i hundra knyck utan att det låter något Jämför t e x


Det låter för jävligt med någon som kan shredda t e x Yngwie:


Hoppas detta klarade ut begreppen.   :) :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Att Shredda är att spela fruktansvärt fort Arpeggios skalor eller att flyga över strängarna. Ordet shredda har nog lite nedlåtande association för de allra flesta eftersom det finns många som bara drar på i hundra knyck utan att det låter något Jämför t e x

Kiss - Vinnie Vincent Guitar Solo
Kan man säga att det ser ut som en långhårig tant i högklackat, som inte lärt sig hur en gitarr fungerar? Eller får man på pälsen om man säger så?

Det låter för jävligt med någon som kan shredda t e x Yngwie:

Yngwie hittar däremot massor av toner och många kan till och med skapa en melodi tillsammans.

Jag blir dock alldeles trött av dessa hastighetsrekord på gitarr. Jag kommer aldrig hinna lära mig allt det där i mitt korta liv, trots att jag spelat gitarr i ganska många år. Och jag saknar mycket i gitarr-allmänbildningen, hade ingen aning om vad begreppet "shredding" står för. Tack för informationen. Nu kommer jag ihåg det!

Och lycka till med valet av gitarr. Jag har en Aria som jag gillar mycket.
« Senast ändrad: 27.06.2008, 20:32:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Att Shredda är att spela fruktansvärt fort Arpeggios skalor eller att flyga över strängarna. Ordet shredda har nog lite nedlåtande association för de allra flesta eftersom det finns många som bara drar på i hundra knyck utan att det låter något Jämför t e x

Kiss - Vinnie Vincent Guitar Solo
Kan man säga att det ser ut som en långhårig tant i högklackat, som inte lärt sig hur en gitarr fungerar? Eller får man på pälsen om man säger så?

Som en parantes kan man ju tillägga att det gick rykten om att just VV hade gått o bytt kön... fast det var nog bara ett rykte men ändå lite roligt med tanke på din association ovan :)


lnetzel

  • Gäst
Med risk att bli mobbad så är jag inte så imponerad över detta shreddande. Det är säkert jättesvårt och tekniskt imponerande men det är inget jag orkar lyssna på och känner inte för att lära mig heller. Jag är ute efter brutal ljudvägg som slår folk på käften, som tex SYLs andra skiva "City" som är det hårdaste jag har hört :) Men som sagt jag skall åka och känna på lite svarta fina gitarrer på MB.

Under tiden kan ni ju kolla på Devin TownEnd när han snackar lite om sin utrustning och se honom spela lite tekiniskt svåra saker eller bara njuta av att han har humor och distans till sig själv.

Del 1


Del 2
&feature=related



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

lnetzel

  • Gäst
Typ en sådan här?

Epiphone SG G310EB (Art: 105032)
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=7141&artno=105032

Schysst pris!




Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Med risk att bli mobbad så är jag inte så imponerad över detta shreddande. Det är säkert jättesvårt och tekniskt imponerande men det är inget jag orkar lyssna på och känner inte för att lära mig heller. Jag är ute efter brutal ljudvägg som slår folk på käften, som tex SYLs andra skiva "City" som är det hårdaste jag har hört :) ...

...kolla på Devin TownEnd när han snackar lite om sin utrustning och se honom spela lite tekniskt svåra saker eller bara njuta av att han har humor och distans till sig själv.
Del 1

Del 2
&feature=related
Jag har kollat. Nu är det jag som riskerar att bli "moddad", jag är inte imponerad av den grabben heller. Shreddandet han gör, imponerar inte mer än andras. Och det har spelar, förstår jag inte - "I'm to old for this kind of shit". Det enda han gör i de här filmsnuttarna är reklam, men det låter som han har distans till sitt horeri (det sista ordet använde han själv flera gånger).

Eric Johnson shreddar väl också ibland. Jag tycker det han förmedlar görs på ett mer ödmjukt sätt. Men han har inte direkt nån brutal ljudvägg som slår folk på käften. Här är en video med honom:



Är jag ensam om att imponeras av Eric Johnsons ödmjukhet och teknik?
« Senast ändrad: 30.06.2008, 12:46:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Med risk att bli mobbad så är jag inte så imponerad över detta shreddande. Det är säkert jättesvårt och tekniskt imponerande men det är inget jag orkar lyssna på och känner inte för att lära mig heller. Jag är ute efter brutal ljudvägg som slår folk på käften, som tex SYLs andra skiva "City" som är det hårdaste jag har hört :) ...

...kolla på Devin TownEnd när han snackar lite om sin utrustning och se honom spela lite tekniskt svåra saker eller bara njuta av att han har humor och distans till sig själv.
Del 1

Del 2
&feature=related
Jag har kollat. Nu är det jag som riskerar att bli "moddad", jag är inte imponerad av den grabben heller. Shreddandet han gör, imponerar inte mer än andras. Och det har spelar, förstår jag inte - "I'm to old for this kind of shit". Det enda han gör i de här filmsnuttarna är reklam, men det låter som han har distans till sitt horeri (det sista ordet använde han själv flera gånger).

Eric Johnson shreddar väl också ibland. Jag tycker det han förmedlar görs på ett mer ödmjukt sätt. Men han har inte direkt nån brutal ljudvägg som slår folk på käften. Här är en video med honom:



Är jag ensam om att imponeras av Eric Johnsons ödmjukhet och teknik?

Jo, fast Devins storhet syns nog inte i dom klippen. Han är ingen sån typ av gitarrist. Han skriver bra musik och är en allmänt intressant person och bra frontman. Du får inte tro att han utger sig för att vara en "gitarrgud".

Eric Johnson är en av mina favoritgitarrister med. Otroligt bra teknik och mjuka ljud. Musikaliskt och snyggt spelat hela tiden.

Sidospår kanske.. åter till dina gitarrer lnetzel :D
« Senast ändrad: 30.06.2008, 13:04:57 by freddy »


freddy

  • Gäst
Egentligen ska du ju skaffa dig en 7-strängad direkt. Thomann har ett par lite billigare 7-strängade, har varit lite sugen själv nu ett tag faktiskt. Vet dock inte hur bra kvalité det är på schecter-gurorna. Men kolla t.ex:

http://www.thomann.de/se/schecter_omen_7_blk.htm

http://www.thomann.de/se/dean_guitars_vendetta_17_natural.htm

http://www.thomann.de/se/schecter_demon_7_sbk.htm

eller

http://www.thomann.de/se/ibanez_rg7321bk_guitar.htm



Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Om ni vill höra shredding så kolla dimebag darrel alltså föredetta panteras gitarist. eller zakk wylde


lnetzel

  • Gäst
Vad skall jag men en 7 strängad till? Det känns som att 6 st är många nog som det är:)

Ja... nu har jag känt lite på olika gitarrer på Musikbörsen och kan bara säg aatt det blir fan inte någon ibanez för 3995 kr. Den är inte byggd för min kropp:) Den kändes exakt likada som den Stratocaster jag har lånat av, dvs.. kramp i fingrarna och armen och tung.

Däremot var LTD Viper 400 riktigt grym att hålla i, lätt, räckte bra men fingrarna, en helt annan grej jämför med Ibanezen . Men ett annat pris också, fasiken. Men jag lutar mot att faktist utöka min budget och kanske ordna till en LTD Viper istället. Skall kolla på de lägre viper modellerna också.  Det finns ju en LTD Viper 50 för runt 3000 men jag måste hitta någon affär som har den hemma så jag kan kladda lite på den också. Antar att det är mer skillad på en Viper 50 och en Viper 400 förutom förutom att det sitter EMG pickups i 400an och ESP pickups i 50an. Men OM 50an känns likadan att hålla i som 400an så är det nog mitt hetaste spår just nu.

Jag testade fakiskt en Scheckter (kommer inte ihåg modellen) också på MB men det var inget som kändes klockrent heller.

Jag lär återkomma...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Vad skall jag men en 7 strängad till? Det känns som att 6 st är många nog som det är:)



De flesta "numetalgiatrrister" roar sig ju sig med att stämma ner esträngen till t e x D (drop-D) Med en sjusträngad så får du tyngden i botten utan att behöva stämma om gitarren.  :)


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Devin är kung :)

Absolut B) !!

Han är oxå en utmärkt referens som gitarrist och ljudmakare. Han ÄR ju en fullständig trollkonstnär och instrumentalist när det gäller ALLT han pillar på (jag tvekar inte att jämföra honom med Zappa eller Vai), men åtminstone på sina första skivor (tidiga SYL) så finns ju fan INGA gitarrsolon... han kände väl inte för att lägga några helt enkelt :)

***

Om gitarrer (att Inetzel): Det är självklart en smaksak; men jag fattar inte riktigt att du upplever Ibanez som en överdrivet tung gitarr? Jag har själv en RG och jag tycker snarare att den är för nätt. Ingen tyngd alls. Så jag tycker inte riktigt om den därför... Jag har helt enkelt aldrig blivit förälskad i den, även om den kvalitetsmässigt är alldeles utmärkt. (ja min älsklingsgitarr, moddad tokaistrata, ligger fortfarande i delar)

Och skit i det där med 7-strängat, det är som du säger, rätt så tillräckligt med 6 strängar :) (säger jag, som fortfarande stämmer gitarren i E).

Kör hårt
/Bengan

Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Och skit i det där med 7-strängat, det är som du säger, rätt så tillräckligt med 6 strängar :) (säger jag, som fortfarande stämmer gitarren i E).

Kör hårt
/Bengan



Stofil  :) nej jag bara skojar jag droppar inte heller så mycket....  :ph34r:


lnetzel

  • Gäst
Men jag kan tänka mig att stämma ned andra strängen (uppifrån.. nummer 5 va?) två tonsteg så jag kan ta powerchords på samma band med de två översta strängarna:) det är väl så man spelar gitarr va:)

Bengan: Intressant att du tycker att RG Ibanezen är lätt, för den kändes exakt likadan som Stratocaster Squire'n. Dem hade faktiskt en Squire några meter bredvid som jag tog upp och jämförde med, väldigt lika vikt med mina muskler mätt.

Att detta snack om Schdreddande får mig nästan att vilja öva skalor vad är det som händer med mig... Jag ville ju spela hård musik:)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
...säger jag, som fortfarande stämmer gitarren i E...

Räcker upp handen. Börjar man blir gammal tro?

 :D


freddy

  • Gäst
Tänkte mest på att Devin brukar ösa 7-strängat alternativt stämma ner till öppet C, det sistnämnda kräver nog ganska tjock kaliber på strängarna om det ska låta bra. Nåja :D


lnetzel

  • Gäst
Så där vända två till Musikbörsen...

Testspelade LTD Viper-400 och LTD Viper-50 i samma förstärkare med samma inställningar. I mina nybörjarhänder känns gitarrerna exakt likadana men i mina nybörjaröron har 400an lite crispigare och en aning tyngre ljud. Men absolut inget fel på 50an.

Höll också i en Epiphone SG (vet ej exakt vilken modell det var men den låg runt 4000 kr) den var inte lika skön som LTD Viper och inte alls lika snygg:)

...så är ljudet i 400an värd 3000 kr mer än det i 50an... för mig vet jag inte riktigt om det är det eftersom dem kommer att få åka guitar rig både en och tre gånger. Jag lutar nog mot 50an just nu.



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Viper 50 är det den som har dubbla humbuckers? tror att jag testade den. Fastnade inte för den däremot. Men det är väl inget fel på Viper. Så gott som något där i nedre mellanklassen.
Kul att följa dina vedermödor. Skall bli roligt att se vad du bestämmer dig för till sist.  :) :)


lnetzel

  • Gäst
->Ja Vipern har dubbla humbuckers.... dock inte EMG utan ESP pickuper.


Jag har resonerat så här.

LTD Viper 400: Kampanjpris 5995 kr (ord 8700 kr)
LTD Viper 50: Kampanjpris 2995 kr (ord 3400 kr)

Jag är rätt säker på att 400an är bättre och renare och att 5995 är ett sjukt bra pris men känner inte att det är värt för mig att lägga de extra pengarna på min nivå. Jag har precis lärt mig att "hacka" på E strängen och har som sagt inga ambitioner att bli en skicklig gitarrist utan det är slutresultatet efter heminspelning med en massa effekter jag ute efter.

Med min budget på 4000 kr beställde jag igår en svart Viper 50 för då har jag pengar över till axelband, gigbag och tjockare strängar också. Jag känner mig jäkligt nöjd och är tacksam för all hjälp jag fått i denna tråd. Det har varit bra att höra hur andra resonerar och få lite olika modeller "namedroppade" men jag har ju gått på vad jag själv känner och så jag tror det var ett bra beslut. Om jag mot all förmodan börjar lira gitarr lite mer seriöst får jag väl köpa en ny då eller byta upp mig till EMG mickar...


Nu måste jag bara vänta 10 dagar för att jag ville ha en svart istället för vinröd... grrrr...
« Senast ändrad: 03.07.2008, 10:24:29 by lnetzel »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Låter som du resonerat vettigt. Svart skall det vara förståss. Vi ser fram emot att höra ljud från dig vad det lider.  :)


freddy

  • Gäst
Yes, nu vill jag höra lite SYL-inspirerad musik från dig :) Grattis till inköpet, hoppas den rockar.


lnetzel

  • Gäst
Jag kan garantera att det kommer att vara INSPIRERAT av SYL... men det det vore ju rent ut sagt brottsligt att tro att jag skulle kunna få något att låta i närheten av det:) Men jag lovar att ladda upp något när jag har labbat lite.  Hittils låter allt jag ger mig på mer som halvkassa kopior av Ministry.
« Senast ändrad: 04.07.2008, 11:35:50 by lnetzel »


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
SYL-inspirerad musik 

:D



***

Hey Inetzel, verkar som du gjort en klockren marknadsundersökning och hoppas din gitarr rockar bra åtminstone ett par år nu:)

Tjing
Bengan
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


lnetzel

  • Gäst
Haha... nu har jag fått guran! Nu skall den banne mig få smaka på dist!



freddy

  • Gäst

Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
...säger jag, som fortfarande stämmer gitarren i E...

Räcker upp handen. Börjar man blir gammal tro?

 :D

Nä då, här en till.. :)

Var också inne på att leta efter nåt 'hårdare' i gitarrväg än den Fender Stratan som jag haft sen -99,
men sist jag höll på att leta tror jag jag fastnade för en Kirk Hammet ESP, mest för den var snygg ;)
Men backade ur då jag såg prislappen  :rolleyes: Kanske skall skapa en ny tråd här och ge sig på att
leta upp en ny, fast jag skulle kunna tänka mig lite 'störtbombarfasoner' - det kanske snart är inne igen? :P

Apropå shredda tycker jag, visst det är imponerande snabbt de lirar en del, men ack så tråkigt att lyssna på,
förutom Mattias då,
:)




Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Haha... nu har jag fått guran! Nu skall den banne mig få smaka på dist!



Det är väl inte guran som får smaka på dist, utan förstärkaren ;)