Kontrollrummet

Cykeln - Jive my Head (v2)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Jive my Head (Arbetsnamn - Du frågar mej)
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Direktmusik
LÅTLÄNGD: 10.00
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Va fan har jag inget annat för mej?
Men det var ganska kul
Se det  som en skiss eller kanske som en sorts engångsmusik

http://www.box.net/shared/g86qaijokw

För ökad tillgänglighet finns nu även den här

V2 - 29/3 - Provat att lägga på eq, compressor och reverb på masterreglen - Har inte använt den tidigare. Vet inte om det blev någon förbättring?

« Senast ändrad: 29.03.2009, 14:39:24 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp härmed bekräftat du är galen och det var galet bra ljud här. Dom där konsertbiljetterna vill jag gärna komma över.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Fullständigt galet..men underhållande :lol: cool hook  ...fick en kul stund så här på kvällskvisten..oj nu har till och med hunden gått och lagt sig...nämen.. börjar gilla det här...fick mig på bra humör...skitbra börjar det luta åt..får nog bli en repris i morgon :) befriande, Tack!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Mäktigt! Ganska långt stycke som kräver några lyssningar. Återkommer.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
I brist på en kommande radio edit? :) så återkommer jag...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ofta säger man att gränsen mellan geni och galenskap är hårfin. tidigare bekrfätades det här ovan att du är galen.

Jag hävdar att det är helt fel. detta är fan genialiskt.

Ett mäktigt stycke, där maffiga mattor och trumsound blandas med hårda ljud och vackra durslingor. Påminner lite om folkmusik på sitt dumolliga angreppssätt.

Sången är verkligen helt perfekt lagd. underbart suggestiva melodier.

saknas en sak: skita ner fejkguran någe enormt. nu låter det "midi".

Detta fick mig verkligen inspirerad. helt underbart. man tröttnar aldrig. humor och allvar, himmel och helvete.

verkar som du fått utlopp för en hel del som behövde komma ut på något sätt.

en god medmusiker och forummedlem kommenterade min låt såhär:

FY FAN SÅ ONÖDIGT JÄVLA BRA

och det skulle jag vilja säga om detta. allt helt perfa, minus fejkguraljuden.


mer sånt här cykeln.

namedropping
80 tal osar det på ett underbart sätt. tankar går till billy idol, human league, lite front, lite soft cell, ultravox, art of noise.
/namedropping

« Senast ändrad: 27.06.2008, 01:06:41 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej stefan.
Här har du verkligen haft kul! Stycket lyser med en hel del finurlighter och man kastas mellan hopp och förtvivlan.Moll och dur i en salig blandning :)
På något sätt så känns det som en relations resa för mig.Typ som man kan uppleva i ett förhållande med sin äkta hälft.Lyssande inte så noga på texten.Men associerar till konflikter och uppbrott försoningar och nya uppbrott.Konstig början,det börjar så abrupt och slutar likadant - precis som en relation!

I början fattar man inte vad som händer,och inte i slutet heller..Man fastnar med skägget i brevlådan liksom.. :)
Om man inte har hittat en ny kärlek vill säga,för då är det andra tongångar som gäller :D

Snyggt lirat överlag,mixen är inte så mycket att säga nåt om - det låter bra.

Kul resa du bjöd på här.

Mvh
Micael


Utloggad ÅsaS

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Söderbergs hemsida
Kul!!
Jag skulle höja volymen om den spelades i radio. Tror faktiskt att den skulle gillas av många.
Udda och bra på en gång! Så mycket spänning. Man vet liksom inte vad som ska komma för det som kommer är oväntat.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Länken funkar inte för mig?
Jag gillar ju galenskaper :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Velocipeden!

HAr ju lärt mig attb om det står Cykeln som kompositör så  kan man vänta sig nåt extra!
Och det stämmer  in på´detta alster åxå, hela 10 minutertid at fantasiförflyttas både hit o dit.
Vet ju inte hur jag ska komma med uppbyggande kritik här, du har ju allt redan uppbyggt, och snyggt.
Undras just vad mannen som skriker till nu o då  blir pinad med, läsa nåt gammalt Mahan-inlägg kanske? :P

Mycket teatraliskt, kunde ju nästan räcka till en akt i en rockopera. Sångutförandet får 5/5, verkligt mångsidigt!
Men usch vad den slutar illa och abrupt, mitt i en intressant fas med snygga stämmor "down your wicked ass / eyes" :D

Så det finns troligen 5 minuter till att vänta på, så lägg ut hela rasket, BRA! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
EKO
Galen - jag? Är nog mest kommunalgrå. Konsertbiljeter ?  :D Tack

Clemens
Inte fullständigt galet än väl. Underhållning ja jag är ju en sång- och dansman. Hoppas det lutar vidare åt det hållet. Tack

eq
Välkommen tillbaks!

freddy
Detta är radio editen - men återkom gärna!

EMU
 :wub:  :wub:

HM
Ja det handlar om musik på slak lina - inte alltid så lätt att hålla balansen mellan dur och moll - Tack!

ÅsaS
Tack! Kul att något kan kännas udda och bra på samma gång.
Höja volymen - Det glömde jag säga - för denna gäller Play it loud!

Dividend
OK - ska lägga upp en direkt på sidan

mahan
Vänta sig något extra  - Tack för det!
Vissa saker slutar ju tyvärr när det är intressant - är osäker på om det är så här - får se ...

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Första minutrarna uppfattade jag som en rätt standard åttiotalslåt och sedan kändes det som att du tröttnade på det och bara började komponera helt linjärt. Kul.

Det instrumentala direkt efter sången i början diggade jag mycket. Bra med skriken här och där som håller intresset uppe.

Cirkuspartiet med distmattegitarrerna var tokigt du.


Slutdelen med "... you eyes??" var riktigt bra.

Så galet var det väl inte. Mer bra liksom.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Galet och bra.

Gillade speciellt Pantera-skriket nånstans mitt i :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter helt normalt tycker jag, inte speciellt galet - mer fräckt och innovativt.(skrev jag efter 2 minuter...)
Sången är dock för låg, kanske för mycket reverb? (skrev jag efter 2 minuter...)
Beundransvärt att göra en låt på två ackord så varierad, fast när distgitarrerna kommer in byter det tonart och 3 ackord
"Sången är dock för låg, kanske för mycket reverb? " skrev jag, men som kommer ett nytt parti, hårdrockinfluerat- ganska knasigt och där är sången ok (ja, men som kommer den där mentalsjuka grejen. Öj!)
Tillbaka till första temat. är inte sången högre nu?
Alltså, vad har det för betydelse egentligen det jag skriver. Översköljs av teman som vandrar in och ut med olika inställningar och motsäger det jag skriver - jissus!
En lekstuga som inte går av för hackor (om jag nu kan säga så?)
Får en känsla av en blandning av Pink Floyd och 10cc, men törs nog säga att detta mindre mästerverk inte hänger ihop lika musikaliskt som nämnda namns verk.
Tar låten aldrig slut eller den låten på repeat i mediauppspelaren? 10 min. Har väl gått en kvart nu?
SANSLÖST HELT ENKELT! :D


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Spännande, skön låt, eller var det två eller tre? :)
Tyckte mest om första delen, fast sången "down your eyes"(?) i slutet var skön, lite Gollumaktig på nåt sätt :)
Skulle kanske passa på dansgolvet eller i bilen :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra att du inte har annat för dig.  :D  Häftig musik och sammanfattar mina intryck efter ytterligare några lyssningar: Man kan ju urskilja flera låtar i detta. Var och en med snygga och starka melodier.  Snyggt lir och reverb. Sköna växlingar där i början mellan dur och moll och motmelodi i andra refrängen. Lite tveksam till teaterapan i framförandet. Tycker musiken inbjuder till mer "normal" sång men du vill ju ha det "galet" så det skall nog vara så.  :rolleyes: Skriken sitter bra och sedan kommer ett mer filmiskt och tjusigt kort parti (03:56). Fint att det kommer tillbaka vid 04:44.  Vid 05:55 tar en gladare låt form och ljuden är goa och här finns det mycket energi som späds på med dina tillrop här och var. Låten skulle lysa för sig själv. Vid 07:22 är vi inne på något annat med mer hårdrocksanknytning och här passar det bra med sång som kommer in fint men lite sent? Låter sedan som variospeedat i refrängen(?). Abrupt slut. Va!? Har tio minuter redan gått? Hade inte tråkigt en sekund. Härlig energi, vitalitet och egensinnigt! Imponerande! Väldigt bra jobbat!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Wernborg 
Yes det var mycket linjärt komponerande - det ena ledde till det andra
(Hade förstås hoppats på att även musiken kunde hålla intresset uppe  :D)
Tack, tack och kul att det gillas - liksom  :D

Dividend
Tack - tänk vad ett litet skrik kan göra!

flabb
Ja det är ju ett antal teman/partier/låtar i denna
Kul att du tycker den passar i bilen och på dansgolvet - många kanske skulle tycka att den var svårdansad  :)
« Senast ändrad: 07.07.2008, 14:29:11 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Låter helt normalt tycker jag, inte speciellt galet - mer fräckt och innovativt.(skrev jag efter 2 minuter...)
Sången är dock för låg, kanske för mycket reverb? (skrev jag efter 2 minuter...)
Beundransvärt att göra en låt på två ackord så varierad, fast när distgitarrerna kommer in byter det tonart och 3 ackord
"Sången är dock för låg, kanske för mycket reverb? " skrev jag, men som kommer ett nytt parti, hårdrockinfluerat- ganska knasigt och där är sången ok (ja, men som kommer den där mentalsjuka grejen. Öj!)
Tillbaka till första temat. är inte sången högre nu?
Alltså, vad har det för betydelse egentligen det jag skriver. Översköljs av teman som vandrar in och ut med olika inställningar och motsäger det jag skriver - jissus!
En lekstuga som inte går av för hackor (om jag nu kan säga så?)
Får en känsla av en blandning av Pink Floyd och 10cc, men törs nog säga att detta mindre mästerverk inte hänger ihop lika musikaliskt som nämnda namns verk.
Tar låten aldrig slut eller den låten på repeat i mediauppspelaren? 10 min. Har väl gått en kvart nu?
SANSLÖST HELT ENKELT! :D

Tack för din fina beskrivning – det var/är en fröjd att läsa. Har läst den ett antal gånger och det drar i smilbanden varje gång när jag läser dina noteringar vartefter låten fortsätter!
Och visst är det lite lekstuga – hade jättekul när jag kom på de olika temana.
".. mindre mästerverk.."  :wub:
Jodå den tar nog slut och det ganska abrupt
Hemskt mycket tack för detta – beskrivningen och omdömena glädjer mig mycket!
« Senast ändrad: 07.07.2008, 14:30:02 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra att du inte har annat för dig.  :D  Häftig musik och sammanfattar mina intryck efter ytterligare några lyssningar: Man kan ju urskilja flera låtar i detta. Var och en med snygga och starka melodier.  Snyggt lir och reverb. Sköna växlingar där i början mellan dur och moll och motmelodi i andra refrängen. Lite tveksam till teaterapan i framförandet. Tycker musiken inbjuder till mer "normal" sång men du vill ju ha det "galet" så det skall nog vara så.  :rolleyes: Skriken sitter bra och sedan kommer ett mer filmiskt och tjusigt kort parti (03:56). Fint att det kommer tillbaka vid 04:44.  Vid 05:55 tar en gladare låt form och ljuden är goa och här finns det mycket energi som späds på med dina tillrop här och var. Låten skulle lysa för sig själv. Vid 07:22 är vi inne på något annat med mer hårdrocksanknytning och här passar det bra med sång som kommer in fint men lite sent? Låter sedan som variospeedat i refrängen(?). Abrupt slut. Va!? Har tio minuter redan gått? Hade inte tråkigt en sekund. Härlig energi, vitalitet och egensinnigt! Imponerande! Väldigt bra jobbat!  :D

Hemskt mycket tack för denna omfattande beskrivning.
Växlingarna mellna moll/du var jag nästan inte medveten om - märkte dom först när jag lyssnade   :wacko:
Jo det blev lite teater i detta - ganska så avsiktligt men när jag lyssnar nu så tycker jag att några strofer är lite väl ..
"... lysa för sig själv" - Tack! Det är ju hemskt kul när delar i en helhet också kan stå för sig själv.
Ja hårdrockstemat dök plötsligt upp - som idéer ibland gör. Sången lite sen - hmm får lyssna igen.
Vet inte vad variospeedat är  :unsure: Förvred rösten mycket och använde någon av Logics funktioner
Stort tack för de avslutande orden!  :wub:
« Senast ändrad: 07.07.2008, 14:31:25 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


jay thomas

  • Gäst
Oj vilka grymmar SPARKS vibbar jag fick av detta!  :)

Kalasbra, lagom skitzat på något sätt, gillas!


freddy

  • Gäst
Början låter tysk :) Sången tycker jag borde få komma fram lite. Svårt att placera dig stilmässigt, du beatboxar också va? Haha, galning. Det finns många fina idéer i dessa 10 minuter musik, däremot tycker jag inte riktigt att det håller, blir lite tråkigt bitvis. Men kul är det, dock inget jag lyssnar på två gånger. Då får du nog fixa en edit till mig först :D

Kul att höra alla olika (otippade) vändningar i låten iaf.   


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
jay thomas
Tack för det! Kul att det gillas. Tyvärr har jag ingen koll på SPARKS - får se om jag kan hitta något att lyssna på

freddy
Tysk  :o
Beatboxar vet jag inte vad det är  :unsure:
"galning" - tack, känns bra för en kommunaltjänsteman
"tråkig" - noterat - antagligen är det bara man själv som orkar lyssna fler ggr - ungefär som alla semesterbilder man tror att andra är intresserad av.
Kul att du tycker det finns idéer och att det i tråkigheten finns lite kuliga saker.
Tack för din lyssning och ärliga åsikt!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Visst fick man SPARKS vibbar av din låt härligt! :D


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Tack för den! La mig på sängen och fick slappna av såsom jag inte gjort på länge. Uppnådde Nirvana (upplysningen, för er som inte vet) med Herman Hesse, Buddha och grabbarna. (Kanske Krsna var där också). Med andra ord: SKITBRA!
Ska lyssna på den engång till nu som nå't slags ärevarv för jag känner din frihet.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
SYNTH
SPARKS? Jag måste nog försöka hitta och lyssna på dom
Tack!

bow35
Tack för den - tillbaka!
för det var en härlig beskrivning - Nirvana! Det var som bara ...
och ärevarv  :wub:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Börjar bli dax att flytta till färdiga - kommer nog inte att göra något mer åt denna men provade först att lägga lite eq, compressor och reverb på masterreglen - har inte använt den tidigare
- blir det något bättre eller rentav sämre
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lika härligt galen/bra som senast jag lyssnade - kanske hör lite mer sprak och knaster efter reverbpålägget. Jag tror inte att reverb var något jag direkt saknade i förra utgåvan. En del låtar kommer man ihåg för evigt och det här är en sådan. Suverään
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nej, saknade inte heller reverbet förra svängen tror jag. Knaster och spark kan du ta bort från reverbet genom att köra ett lo-pass filter, bruakr finnas på månge reverb.

Nu med distans till låten tycker jag itne alls du skall göra den till färdiga än. Du skall dra på mer sång, och tydlig sång. Det finns så många bra teman och passager, men de drunknar lite i att "låten är en plojlåt". inte ploj kanske, men den syftar till att vara lite galen?

Den ÄR ju inte så galen? Mera bra. Och om den filas lite till så kommer den bli riktigt speciell.

vin o vatten ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol