Tjena igen.
Det där med bas i små högtalare är ju ett problem.Jag tror inte du skall ändra nåt i mixen.
Då sabbar du det fina soundet som du har nu.Den låter "rätt" till genren och bra i min lyssning.Andra kanske tycker det är för basigt,det beror ju lite på lyssning som sagt.Nu har jag inga världsmästar prylar,ett par hyfsade monitorer för 4 lax och ett par lurar för en tusing.
Oftast mixar jag mina låtar lite för basiga,så mina inställningar är inte riktigt hundra.Kör alltid en referens lyssning i min bil där jag har en lyssning som jag "kan",och då brukar jag oftast få korrigera basen lite via sänkning.
Problemet med små data högtalare typ till bärbara datorer är ju som du beskriver.Dom är helt enkelt inte gjorda för att återge bas,så jag tror inte du kommer närmare kärnan med att ratta nåt mer.Köp ett par budget lurar till den bärbara så ökar nog trycket från basen.Lyssnade på musik härifrån i laptop då jag var i Spaninen i fjol,upplevde samma problematik.
Vilken fin skärgårdsbild som du bifogade in,har du stuga eller kanske bara båt nånstans där?
Riktigt vackert var det..
Josefin och Farväl,jo med åren så har ju de musikaliska färdigheterna växt lite så nu skulle jag nog kunna göra dom rättvisa arr och lir mässigt.Får jag rätt inspiration så..
Jo just det,dina guror..Okej,då vet jag.Kanske kan du lira om nån av dem? Den till vänster låter otajtast,fixar du den och drar dom lite närmare varandra så kan det nog gå..
En sak till,ha flytväst på när du åker båt och drick inga pilsner om du kör..

Ha re gott på havet.
Mvh
Micael