Kontrollrummet

Bra överhängsmikar.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Hej i sommarvärmen. Ny här på forumet. :lol: Tänkte öppna upp med en trummik fråga. Vad/vilka mikar passar bra till överhäng? Har tex aldrig provat bandmikar vilket tydligen ska funka bra till ändamålet. Någon specifik mik som är riktigt bra etc. TPFH


Utloggad tsmalmbe

Har använt AT Pro37r som stereo OH, och Birdcage figure-8 + AKG CK94/SE300B (hypercardioid) för MS. Båda lät riktigt fint.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Line Audio Design CM3
Oktava MK012

Vill du prova med bandmicar till överhäng, så funkar nog de billiga modellerna från GoldenAge helt ok, tror jag.

Kolla gärna runt lite på min testsite, så kan du få en idé om hur ett gäng olika micar kan låta. Inga truminspelningar, men ändå... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
AEA R84 låter grymt snyggt på OH.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Vill du prova med bandmicar till överhäng, så funkar nog de billiga modellerna från GoldenAge helt ok, tror jag.

ja, vi brukar använda dom(R1) till truminspelning. funakr/låter väldigt bra. funkar nog bäst om man vill ha ett naurligt akustiskt ljud.
Line Audio Design CM3 är åxå bra.



Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Handlar det om köp eller är det bara en allmän fråga?
Det är ju rätt stor skillnad på vad som är "bra" och vad som är "bra om man inte kan lägga så mycket pengar".

Jag tycker CM3 går bort, det finns många som gillar dem. De må vara "bra" med tanke på att de är jävligt billiga, men där slutar det tycker jag. Speciellt om man ska ha dem till OH. Då finns det bättre mickar för skvätten mer pengar.

Bandmickar ger ju ett helt annat ljud än kondingar. Middigare, dovare. Jag tycker att bandmickar tar cymbalerna snyggare, även hihat. Om du bestämmer dig för bandmickar så måste du veta hur man rattar EQ, om du inte strävar efter ett väldigt dovt ljud. Det handlar ofta om att spela in och sedan "styra upp" bandmicksljudet för att få ett riktigt bra ljud. Det låter ju dumt egentligen, men det fungerar väldigt bra och slutresultatet blir ofta jäkligt snyggt och mjukt, men ändå detaljerat.
Tilläggas bör att jag inte tycker billigare bandmickar ger samma övertygande och lika sammanhållen ljudbild som dyrare motsvarigheter. Så är det iof nästan alltid: man får vad man betalar för.

OHmickar är ju grymt svårt. Man måste veta vad man vill ha och hur olika mickar funkar ihop med varandra. Det kan man inte veta utan att ha prövat.

Till exempel så får man generellt ett hårdare och "snabbare" trumljud med kondingar som OH och dynamiska mickar som närmickar.
Ett öppnare och klarare ljud får man med kondingar som OH och även kondingar som närmickar. Det kan i mitt tycke ibland vara så detaljerat att det blir påträngande.
Ett riktigt middigt och fett ljud blir det ofta med bandmickar som OH och dynamiska mickar som närmickar.
Min favorit är bandmickar på OH, dynamisk mick på virveln och kondingar på pukorna. Jag tycker det resulterar i detaljerat, naturligt, lagom snabbt och fett ljud utan att vara påträngande.

Vilka OH mickar man väljer beror på hur de går ihop med de andra mickarna man har.

För att sluta förvirra ännu mer:
En bra utgångspunkt som låter som de flesta antagligen förväntar sig, är att köra med ett par njur-kondingar i AB positiion.
Jag tycker det är bra att börja så, för att sedan upptäcka saker och byta mickar efter hand.


Utloggad krax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Tack för ditt svar Elof.

Jag tänker så här. Bättre att lägga lite mer pengar på"rätt" mikar från början, det blir billigare i längden. Någon nämde R84, har förstått att Royer 122 erna ska vara bra mm. Har tittat lite på KM 184 samt känner en som har KM 84 till salu. Har också en U87a  som man skulle kunna komplettera med en till. Det finns lite olika vägar att gå men jag vet också vilket sound jag gillar och det är nog mer åt bandmik hållet misstänker jag. Rund och mjuk diskant snarare än knivskarp skärpa.

Fråga: Har du någon favorit på kicken, samt mickar du den med två (eller fler) mickar?
Förresten har du något trumset att rekomendera? Funderar på DW men mest för namnets skull..



Utloggad krax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Fy fåglarna, jag såg just vad Royer R-122/121 kostade. :o Dessa blir det kanske inte då..



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Fy fåglarna, jag såg just vad Royer R-122/121 kostade. :o Dessa blir det kanske inte då..

Om du vill ha ett par riktigt fina bandmicar i lite högre klass, så kan du överväga Crowley and Tripp's Naked Eye, som jag tycker är bättre än både AEA R84 (som var favorit innan jag testade C&T) och Royer R-121 - trots att den är billigare än dessa båda... Betydligt dyrare än diverse kinesiska modeller som säljs under femtielva olika namn, men riktigt bra kvalitet kostar tyvärr. :(

Annars blir det säkert helt ok med GoldenAge's billiga bandmicar, som sagt. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Tack för ditt svar Elof.

Jag tänker så här. Bättre att lägga lite mer pengar på"rätt" mikar från början, det blir billigare i längden. Någon nämde R84, har förstått att Royer 122 erna ska vara bra mm. Har tittat lite på KM 184 samt känner en som har KM 84 till salu. Har också en U87a  som man skulle kunna komplettera med en till. Det finns lite olika vägar att gå men jag vet också vilket sound jag gillar och det är nog mer åt bandmik hållet misstänker jag. Rund och mjuk diskant snarare än knivskarp skärpa.

Fråga: Har du någon favorit på kicken, samt mickar du den med två (eller fler) mickar?
Förresten har du något trumset att rekomendera? Funderar på DW men mest för namnets skull..


jag gillar sennheiser md421 på mjukare baskaggar. typ jazz.
själv brukar jag ha ett gäng mickar på baskaggen, innuti för klicket om jag vill ha det, utanför för "thumpet" och en på en meters avstånd för att basvågorna ska kunna slå ut ordentligt.
schyssta mickar på bastrumma är 421 som tidigare nämnt, electrovoice re20, shure sm7, shure sm57, neumann tlm103 och tsm mt87s (den sistnämnda är ju lite billigare än de andra.. ;) )

för klick funkar shure beta 52 och shure sm57 schysstast, men allra bäst är audix d6. den är asfet!

om du vill jobba fram ett bra trumljud, börja då med att stämma allt till förbannelse, sen mickar du baskaggen med en stormembranare och lägger en matta över mick och baskagge. det isolerar ljudet något fruktansvärt, och skapar ett eget litet rum åt baskaggen.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad krax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Fy fåglarna, jag såg just vad Royer R-122/121 kostade. :o Dessa blir det kanske inte då..

Om du vill ha ett par riktigt fina bandmicar i lite högre klass, så kan du överväga Crowley and Tripp's Naked Eye, som jag tycker är bättre än både AEA R84 (som var favorit innan jag testade C&T) och Royer R-121 - trots att den är billigare än dessa båda... Betydligt dyrare än diverse kinesiska modeller som säljs under femtielva olika namn, men riktigt bra kvalitet kostar tyvärr. :(

Annars blir det säkert helt ok med GoldenAge's billiga bandmicar, som sagt. :)

Låter intressant. Har aldrig hört talas om denna mik men är säkert bra. Ska kolla upp. Kina byggda mikar har jag något emot per autopilot. Som du säger bra kvalitet kostar lite, och det är ok till en viss gräns. Tack


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Om du berättar vad du har för övre gräns är det lättare att ge bra tips  :)
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad krax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Tack för ditt svar Elof.

Jag tänker så här. Bättre att lägga lite mer pengar på"rätt" mikar från början, det blir billigare i längden. Någon nämde R84, har förstått att Royer 122 erna ska vara bra mm. Har tittat lite på KM 184 samt känner en som har KM 84 till salu. Har också en U87a  som man skulle kunna komplettera med en till. Det finns lite olika vägar att gå men jag vet också vilket sound jag gillar och det är nog mer åt bandmik hållet misstänker jag. Rund och mjuk diskant snarare än knivskarp skärpa.

Fråga: Har du någon favorit på kicken, samt mickar du den med två (eller fler) mickar?
Förresten har du något trumset att rekomendera? Funderar på DW men mest för namnets skull..


jag gillar sennheiser md421 på mjukare baskaggar. typ jazz.
själv brukar jag ha ett gäng mickar på baskaggen, innuti för klicket om jag vill ha det, utanför för "thumpet" och en på en meters avstånd för att basvågorna ska kunna slå ut ordentligt.
schyssta mickar på bastrumma är 421 som tidigare nämnt, electrovoice re20, shure sm7, shure sm57, neumann tlm103 och tsm mt87s (den sistnämnda är ju lite billigare än de andra.. ;) )

för klick funkar shure beta 52 och shure sm57 schysstast, men allra bäst är audix d6. den är asfet!

om du vill jobba fram ett bra trumljud, börja då med att stämma allt till förbannelse, sen mickar du baskaggen med en stormembranare och lägger en matta över mick och baskagge. det isolerar ljudet något fruktansvärt, och skapar ett eget litet rum åt baskaggen.

Audix D6 nämns ofta som en favorit, dessutom lite allround ljudmässigt. Har inte köpt trummorna än vilket blir under sommaren, därefter blir det mickar. Bra tips med kickrummet. Tack  


Utloggad krax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Om du berättar vad du har för övre gräns är det lättare att ge bra tips  :)

Royer mickarna låg kring 16000:- och uppåt per styck, det känns som om den är svår att smälta. För båda mickarna kanske...


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Tack för ditt svar Elof.

Jag tänker så här. Bättre att lägga lite mer pengar på"rätt" mikar från början, det blir billigare i längden. Någon nämde R84, har förstått att Royer 122 erna ska vara bra mm. Har tittat lite på KM 184 samt känner en som har KM 84 till salu. Har också en U87a  som man skulle kunna komplettera med en till. Det finns lite olika vägar att gå men jag vet också vilket sound jag gillar och det är nog mer åt bandmik hållet misstänker jag. Rund och mjuk diskant snarare än knivskarp skärpa.

Fråga: Har du någon favorit på kicken, samt mickar du den med två (eller fler) mickar?
Förresten har du något trumset att rekomendera? Funderar på DW men mest för namnets skull..



Det är lugnt.... Patrik. Eller?  :huh:  :)

Köp en till U87 tycker jag då, skit i stereomatchning. JAM har flera beggade U87or vill jag minnas...

Kicken... Jag har kört på min EV 868 sen jag köpte den. Då valde jag den framför B52 och D112.
Brukar köra den ihop med någon stormembranare för att få lite extra skinn, men på sistone har den varit ensam i hålet på kaggen.

Trumset och märken har jag ingen stenkoll på. Jag bara slår och hoppas på att träffa rätt.
« Senast ändrad: 24.06.2008, 00:05:13 by Elof »


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Mur mycket är du färdig att lägga ut pengar på ditt trumset? och et hurdant set?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Fy fåglarna, jag såg just vad Royer R-122/121 kostade. :o Dessa blir det kanske inte då..

Om du vill ha ett par riktigt fina bandmicar i lite högre klass, så kan du överväga Crowley and Tripp's Naked Eye, som jag tycker är bättre än både AEA R84 (som var favorit innan jag testade C&T) och Royer R-121 - trots att den är billigare än dessa båda... Betydligt dyrare än diverse kinesiska modeller som säljs under femtielva olika namn, men riktigt bra kvalitet kostar tyvärr. :(

Annars blir det säkert helt ok med GoldenAge's billiga bandmicar, som sagt. :)

Låter intressant. Har aldrig hört talas om denna mik men är säkert bra. Ska kolla upp. Kina byggda mikar har jag något emot per autopilot. Som du säger bra kvalitet kostar lite, och det är ok till en viss gräns. Tack

Naked Eye ligger på ca 8000:-/st och tillverkaren hittar du här: http://www.soundwaveresearch.com  :)

De har även tagit fram en version av Naked Eye som är baskaggesäker. :o Materialet i bandet är inte tunn aluminium, utan ett nytt material som passande nog kallas "Roswellite", som ska tåla vilka ljudkällor som helst - och garantin är livstid för den - och deras idé om livstids garanti är Soundwave Research's livstid... B) Roswellite-versionen kostar mer, men jag har inte fått reda på svenska listpriset ännu...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Fy fåglarna, jag såg just vad Royer R-122/121 kostade. :o Dessa blir det kanske inte då..

Om du vill ha ett par riktigt fina bandmicar i lite högre klass, så kan du överväga Crowley and Tripp's Naked Eye, som jag tycker är bättre än både AEA R84 (som var favorit innan jag testade C&T) och Royer R-121 - trots att den är billigare än dessa båda... Betydligt dyrare än diverse kinesiska modeller som säljs under femtielva olika namn, men riktigt bra kvalitet kostar tyvärr. :(

Annars blir det säkert helt ok med GoldenAge's billiga bandmicar, som sagt. :)

Låter intressant. Har aldrig hört talas om denna mik men är säkert bra. Ska kolla upp. Kina byggda mikar har jag något emot per autopilot. Som du säger bra kvalitet kostar lite, och det är ok till en viss gräns. Tack

Naked Eye ligger på ca 8000:-/st och tillverkaren hittar du här: http://www.soundwaveresearch.com  :)

De har även tagit fram en version av Naked Eye som är baskaggesäker. :o Materialet i bandet är inte tunn aluminium, utan ett nytt material som passande nog kallas "Roswellite", som ska tåla vilka ljudkällor som helst - och garantin är livstid för den - och deras idé om livstids garanti är Soundwave Research's livstid... B) Roswellite-versionen kostar mer, men jag har inte fått reda på svenska listpriset ännu...
var det inte den som lanserades kring första april!? :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Fy fåglarna, jag såg just vad Royer R-122/121 kostade. :o Dessa blir det kanske inte då..

Om du vill ha ett par riktigt fina bandmicar i lite högre klass, så kan du överväga Crowley and Tripp's Naked Eye, som jag tycker är bättre än både AEA R84 (som var favorit innan jag testade C&T) och Royer R-121 - trots att den är billigare än dessa båda... Betydligt dyrare än diverse kinesiska modeller som säljs under femtielva olika namn, men riktigt bra kvalitet kostar tyvärr. :(

Annars blir det säkert helt ok med GoldenAge's billiga bandmicar, som sagt. :)

Låter intressant. Har aldrig hört talas om denna mik men är säkert bra. Ska kolla upp. Kina byggda mikar har jag något emot per autopilot. Som du säger bra kvalitet kostar lite, och det är ok till en viss gräns. Tack

Naked Eye ligger på ca 8000:-/st och tillverkaren hittar du här: http://www.soundwaveresearch.com  :)

De har även tagit fram en version av Naked Eye som är baskaggesäker. :o Materialet i bandet är inte tunn aluminium, utan ett nytt material som passande nog kallas "Roswellite", som ska tåla vilka ljudkällor som helst - och garantin är livstid för den - och deras idé om livstids garanti är Soundwave Research's livstid... B) Roswellite-versionen kostar mer, men jag har inte fått reda på svenska listpriset ännu...
var det inte den som lanserades kring första april!? :lol:

Jo - men det var inget aprilskämt, utan dagens sanning. ;)
Det var nog jag som berättade om den just första april, eftersom det kändes som det perfekta upplägget för ett aprilskämt, eftersom det är så olikt en bandmic att vara så robust. Releasen skedde egentligen under NAMM och den presenterades första gången 16 januari. Bandmaterialet är ett resultat av deras forskning kring nanomaterial.

Jag funderar lite på om jag kanske skulle skaffa en sådan (Naked Eye är en av mina favoritmicar i min egen lilla samling). Då kan man köra med bandmic i alla situationer utan att behöva vara försiktig med den. B)
« Senast ändrad: 24.06.2008, 01:35:25 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Efter att ha lyssnat lite på din testsajt Claes måste jag erkänna att jag inte alls gillar Crowley and Tripp's Naked Eye. Den låter alldeles för hård och kall jämfört med de bandmickar jag testat (som AEA R-84). Inte det jag söker hos en bandmick. Men så föredrar ju du transparenta mickar har jag förstått  ;).

Jag, Elof och Sounden gjorde en shootout för ett tag sen mellan en R-84 och en av JJLabs bandmickar och förutom det självklara att R-84:an lät mycket trevligare över i stort sett hela registret, så brusade micken från JJLabs mycket mer. Kanske inte avgörande då man spelar in trummor, men med en svag röst eller då man spelar in akustisk gitarr är det inte speciellt kul.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Efter att ha lyssnat lite på din testsajt Claes måste jag erkänna att jag inte alls gillar Crowley and Tripp's Naked Eye. Den låter alldeles för hård och kall jämfört med de bandmickar jag testat (som AEA R-84). Inte det jag söker hos en bandmick. Men så föredrar ju du transparenta mickar har jag förstått  ;).

Det är ju alltid en smaksak vilket sound man gillar. Framsidan är mer "klassiskt" bandmicsljud, medan baksidan ger lite bättre respons i diskanten. Den är inte tung i botten, som många bandmicar kan vara - utan ger en mer naturlig respons.

Citera
Jag, Elof och Sounden gjorde en shootout för ett tag sen mellan en R-84 och en av JJLabs bandmickar och förutom det självklara att R-84:an lät mycket trevligare över i stort sett hela registret, så brusade micken från JJLabs mycket mer. Kanske inte avgörande då man spelar in trummor, men med en svag röst eller då man spelar in akustisk gitarr är det inte speciellt kul.

R-84 var som sagt min favorit innan jag testade den första C&T som jag fick i nävarna (Studio Vocalist). R-84 är också en mycket trevlig mic, som jag var på god väg att köpa själv när jag fick låna C&T för att spela in till testsiten. Sedan kändes det lite jobbigt ett tag eftersom jag ville ha en Studio Vocalist, men den var så j-a dyr. Sedan kom Naked Eye och var nästan lika bra - men dessutom med "dual voicing". :wub:


Bandmicar kräver förstås också en del av preampen, så de funkar mindre bra med preampar som inte kan ge mycket gain med lågt brus...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad krax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Tack för ditt svar Elof.

Jag tänker så här. Bättre att lägga lite mer pengar på"rätt" mikar från början, det blir billigare i längden. Någon nämde R84, har förstått att Royer 122 erna ska vara bra mm. Har tittat lite på KM 184 samt känner en som har KM 84 till salu. Har också en U87a  som man skulle kunna komplettera med en till. Det finns lite olika vägar att gå men jag vet också vilket sound jag gillar och det är nog mer åt bandmik hållet misstänker jag. Rund och mjuk diskant snarare än knivskarp skärpa.

Fråga: Har du någon favorit på kicken, samt mickar du den med två (eller fler) mickar?
Förresten har du något trumset att rekomendera? Funderar på DW men mest för namnets skull..



Det är lugnt.... Patrik. Eller?  :huh:  :)

Köp en till U87 tycker jag då, skit i stereomatchning. JAM har flera beggade U87or vill jag minnas...

Kicken... Jag har kört på min EV 868 sen jag köpte den. Då valde jag den framför B52 och D112.
Brukar köra den ihop med någon stormembranare för att få lite extra skinn, men på sistone har den varit ensam i hålet på kaggen.

Trumset och märken har jag ingen stenkoll på. Jag bara slår och hoppas på att träffa rätt.


Tycker att u87an är lte för toppig ibland, tror mer på en mörkare mik, typ bandmikar. Jag får försöka testa lite där.
Tänker köra på säkra kort över lag på trummorna, känner att jag kan noll och intet.   




Utloggad krax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Mur mycket är du färdig att lägga ut pengar på ditt trumset? och et hurdant set?

Vet ej men säg att totalt med allt runt 30-40 om det krävs, men givetvis så billigt som möjligt. Söker ett riktigt bra rocksound.
Många säger DW men har hört andra som tycker att det är för slickt och tycker Pearl eller Tama. Själv har jag ingen aning.
Tips emottages tacksamt.


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
DW är bra, överdrivet dyrt tycker jag själv.
Kolla Mapex Saturn / Pearl vision /pearl MMX.
Mapex Saturn shell settet kostar 999 euro  i t-butiken. mmx lite mera,

Säkert då et vanligt set typ 22 baskagge , 10,12,14 pukor?

http://www.thomann.de/se/mapex_sw5225a_fusion_ys.htm denhär borde fungera riktigt bra och de är ett av mapex bästa kit.

Som cymbaler t.ex Meinl byzance eller Paiste 2002
« Senast ändrad: 24.06.2008, 13:04:49 by SteveHarris »


Utloggad krax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Efter att ha lyssnat lite på din testsajt Claes måste jag erkänna att jag inte alls gillar Crowley and Tripp's Naked Eye. Den låter alldeles för hård och kall jämfört med de bandmickar jag testat (som AEA R-84). Inte det jag söker hos en bandmick. Men så föredrar ju du transparenta mickar har jag förstått  ;).

Det är ju alltid en smaksak vilket sound man gillar. Framsidan är mer "klassiskt" bandmicsljud, medan baksidan ger lite bättre respons i diskanten. Den är inte tung i botten, som många bandmicar kan vara - utan ger en mer naturlig respons.

Citera
Jag, Elof och Sounden gjorde en shootout för ett tag sen mellan en R-84 och en av JJLabs bandmickar och förutom det självklara att R-84:an lät mycket trevligare över i stort sett hela registret, så brusade micken från JJLabs mycket mer. Kanske inte avgörande då man spelar in trummor, men med en svag röst eller då man spelar in akustisk gitarr är det inte speciellt kul.

R-84 var som sagt min favorit innan jag testade den första C&T som jag fick i nävarna (Studio Vocalist). R-84 är också en mycket trevlig mic, som jag var på god väg att köpa själv när jag fick låna C&T för att spela in till testsiten. Sedan kändes det lite jobbigt ett tag eftersom jag ville ha en Studio Vocalist, men den var så j-a dyr. Sedan kom Naked Eye och var nästan lika bra - men dessutom med "dual voicing". :wub:


Bandmicar kräver förstås också en del av preampen, så de funkar mindre bra med preampar som inte kan ge mycket gain med lågt brus...
2 st R84 inkl AEA preamp och väska för runt 16000:- känns som(alldeles för mycket egentligen men) överkommligt ändå. En mik att använda på annat också, typ sång mm. Ja jag får se hur det blir.   


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Eller om du vill chansa lite så köper du dom här: http://www.prodigy-pro.com/forum/viewtopic.php?t=28310 och skickar till någon av de nämnda i tråden, eller kolla med Bo Hansén här i sverige som, vad jag förstår, är duktig på mikrofoner.

Lite chansartat men, kan nog bli bra och säkert en del billigare, så blir det mer kulor över till bra preamps.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Efter att ha lyssnat lite på din testsajt Claes måste jag erkänna att jag inte alls gillar Crowley and Tripp's Naked Eye. Den låter alldeles för hård och kall jämfört med de bandmickar jag testat (som AEA R-84). Inte det jag söker hos en bandmick. Men så föredrar ju du transparenta mickar har jag förstått  ;).

Det är ju alltid en smaksak vilket sound man gillar. Framsidan är mer "klassiskt" bandmicsljud, medan baksidan ger lite bättre respons i diskanten. Den är inte tung i botten, som många bandmicar kan vara - utan ger en mer naturlig respons.

Citera
Jag, Elof och Sounden gjorde en shootout för ett tag sen mellan en R-84 och en av JJLabs bandmickar och förutom det självklara att R-84:an lät mycket trevligare över i stort sett hela registret, så brusade micken från JJLabs mycket mer. Kanske inte avgörande då man spelar in trummor, men med en svag röst eller då man spelar in akustisk gitarr är det inte speciellt kul.

R-84 var som sagt min favorit innan jag testade den första C&T som jag fick i nävarna (Studio Vocalist). R-84 är också en mycket trevlig mic, som jag var på god väg att köpa själv när jag fick låna C&T för att spela in till testsiten. Sedan kändes det lite jobbigt ett tag eftersom jag ville ha en Studio Vocalist, men den var så j-a dyr. Sedan kom Naked Eye och var nästan lika bra - men dessutom med "dual voicing". :wub:


Bandmicar kräver förstås också en del av preampen, så de funkar mindre bra med preampar som inte kan ge mycket gain med lågt brus...
2 st R84 inkl AEA preamp och väska för runt 16000:- känns som(alldeles för mycket egentligen men) överkommligt ändå. En mik att använda på annat också, typ sång mm. Ja jag får se hur det blir.   

Om du kan få 2 R84or, preamp (trp?) och väska för 16, så är det en helt sjuk deal. Var hittar du detta?
Jag minns att jag betalade drygt 17 lax för mina R84or, utan väska, utan preamp. Det var iof över ett år sedan men då var det en bra deal  :wacko:


Utloggad krax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Efter att ha lyssnat lite på din testsajt Claes måste jag erkänna att jag inte alls gillar Crowley and Tripp's Naked Eye. Den låter alldeles för hård och kall jämfört med de bandmickar jag testat (som AEA R-84). Inte det jag söker hos en bandmick. Men så föredrar ju du transparenta mickar har jag förstått  ;).

Det är ju alltid en smaksak vilket sound man gillar. Framsidan är mer "klassiskt" bandmicsljud, medan baksidan ger lite bättre respons i diskanten. Den är inte tung i botten, som många bandmicar kan vara - utan ger en mer naturlig respons.

Citera
Jag, Elof och Sounden gjorde en shootout för ett tag sen mellan en R-84 och en av JJLabs bandmickar och förutom det självklara att R-84:an lät mycket trevligare över i stort sett hela registret, så brusade micken från JJLabs mycket mer. Kanske inte avgörande då man spelar in trummor, men med en svag röst eller då man spelar in akustisk gitarr är det inte speciellt kul.

R-84 var som sagt min favorit innan jag testade den första C&T som jag fick i nävarna (Studio Vocalist). R-84 är också en mycket trevlig mic, som jag var på god väg att köpa själv när jag fick låna C&T för att spela in till testsiten. Sedan kändes det lite jobbigt ett tag eftersom jag ville ha en Studio Vocalist, men den var så j-a dyr. Sedan kom Naked Eye och var nästan lika bra - men dessutom med "dual voicing". :wub:


Bandmicar kräver förstås också en del av preampen, så de funkar mindre bra med preampar som inte kan ge mycket gain med lågt brus...
2 st R84 inkl AEA preamp och väska för runt 16000:- känns som(alldeles för mycket egentligen men) överkommligt ändå. En mik att använda på annat också, typ sång mm. Ja jag får se hur det blir.   

Om du kan få 2 R84or, preamp (trp?) och väska för 16, så är det en helt sjuk deal. Var hittar du detta?
Jag minns att jag betalade drygt 17 lax för mina R84or, utan väska, utan preamp. Det var iof över ett år sedan men då var det en bra deal  :wacko:


Detta gäller endast en mik ser jag nu..dessvärre.
Se länk: http://www.goldenagemusic.com/pdf/PROprice.pdf




Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Efter att ha lyssnat lite på din testsajt Claes måste jag erkänna att jag inte alls gillar Crowley and Tripp's Naked Eye. Den låter alldeles för hård och kall jämfört med de bandmickar jag testat (som AEA R-84). Inte det jag söker hos en bandmick. Men så föredrar ju du transparenta mickar har jag förstått  ;).

Det är ju alltid en smaksak vilket sound man gillar. Framsidan är mer "klassiskt" bandmicsljud, medan baksidan ger lite bättre respons i diskanten. Den är inte tung i botten, som många bandmicar kan vara - utan ger en mer naturlig respons.

Citera
Jag, Elof och Sounden gjorde en shootout för ett tag sen mellan en R-84 och en av JJLabs bandmickar och förutom det självklara att R-84:an lät mycket trevligare över i stort sett hela registret, så brusade micken från JJLabs mycket mer. Kanske inte avgörande då man spelar in trummor, men med en svag röst eller då man spelar in akustisk gitarr är det inte speciellt kul.

R-84 var som sagt min favorit innan jag testade den första C&T som jag fick i nävarna (Studio Vocalist). R-84 är också en mycket trevlig mic, som jag var på god väg att köpa själv när jag fick låna C&T för att spela in till testsiten. Sedan kändes det lite jobbigt ett tag eftersom jag ville ha en Studio Vocalist, men den var så j-a dyr. Sedan kom Naked Eye och var nästan lika bra - men dessutom med "dual voicing". :wub:


Bandmicar kräver förstås också en del av preampen, så de funkar mindre bra med preampar som inte kan ge mycket gain med lågt brus...
2 st R84 inkl AEA preamp och väska för runt 16000:- känns som(alldeles för mycket egentligen men) överkommligt ändå. En mik att använda på annat också, typ sång mm. Ja jag får se hur det blir.   

Om du kan få 2 R84or, preamp (trp?) och väska för 16, så är det en helt sjuk deal. Var hittar du detta?
Jag minns att jag betalade drygt 17 lax för mina R84or, utan väska, utan preamp. Det var iof över ett år sedan men då var det en bra deal  :wacko:


Detta gäller endast en mik ser jag nu..dessvärre.
Se länk: http://www.goldenagemusic.com/pdf/PROprice.pdf




Ja jag tänkte väl.

R84 genom API (512/312) är iaf en riktig höjdare på överhänget. Jag har inte prövat så många andra bandmickar, bara coles, beyer (m160) och JJlabs. Beyer M160 kan vara ett bra alternativ. Den är njure och har inte lika stor botten/nedre mellan som andra bandmickar. Dessutom är den kung på gitarrstärkare. Inte allt för dyr heller.



Utloggad krax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Köpte en Beyer M201a idag. Så nu är det en Audix d6 och överhänget kvar ,och ett trumset förstås(och API preamps och Aurora-16 och, och, och....Ja det är en bit på vägen iaf.   


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Köpte en Beyer M201a idag. Så nu är det en Audix d6 och överhänget kvar ,och ett trumset förstås(och API preamps och Aurora-16 och, och, och....Ja det är en bit på vägen iaf.   

M201an är härlig, kör nästan alltid den på virvel.
Kolla in m160 om du vill ha mjukt ljud i överhänget och mångsidiga mickar.
Listan tar aldrig slut, det är hemskt!



Utloggad krax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Köpte en Beyer M201a idag. Så nu är det en Audix d6 och överhänget kvar ,och ett trumset förstås(och API preamps och Aurora-16 och, och, och....Ja det är en bit på vägen iaf.   

M201an är härlig, kör nästan alltid den på virvel.
Kolla in m160 om du vill ha mjukt ljud i överhänget och mångsidiga mickar.
Listan tar aldrig slut, det är hemskt!

Eftersom det här är nästintill nytt för mig så har jag lite svårt att uppskatta hur mycket kvaliteten på ÖH spelar roll. Jag inbillar mig att en mjuk diskant är att föredra, ung som skillnaden mellan en analog och digital eq typ. Men jag vet inte, är det värt 20-30 tusen?? Ska kolla upp m160.

Mer prylar vill man ju ha, dock tycker jag om att ha få men bra grejer, det blir för mycket att välja på annars och hämande på nåt sätt. Efter trumgrejerna så blir det en Gefell M-92a, en Ampegstärk och någon gitarrstärk, förmodligen något enklare typ Classic 30 alt. någon av Fenders rörstärkare. Sen får det vara bra för ett tag.

 
« Senast ändrad: 27.06.2008, 00:05:49 by krax »


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag tycker överhänget är det viktigaste vid truminspelning. Är det värt 20-30 tusen? Beror väl på hur mycket pengar man har att spendera. Jag har inte det men är nöjd ändå. Tycker det är brtydligt svårare att få trummorna att låta bra akustiskt (stämning, vård, typ av skinn o.s.v.) än att få till en bra uppmickning om man väl har lyckats stämma trummorna och har en bra trummis.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Om man vågar sig upp på lite mer pengar och vill hålla sig till småmembranare, så har också Earthworks många fina micar att välja bland. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad krax

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Jag tycker överhänget är det viktigaste vid truminspelning. Är det värt 20-30 tusen? Beror väl på hur mycket pengar man har att spendera. Jag har inte det men är nöjd ändå. Tycker det är brtydligt svårare att få trummorna att låta bra akustiskt (stämning, vård, typ av skinn o.s.v.) än att få till en bra uppmickning om man väl har lyckats stämma trummorna och har en bra trummis.

Det ante mig. Jag har inte heller så mycket pengar att lägga men jag har valt att se detta på sikt och ta en sak i taget. Är det så att  25.000:- är vad man får hosta upp för att få riktigt bra ÖH inspelningar så får det bli det, det tar bara lite längre tid innan jag kan köpa det. Att köpa något för 15 för att sen inse att det inte är tillräckligt bra, skulle kännas enormt tråkigt. Jag har förstått att just stämning av trummor är A&O men jag får ta det problemet när det är dags för det.