ja, lite fler kommentarer då:
Uttal:
Jag är rätt grinig med uttal, men jag tycker på det hela taget inte att det finns så mycket att anmärka på. En sak bara: det ska vara "if I was a sculptor", inte "sculpture". Uttalsmässigt handlar det bara om att ta bort det lilla tj-ljudet före sista vokalen och göra det till ett rent t-ljud.
Tolkning: ett råd som kan verka fjantigt, men som jag tror på stenhårt: se till att du begriper texten (översätt för dig själv) och se till att du sjunger den som om du försökte berätta den. En bra övning är att att försöka läsa den som en dikt och försöka bortse från melodin - bara läsa så att det låter så bra som möjligt ur textens perspektiv.
Frasering: Vet inte om jag tänker rätt på takter och slag, men om man tänkter sig att det är fyrtakt: I'ts a little bit funny/this
feeling inside/... så blir det mer dynamik om man tänker sig att tvåan (understruken) är en triol istället för ått-ått-sext. Det är ett mönster som går igenom hela låten.
Stöd:
Sitt på en stol. Tänk dig att någon ska slå dig hårt i magen, så du måste spänna övre magmusklerna för att ta emot slaget. Känn efter var revbenskanten går. Under revbenen går det sneda magmuskler - spänn ut dem så mycket du kan ÅT SIDAN (sätt händerna i sidorna så känner du). Tryck inte ut magen framåt utan håll kvar den som du hade den från början. Andas in med undre bukmusklerna och spänn. Ta ett lååångt ssssssssssss och några snabba s s s s och känn hur nedre magmusklerna trycker ut luften alltså rör sig inåt-uppåt. Övre och sidomagmusklerna ska inte röra sig - bara vara just stöd.
Inte lätt att hitta rätt, men det är detta som är stödet. Ju högre upp eller längre ned i registret du måste nå, och ju svårare wailningar desto viktigare att stödet hänger med. Det betyder INTE att du ska sjunga starkt, men du ska ha full kontroll över magmusklerna.
Om du har det så fixar du att ta c-et "I hope you don't
mind" utan att gå över från bröstklang till huvudklang. Spänn magmusklerna som bara tusan och kläm i, så kommer det gå fint. Då kan du också hålla ett a i "that I put down in
words". Det är i mitt tycke mycket snyggare än att gå ned på g-et. Du kommer också få mer klang i det låga registret om du kommer ihåg stödet.
wail: svårt! Det tar tid att lära sig. På några ställen gör du några fina figurer, men på andra stället behövs övning.
Först av allt måste man bestämma vilken figur (melodislinga) man ska waila. Sedan sjunger man EXAKT den så långsamt som behövs för att det ska bli rätt. Ju bättre pli man får på stödet och på finmotoriken i övre röstapparaten, desto snabbare kommer du kunna sjunga figuren. Precis som att öva snabbhet på vilket instrument som helst. När man fått upp snabbheten kan man börja "gena" och runda av tonerna, för att få det att låta mindre mekaniskt etc. men man måste fortfarande komma ihåg figurens "skelett". VIssa av tonerna kommer alltid att vara viktiga att ta exakt för att bevara figurens skelett.
Hoppas du kan hitta något användbart i ovanstående.