Kontrollrummet

Kornstad - Som av guld - Nyare version med trummor 2009-04-29

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hade introt sedan tidigare, men lagom till det var dags att däcka nu ikväll kom jag på en låt till det och var tvungen att sätta mig direkt. Är själv rätt nöjd med resultatet faktiskt, men nu är det ju såklart bara inspelat och insjunget direkt och inte mixat, så det finns någon felspelning här och en sur ton där.

En lugn sak att luta sig tillbaka till och bara flyta iväg.

Men vad tror ni om låten i sin helhet?
Hade även tänkt lägga till rytm i form av ett "gyllene" ägg. Vet inte om det behövs mer.

Kör hårt!     :)


Hade en himla tur och fick hjälp av Micke Ajax att lira in trummor till denna.
Jag tycker att det blev ett rejält lyft till låten.    :)


« Senast ändrad: 29.04.2009, 23:26:22 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Mmmmmmmmmm. Låten bäddar in mig i ett hav av bomull dagen efter fest. Jag njuter, det är just sådan här musik man vill höra när sommaren rullar in, radion står på och man är ledig. Brukar lyssna mycket på texter, men denna gån kändes det inte så viktigt (den är säkert bra), jag lyssnade inte - jag kände mer. Och blev rörd. Så - bra jobbat Kornstad. Jag vet hur mycket jobb du lagt ner i natt även om det var grymt snabbt jobbat.

 :rolleyes:
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tjena Kornstad. Jag håller faktiskt med Stensdotter i att jag automatiskt inte heller lyssnade på texten utan mer på låten och dess känsla. :) Skön låt, passar bra till sommaren.

Mvh

Memphis 


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Vackert, finstämt gitarrspel
Tycker dock att du kunde korta introt ett varv
Bra sång, rösten stämmer väl med låten
Snygg diskret bas
Jättebra mellanspel
Bra andrastämma
Sk-fin låt !
Kunde egentligen sluta direkt efter ..skiner som guld.
Bra!

ps
Lite för mycket gitarrgnissel på sina ställen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Stensdotter: Kul att jag kunde stå till tjänst så här på morgonen, dagen efter.    ;)  Jag började på en betydligt allvarligare text först men jag tyckte att låten kändes för "glad" på något sätt för att passa texten, så jag skrev en som var mer som en dikt istället. Gjorde låten väldig mycket behagligare faktiskt.

Memphis: Jo, det var just känslan i låten som gjorde att jag själv gillade de från början. Texten är inget allvarligt egentligen, utan som jag skrev ovan mer som en dikt.

Cykeln: Introt ja... Jag hade det kortare och testade, men då kändes det inte riktigt rätt. Jag skall dock lägga in lite drömska stämmor som kommer in efter halva och bäddar för versen. Då känns det förhoppningsvis inte för långt längre.
Gitarrgnissel ja... Det är riktigt kass ljud på gitarren överhuvudtaget och massor med brus, så alltihop måste spelas om. Orkade inte mica upp ordentligt igår och fixa utan ville bara "få in" den så jag hade låten på plats så att säga, så det blev den mic som stod framme som fick tjänstgöra och sittandes mitt framför datorn.   :)

Jättekul att ni gillar den! Tack för kommentarerna.
Vad tror ni om rytm då?  Tänkte ju använa ett sånt där ägg och lägga i bakgrunden, men behövs det ngt mer tror ni?
Me, Myself & I


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :wub:  så fin.... sparar den här, oj vad jag tyckte om den här låten. Den kom så nära på nåt sätt, fin melodi, fin sång. Tack tack.

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fint ja, på gränsen till gulligt.. :)
Text passar gitarren jättebra! Bästa jag hört av dig tror jag! :) Mysko vilka grejer man kan komma på sent på kvällen :P

Vad gäller om låten är "komplett", tycker jag nog arret räcker som det är, sparsmakat och "nära"/personligt.. Klart du kan slänga på distgura på slutet, men det hade nog inte funkat , liksom congas elelr mycket trums överhuvudtaget nog är överflödigt!

Mycket trevlig låt!
« Senast ändrad: 15.06.2008, 20:15:29 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Helt ok låt och inspelning så där på kvällskvisten.Beundransvärt att bara köra in så diretkt. Snyggt gitarrspel. Men själva låten lämnar mig ganska oberörd.
Tycker nog att låten behöver piffas upp med ett ägg, som du föreslår, men kanske också lite bongos. Alt. köra en hårdare version a la Spingsteen


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ett ägg i vänster öra lite svagt skulle inte sitta helt fel från mitten och en bit fram. Annars snyggt som bara den - bra text också (utan att jag analyserat direkt) passar bra ihop allting. Och visst det var nåt gnissel i början men inte så att det stör inte.. :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Finstämt är bara förnamnet. Om man lyssnar i hörlurar känns det som man sitter inuti pianot, men det är ganska trevligt för de låter bra.

Strängnisslet är lite irriterande och det är en aning instängt ljud. Ser fram emot en ny gura på denna. Men texten är riktigt fin, och ditt uttal är rikssvenskt och fritt från dialekt som kan störa.

Kanske kunde det ha varit lite mera reverb, det låter ganska torrt om helheten, men det är inte fel heller.
DON'T PANIC


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Fin låt, håller med vad cykeln skrev, korta introt lite.
I början fick jag lite "Katla"-association men det är bara min störda hjärna så inget att bry sig om  :wacko:  ;)
Mycket bra, är du säker på det bara var en tagning ? Iofs ofta de första som blir bra :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
liiite långt intro.

lite för mycket strängrassel.

finstämt och bra annars.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Jag gillar det så här,testade lite "egg" lir på denna..Tveksamt om det skulle funka..Kanske bongos hellre som nån föreslog..

Låten är riktigt nice,bra solo parti,basen låter rätt och bra till låten..Samma med piano liret..
Smörigt,njaeeää..Stämningsfullt - japp!
Däremot skulle jag lagt ett svagt reverb på mastern med en kortare svans för lite större känsla..

Mvh
Micael


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Dividend Det bästa du hört från mig? Oj! Tack!  Fast gulligt...? Det var inte min mening iaf.   :)  Jo det blev mycket bättre med den nya texten. Passade känslan i låten mycket bättre tycker jag.

Tokai Vad lustigt att du skriver det! Springsteen. Det var precis vad frugan sade när hon hörde låten instrumentalt, innan hon hoppade i säng. Skulle varit jättekul att höra låten sjungas av någon med lite mer heshet i rösten, för att få bort lite av "gulligheten". Jag har ju tyvärr ganska tunn röst själv. Tror att det skulle göra väldigt mycket för låten faktiskt.

Eko Skall in och handla ägg idag ( båda sorterna  ;) ) och då blir det till att testa. Hade lite funderingar på ngn typ av jazztrumma, liknande det som Equality brukar köra med, men jag vet inte. Får testa lite med bongos också tror jag.

Rattlesnake Jo det stämmer som du skriver. Guran låter som i en burk. Frugan ville ha upp pianot ännu mer, men jag tror det räcker så här. Det är ju omixat än så länge, med undantag av ett litet reverb på sången samt att jag skurit i frekvenserna på denna för att inte krocka sönder guran.

Flabb / Emulator Skall testa med kören i introt innan jag kortar det så får vi se hur det känns. Jag får erkänna att leadsången har ju faktiskt tre tagningar, då jag skrev om texten och var tvungen att sjunga in igen. Annars är det bara inspelat så fort som möjligt för att få in den.

Micael Du var snabb!  :) Har ju inget ägg hemma än tyvärr, men jag måste ju ändå testa själv och känna på det och bongos med. Reverb ja. Här skall det komma reverb, det är tanken. Satt in tankarna med ett munspelslir som möter guran i solot och som även fyller ut i pausen vid 2:25 innan sista refrängen kör igång. Kan det vara intressant? Jag LOVAR att det inte skall ligga långt bort i mixen på samma sätt som i "Ensam".   ;)

Tack för alla bra kommentarer! Bra att ha så mycket synpunkter som möjligt innan man kör in det på allvar.
Blir att sätta sig över midsommarhelgen och lira.
Me, Myself & I


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Visst kan jag lira lite,no problemo..Dessvärre blir det nog inte förrän efter midsommar..

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Jag tycker du kan höja sången lite till. Vill höra vad du sjunger. Snygg låt och bra spelat. Snygga stämmor med, vackert. Bra jobbat!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mmmmmmmm, sommar och musik. Bättre kombination finns inte. Gillar gitarrspelet och sången.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Höja sången ännu mer alltså...  Konstigt det där. Jag tycker jag ligger alldeles tokhögt nu i mixen men ändå....   :)
Kul att den gillas!
Me, Myself & I


Utloggad flash

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Vilken bra låt!!! Bra känsla i sången och i musiken. jag tycker inte att du behöver lägga till nått musikalist i låten men det är bara vad jag tycker.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Lite för långt intro, tyckte jag. Pianot halkar lite ibland tyckte jag, men det kanske är inbillning. Texten känns lite ... högtravande ibland, kanske... Mixmässigt hade jag försökt få fram sången en aning tydligare, sänkt pianot lite eller kanske EQat det en aning muddigare.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Du har en skön stämning i dina låtar och detta är är inget undantag. Varit i Gbg ett par dagar och hörde en kanonbra kör från Herljunga igår. Den hade funkat suvve bakom din uttrycksfulla röst. Funkar bra så här också men kom att tänka på det. Finns något sökande i melodin och gitarrspelet, gillar det. Snygga stämmor. Finstämd text. Pianoljudet är mjukt  och passar bra men skulle vilja ha det något mer distinkt. Höja eq:n i mellanregister och diskant något? Skön och behaglig lyssning.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Flash En får buge å tacke!    :)

Hellpig Tror verkligen inte att du inbillar dig. Hade inte bestämt riktigt vad jag skulle spela till detta utan satt bara och plinkade med på pianot och inget är quantiserat så det stämmer nog som du säger. Ville få fram en känsla av förväntansfull längtan med både text och musik, men det kanske inte blev helt rätt då....får kolla på texten igen.

Equality En kör ja, det hade ju vart drömmen det. Haha...jag valde medvetet ett mjukare pianoljud för att riktigt linda öronen i bomull, men det kanske skulle vara ett något hårdare ljud i det ändå.  Får testa detta.
Me, Myself & I


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Go låt! Vilsam att lyssna på och inte alls uppfordrande utan att bli banal.

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Japp, skitbra, som alla säger. Vackert
Men höj sången som sagt :)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad ÅsaS

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Söderbergs hemsida
Hej
Jag lyssnar alltid noga på texterna som är det viktiga för mig.
Det är en fin text tycker jag!  :)
Bra sång, go stämma!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
ÅsaS / Markus / Jocke  Tack!  Jättekul att ni gillar den. Spelade upp den för en bekant härom dagen och hon fick faktiskt gåshud.  Skitfräckt!  Har aldrig lyckats med det förut. Det är väl snarare att folk har ryst av en annan anledning....    ;)
Me, Myself & I


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Kornstad!

Fantastiskt skön låt....  :)
Enda jag kan såga på är väl intron som låter lite knaglig med trevande gitarrspel, kunde kanske fixas till med lite limiter o kompressor på acken.
Men när allt kommer igång med mjukt o piano o härlig sång så är jag åtminstone såld. Och sen när stämmorna kommer insmygande så blir det faktiskt rysningar, fasligt snyggt.

En mycket positiv lyssning blev detta, lite fixande på intron/outrot  så stiger låten ännu med nåra snäpp!
Snyggt jobbat! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Introt: väldigt tydliga bi-ljud från gitarren innan sången börjar. Även i outrot gnisslar det osnyggt. Kanske lite för långt intro också.

Sången är superbra, väldigt bra närhet. Diggar!! Snyggt när basen kommer in.
Fint mellanspel efter första versen.

Kompet i refrängen (?) tycker jag blir för hurtigt (efter ca 160 i flashspelaren) Lite för mycket racka-racka-gitarrskola-komp. Fortsätt på fin inslagen plockbana istället och kanske öka intensiteten på annat sätt. Stråkar? Dragspel? Kör?

Väldigt bra. Tack för skön lyssning.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Allt verkar redan sagts om denna låt :) Men ändå.. vilsam och harmonisk låt, låter rätt, så här sent på kvällen..snyggt jobbat!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
nice...tycker gitarren låter bra och störs inte alls av strängrazzel...du har ett lågmäldt uttryck i sången och din röst passar verkligen för låten,,,gillar pianot och allting faktiskt...harmoniernar sticker ju inte ut precis men med din melodilinje ger ändå ett tonspråk som kan stå för sig själv....nice /  karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hej!!

Det blev en liten bump nu då för att uppmärksamma om en ny version med trummor.

Gitarren skall kortas i introt enligt önskemål, men jag har lite annat jag måste få klart innan jag äntligen kan ta tag i det sista med denna.
Tycker själv att det blev ett riktigt lyft med trummorna, men man blir ju lätt lite färgad....   ;)

Tack för hjälpen med trummorna Micke!!


/ Andréas
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har lyssnat men ber att få återkomma Djonas låt tog helt musten ur mig.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En riktig pärla detta Kornis - tyckte det tog en bra stund innan trummorna kom in men när de väl gjorde det så hörde man att det var helt rätt - snyggt bankat Ajax.

Den skiner som guld denna.
 :D :D :D :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag håller med de andra. Otroligt vacker låt.
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Andreas.

Ja nu har du den helt klart.Ser att jag lovat dig ett munspel på denna..vette fanken men det måste jag ha glömt.Nåväl den funkar bra så här,vill du att jag testar så dra ett pm.Bra mixat skönt rumsljud,kanon sång och lir - trummorna guld.

Mycket vacker låt framförd med stor känsla.

Mvh
Micael